Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 08:08

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Hiraeth, afgelopen lente in Kopenhagen.


Augustus is voorbij en september heeft zich al gemeld. Afgelopen maand was er weer eens een van vele afwisselingen: zon, regen, nog meer regen, storm. En er zijn weer coronamaatregelen versoepeld. Hopelijk blijven de cijfers de goede kant opgaan en kunnen deze maand alle maatregelen worden opgeheven.
September is ook de maand van de nieuwe doorgeefstokjes. Het eerste doorgeefstokje van september is voor Hiraeth.Hieronder vertelt hij waarom hij zich x-jaar geleden op Bokt heeft aangemeld, wat Bokt voor hem betekent en nog veel meer. Veel leesplezier!


1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik was 10 jaar oud, dus waarschijnlijk heb ik me aangemeld op hetzelfde moment dat ik Het Paardenspel ontdekte op het internet. :D

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Bokt, wat doe je me aan! Even zoeken... :+

Hiraeth schreef:
Mijne staat als het echt goed droog is buiten.
Ik denk dat het geen kwaad kan.

Uit een topic over het 's nachts buitenzetten van paarden.

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Ik had verwacht dat het véél beschamender zou zijn, maar eigenlijk typte ik voor een 10-jarige nog best netjes. Ik kan me nog wel herinneren dat ik op die leeftijd online veel te veel met volwassenen omging en dat ik me hier op Bokt ook met volwassenenzaken bemoeide. Zo was er ooit een topic over een onbeantwoorde liefde waar ik, als een puber met een crush op een docent, heel serieus mijn vergeefs verlangen deelde. Achteraf is dat nog echt een dikke 8 op de schaal van schaamte. :o :')

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk voornamelijk van dit topic: [MWS] Ik ben transgender. Intussen heeft 'Ik ben transgender' 70 pagina's aangetikt en wordt het veelal geprezen voor z'n openheid. Naast mijn verhaal delen ook andere Bokkers hier nu hun verhalen. Destijds was het meer bedoeld als een manier om semi-anoniem mijn verhaal te delen en te hopen dat ik mensen de gelegenheid kon geven om kennis te maken met iets 'vreemds'. In 2018 stond ik net op het punt om naar een afspraak te gaan in het UMCG en het gehele traject te beginnen. Intussen ben ik sinds 8 juli 2019 aan de testosteron en ben ik op 9 augustus dit jaar geopereerd. Het topic en zijn lezers is met mij meegegroeid en ik ben heel dankbaar voor de fijne sfeer en de steun. Ik had nooit verwacht zoveel positieve energie te krijgen van Bokt, maar soms gebeuren er nou eenmaal onverwachte dingen. :D

Naast dat topic kennen mensen mij misschien ook van [LZP] Stormchasetopic #3: Van Nederland tot Tornado Alley. Sinds ik 6 jaar ben heb ik al een enorm grote fascinatie voor extreem weer. Ik wilde toen ook al hartstikke graag meteoroloog worden. Dat is het helaas niet geworden, maar als hobby ben ik er wel mee bezig. Via een ander forum had ik twee mensen gevonden waar ik ook wel eens mee ging storm chasen in Nederland, maar dat contact verwaterde. Grappig genoeg heb ik juist via Bokt mijn huidige chasemaatje ontmoet: oud-bokker Jolien. Jolien is nu één van mijn beste vrienden en dankzij haar heb ik de mooiste vriendengroep die een mens kan hebben. :+:

Afbeelding
Een 5-jarige Hiraeth, met Tweetytrui en Shetlander Nina.

5. Wat betekent http://Bokt.nl voor jou?
Ik wilde antwoorden dat het vooral een bron van (leed)vermaak is, maar als ik kijk naar mijn reactie hierboven heeft Bokt mij toch wel heel wat opgeleverd. Toch wel even een eye-opener voor mij. :D Over het algemeen is Bokt voor mij een beetje als de achterkant van een shampoofles terwijl je onder de douche staat. Ik lees het wel, maar eigenlijk boeit het me niet heel veel. :+ Zo kan ik echt genieten van hele verslagen over welke hengst er bij een bepaalde merrie past, terwijl ik nooit de kennis die ik daar opdoe ergens ga gebruiken.

Ook zijn er vaak topics die, soms onverwachts, je dag echt een stukje beter kunnen maken. Zo is op dit moment 'Dikkie dik de adoptiepoes' één van mijn favoriete topics. Ook kan ik altijd genieten van de biologische kennis van Ibbel, de mooie reacties van Pien en de superscherpe reacties van gebruikers als Ailill en MarcoBorsato. Ik zit soms echt te vloeken op Bokt hoor, maar eigenlijk vind ik het over het algemeen toch best een leuke website. :D Als ik ten minste slim genoeg ben om politieke en sociaal-maatschappelijke discussies te ontwijken, daar ben ik veel te links voor. _O-

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Oh, jazeker! Ik had vroeger een grote paardenknuffel die precies tussen mijn benen paste. Daar heb ik heel veel rondjes mee gerend door het woonhuis. Ook had ik een mini manege met allemaal paarden met hun eigen karakter. Achteraf gezien heb ik eigenlijk zo'n beetje alle domme penny-dingen wel gedaan. Ik heb zelfs eens een join-up geprobeerd vanwege Heartland. Gelukkig was ik zeer onbekwaam en de Shetlander lekker lui, dus gebeurde er vrij weinig. Ik kan wel zeggen dat ik één van de weinige mannen ben die een paardenmeisjefase heeft gehad. :D

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Ik had 'vroeger' allemaal ambities waarbij ik mijn toekomst helemaal had uitgestippeld. Als zesjarige wilde ik researcher worden bij de NSSL in Oklahoma, zodat ik op tornado's kon jagen én mensen kon helpen. Later wilde ik radio DJ worden en vrij recent was mijn ambitie om succesvolle muziekjournalist te worden. Vanuit mijn studie wordt er veel druk gelegd op het werken aan de toekomst. Zelfs mijn stagebegeleider zei dat het nu toch écht tijd was om mij te gaan richten op een specifiek doel.

Dat heb ik eigenlijk allemaal het afgelopen halfjaar de deur uit gegooid. Ik heb een paar maanden in Aarhus (de tweede stad van Denemarken) gewoond voor mijn studie en daar ontdekt hoe simpel geluk kan zijn. Ik fietste bergop in de stromende regen en voelde de kou door mijn handschoenen heen bijten, maar had alsnog een lach van oor tot oor op mijn gezicht.

Als ik met die les mijn toekomst nu zou uitstippelen, zou ik graag willen eindigen in een schattig huisje uit de latere helft van de 19e eeuw in een Deense stad. Daar wil ik dan wonen met twee katten (waarvan één Aflred heet) en mijn droomman (mét een snor). Vanuit daar wil ik de ruige natuur van de Noordse landen ontdekken, avondbarbecues hebben op het strand en bordspelletjes spelen bij een warme kachel. Wat ik dan qua beroep ga doen? Tja, ik kan alleen maar denken aan de volgende quote van mijn Nederlandse held Spinvis: "Mensen denken tegenwoordig dat ze het moeten maken voor hun dertigste. 'Anders is het te laat, dan ben ik mislukt.' Daar geloof ik niet in. Je kan pieken wanneer je wil. De druk die mensen zichzelf opleggen is echt niet goed. Je moet gewoon leven, jezelf voeden met allerlei kennis, kunst, literatuur en poëzie. Dat borrelt allemaal in je hoofd en op een dag komt het eruit. Echt waar."

8. Vraag van Guinevere: Heb je een tip voor jonge (of oude) Bokkers die een beetje moed nodig hebben -- of dat nou om iets levensveranderends gaat, of de eerste keer galop? Hoe zet je die eerste stap om iets spannends te doen?
Wat een interessante vraag Guinevere! Ik heb er even een tijdje over nagedacht en kom tot de conclusie dat het belangrijk is om je reactie rondom spannende situaties te leren kennen. Dat kun je alleen doen, door op bepaalde momenten toch een beetje het limiet van je comfortzone te zoeken. Daarmee bedoel ik niet gelijk dat je als Tom Cruise zijnde aan een vliegtuig hoeft te hangen, want voor veel mensen is een telefoontje met de klantenservice al een hele stap.

Afbeelding
Hiraeth.

Wat ik bij mezelf merkte was dat ik vaak dingen invulde qua situatie. De 'wat als' vraag tolde door mijn hoofd heen als ik iets spannends ging ondernemen. In het transgendertopic kun je dat ook wel terugvinden. Mijn huisarts heeft me letterlijk in een speech moeten overtuigen dat ik voor mezelf moest kiezen, omdat ik veel te veel bezig was met invullen hoe mijn situatie om me heen zou reageren. Zo was ik bijvoorbeeld bang dat mijn oma net zoals in de cartoons met een hartverzakking zou instorten. Intussen is de beste vrouw nog springlevend. Ze snapt er niet heel veel van hoor, maar ze is nog steeds dezelfde lieve oma die zegt dat ik wel veel moet eten.

Wat mij helpt is eigenlijk nu om dingen te ondernemen voordat ik die vragen kan stellen of, in spannende situaties, een doel te hebben die de angstervaring het waard maakt. Ik vond (en vind soms) presenteren altijd heel spannend, maar ik wist dat de enige manier om het 'te leren' nou eenmaal doen was. Ik zei dus ook op alle presentatiebaantjes ja. Presenteren bij de pubquiz? Ja zeker! Bevrijdingsfestival Drenthe? Kom maar door! Ook heb ik intussen geleerd om op mezelf te reizen, omdat ik altijd naar het buitenland ging voor concerten. De spannende situaties die zich dan voordeden boeiden me niet zo erg, want ik moest en zou van A naar B komen. Intussen heeft mijn brein zelfs al op z'n Jeremy Clarkson's een 'how hard can it be?' reactie geïnstalleerd.

Het helpt écht om je brein te trainen om met dit soort situaties om te gaan. Hoe vaker je te maken krijgt met die nerveuze vlinders in je buik, hoe vaker je ook ziet dat ze wegebben zodra je eenmaal bezig bent. Je kunt alleen maar leren hindernissen springen door het te doen en je zult zien dat je vanzelf met situaties kunt omgaan die je voorheen aan de grond genageld zouden laten. Oh, en dat gevoel na die tijd van opluchting en trots dat je het geflikt hebt? Onevenaarbaar. :D

Natuurlijk is dit heel neurotypisch geschreven en is 'niet denken, maar doen' niet altijd te realiseren voor mensen. Ik heb vaak genoeg gehad dat mijn brein een simpel kruisje ombouwde tot een oxer van 2 meter. Alle respect dus voor mensen die vanwege trauma's of angststoornissen moeilijker omgaan met dit soort situaties. Vier vooral elk klein stapje dat je maakt. En tja, het menselijke brein? Raar glibberding, eigenlijk.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Thokkadisje

10. Welke vraag zou je zelf aan deze Bokker willen stellen?
Je hebt veel paardenervaring in de Noordse landen. Heb je tijdens je werk nog bepaalde dingen opgedaan, die je niet op Nederlandse bodem zou kunnen leren?

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:31

Wat een mooi stuk. Ik lees stil mee in je topic, maar kenden je verder niet heel goed van Bokt. Mooi stuk zet je hier neer, met een paar mooie boodschappen :j
Dank daarvoor!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:31

Wouw Hiraeth, ik ben zo trots op je. Je bent nog zo'n jong mens en dan al in staat om zo een wijs en volwassen stuk te laten lezen aan ons over hoe jij met belangrijke kwesties in je leven omgaat. Ik vind het echt heel heel indrukwekkend en neem een diepe hoed voor je af Chapeau!!

En dat je een toffe gast bent, dat wist ik al vanuit je topic "ik ben transgender". Ik vind dat je heel erg veel bereikt heb, als man als mens en je jezelf enorm ontwikkeld hebt, van kind naar jongen met alle emoties van dien gezien je transgender zijn en het foute lichaam hebben → tot jong volwassen man zijn van nu met wel het juiste lichaam.

Ik vind dat jij heel juist en mooi hebt laten zien dat ons lichaam een soort "jas" is die niet altijd past bij wie we zijn als mens. Je hebt het lef, "de ballen" gehad, ook al kon je bijna niet anders→ om jezelf op alle fronten te gaan worden en te zijn. Je hebt het lef gehad om je oma een hartverzakking te bezorgen→ hetgeen je niet gelukt is }> → onderschat oma's niet is bij deze een wijze les voor alle jongeren :j en je hebt het lef gehad om hier op Bokt je kwetsbaar op te stellen en je zeer persoonlijke route naar volwassen worden op te schrijven en te gaan voor een lichaam passende bij wie je werkelijk bent te delen met ons.

Jij hebt daarmee, door wie jij bent, laten zien dat de wereld ook mooi kan zijn. Dat social media ook fijn en lief kan zijn, want je hebt prachtige reacties gehad in je topic, meerdere moeders , jongeren hebben zich kwetsbaar durven opstellen en hun ervaringen rondom identiteit en transgender zijn te delen met jou en dus ook met het grotere publiek van Bokt. Jouw topic vind ik één van de pareltjes van de topics die Bokt heeft voorgebracht de laatste jaren.

Ik vind het heel erg fijn om te lezen dat jezelf ook wat steun aan je topic hebt ervaren. Want dat is natuurlijk het allerbelangrijkste ervan.

Tja en verder→ eigenlijk overbodige woorden→ "ga zo door"! En ik wens je, zoals je weet, echt al het geluk toe in de toekomst. En je weet, ga je ooit op vakantie in Zuid Frankrijk en je komt in de buurt, dan ben je altijd welkom hier. Ik denk dat je dat wel al wist.
Knuffel Hiraeth :*

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:34

Pien verwoord het allemaal !

Anoniem

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:39

Goed geschreven Hiraeth! Ik volg je topic met interesse en daaruit bleek al dat je echt aan het groeien bent, dit stuk doet daar nog een schepje bovenop. Bravo!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:26

Ik moest vanochtend nog aan je denken Hiraeth; er was op Radio 1 een kinderpsychiater die vertelde met welke problemen ze momenteel te kampen hebben in de transgenderkliniek(-en). Ik schrok wel dat je alweer 2 jaar terug met de testosteron begonnen bent, dat leek nog maar zo kort geleden.

Vlak jezelf qua reacties ook niet uit op Bokt, ik vind dat je vaak zeer wijze en treffende woorden schrijft.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:04

Wat een vriendelijke reacties! Pien, Frankrijk trekt me echt totaal niet, maar omdat jij er woont moet ik wel een keertje langskomen. :D

Je kunt wel merken dat ik de tijd had deze maand. :')

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:09

Mooi stuk Hiraeth. Niet verrassend dat je zo vroeg zo vreselijk volwassen over komt, na zo'n lange zoektocht naar jezelf op jonge leeftijd gebeurt dat wel vaker. En het is alleen maar handig om vroeg 'rijp' te zijn en een idee te hebben wie je écht bent (en dan bedoel ik niet alleen gender).
En wat je dan uiteindelijk wilt met je leven volgt daar vanzelf uit. En dat kwam bij mij ook pas op m'n 40ste, dus neem rustig de tijd, komt goed!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:14

Hiraeth schreef:
Tja, ik kan alleen maar denken aan de volgende quote van mijn Nederlandse held Spinvis: "Mensen denken tegenwoordig dat ze het moeten maken voor hun dertigste. 'Anders is het te laat, dan ben ik mislukt.' Daar geloof ik niet in. Je kan pieken wanneer je wil. De druk die mensen zichzelf opleggen is echt niet goed. Je moet gewoon leven, jezelf voeden met allerlei kennis, kunst, literatuur en poëzie. Dat borrelt allemaal in je hoofd en op een dag komt het eruit. Echt waar."

Spinvis is een wijs man - en jij ook +:)+

De uitdrukking vaak bu'j te bange ken je vast ook wel ;) Moest ik meteen aan denken bij vraag 8.

Mooi geschreven!

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:13

Hiraeth schreef:
Wat een vriendelijke reacties! Pien, Frankrijk trekt me echt totaal niet, maar omdat jij er woont moet ik wel een keertje langskomen. :D

Je kunt wel merken dat ik de tijd had deze maand. :')


Hou ik je aan! +:)+

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:57

Mooi! En inspirerend! En herkenbaar ook, het ‘iets eng vinden’ gedeelte vooral. Ik heb vorige week iets gedaan wat ik jaren geleden nooit voor mogelijk had gehouden. Maar toch gedaan en het was supertof. Maar dat komt ook omdat het me niet meer zoveel uitmaakt wat mensen van me denken. En ik merk dat je gewoon al veel respect krijgt door het gewoon ‘te doen’. Ook al mislukt het, jammer dan, maar je doet het toch maar wel.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 20:20

Heel mooi stuk, wijs en vol humor ineen :)

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Het doorgeefstokje van september: Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:17

Mooi stuk Hiraeth! Ik vind jou altijd zo'n inspirerend persoon :j