[OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

[OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 20:37

*Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Charlotte Dujardin, de voormalige Olympisch kampioene, met Gio.
Foto: FEI/Christophe Taniére


Vandaag was het dan zo ver. De ontknoping van de dressuur; de kür op muziek zal bepalen wie de Olympische kampioen(e) van Tokio 2020 zal worden. Er zouden vandaag 18 combinaties aan de start verschijnen, waaronder twee Nederlanders. Uiteindelijk zouden er drie naar het podium gaan en daarvan kan er maar een de winnaar zijn.

Er werd hoog gepunt door de jury's onder leiding van voorzitter Katrina Wuest (Duitsland). De laagste score van vandaag is 76.404%, die naar de Canadese Brittany Fraser -Beaulieu met All In ging. Zij mocht aan start komen omdat de Amerikaanse Adrienne Lyle zich teruggetrokken heeft. De top 13 scoorde een percentage van ten minste 80%, waar we Charlotte Fry met Everdale op een 13e plaats zien met 80.614%. Het niveau lag erg hoog vandaag.

Voor Nederland zagen we Hans Peter Minderhoud met GLOCK's Dream Boy en Edward Gal met GLOCK's Total US. Beiden zetten zij een mooie proef neer en ze waren ook zeer tevreden. Edward Gal behaalde het beste resultaat voor Nederland. Met zijn Totilas nakomeling wist hij de zesde plaats te bemachtigen met een percentage van 84.157%. Hans Peter Minderhoud zien we terug op plaats 12. Hij scoorde met zijn vertrouwde kür 80.682%.

Sabine Schut-Kery liet in de Grand Prix al weten dat de concurrentie rekening moest houden met haar en haar Sanceo. De combinatie uit de Verenigde Staten wist met een score van 84.300% de vijfde plaats in te nemen.
Ook de Deense Cathrin Dufour met Bohemian was een combinatie om in de gaten te houden. Zij wist het podium net niet te halen en moest genoegen nemen met een vierde plaats. Haar score was een hele mooie 87.507%.

Regerend Olympisch Kampioene Charlotte Dujardin heeft dit jaar de nog onervaren Gio mee. Zij laat in Tokio wederom zien dat ze een amazone van absolute wereldklasse is. Met de 10-jarige nakomeling van Apache zet ze een mooie proef neer die rijkelijk beloond wordt met een score van 88.543%. Zij is duidelijk zeer tevreden met haar proef en mag de bronzen medaille in ontvangst nemen.
Afbeelding
Foto: FEI/Christophe Taniére

Afbeelding
Foto: FEI/Christophe Taniére

Tegen Horse and Hound laat Charlotte weten dat ze zich niet zomaar gewonnen gaf: "Ik ging gewoon de ring in, wetende dat ik niet zonder slag of stoot ten onder zou gaan. Maar ik wilde er ook van genieten en plezier hebben, en dat deed ik echt. Dit kan brons zijn, maar hij heeft me absoluut alles gegeven en hij is een winnaar in mijn ogen", zei Charlotte. "Ik ben zo trots op wat Pumpkin vanavond heeft gedaan."

Afbeelding
Foto: FEI/Christophe Taniére

Toch bleek Duitsland dit jaar een maatje te groot te zijn. Isabell Werth heeft in haar carrière al vele medailles mee naar huis mogen nemen. Dit jaar rijdt ze de 17-jarige merrie Bella Rose 2 naar een geweldige score van 89.657%. Zij mag de zilveren medaille mee naar huis nemen. Inmiddels heeft de Duitse amazone 7 gouden en 5 zilveren Olympische medailles verzameld.

Afbeelding
Foto: FEI/Christophe Taniére

Afbeelding
FEI/Shannon Brinkman

Met de teugels in een hand reed ze de laatste lijn en met gebalde vuist in de lucht groette ze af. “Het voelde echt geweldig. De merrie was fantastisch. Ik denk echt dat dit haar beste kür ooit was. Als je dan na twee weken op deze manier de over middenlijn rijdt, met dit weer en deze omstandigheden, wanneer dit paard zo piaffeert en de passage zo neerzet, dan was het puur kippenvel". zei Isabell tegen St. Georg

Als je dan kunt laten zien wat je wilde laten zien, en er is niets beters om te presenteren, dan ben ik tevreden met zilver. Uiteindelijk dacht ik, misschien was het genoeg, maar wat dan ook, ik was gewoon blij met deze kür! Ik kan goed leven met zilver en Jessi heeft hier drie dagen hard gevochten en haar merrie fantastisch gepresenteerd en dat is de sport."

Nu mag Bella Rose 2 van haar welverdiende pensioen gaan genieten. Van Isabell Werth hebben we het laatste nog niet gezien.

Afbeelding
Foto: FEI/Shannon Brinkman

De overwinning ging uiteindelijk met afstand naar de Duitse amazone Jessica von Bredow-Werndl. Op haar eerste Olympische Spelen ooit behaald zij gelijk twee keer een gouden medaille met de Trakehner merrie TSF Dalera BB. Het record van 93,975% wat op naam staat van Charlotte Dujardin en Valegro is onaangeroerd gebleven, maar met een prachtige score van 91.732% mag zij de gouden medaille mee naar huis nemen.

Afbeelding
Foto: FEI/Shannon Brinkman

Afbeelding
Foto: FEI/Shannon Brinkman

Jessica von Bredow-Werndl laat via haar Facebook verhaal weten hoe blij ze is; "Het voelt onwerkelijk, ik kan het gewoon nog steeds niet geloven. Ik ben zo ontzettend blij en voor altijd dankbaar voor deze kans, voor Dalera - dit geweldige en uitzonderlijke paard - ze gaf alles wat ze had vandaag. Bedankt, ik ben zo dankbaar voor alle support, jullie zijn geweldig. Ik ben sprakeloos. Bedankt"

Afbeelding
Foto: FEI/Christophe Taniére

Hoewel de dressuursport met de huldiging van de drie amazones is afgesloten, is de paardensport op de Olympische Spelen pas net begonnen. Het volgende onderdeel is de eventing, waarvan vrijdag op zaterdag nacht het eerste deel van de dressuur begint. Voor het volledige rooster kun je hier kijken: [VN] Kijktip: Olympische Spelen op TV of stream, wanneer en waar?

Afbeelding
FEI/Shannon Brinkman

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:51

Wat een ongelooflijke scores!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 20:57

Wat een geweldige scores!
En wat vind ik Gio van Charlotte toch een schattig en leuk paard <3

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:36

Een stukje heb ik van Jessica kunnen zien,, en ik vond het zo mooi. Als iemand een link heeft waar ik de hele kür kan terugkijken (vanuit Frankrijk) dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ik ben niet zo handig met die dingen.

En een complimentje voor de nieuwsredactie......jullie plaatsen veel en dat vind ik leuk. Bedankt.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:04

Ik heb ook gekeken, en deze top 3! Echt ge-wel-dig!
En inderdaad, toen Isabell haar laatste lijn reed.. Toch wel heel gaaf <3

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:07

pien_2010 schreef:
Een stukje heb ik van Jessica kunnen zien,, en ik vond het zo mooi. Als iemand een link heeft waar ik de hele kür kan terugkijken (vanuit Frankrijk) dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ik ben niet zo handig met die dingen.

En een complimentje voor de nieuwsredactie......jullie plaatsen veel en dat vind ik leuk. Bedankt.


Volgens mij kan je bij Eurosport 3 dagen gratis kijken. Misschien is dat wat?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:12

pien_2010 schreef:
Een stukje heb ik van Jessica kunnen zien,, en ik vond het zo mooi. Als iemand een link heeft waar ik de hele kür kan terugkijken (vanuit Frankrijk) dan zou ik daar heel blij mee zijn. Ik ben niet zo handig met die dingen.

En een complimentje voor de nieuwsredactie......jullie plaatsen veel en dat vind ik leuk. Bedankt.

Vanuit NL ook.. kan het niet vinden.

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:23

Ik was erg onder de indruk van Jessica en Dalera. Zo mooi in harmonie met haast onzichtbare hulpen! Geweldig, zo hoort dressuur te zijn! Terechte winnaars!!

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:39

ApplePapple schreef:
Wat een geweldige scores!
En wat vind ik Gio van Charlotte toch een schattig en leuk paard <3


Dit.
Pumpkin is echt een favoriet (en Charlotte zelf ook).

Petunia27

Berichten: 205
Geregistreerd: 29-06-17

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:10

Terechte winnaar volgens mij. Puur genieten :j

Anoniem

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:20

Inderdaad wat een scores! :wow: hebben ze alledrie goed gedaan!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:59

Myrthe1 schreef:
Ik was erg onder de indruk van Jessica en Dalera. Zo mooi in harmonie met haast onzichtbare hulpen! Geweldig, zo hoort dressuur te zijn! Terechte winnaars!!


Mee eens, van mij hadden ze het wereldrecord van Charlotte mogen verbreken.

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Re: [OS] Kür in beeld: Hoge scores, harmonie & tranen van geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 00:39

En ik had dan weer een lichte voorkeur voor Isabelle, zonder te willen 1abreuk doen aan beide andere medaillewinnaars
.
Verder valt het mij op dat de merries aan de top staan deze keer.