GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:01

996981 schreef:
Er zijn in Nederland, vooral op Bokt, heel veel mensen die in theorie weten hoe ze een grand prix proef moeten rijden. Ook weten velen hoe deze eruit hoort te zien en hoe deze beoordeelt moet worden. Toch is er maar een handvol dat Grand Prix, of sub-top rijdt en/of jureert. Hoe kan dat?

Volgens mij mag er best meer respect zijn voor hen die het wel gelukt is Grand Prix te rijden. De reden dat de meeste ruiters het niet rijden is immers omdat het verrekte moeilijk is…


Je praat tegen een betonnen muur ;)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:10

996981 schreef:
Er zijn in Nederland, vooral op Bokt, heel veel mensen die in theorie weten hoe ze een grand prix proef moeten rijden. Ook weten velen hoe deze eruit hoort te zien en hoe deze beoordeelt moet worden. Toch is er maar een handvol dat Grand Prix, of sub-top rijdt en/of jureert. Hoe kan dat?

Volgens mij mag er best meer respect zijn voor hen die het wel gelukt is Grand Prix te rijden. De reden dat de meeste ruiters het niet rijden is immers omdat het verrekte moeilijk is…


Ja nee, kijk, als dit is hoe een GP-proef eruit hoort te zien, dan geloof ik je meteen. Ga ik niet in discussie. Als dit is hoe dressuursport er uit hoort te zien, als dit perfectie is, ok, dan neem ik het zo van je aan. Echt waar, dit is het, dit is hoe het hoort.
Maar waar mijn respect dan naartoe gaat, dat bepaal ik nog steeds zelfs. En dat is niet naar de dressuursport in deze vorm.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:17

996981 schreef:
Er zijn in Nederland, vooral op Bokt, heel veel mensen die in theorie weten hoe ze een grand prix proef moeten rijden. Ook weten velen hoe deze eruit hoort te zien en hoe deze beoordeelt moet worden. Toch is er maar een handvol dat Grand Prix, of sub-top rijdt en/of jureert. Hoe kan dat?

Volgens mij mag er best meer respect zijn voor hen die het wel gelukt is Grand Prix te rijden. De reden dat de meeste ruiters het niet rijden is immers omdat het verrekte moeilijk is…


Dat gemis aan respect, tsa, hoe komt dat ? Misschien omdat een deel met de mond een ander verhaal heeft dan de praktijk laat zien?
Of je nu net B start of Grand Prix, je stijl van rijden bepaalt hoe er naar je gekeken wordt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:19

Relaxed schreef:
Ik ben nooit fan geweest van Gal zijn rijden, dat gehak en gepluk worden we in de basis op afgestraft en hij komt ermee weg.. Vond Total US onder Dinja echt zoveel mooier, zoveel fijner gereden en zoveel beter tot zijn recht komen..


Nou, zo geweldig vond ik dat ook niet. Als iemand de teugels door had geknipt was ze achterover van haar paard gevallen :D En elke pas krijgt dat paard een ruk in zijn mond....

https://youtu.be/6zU-2vP1KpA

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:27

Gini schreef:
996981 schreef:
Er zijn in Nederland, vooral op Bokt, heel veel mensen die in theorie weten hoe ze een grand prix proef moeten rijden. Ook weten velen hoe deze eruit hoort te zien en hoe deze beoordeelt moet worden. Toch is er maar een handvol dat Grand Prix, of sub-top rijdt en/of jureert. Hoe kan dat?

Volgens mij mag er best meer respect zijn voor hen die het wel gelukt is Grand Prix te rijden. De reden dat de meeste ruiters het niet rijden is immers omdat het verrekte moeilijk is…


Ja nee, kijk, als dit is hoe een GP-proef eruit hoort te zien, dan geloof ik je meteen. Ga ik niet in discussie. Als dit is hoe dressuursport er uit hoort te zien, als dit perfectie is, ok, dan neem ik het zo van je aan. Echt waar, dit is het, dit is hoe het hoort.
Maar waar mijn respect dan naartoe gaat, dat bepaal ik nog steeds zelfs. En dat is niet naar de dressuursport in deze vorm.

Volgens mij hebben we de discussie over perfectie al eens gevoerd? Dit is geen perfectie en zo wordt het ook niet beoordeelt. Bij perfectie kan de jury overal een 10 kwijt en scoort een combinatie dus 100%

Daarnaast zeg ik niet dat dit het is, dat dit is hoe het hoort. Ik vraag me alleen hardop af of een grote groep mensen niet te weinig respect heeft voor de prestatie die het rijden van een Grand Prix proef an sich is.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:33

CharleyT schreef:
996981 schreef:
Er zijn in Nederland, vooral op Bokt, heel veel mensen die in theorie weten hoe ze een grand prix proef moeten rijden. Ook weten velen hoe deze eruit hoort te zien en hoe deze beoordeelt moet worden. Toch is er maar een handvol dat Grand Prix, of sub-top rijdt en/of jureert. Hoe kan dat?

Volgens mij mag er best meer respect zijn voor hen die het wel gelukt is Grand Prix te rijden. De reden dat de meeste ruiters het niet rijden is immers omdat het verrekte moeilijk is…


Dat gemis aan respect, tsa, hoe komt dat ? Misschien omdat een deel met de mond een ander verhaal heeft dan de praktijk laat zien?
Of je nu net B start of Grand Prix, je stijl van rijden bepaalt hoe er naar je gekeken wordt.

Dus in jouw ogen verdient het aan elkaar kunnen rijden van de moeilijkste dressuuroefeningen die er bestaan (op een jonge dekhengst) niet in de basis al respect? Pas als je die Grand Prix proef 100% goed uitvoert, zonder fouten, met altijd precies de juiste ontspanning en aanspanning rijdt krijgen ze jouw respect?

Hoe meer je weet, hoe meer je weet wat je nog niet weet…

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:36

@996981 Ben het helemaal met je eens. Nee, het was dit weekend niet perfect. Maar het is een jong paard met weinig wedstrijdervaring. Dus ja, dan sluipen er foutjes in. Wat in mijn ogen helemaal niet erg is. Is het misschien nog te vroeg voor de OS voor ze. Ja, dat denk ik wel. In ieder geval om hoog te scoren. Maar voor de ervaring is het alleen maar goed. En hij weet dit zelf ook. Dit heeft hij in het interview op De Hoefslag ook gezegd.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:44

996981 schreef:
Gini schreef:

Ja nee, kijk, als dit is hoe een GP-proef eruit hoort te zien, dan geloof ik je meteen. Ga ik niet in discussie. Als dit is hoe dressuursport er uit hoort te zien, als dit perfectie is, ok, dan neem ik het zo van je aan. Echt waar, dit is het, dit is hoe het hoort.
Maar waar mijn respect dan naartoe gaat, dat bepaal ik nog steeds zelfs. En dat is niet naar de dressuursport in deze vorm.

Volgens mij hebben we de discussie over perfectie al eens gevoerd? Dit is geen perfectie en zo wordt het ook niet beoordeelt. Bij perfectie kan de jury overal een 10 kwijt en scoort een combinatie dus 100%

Daarnaast zeg ik niet dat dit het is, dat dit is hoe het hoort. Ik vraag me alleen hardop af of een grote groep mensen niet te weinig respect heeft voor de prestatie die het rijden van een Grand Prix proef an sich is.


Vind ik niet. Ik respecteer dergelijke rijderij waarbij de armspieren van de ruiter op dergelijke manier gebruikt worden, niet nee. Ongeacht niveau (al kan je in de B nog hopen dat het een beginners- of spanningsfout is, daar waar je dat van een GP-ruiter niet meer verwacht). Maar als je met dergelijk getrek en gesleur de proef door moet komen, hartstikke fijn voor de mensen die dat wel machtig mooi vinden en met tranen in de ogen een staande ovatie geven. Ik wens hem zelfs alle succes toe op de OS. Maar van mij hoeft het zo niet. Ik zet er mijn televisie niet voor aan. En zolang de meerderheid van de mensen het oneens is met mij is er geen probleem. Dan is dit gewoon wat de dressuursport is. Losse trucjes uitgevoerd op het juiste plekje. Dan is het een beetje zoals voltige.

MarjanB

Berichten: 16438
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:45

Maar dan nog, dan hoort de proef niet deze punten te krijgen...

Ik vind het er ook wat beter uit zien dan de proef waarmee dit topic begon. Maar om te zeggen kippenvel en wauw wat een fijn beeld? Nee absoluut niet.

Vind het zo zonde, als een paard de balans nog niet heeft dan moet je hem nog niet op dit niveau starten maar thuis de kans geven om vanuit ontspanning naar aanspanning te komen en niet andersom. Zo’n paard gaat vroeg of laat stuk of in het verzet.

En vind het helemaal bizar dat de knhs dit nog toe laat gezien de huidige discussie over dierenwelzijn. Dit wordt vroeg of laat tegen de gehele paardensport hier in nl gebruikt.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:49

Ik heb laatst een artikel gelezen waarbij een jurylid helemaal uitlegde waarom Gal zoveel punten kreeg, ondanks dat het er nog niet perfect uitzag...maar kan het helaas niet meer vinden :(

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:01

Een op 5 benen gereden paard dat op 3 benen blijkt te lopen komt geheel niet overeen met wat mijn theorieboeken zeggen.

Dan hoef ik niet meer te ambieren dan wat ik nu doe qua rijden, nl gymnastiek en gehoorzaamheid. 1e voor de gezondheid van het paard, 2e voor de veiligheid van paard, ruiter en wat we eventueel buiten het eigen terrein tegen komen.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:36

tamary schreef:
Een op 5 benen gereden paard dat op 3 benen blijkt te lopen komt geheel niet overeen met wat mijn theorieboeken zeggen.

Dan hoef ik niet meer te ambieren dan wat ik nu doe qua rijden, nl gymnastiek en gehoorzaamheid. 1e voor de gezondheid van het paard, 2e voor de veiligheid van paard, ruiter en wat we eventueel buiten het eigen terrein tegen komen.

Ambitie en respect zijn twee verschillende dingen. Je hoeft niet perse iets te ambiëren om er toch respect voor te hebben

Sky_As

Berichten: 4715
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:54

Nu kan ik heel veel rare vergelijken gaan maken die hier totaal niks mee van doen hebben.

Maar ik heb inmiddels geleerd dat ik pas respect heb voor mensen als ik het knap vindt hoe ze iets bereikt hebben.
Ik heb standaard basisrespect voor iedereen (dat houdt in dat ik me netjes sociaal wenselijk (probeert te) gedraag(en)) Maar ik heb bijvoorbeeld ook niet standaard respect voor ouderen, want sorry dat ik het zeg, maar sommige mensen verdienen gewoon geen respect. En al helemaal niet omdat ze alleen wat ouder zijn.

Ik geloof echt wel dat deze ruiters op hun manier het beste voorhebben met hun dieren, ik hoop toch echt dat de juryleden eens anders gaan kijken, en vanuit het paard gaan redeneren, dat is tenslotte hier de atleet (zonder keuze).

En hoe je het ook went of keert, een stang overdwars in je mond waar iemand bijna vol aan hangt, kan nooit fijn zijn. Respect kan ik hier niet voor hebben......
Die paarden in het buitenland die ze laten "dansen", dat is ook knap in de ogen van buitenstanders, vind je dat we daar dan ook maar respect voor moeten hebben, want wat knap dat ze die paarden hebben leren dansen?
(vraag ook vooral niet hoe)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 13:58

996981 schreef:
tamary schreef:
Een op 5 benen gereden paard dat op 3 benen blijkt te lopen komt geheel niet overeen met wat mijn theorieboeken zeggen.

Dan hoef ik niet meer te ambieren dan wat ik nu doe qua rijden, nl gymnastiek en gehoorzaamheid. 1e voor de gezondheid van het paard, 2e voor de veiligheid van paard, ruiter en wat we eventueel buiten het eigen terrein tegen komen.

Ambitie en respect zijn twee verschillende dingen. Je hoeft niet perse iets te ambiëren om er toch respect voor te hebben

In dit geval dus geen van beide. De basis van verplaatsen gewicht naar achteren, dus ipv 60-40 voor-achter naar 40-60 is er al niet. Die basis (al zal dat niet verder komen dan 50-50) is net zo goed van toepassing op een B/L/boshobbel niveau paard en een simpele manege/recreatie ruiter als een grand-prix klaar combinatie. Dat van achter naar voren rijden zie ik hier niet en dan heb ik inderdaad noch de ambitie noch het respect voor deze prestatie.
Basis uitgangspunt blijft nl hetzelfde ongeacht hoe veel je er vervolgens op doorbouwt aan oefeningen en verfijning daarvan. Ik zie bv geen van deze grand-prix ruiters ongeacht hoe al dan niet vriendelijk ze in de optiek van hier rijden nl de volgende stap kunnen zetten vanaf piaffe naar levade. Die kracht, maar ook het zover verleggen van het zwaartepunt is niet mogelijk met een verkeerde basis en dat is mij glashelder gezien het niet gaan zitten en het niet dragen/verlengen zweefmoment in uitgestrekte draf. Dressuur is/hoort een opbouwende naar meer verzameling reeks oefeningen te zijn en het is niet voor niets dan zoveel paarden en combinaties vast lopen. Basis klopt niet en dan houdt de compensatie om dat op te vangen ergens op.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:25

tamary schreef:
996981 schreef:

Ambitie en respect zijn twee verschillende dingen. Je hoeft niet perse iets te ambiëren om er toch respect voor te hebben

In dit geval dus geen van beide. De basis van verplaatsen gewicht naar achteren, dus ipv 60-40 voor-achter naar 40-60 is er al niet. Die basis (al zal dat niet verder komen dan 50-50) is net zo goed van toepassing op een B/L/boshobbel niveau paard en een simpele manege/recreatie ruiter als een grand-prix klaar combinatie. Dat van achter naar voren rijden zie ik hier niet en dan heb ik inderdaad noch de ambitie noch het respect voor deze prestatie.
Basis uitgangspunt blijft nl hetzelfde ongeacht hoe veel je er vervolgens op doorbouwt aan oefeningen en verfijning daarvan. Ik zie bv geen van deze grand-prix ruiters ongeacht hoe al dan niet vriendelijk ze in de optiek van hier rijden nl de volgende stap kunnen zetten vanaf piaffe naar levade. Die kracht, maar ook het zover verleggen van het zwaartepunt is niet mogelijk met een verkeerde basis en dat is mij glashelder gezien het niet gaan zitten en het niet dragen/verlengen zweefmoment in uitgestrekte draf. Dressuur is/hoort een opbouwende naar meer verzameling reeks oefeningen te zijn en het is niet voor niets dan zoveel paarden en combinaties vast lopen. Basis klopt niet en dan houdt de compensatie om dat op te vangen ergens op.

Er is hier al heel vaak uitgelegd dat balans, aanleuning en takt in bijvoorbeeld een piaffe of passage moeilijker zijn dan op een volte in arbeidsdraf. De basis is wel degelijk voor elkaar. In een basissport proef, met oefeningen van dat niveau en de bijhorende aanspanning en afdruk gaat deze combinatie echt geen taktfouten krijgen hoor.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:48

996981 schreef:
tamary schreef:
In dit geval dus geen van beide. De basis van verplaatsen gewicht naar achteren, dus ipv 60-40 voor-achter naar 40-60 is er al niet. Die basis (al zal dat niet verder komen dan 50-50) is net zo goed van toepassing op een B/L/boshobbel niveau paard en een simpele manege/recreatie ruiter als een grand-prix klaar combinatie. Dat van achter naar voren rijden zie ik hier niet en dan heb ik inderdaad noch de ambitie noch het respect voor deze prestatie.
Basis uitgangspunt blijft nl hetzelfde ongeacht hoe veel je er vervolgens op doorbouwt aan oefeningen en verfijning daarvan. Ik zie bv geen van deze grand-prix ruiters ongeacht hoe al dan niet vriendelijk ze in de optiek van hier rijden nl de volgende stap kunnen zetten vanaf piaffe naar levade. Die kracht, maar ook het zover verleggen van het zwaartepunt is niet mogelijk met een verkeerde basis en dat is mij glashelder gezien het niet gaan zitten en het niet dragen/verlengen zweefmoment in uitgestrekte draf. Dressuur is/hoort een opbouwende naar meer verzameling reeks oefeningen te zijn en het is niet voor niets dan zoveel paarden en combinaties vast lopen. Basis klopt niet en dan houdt de compensatie om dat op te vangen ergens op.

Er is hier al heel vaak uitgelegd dat balans, aanleuning en takt in bijvoorbeeld een piaffe of passage moeilijker zijn dan op een volte in arbeidsdraf. De basis is wel degelijk voor elkaar. In een basissport proef, met oefeningen van dat niveau en de bijhorende aanspanning en afdruk gaat deze combinatie echt geen taktfouten krijgen hoor.

En als die bij de daaropvolgende oefeningen wel te voorschijn komen, dan is er in de basis dus wel degelijk wat fout. Waar jij aangeeft dat moeilijkere oefeningen wel basisfouten mogen tonen zoals taktfouten, zeg ik dat zulke fouten niet zouden mogen kunnen als de basis in orde was. Ik zeg dat als de basis klopte, die taktfouten in piaffe/passage er niet zouden zijn. Paard is dus of verkeerd opgeleid, te snel opgeleid of fysiek uberhaupt niet in staat tot het goed uitvoeren van deze oefeningen. En gezien de hoeveelheid paarden en combinaties die al eerder in de dressuurproeven stranden, klopt er in elk geval iets niet in die opleiding.

Het is eigenlijk ergens beschamend en bewonderenswaardig dat we via fokken als nog de paarden zo hebben geselecteerd dat ze pas zo laat in de serie proeven stranden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:00

Van 60-40 naar 40-60 gewichtsverplaatsing is onmogelijk, punt. Alleen zeer begaafde piaffeurs vertoonden in een wetenschappelijk onderzoek (door prof Hilary Clayton) daadwerkelijk een lichte gewichtsverplaatsing van enkele percentages naar de achterhand.
Een paard kan wel in een goede opwaartse balans bewegen, dat is iets anders. Dat ziet er wellicht uit als gewichtsverplaatsing naar de achterhand, maar is het letterlijk niet. Het heeft veel meer te maken met rompstabilisatie en een gefinetunede samenwerking tussen boven- en onderlijnspieren. Met een correcte, evenredige bewegingsafloop waarbij de gewrichten binnen hun natuurlijke bewegingsmogelijkheid functioneren, correct ondersteund worden door de omliggende spieren, en niet geforceerd worden tot verdraaien of overrekken.
Dat bewerkstellig je als ruiter niet/nauwelijks met je handen, maar met je zit. Als je het paard steeds maar in zijn mond zit, stoor je het paard aan een stuk door in het verfijnd reguleren van zijn balans.

Een goede GP ruiter kan zijn paard door de juiste training met lichte hulpen prachtig licht in zo'n opwaartse balans rijden, zodat het paard de zware GP-oefeningen met gemak en mentaal positief en ontspannen door kan lopen.
Het merendeel van de huidige Nederlandse dressuurtop is echter m.i. veel te veel bezig met hun paarden met druk (teugel, zit, been)'op de achterhand' te houden - was er sprake van een goede opwaartse balans, dan hadden ze die druk simpelweg niet nodig. Ook niet om het paard te verzamelen en expressief te laten bewegen.
Bij hen is zéker geen sprake van een gewichtsverplaatsing naar achteren, eerder naar voren (vooral goed zichtbaar in de galoppirouettes en piaffe, zie ook de eerdere foto's van Gal die DuoPenotti hiervan plaatste). Ze komen ermee weg door de kwaliteit (en de vergevingsgezindheid?) van hun paarden. Omdat de jury zich daarop blindstaart, en de takt- en aanleuningsfouten (blijkbaar) veelvuldig door de vingers ziet.

Waarom zou je respect moeten hebben voor deze wijze van rijden (of deze wijze van jureren), uitsluitend omdat het GP-ruiters zijn? Omdat ze de ambitie, de handigheid, het talent (want dat hebben de meesten heus wel) en de middelen hadden om dat niveau te bereiken? Het is m.i. puur door slechte jurering dat deze ruiters bovenaan staan, althans in NL. Ik hoop dat daar eens iets in verandert. Ik wens het de ruiters zelf ook toe, ze zouden dan namelijk nog een grote stap kunnen maken, met de enorme kwaliteit van de paarden die ze hebben.
Ik heb persoonlijk meer respect voor ruiters die een B-proefje kunnen rijden voornamelijk op hun zit, met een ragfijne aanleuning, en een paard dat in horizontaal evenwicht licht, gemakkelijk en positief zijn oefeningen doorloopt.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:02

tamary schreef:
996981 schreef:

Er is hier al heel vaak uitgelegd dat balans, aanleuning en takt in bijvoorbeeld een piaffe of passage moeilijker zijn dan op een volte in arbeidsdraf. De basis is wel degelijk voor elkaar. In een basissport proef, met oefeningen van dat niveau en de bijhorende aanspanning en afdruk gaat deze combinatie echt geen taktfouten krijgen hoor.

En als die bij de daaropvolgende oefeningen wel te voorschijn komen, dan is er in de basis dus wel degelijk wat fout. Waar jij aangeeft dat moeilijkere oefeningen wel basisfouten mogen tonen zoals taktfouten, zeg ik dat zulke fouten niet zouden mogen kunnen als de basis in orde was. Ik zeg dat als de basis klopte, die taktfouten in piaffe/passage er niet zouden zijn. Paard is dus of verkeerd opgeleid, te snel opgeleid of fysiek uberhaupt niet in staat tot het goed uitvoeren van deze oefeningen. En gezien de hoeveelheid paarden en combinaties die al eerder in de dressuurproeven stranden, klopt er in elk geval iets niet in die opleiding.

Het is eigenlijk ergens beschamend en bewonderenswaardig dat we via fokken als nog de paarden zo hebben geselecteerd dat ze pas zo laat in de serie proeven stranden.

Volgens mij lees jij dingen die ik niet zeg. Ik zeg nergens dat ik taktfouten, op welk niveau dan ook, oke vindt? Ik zeg dat ik denk dat er meer respect mag zijn voor hen die op het hoogste niveau presteren. Daarnaast geef ik aan dat het voor een paard en dus ook voor de ruiter moeilijker is takt te bewaren in bijvoorbeeld een piaffe (of eender welke zware tour oefening, dan in bijvoorbeeld de ardbeidsdraf. Immers is dat laatste de meest natuurlijke draf voor het paard. Dat het daarin minder moeite heeft de takt te bewaren dan in piaffe, dat veel meer kracht, balans en coördinatie kost, is logisch.

En nee, wat je suggereert klopt niet. Een paard kan 100% in balans naar de piaffe gereden worden, sterk genoeg zijn voor de piaffe, de oefening goed kennen en tóch een taktfout krijgen. Ook als deze volledig klassiek is opgeleid.

Elisa2

Berichten: 37128
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:22

veerledec schreef:
Proef van Dinja stond gelinkt in het nieuwstopic:
Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8


Ah bedankt, helaas niet zo mooi als dat ik gehoopt had. Ook erg veel handenwerk en stang continu dwars. Hermes verrast me wel positief met zijn kwaliteiten voor het verzamelen.

Tja respect...vorig jaar op het NK was er een combinatie waar ik echt respect voor had. Zo mooi en ongedwongen..zo hoort dressuur er voor mij uit te zien. En ook zij maakten foutjes, maar het totaalbeeld was heel anders. Voor de rest kijk ik niet echt meer met plezier naar de NL top. En ik vind het zo jammer..want dressuur kan zo mooi zijn en de paarden zijn zo talentvol.

GabberGill

Berichten: 5712
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 23:53

Geweldig mooi paard en zoveel kwaliteit!

Kippenvel, maar dan niet omdat ik het prachtig vind.

Barslecht en ik vind het tragisch en zeer bedroevend dat de Dressuur naar dit level is getild. Dit heeft niks meer met harmonie en een correcte houding te maken.

Opgetrokken benenzwaaieritus.

Ik vind het paard ook werkelijkwaar iedere keer minder tonen. Het verbeterd in mijn ogen gewoon niet.

Vele zullen me wel een zeikerd vinden en vervolgens denken " Flik het zelf maar eens!"

Geloof me ik wil van zijn lang zal zijn levensdagen niet op deze manier rijden.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:27

Ik sta er iets minder negatief in dan de meesten hier maar ben het wel eens dat de scores veel te hoog zijn. Als je zulke ‘foutjes’ maakt in de lagere klasses dan wordt dat hard afgestraft. En hier wordt er veel door de vingers gezien of ‘gecompenseerd’ door de enorme kwaliteit van het paard.
Maar ook bij Dinja van Liere zag ik een overgang waarvan ik zeker weet dat die een onvoldoende zou opleveren in een lagere klasse en andere dingen die strenger zouden worden aangerekend. 80 procent zou je er nooit mee rijden in ieder geval.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan vind en of we de juiste kant opgaan. Als dit inderdaad dit de top van Nederland is dan heb ik heimwee naar 20 jaar geleden.

Anoniem

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:16


Muronia

Berichten: 19536
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:25

Dat ziet er echt heel goed uit MCE, mooi om naar te kijken, harmonieus en ook heel fijn commentaar trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:34

Muronia schreef:
Dat ziet er echt heel goed uit MCE, mooi om naar te kijken, harmonieus en ook heel fijn commentaar trouwens.


dank je wel, het zijn voor mij fijne leerfilmpjes,

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 20:35