“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:22

Elisa2 schreef:
Precies, nageeflijkheid is een gevolg van....

Wat Suzanne zegt over de loodlijn ben ik het ook helemaal mee eens.

Maar als instructeur weet ik ook dat sommige mensen inderdaad weglopen als het niet snel genoeg gaat, terwijl imo een goede basis leggen een lang proces kan zijn maar wel met gevolg dat als de basis eenmaal goed gelegd is er door de klasses heen gevlogen kan worden.
De basis is gewoon iets wat steeds terug komt en als dat niet voor elkaar is zie je vaak dat ruiters vast lopen in het m/z.

Van mij mag er ook strenger gejureerd worden op gewoon echt de basis en in de lagere proeven regelmatig halsstrekken worden gevraagd om te controleren of het paard de hals wil laten strekken. Met als kanttekening dat ik denk dat proeven voor kinderen gewoon beter spelenderwijs gemaakt kunnen worden.




maar hoe krijg je dat voor elkaar in een commerciële wereld waarin alles te koop is en het paard verworden tot een financieel - zeer lucratief - ding

het paard als kostwinner?? zonder enige arbeidsovereenkomst, CAO, vakbond,


Nee niet strenger jureren, meer met verstand van zaken, geen belangenverstrengeling ect., dat is business en heeft niets met sport te maken

het opleidingskader moet anders, de meeste instructeurs zijn ook jury, dan misschien

maar zolang het voor de top nog business is..........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:24

Maar je hebt er niks aan als het opleidingskader anders is maar dit niet beloond wordt in de proeven...en dat heb ik al vaker zien gebeuren. Spektakel wat voor harmonie gaat.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:30

manubres schreef:
liespr schreef:
Net zoals ik me nu verbaas dat je geen inhoudelijk antwoord geeft, is toch ook vrij normaal om te doen in een discussie. Jammer wel. :roll:


Als een ruiter een paard op eigen benen laat lopen dan gaat het paard als hij zich mag/kan en durft te ontspannen in een voor hem gewenste houding lopen passend bij zijn africhting. Hoofd en hals van het paard zijn dan ook in een bepaalde houding en de ruiter hoeft alleen te zorgen dat hij het hoofd daar laat en een losse verbinding onderhoudt. Los betekent een paard nergens dwingen het hoofd anders te dragen dan het paard zelf aangeeft nodig te hebben.
Een eigen houding is juist voor het jonge paard erg wenselijk. Maar dat is mijn mening :o

Het grappige is dat ik mijn paard tegenwoordig train in vrijheid, zonder hulpteugels, bijzetteugels, zonder bit en ik heb nog niet eerder een paard zo fijn in een natuurlijk aanleuning gehad :D Het is heel bijzonder als je een paard de tijd geeft dat hij precies aangeeft hoe hij zijn hoofd/hals moet houden in de mate van africhting. Maar veel paarden krijgen die tijd en ruimte niet eens.


Ben ik even benieuwd naar hoe jij de buikspieren bij jouw paard traint zonder begrenzing, waardoor het paard zich moet aanspannen. Een paard zal zonder begrenzing en zonder aansluiting met een ruiter op zijn rug automatisch meer op de voorhand vallen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 11-06-21 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:34

MCE...vrijwel helemaal met je eens. En wat betreft bit...die discussie ga ik hier niet voeren. Ik ben het gaan doen omdat mijn paard na een kies trekken een botontsteking had in haar mond en daarna niks in haar mond wilde hebben. Omdat het al zo'n stress paard was ben ik bitloos gaan beleren en dan gewoon met touwhalster. Het was de bedoeling om weer terug naar het bit te gaan, maar eigenlijk steeds minder behoefte aan...en ook steeds minder behoefte aan dressuur. Ik denk nu steeds vaker: wat een dom gedoe allemaal, dat iets precies op de letter moet en een volte precies rond moet zijn etc.....waar het om draait: een goed afgericht paard met een goede balans, losgelatenheid, schwung en lengtebuiging dat wordt veel te weinig beoordeeld.

En trouwens mooie link die je hebt gedeeld.

@Babootje Ik heb mijn paard zonder hulpteugels getraind en nu ze in balans kan lopen en mooi voor waarts neerwaarts loopt activeer ik het achterbeen en dan spant ze haar buikspieren vanzelf aan. Nu ik haar van achter steeds actiever kan maken komt ze van voor vanzelf omhoog in een houding die bij haar africhting past.
Laatst bijgewerkt door manubres op 11-06-21 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:37

Elisa2 schreef:
Maar je hebt er niks aan als het opleidingskader anders is maar dit niet beloond wordt in de proeven...en dat heb ik al vaker zien gebeuren. Spektakel wat voor harmonie gaat.



opleidingskader zijn instructeurs en juryleden

als je begint met de instructeurs de meeste zijn ook jury, en op B L nievea er voor zorgen dat ruiters niet te snel doorstromen, is ook een taak van het management op een manege/vereniging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:40

manubres schreef:
MCE...vrijwel helemaal met je eens. En wat betreft bit...die discussie ga ik hier niet voeren. Ik ben het gaan doen omdat mijn paard na een kies trekken een botontsteking had in haar mond en daarna niks in haar mond wilde hebben. Omdat het al zo'n stress paard was ben ik bitloos gaan beleren en dan gewoon met touwhalster. Het was de bedoeling om weer terug naar het bit te gaan, maar eigenlijk steeds minder behoefte aan...en ook steeds minder behoefte aan dressuur. Ik denk nu steeds vaker: wat een dom gedoe allemaal, dat iets precies op de letter moet en een volte precies rond moet zijn etc.....waar het om draait: een goed afgericht paard met een goede balans, losgelatenheid, schwung en lengtebuiging dat wordt veel te weinig beoordeeld.

En trouwens mooie link die je hebt gedeeld.


dank je,
wij rijden ook bitloos - om verschillende redenen - en ook daar gaat het van achter naar voor, want eerst als dat goed is komt de voorwaartse oprichting tot stand

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:43

MCE schreef:
Elisa2 schreef:
Maar je hebt er niks aan als het opleidingskader anders is maar dit niet beloond wordt in de proeven...en dat heb ik al vaker zien gebeuren. Spektakel wat voor harmonie gaat.



opleidingskader zijn instructeurs en juryleden

als je begint met de instructeurs de meeste zijn ook jury, en op B L nievea er voor zorgen dat ruiters niet te snel doorstromen, is ook een taak van het management op een manege/vereniging

Ik ben benieuwd naar cijfers over het aantal instructeurs dat ook jury is? Waar haal je die info vandaan?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:53

Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:08

manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]


ze zoek het zelf op en ontwikkel zo de juiste spieren en balans om te komen tot...............wat jij hiermee wil bereiken, zie je ook hoe moeilijk ze het vind
fijn dat ze die ruimte krijgt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:43

MCE schreef:
manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]


ze zoek het zelf op en ontwikkel zo de juiste spieren en balans om te komen tot...............wat jij hiermee wil bereiken, zie je ook hoe moeilijk ze het vind
fijn dat ze die ruimte krijgt


Dit is natuurlijk ook heel moeilijk voor een paard zonder enige steun op de teugels. Ik wil niks bereiken, maar tijdens de training bood ze dit op een keer ineens aan en toen dacht ik: hé, jij kan al meer dan ik dacht. Dus af en toe neem ik even zo'n pasje mee en op commando vindt ze het nog moeilijker dan dat ze het uit zichzelf aanbiedt. Maar ik doe het eigenlijk gewoon meer voor "de spielerei" en merk dat ze er steeds meer balans, handigheid en kracht door krijgt. Laatst trainde ik haar met dubbele longe en kon ik haar iets meer steun geven en liep ze heel makkelijk een stukje passage door. Heb er niks aan want onder het zadel gaan we nooit zover komen, maar tis gewoon leuk om zo bezig te zijn...
En ik leer ontzettend veel van haar. Dat ze zelf haar houding verandert als ze richting verzameling gaat. Aan de hand train ik haar afwisselende stukjes voorwaarts neerwaarts (laag en op boeghoogte) en dan meer opgericht tot op einde enkele pasjes verzameling om daarna gelijk weer te kunnen naar het voorwaarts neerwaartse. Het is mooi te zien dat ze de houdingsverandering die bij elke oefening hoort helemaal zelf doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:53

Aan de hand train ik haar afwisselende stukjes voorwaarts neerwaarts (laag en op boeghoogte) en dan meer opgericht tot op einde enkele pasjes verzameling om daarna gelijk weer te kunnen naar het voorwaarts neerwaartse. Het is mooi te zien dat ze de houdingsverandering die bij elke oefening hoort helemaal zelf doet.[/quotemanubres]


trainen/spierontwikkelen is zeker zwaar voor een paard en voor de een met een rugzakje nog meer,

dat is wat een paard nodig heeft voor zijn/haar ontwikkeling en als jij haar dat onder het zadel zou vragen weet je dat ze het kan maar het wel zelf moet doen met een simpele iets weerstand biedende hand, dan kan het paard zich daar tegen opdrukken, lijkt het wel
fijne leerzame informatie

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:13

Babootje schreef:
Ben ik even benieuwd naar hoe jij de buikspieren bij jouw paard traint zonder begrenzing, waardoor het paard zich moet aanspannen.

Dat kan niet natuurlijk! Dit soort topics zitten altijd vol met mensen die menen dat het zonder bit, zonder enige vorm van druk, aan een lange teugel voor de loodlijn kan worden gereden... en dan ook nog met het ideale lichaamsgebruik... want de wedstrijd ruiters doen alles verkeerd terwijl het zo simpel is om het beter te doen zonder enige inwerking van hand.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:15

manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]

Je hebt wel een heel goed getraind paard als je zo ver voor de loodlijn en de nek in deze positie nog enige vorm van nageeflijkheid en lichaams gebruik overhoud....

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:23

JeanneV schreef:
manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]

Je hebt wel een heel goed getraind paard als je zo ver voor de loodlijn en de nek in deze positie nog enige vorm van nageeflijkheid en lichaams gebruik overhoud....


Zover voor de loodlijn is het niet tov het ideale plaatje van verzameling.
Afbeelding


En misschien weten inderdaad heel veel wedstrijdruiters niet wat een normale houding is van een paard :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:23

over balkjes lopen, achterwaarts, voorwaarts en terug schakelen, ja hoor het kan zonder druk, alleen je stem en houding als je er naast loopt/grondwerk kan al voldoende zijn

onder het zadel, met een heel licht contact en het rijden met je zit/ademhaling en ontspanning van de ruiter en ondersteunt door je kuit kun je zonder druk naar oprichting, bergje op bergje af, veel mul zand paden ( heeft niet ieder een natuurlijk) galop, het is een kwestie van geduld en veel oefenen(maar dat moet elke atleet om aan de top te komen, die is ook niet in driemaanden op topniveau)

het is wel oefenen en het is een leerproces, voltes openen en sluiten op de kleine voltes overgangen en dan niet met de hand stelling vragen (gaat het soms als een wokkel) achterhand een pasje naar binnen
er zijn genoeg oefeningen om het voor elkaar te krijgen, met of zonder bit

vanuit dit leer proces ga je naarmate de oefeningen zwaarder worden met een iets meer voorwaarts weerstand biedende hand vanuit zit en kuit de achterhand het fine tunen oppakken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-21 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:33

JeanneV schreef:
Babootje schreef:
Ben ik even benieuwd naar hoe jij de buikspieren bij jouw paard traint zonder begrenzing, waardoor het paard zich moet aanspannen.

Dat kan niet natuurlijk! Dit soort topics zitten altijd vol met mensen die menen dat het zonder bit, zonder enige vorm van druk, aan een lange teugel voor de loodlijn kan worden gereden... en dan ook nog met het ideale lichaamsgebruik... want de wedstrijd ruiters doen alles verkeerd terwijl het zo simpel is om het beter te doen zonder enige inwerking van hand.



Wat heet 'begrenzen'.
On topic : juries willen nog wel eens in de krul trekken belonen en de echte basis dreigt vergeten te worden.

Ik train mijn paard er op, om de overgangen terug te maken op zit en vooral zwaartepunt. Gaat ook uitstekend in de remontezit :) .

Gewoon klassiek en ouderwets en met zere handen. In hoeverre ik druk zet, tja. De eerste vijf minuten heeft Knollie echt wel iets van 'moet dat echt'? (Geen penny verhaal dat Knollie niet kan wachten tot ze moeilijke dingen mag doen.)

En ja: goed lichaamsgebruik houdt in neus voor de loodlijn, de voorhoeven landen daar waar ze heen wijzen en niet een stuk er achter.
En vooral : de achterhand is van belang :
* graag veel achterbeen voor de loodlijn uit de heup van het paard en
* in stap en draf graag het voorste been dat landt in of voor de loodlijn uit het zwaartepunt van de ruiter en
* graag aandacht voor de lijn tussen bekken en zadel.

Verder moet mij van het hart dat de toon niet helemaal zuiver is...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:07

Als je een paard op de juiste manier inrijdt, de basis leert en goed losrijdt, is er echt weinig nodig aan de voorkant.

Ik wil niet dat een paard met zijn hoofd in de lucht loopt, maar dat gebeurt eigenlijk nooit. En ik wil ook niet dat ze vol op de voorhand vallen. Maar zie ook paarden van achter naar voren gereden worden, die over het tempo lopen. Mensen die veel te lang en veel vasthouden voor, zelfs als een paard al in gewenste houding komt.

Ons principe is meer dat een paard het ook fijn mag vinden waar je hem wenst. Het hele hoefslag gebeuren waar veel mensen leren rijden en ook teveel blijven rijden, is al een probleem. Ik rij veel cirkels, maak ze in alle soorten en maten, binnen en buiten stelling. We rijden klavertjes van simpel tot ingewikkelder met overgangen en stelling. Zeker met dat soort oefeningen zie je al enorm veel gebeuren in het lijf.

Dat is niet moelijk, dat hoort basis te zijn. Het maakt de rest juist makkelijker.

Paarden reageren niet op het been. Wijken niet voor druk. Overgangen zijn een probleem. Waar gas en rem je start zijn. Dan sturen en dan de rest. Je kan niet op een paard rijden dat geen gas en rem heeft. Toch willen mensen wel een paard in de krul, terwijl ze geen overgangen op beenhulpen kunnen rijden. Ik zie trappen, duwen, sporen en de zweep.......Hoe moet de rest dan?

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:15

Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:18

996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x


Want, wie zegt dat deze mensen niet op concours gaan?

Je snapt de boodschap totaal niet.

Het gaat erom dat je leert paardrijden op de goede manier. Waar de goede nageeflijkheid vandaan komt en hoe je dat kan leren.
Hoe we het beoordelen op wedstrijden en wat daar beter kan.

Ik denk dat je echt niet goed hebt gelezen, als dit je conclusie is. Het gaat om welzijn van de dieren waar we van houden. Scoren kan ook anders.

MyWishMax

Berichten: 25286
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:25

Er wordt ook echt wel gescoord met goed gereden paarden. En rukken en plukken wordt ook echt wel afgestraft. Maar dan krijg je weer commentaar dat de jury's te streng zijn of mensen komen niet meer naar een vereniging die die jury's uitnodigen.

Er zijn nu eenmaal slechte ruiters en dus ook slechte instructeurs en juryleden. Maar ook een hele hoop goede. Juryleden zitten daar om te jureren en niet om les te geven, dat is toch anders en sommige feedback hoor je dan van een instructeur te krijgen en niet verwachten van een jurylid dat die hetzelfde kan opschrijven in die 5 minuutjes als tijdens een les.

Daarbij, in de b hoeft de aanleunong niet perfect te zijn. Soms krijg je ook commentaar wat er beter kan ipv fout is. Maar het moet ook niet tegen de hand zijn en zonder enige stelling of buiging. Er wordt echr op actieviteit en losgelatenheid gelet en beoordeeld. Dat zijn juist punten die heel erg meegenomen worden, veel meer als de aanleuning. Ja soms kom je een jury tegen die toch op dat krulletjes let. Net als instructeurs die alleen daarop letten of ruiters. Helaas. Maar het grote deel absoluut niet.

Een jong paard correct voorwaarts neerwaarts is ook echt niet zo makkelijk. Nu wordt er gedaan alsof elk paard hetzelfde is en omdat het bij de ene lukt moet elk paard dat kunnen. Als de mijne in vrijheid richting passage gaat is dat met een veel rondere hals als de foto die hier voorbij komt. Dus om nu te stellen dat het zo werkt voor elk paard, nee absoluut niet. Degene die ik nu rijd kan de lagere houding enorm makkelijk, de vorige vond als jong paard het makkelijker om wat hoger te blijven. Dan ga ik niet werken aan het langer en lager als lijf het niet aan kan, dan ben je weer aan de voorkant bezig ipv van achter naar voren.

Ik snap in het artikel ook niet wat ze bedoeld met tegen de hand kan een 6 of 7 zijn als alleen het neusje er wat uit komt. Dat is ook niet tegen de hand wat hard afgestraft wordt, tenzij er veel meer mankeert.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-06-21 12:35, in het totaal 3 keer bewerkt

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:25

superpony schreef:
996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x


Want, wie zegt dat deze mensen niet op concours gaan?

Je snapt de boodschap totaal niet.

Het gaat erom dat je leert paardrijden op de goede manier. Waar de goede nageeflijkheid vandaan komt en hoe je dat kan leren.
Hoe we het beoordelen op wedstrijden en wat daar beter kan.

Ik denk dat je echt niet goed hebt gelezen, als dit je conclusie is. Het gaat om welzijn van de dieren waar we van houden. Scoren kan ook anders.

Oja, het ligt aan de manier waarop ik lees. Niet aan de zelfingenomenheid waarmee hier geschreven wordt.

I get it.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:56

manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]


Ik kan op de foto niets zien van aanspanning, niets überhaupt wat in de richting van verzameling komt. Je activeert t achterbeen maar ik zie niets van ruggebruik. Alleen een paard dat uit elkaar is. Heb je ook een filmpje? Misschien maakt dat het iets duidelijker voor mij.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:09

996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x


In je sarcasme schuilt denk ik een hoop frustratie...Als jij blij bent met de manier waarop je rijdt en wat je om je heen ziet, dan laat je die "hyper diervriendelijke talenten" toch lekker kletsen?

Ik was ook een wedstrijdruiter (amateurtje :o ),maar na een verplichte stop door gezondheidsproblemen kwam bij mij de bewustwording waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik had een sensibel paard die ik echt geen plezier deed met op wedstrijd gaan. Stress bij invlechten, stress op de trailer, stress op inrijterrein en stress in de ring...pas in de trailer naar huis ontspande ze pas. Ook merkte ik aan mezelf dat wedstrijdrijden een bepaalde druk op mij legde dat ik vaak te weinig geduld had als dingen niet lukte en ik vlak voor een wedstrijd zat.
Het voelt nu heerlijk om die wedstrijddruk niet te hebben en gewoon mijn paard te trainen zoals het zich aanbiedt en voor mij goed voelt. Ik dacht eerder dat ik niet zonder wedstrijden zou kunnen, maar het voelt nu eigenlijk prima.

Zelf ben ik ook nog steeds zoekende en lerende, dus kan ook nog genoeg leren. Maar weet wel dat ik de "oude" manier van paardrijden niet meer ambieer....

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:19

Babootje schreef:
manubres schreef:
Hier een impressie van een training aan de hand. Onder het zadel zijn we nog niet zo ver, omdat het een paard met problemen is. Maar aan de hand pakken we al een pasje verzameling en soms richting passage mee. Gewoon aan touwhalster en je ziet dat ze zelf de oprichting pakt die ze nodig heeft om achter te kunnen onder treden en tot dragen te komen. En dat is dus de neus voor de loodlijn :D

[ [url=m/DSdTOM.png]Afbeelding[/url] ]


Ik kan op de foto niets zien van aanspanning, niets überhaupt wat in de richting van verzameling komt. Je activeert t achterbeen maar ik zie niets van ruggebruik. Alleen een paard dat uit elkaar is. Heb je ook een filmpje? Misschien maakt dat het iets duidelijker voor mij.


Daar verschillen wij dan van mening. Dit paard vind ik niet uit elkaar lopen en ze draagt het meeste gewicht op de achterhand. Kijk naar doorveren voor- en achterkoot. Volgens mij is verzameling dat een paard meer gewicht op de achterhand gaat nemen. Wat ze hier wel doet is dat ze actiever van achter wordt dan van voor, maar dat heeft ook met balans te maken. Maar liever een actiever achterbeen dan alleen een actief voorbeen....

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:24

manubres schreef:
996981 schreef:
Goh, wat fijn dat hier alleen hyper diervriendelijke talenten zitten die hun paard nooit in de weg zitten en de geleerde theorie precies in praktijk brengen :)

Jammer dat juist jullie niet op concours gaan. Het is hard nodig dat de wedstrijdruiters eindelijk het goede voorbeeld gaan zien


:x


In je sarcasme schuilt denk ik een hoop frustratie...Als jij blij bent met de manier waarop je rijdt en wat je om je heen ziet, dan laat je die "hyper diervriendelijke talenten" toch lekker kletsen?

Ik was ook een wedstrijdruiter (amateurtje :o ),maar na een verplichte stop door gezondheidsproblemen kwam bij mij de bewustwording waar ik eigenlijk mee bezig was. Ik had een sensibel paard die ik echt geen plezier deed met op wedstrijd gaan. Stress bij invlechten, stress op de trailer, stress op inrijterrein en stress in de ring...pas in de trailer naar huis ontspande ze pas. Ook merkte ik aan mezelf dat wedstrijdrijden een bepaalde druk op mij legde dat ik vaak te weinig geduld had als dingen niet lukte en ik vlak voor een wedstrijd zat.
Het voelt nu heerlijk om die wedstrijddruk niet te hebben en gewoon mijn paard te trainen zoals het zich aanbiedt en voor mij goed voelt. Ik dacht eerder dat ik niet zonder wedstrijden zou kunnen, maar het voelt nu eigenlijk prima.

Zelf ben ik ook nog steeds zoekende en lerende, dus kan ook nog genoeg leren. Maar weet wel dat ik de "oude" manier van paardrijden niet meer ambieer....
Het valt op dat het vaak dezelfde Bokkers zijn die commentaar op anderen hebben, om vervolgens hele epistels te schrijven hoe het moet, hoe zij het doen en waarom dat het beste is. Dat gebeurd het liefst onder geheel geanonimiseerde profielen. Dat vind ik opvallend.

In mijn ogen ligt de kans op verbetering in de erkenning dat je nog niet alles kan en weet. Toegeven (vooral aan jezelf) dat nog niet alles goed gaat. Bewust onbekwaam zijn, de moeilijkheid van de rijkunst erkennen en anderen niet veroordelen.

Niemand is bewust een slechte ruiter, jurylid of instructeur.