“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:30

Mijn dochter kreeg inderdaad in de B al commentaar op haar protocol omdat haar pony niet rond genoeg liep en ze ging echt niet door de ring met een pony met losse teugel en het hoofd in standje giraf.
Nageeflijkheid is idd belangrijk, maar wat mi nog belangrijker is, is de manier waarop dat aangeleerd wordt en dat gebeurt voornamelijk met “kneepjes” en druk, veel druk.
En daar mag een jury wat mij betreft ook goed op letten, hoe die nageeflijkheid verkregen wordt.


MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:40

Maar waarom zijn er dan zoveel juryleden die per se in de B pony’s al zo’n pony rond willen zien lopen? Voor zover ik weet staat er in regels van de KNHS dat dat niet hoeft op dat niveau en is nageeflijkheid niet automatisch rond lopen.
Je geeft als jury dan ook een verkeerd signaal af, wat teveel druk, rukken en trekken in de hand werkt icm met instructie die dit soort zaken aanleren aan jonge kinderen, die ook nog eens vaak de handigheid niet hebben om dat fatsoenlijk te doen.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:00

Ik denk dat dat wel een beetje veel gevraagd is voor de vaak piepjonge ponyruitertjes in de B. En dan kun je wel zeggen dat ze nog niet mogen starten voordat ze daar aan toe zijn, maar dan moeten de regels aangepast worden.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:14

Maar dat is toch helemaal niet toepasbaar op jonge kinderen? Een grote groep wedstrijdruiters begint al op jonge leeftijd en dan is het hartstikke leuk hoor, de theorie erachter en jezelf ontwikkelen, maar op die leeftijd, als het al fysiek en mentaal mogelijk is, zijn ze uitermate afhankelijk van degenen die het ze moet leren. Ook een jury heeft daar wat mij betreft een taak in.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:50

Tsja, het mag, dus het gebeurt. Het zou dan aan de KNHS zijn om die leeftijd te verhogen en aan juryleden om de regels na te leven en dus niet vanaf de Bixie! al te mekkeren over nageeflijkheid.


MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:11

996981 schreef:
Er bestaat natuurlijk ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid :) niet alles wat mag, moet.

Ik ben overigens helemaal niet tegen wedstrijden voor kinderen en ik ben het ook eens dat er voor kinderen anders gejureert mag/moet worden.

Ik denk echter niet dat je altijd alle verantwoordelijkheid bij een ander moet leggen. Als je nog niet toe bent aan wedstrijden, moet je gewoon niet gaan. Liever een niveau voorlopen op het gevraagde. Dan weet je zeker dat je niet teleurgesteld wordt


Maar hoe weet je als kind, of je er aan toe bent of niet? Wat nou als je grootste droom wedstrijden rijden is en je in feite goed genoeg rijdt voor de B?
Ook lang niet alle ouders hebben daar kijk genoeg op.
Als je puur naar de regels kijkt moet een B-proefje al heel snel mogelijk zijn, maar eigenlijk zou je dan pas moeten starten in de B als je op L-niveau zit omdat een jury meer wil zien dan gevraagd wordt in de B. Dat klinkt niet heel erg eerlijk.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:30

En die zegt dat je klaar bent voor de B. Een B-proefje moet best kunnen want een jury kijkt daar en daar en daar naar en dat kun je prima. En dan? Ik ken geen enkele instructeur die zegt dat je voor een B-proef op L-niveau moet kunnen rijden. Nee, je moet lekker starten, kilometers maken en ervaring opdoen.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:46

Dan ben jij een uitzondering denk ik. Mijn dochter heeft oa in een talententeam gezeten en de druk was groot op meerdere vlakken. Ook voor kinderen van een jaar of 8. Zij was iets ouder. Veel gepush van ouders en instructeurs gezien op wedstrijden. Mede daardoor is ze gestopt met wedstrijden rijden.

Wisten wij als ouders veel. Instructie zal het wel weten. Ik wilde nooit wedstrijden rijden en man is niet opgegroeid met paarden en kan niet rijden.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:02

Nou ja, als jij als kind ziet dat rozetten en bekers gaan naar mensen die hun paard in de krul snokken lijkt dat toch wel de manier om hoge punten te scoren hè.

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:06

Wat fijn, serieus. Was een stuk prettiger geweest voor mijn dochter. En haar pony.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 10-06-21 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran
Berichten: 949
Geregistreerd: 01-04-14

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 05:16

Dat klinkt zoals de F-proeven gejureerd worden. In die proeven staat de ruiter voorop, met name in de lagere klassen. Op een gegeven moment wordt er uiteraard wel meer verwacht maar dan zit je volgens mij al wel rond of boven de F10, als ik me goed herinner.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 26 bezoekers