Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 19:35

Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Edward Gal en GLOCK'S Total U.S., hier tijdens een KNHS
Trainingsseminar in 2019, zijn Nederlands Kampioen Dressuur
Zware Tour. Foto: Aniek1985


Edward Gal (Oosterbeek) veroverde op het NK Dressuur zijn twaalfde titel. Dit keer met zijn jongste paard op het hoogste niveau, de negenjarige hengst GLOCK’s Total U.S. Op weg naar de Olympische Spelen in Tokio verkeert Gal in een luxepositie. Hij zal over een maand tijdens het CHIO in Rotterdam moeten kiezen of hij met zijn huidige kampioenspaard of met GLOCK’s Toto jr N.O.P. naar Japan gaat. Gal’s partner Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek) ligt ook op koers voor de Spelen. Hij won zilver met de steeds beter wordende GLOCK’s Dream Boy N.O.P. Dinja van Liere (Uden) debuteerde op het NK en reed zich gelijk op het podium én in de kijker bij bondscoach Alex van Silfhout.

Het NK Dressuur - met Roelofsen Horse Trucks als hoofdsponsor - dat zonder publiek werd verreden, was de eerste observatiewedstrijd voor de dressuurruiters richting de Olympische Spelen. Edward Gal bezette in het eerste onderdeel op zaterdag de eerste en tweede plaats. In de finale, de Kür op Muziek, mocht Gal zijn titel maar met een paard verdedigen. Hij koos voor de negenjarige GLOCK’s Total U.S. en dat leverde een score op van 85.625%. Daarmee was de titel een feit. Met Glock’s Toto jr. N.O.P., waarmee hij vorig jaar kampioen werd, heeft hij een tweede toppaard. Een luxe positie.
“Ik vind het nog moeilijk te zeggen welk van de twee paarden mijn voorkeur heeft voor Tokio. Ik heb met deze twee paarden nog weinig wedstrijdervaring. In Rotterdam zal ik een keuze moeten maken”, vertelt Gal. “GLOCK’s Toto jr N.O.P. is meer een krachtpatser en Total U.S. is meer een elegante beweger. Ze geven allebei een heel goed gevoel. Toto is meer een macho, Total is meer een soesie.”
Beide hengsten zijn zonen van Totilas waarmee Edward Gal in 2009 en 2010 alle records aan diggelen reed. Hij miste met Totilas in 2012 de spelen van Londen. Negen jaar later hoort Gal zonen van de zwarte wonderhengst waarmee hij zich weer bij de wereldtop kan rijden.

Hans Peter Minderhoud won wederom zilver met de inmiddels dertienjarige GLOCK’s Dream Boy N.O.P. “Ik was heel blij met hoe hij liep, zowel vandaag als gisteren. Het beeld wordt steeds mooier en ik hoorde van veel mensen dat het er weer beter uitzag. Daar doe ik hard mijn best voor. Ik vind dat hij GLOCK’s Dream Boy N.O.P. nog steeds verbeterd. Mijn voorkeur gaat voor Tokio uit naar Dream Boy. Ik ken hem door en door en heb veel routine met hem opgebouwd. Dat heb je op een groot kampioenschap ook gewoon nodig.”

Dinja van Liere debuteerde op het NK Dressuur bij de senioren met de bronzen medaille met de negenjarige hengst Hermès. Ze won ook nog de kleine finale, de Grand Prix, met de merrie Haute Couture. “Heel cool om naast deze twee mannen te zitten’, lacht Van Liere achter de tafel tijdens de persconferentie zittend naar Gal en Minderhoud. “Ik focus me nu op Rotterdam en hoop daar heel goed te rijden. Wat er daarna gaat gebeuren, hangt natuurlijk ook af van wat de bondscoach bepaalt Dan zien we het wel. Ik heb geloof in allebei mijn paarden. Ik had geen last van zenuwen. Ik heb internationaal ervaring opgedaan bij de U-25 en daar Grand Prix leren rijden. Nu is het voor het eggie. Hermes is een super fijn paard die echt gemaakt is voor de Grand Prix. Hij blinkt echt uit in de piaffe en passage, ook de series doet hij heel mooi. Hij kan heel mooi sluiten en de verzameling heel goed aan. Ik heb echt een band met hem opgebouwd.”
Saillant detail is dat Van Liere GLOCK’s Total U.S. van Edward Gal als jong paard heeft opgeleid.

“Een finale van hoog niveau”, vertelt juryvoorzitter Adriaan Hamoen. “Sowieso goed dat het NK Dressuur door heeft kunnen gaan.”

Bondscoach Alex van Silfhout ziet nieuwe kansen voor TeamNL. “Vandaag ben ik wel weer gelukkig als ik zie wat voor jong materiaal we hebben. Elke wedstrijd zie ik de jonge paarden progressie maken. We hebben potentie en mogelijkheden om tot iets goeds te komen. In Rotterdam rijden we de landenwedstrijd met een team van drie ruiters. Daarnaast rijden een nationale rubriek met twaalf deelnemers met dezelfde juryleden, zodat ik daar nog een ruime selectie kan maken.”

Van Silfhout maakt deze week het team bekend dat tijdens het CHIO Rotterdam, van 1 tot en met 4 juli, deel zal nemen aan de landenwedstrijd. Op maandag 5 juli zal de bondscoach de namen van de ruiters en de paarden die naar Tokio gaan moeten bekendmaken bij het NOC*NSF.

Klik hier voor de einduitslag van het NK Dressuur senioren

Klik hier voor alle uitslagen van het NK Dressuur
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 07-06-21 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 23:28

Als ik eerlijk ben vond ik het schandalig! Voor mij is dit geen dressuur meer. En ik hoop dat NL in Tokio ook afgestraft wordt op deze manier van rijden. Werkelijk schandalig

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 00:37

Dovahkiin schreef:
Als ik eerlijk ben vond ik het schandalig! Voor mij is dit geen dressuur meer. En ik hoop dat NL in Tokio ook afgestraft wordt op deze manier van rijden. Werkelijk schandalig


Nou, inderdaad... Ik heb hoop met de jongere generatie, maar het is geen wonder dat Nederland op dit moment niet meer aan de top meedoet. Er moet echt iets drastisch veranderen in de basis, maar helaas wordt dit rijden haast gepromoot hier -O- Zolang dit nog hoog gewaardeerd wordt in Nederland, door jury en publiek, veranderd er niet veel.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 00:48

Ik heb de filmpjes niet gezien, maar wat is het probleem?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 01:20

Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8

Rest kan ik zo snel niet vinden. Ik denk dat Dinja Hermes eens op neckrope moet gaan rijden en zelf het bit in de mond nemen. Sporen mogen wat mij betreft ook af. Arm dier lijkt er ook totaal geen lol in te hebben.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:48

KootMiraDrum schreef:
Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8

Rest kan ik zo snel niet vinden. Ik denk dat Dinja Hermes eens op neckrope moet gaan rijden en zelf het bit in de mond nemen. Sporen mogen wat mij betreft ook af. Arm dier lijkt er ook totaal geen lol in te hebben.


Ik heb het filmpje gezien, maar zie eigelijk niets schokkends? Paard loopt goed, proef is mooi uitgevoerd, punten lijken mij begrijpelijk. Ik denk dat je de teugeldruk bedoelt? Die lijkt vrij veel maar ik kan het moeilijk zien zo op gsm. Mss zou hiervoor het invoeren van een teugeldrukmeter voor wedstrijden een idee zijn :)

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:24

Poekkie schreef:
KootMiraDrum schreef:
Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8

Rest kan ik zo snel niet vinden. Ik denk dat Dinja Hermes eens op neckrope moet gaan rijden en zelf het bit in de mond nemen. Sporen mogen wat mij betreft ook af. Arm dier lijkt er ook totaal geen lol in te hebben.


Ik heb het filmpje gezien, maar zie eigelijk niets schokkends? Paard loopt goed, proef is mooi uitgevoerd, punten lijken mij begrijpelijk. Ik denk dat je de teugeldruk bedoelt? Die lijkt vrij veel maar ik kan het moeilijk zien zo op gsm. Mss zou hiervoor het invoeren van een teugeldrukmeter voor wedstrijden een idee zijn :)



Ik doelde vooral op Edward Gal en zijn strakke hand en houding. Dat zoiets zo hoog kan scoren dat vind ik echt niet terecht. Het paard heeft heel veel potentie maar komt op deze manier niet goed uit de verf. Ik werd er echt verdrietig van. NL kan beter.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-
Ik hoop dat de heren zwaar af gestraft worden op de OS. :) Misschien gaan ze dan een keer nadenken over hun rijderij. Of komt er een opening voor de fijnere Nederlandse ruiters.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:43

Verschrikkelijk.... ;(

Ja ik hoop ook dat ze enorm afgestraft worden over de vele kilo's in de handen en de helft van de proef achter de de loodlijn zijn.
Maar ben bang dat de jurys dat niet durven.

rien10
Berichten: 14666
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:49

Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-
Ik hoop dat de heren zwaar af gestraft worden op de OS. :) Misschien gaan ze dan een keer nadenken over hun rijderij. Of komt er een opening voor de fijnere Nederlandse ruiters.



"De heren" zeg je. Maar HP Minderhoud rijd toch niet zo? Die combinaties vind ik er altijd veel vriendelijker uitzien. En ik verbaas me altijd dat hij onder E. Gal eindigt.

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:53

Poekkie schreef:
Ik heb de filmpjes niet gezien, maar wat is het probleem?


Het totale ontbreken van de ontspanning, takt, regelmaat en in aanleuning gaande paard.

Stang staat zo wat horizontaal, voor de proef überhaupt start heeft paardlief al 10 snokken in zijn mond gehad, je ziet gewoon hoe veel kracht er op staat om het paard "In de krul bij elkaar" te houden.

Alles behalve wat er in het scala genoemd wordt is wat je ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:56

Saillant detail is dat Van Liere GLOCK’s Total U.S. van Edward Gal als jong paard heeft opgeleid. (citaat stukje tekst Dinja)

zo ging dat met Totilas ook, daar was Jiske van den Akker diegene die het succes er aan heeft gereden.

zegt genoeg, toch!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:01

Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-
Ik hoop dat de heren zwaar af gestraft worden op de OS. :) Misschien gaan ze dan een keer nadenken over hun rijderij. Of komt er een opening voor de fijnere Nederlandse ruiters.


Hans-Peter is juist één van de vriendelijker rijdende ruiters.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:01

MCE schreef:
Saillant detail is dat Van Liere GLOCK’s Total U.S. van Edward Gal als jong paard heeft opgeleid. (citaat stukje tekst Dinja)

zo ging dat met Totilas ook, daar was Jiske van den Akker diegene die het succes er aan heeft gereden.

zegt genoeg, toch!!

_O-

Want een paard opleiden kan hij natuurlijk niet zelf :D

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:03

MCE schreef:
Saillant detail is dat Van Liere GLOCK’s Total U.S. van Edward Gal als jong paard heeft opgeleid. (citaat stukje tekst Dinja)

zo ging dat met Totilas ook, daar was Jiske van den Akker diegene die het succes er aan heeft gereden.

zegt genoeg, toch!!


Rare conclusie !

Daarbij krijgt Dinja in een ander topic op Bokt ook commentaar op haar rijden. :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:03

MCE schreef:
Saillant detail is dat Van Liere GLOCK’s Total U.S. van Edward Gal als jong paard heeft opgeleid. (citaat stukje tekst Dinja)

zo ging dat met Totilas ook, daar was Jiske van den Akker diegene die het succes er aan heeft gereden.

zegt genoeg, toch!!


Nou nee hoor. Jiska heeft alleen de basis erop gezet, maar daarna hield het ook wel op.
Zoveel succes was er nou ook weer niet.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:06

En dan nog. Er is een wezelijk verschil tussen een jong paard rijden en hem naar niveau trainen. Ieder zijn vak ook toch?

Ik denk dat er meer ruiters zijn die jonge paarden kunnne rijden dan een paard naar grand prix rijden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:07

Jester_ schreef:
En dan nog. Er is een wezelijk verschil tussen een jong paard rijden en hem naar niveau trainen. Ieder zijn vak ook toch?

Ik denk dat er meer ruiters zijn die jonge paarden kunnne rijden dan een paard naar grand prix rijden

Ik denk dat dat best tegen valt tenzij het niet perse goed moet gebeuren.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:13

Sky_As schreef:
Poekkie schreef:
Ik heb de filmpjes niet gezien, maar wat is het probleem?


Het totale ontbreken van de ontspanning, takt, regelmaat en in aanleuning gaande paard.

Stang staat zo wat horizontaal, voor de proef überhaupt start heeft paardlief al 10 snokken in zijn mond gehad, je ziet gewoon hoe veel kracht er op staat om het paard "In de krul bij elkaar" te houden.

Alles behalve wat er in het scala genoemd wordt is wat je ziet.


Bij die proef van Dinja die hier gedeeld was?

Ik heb nog nooit met stang gereden, heb weinig idee van hoe veel of weinig kracht zoiets geeft/bevat bij een bepaalde hoek.
45 graden was gewenst toch? Ik zie regelmatig meer in dat filmpje, dus begrijp dat argument wel.
Maar ontbreken van takt, aanleuning en regelmaat zie ik dan weer niet. Zou je me kunnen zeggen bij welk fragment in dat filmpje dit goed te zien is?

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:20

Ow ik had het niet over Dinja :-)
Maar over de winnaar, dat is het enige filmpje die ik een stukje gezien heb en weggeklikt.

Als dat namelijk de winnaar is, wil ik de rest niet eens zien ;-)

Ik weet wel, dat we ons niet moeten verbazen als (top)sport op deze manier ooit verboden gaat worden

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:36

Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-


Dit is niet waar. Zonik heeft laatst zich in de training licht geblesseerd en was niet op tijd weer fit.
Als het goed is loopt hij een deze weken in Frankrijk een wedstrijd om de vorm te bekijken in aanloop naar Tokyo.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 17:39

De proef van Dinja vind ik inderdaad niet om aan te zien, paard kwijlt ook enorm dus kan niet slikken. De stang slaat zover door doordat ze de kinketting niet strak genoeg heeft. Waarschijnlijk accepteert het paard dat niet en dan kan ze niet meer trekken. Paard is enorm heet en dus eigenlijk niet meer normaal te rijden zonder trekken.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:26

Anna79 schreef:
De proef van Dinja vind ik inderdaad niet om aan te zien, paard kwijlt ook enorm dus kan niet slikken. De stang slaat zover door doordat ze de kinketting niet strak genoeg heeft. Waarschijnlijk accepteert het paard dat niet en dan kan ze niet meer trekken. Paard is enorm heet en dus eigenlijk niet meer normaal te rijden zonder trekken.


Kan je dat van die kinketting uitleggen?
Ik ben echt een leek qua stanghoofdstellen maar een losse ketting klinkt intuïtief toch niet slecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:31

Poekkie schreef:
Anna79 schreef:
De proef van Dinja vind ik inderdaad niet om aan te zien, paard kwijlt ook enorm dus kan niet slikken. De stang slaat zover door doordat ze de kinketting niet strak genoeg heeft. Waarschijnlijk accepteert het paard dat niet en dan kan ze niet meer trekken. Paard is enorm heet en dus eigenlijk niet meer normaal te rijden zonder trekken.


Kan je dat van die kinketting uitleggen?
Ik ben echt een leek qua stanghoofdstellen maar een losse ketting klinkt intuïtief toch niet slecht?


De kinketting zorgt ervoor dat de stang niet te ver gekanteld kan worden. Te los is niet goed, maar te strak ook niet uiteraard.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:33

Maar stel dat je die strak doet en je zet dan kracht op de stangteugel, hoe wordt die dan verdeeld?

Ik probeer geen ruiters te verdedigen ofzo, wil het alleen wat beter begrijpen.