Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:31

Zó dan baal je ook dat die bak zo groot is. :=
Vind dat de ruiter het bizar rustig en netjes op lost. Niet alleen balans maar ook het hoofd koel weten houden en rustig naar een oplossing zoeken. +:)+ dit mag je absoluut een knap staaltje rijkunst noemen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:00

xChanelx schreef:
Blijkbaar is mijn definitie van rijkunst anders dan van sommigen hier, dat kan toch?
Ik vind het ook knap dat deze ruiter blijft zitten en het paard tot stilstand weet te brengen. Maar rijkunst, nee, dat vind ik het niet.

Welke bewording zou jij er voor gebruiken dan? Rijvaardigheid?
Ik zou nl echt geen ander woord weten voor dit kunstig staaltje rijvaardigheid.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:04

Nou, ik vind het verhipte knap.
Ik weet niet eens of ik het in stap zou redden om zo het hoofdstel te pakken :+ laat staan in zo'n galop.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:28

Juist fijn dat die bak zo groot is, in een kleine volle bak zou hij er al onherroeplijk afgevlogen zijn, omdat het paard korte onverwachte wendingen had moeten nemen. Denk ik.

Poe, als hij geen zeven kleuren in zijn boxer had zitten...

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:31

Lara_Silver schreef:
Echt alleen op bokt zie je dit soort nutteloze discussies over een video waarop inderdaad een goed staaltje rijkunst te zien is.

Dat terwijl het overgrote deel van de critici hier gewoon een flinke hap zand gegeten hadden als ieder ander.


99% in dit topic vindt het gewoon knap. Dus het aan ons allemaal of we dit een nutteloze discussie laten worden of niet.

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:37

Ik zou gráág zo gebalanceerd kunnen blijven zitten terwijl ik me helemaal naar voor buig in het zadel om bij het hoofdstel te komen en mijn paard in een rondje te sturen, dat allemaal op hoge snelheid en met minder geruk en gepluk dan ik soms zie bij een doorsnee dressuurrondje. Team 'knap staaltje rijkunst' hier.

Homo sapiens non urinat in ventum.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:49

ook als ervaren ruiter krijg je op zo'n moment echt wel ff van owwww s****t gevoel.

Ik reed met mijn quarter op een parallelweg voor tractors net buiten mijn dorp in best wel pittig drafje toen ze een huppeltje maakte ergens door en het bit brak, een westernhoofdstel zonder neusriem met gewone frontriem..... dan weet je ook gelijk dat je hartkleppen nog werken..... Je kan dan niet even de bakstukken vastpakken, en ze ging dus daarna ook nog in galop, gelukkig niet van angst dus was een redelijk beheerst galopje, maar wel meer ongemakkelijker om der neus te kunnen pakken want commando ho en zitten reageerde ze niet meer op.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

DuoPenotti

Berichten: 29348
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:55

En dan nog ff slootje mee pakken zonder teugels :D

Hij gaat echt volle vaart door.
En dat is ook wel het nadeel, door het zo ver naar voren gaan zitten om de bakstukken te pakken zal het paard ook wel het gevoel hebben dat hij juist harder moet.

Ik vind het een hele prestatie hoor :j

Maar heb wel mijn vraagtekens bij dat beide teugels kunnen breken, dat ook wel weer.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Kookaburra

Berichten: 5380
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:05

Wat is hier geen rijkunst aan? Ik vind het nog chique opgelost ook. Ik zag geen harde rukken aan het hoofdstel of bit. En dat terwijl dat in mijn ogen in zo'n situatie óók geoorloofd is.

Mooi staaltje rijden, en fijn dat iedereen oke is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:06

karijn schreef:
Juist fijn dat die bak zo groot is, in een kleine volle bak zou hij er al onherroeplijk afgevlogen zijn, omdat het paard korte onverwachte wendingen had moeten nemen. Denk ik.

Poe, als hij geen zeven kleuren in zijn boxer had zitten...

Zo heb ik ook nog ergens een filmpje van jockey Tom Marquand wiens teugel brak tijdens een stuk snelwerk met drie paarden. De baan waarop ze zaten was niet rond, maar heeft een begin- en een eindpunt en ze naderden het einde al... Gelukkig kon hij op tijd stoppen, maar hij was niet blij. :=

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:08

Evelienepien schreef:
Oeh...zal diegene, die verantwoordelijk voor tuigonderhoud wel ff standje hebben gekregen ...


haha ik denk niet dat er een aparte stalknecht is om specifiek de teugels te onderhouden. _O-
dat zou mooi wezen. gaan ze dat paard zadelen, staat er een heel legertje grooms met elk één glanzend gepoetst onderdeel van de optoming of het zadel. met keuze uit een bit van goud, platima of parelmoer.

maar on-topic wel een knap staaltje balanceerwerk. _/-\o_

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:20

karijn schreef:
Juist fijn dat die bak zo groot is, in een kleine volle bak zou hij er al onherroeplijk afgevlogen zijn, omdat het paard korte onverwachte wendingen had moeten nemen. Denk ik.

Poe, als hij geen zeven kleuren in zijn boxer had zitten...

In een kleinere bak maken ze in mijn ervaring ook minder vaart. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:27

axel_1997 schreef:
Evelienepien schreef:
Oeh...zal diegene, die verantwoordelijk voor tuigonderhoud wel ff standje hebben gekregen ...


haha ik denk niet dat er een aparte stalknecht is om specifiek de teugels te onderhouden. _O-
dat zou mooi wezen. gaan ze dat paard zadelen, staat er een heel legertje grooms met elk één glanzend gepoetst onderdeel van de optoming of het zadel. met keuze uit een bit van goud, platima of parelmoer.

maar on-topic wel een knap staaltje balanceerwerk. _/-\o_


Nou, dat vraag ik me dus wel serieus af :o
Bij mijn weten zorgen chrooms / stalmedewerkers buiten de paarden ook oa voor tuigonderhoud?!
En lijkt mij dat dat toch iedere x op wedstrijd op scheurtje oid gecheckt wordt?
(Bedoel; kan dat 2 teugels breken bijna tegelijkertijd tijd breken, is imo erg ....apart...)
En bij scheurtje vernieuwd wordt?
Dus jij zou mag mijn vraag vermakelijk vinden! Maar ik vraag het me wel serieus af, sorry...

16 feb21: Gui ... kanjer - wolf in schaapskleren - clown - ubercoole pown; geheel onverwachts..nu ben je weer samen met Un! 30-05-2017: Un, doe de groeten aan Pars!20-06-2006: Pars, I´ll never forget you! 10-4-13: Eefje (mijn alleszie) bedankt !

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:05

In theorie ondergaan de teugels gelijkaardige slijtage natuurlijk. Maar ergens vind ik het toch ook best apart dat niemand gezien heeft dat die teugels op breken stonden. Ik ga er toch van uit dat het materiaal na gekeken wordt...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 11:36

Dat vind ik ook heel bijzonder. Je zou toch ook denken dat hun tuig erg goed onderhouden wordt.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:12

Utixo schreef:
Dat vind ik ook heel bijzonder. Je zou toch ook denken dat hun tuig erg goed onderhouden wordt.

Ja ik kijk iig elke keer dat ik zadel mijn teugels en singelriemen na dus zo’n ruiter zal dat toch ook verwachten van de grooms?

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:18

Tegelijkertijd ken ik ook zat verhalen van mensen bij wie er ogenschijnlijk niets aan de hand was, maar waarbij er wel opeens een beugelriem of zo brak. Als er veel druk op het leer staat, zoals in bijvoorbeeld springen, eventing en racing het geval is, gebeurt dat sneller dan bij dressuur. :P Ik kijk zelf ook altijd mijn tuig na, maar heb ook een keer een singel gehad waarbij het stiksel tussen het elastiek en de gesp had losgelaten tijdens de canter. Toen was ik ook wel even heel blij met m'n dubbele singel. :+

Popstra
Berichten: 13712
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:21

Ik vind het knap dat het goed is afgelopen zonder val partijen enz...
Op een video gaat het altijd wat langzamer dan dat het in het echt gaat. En dat gaat dus hard!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:03

Poe knap werk zeg!

Moet wel zeggen dat ik erg bij ben met mijn western getrainde paard, No matter what, als ik 'whoa' zeg en achterover ga zitten staat hij stil. Altijd. Heeft ook nadelen hoor, vanuit galop moet je stevig zitten anders vlieg er er over zijn hoofd af :P

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:09

%) Slik, ik was van mijn zadel geglibbert zeker weten dat het dun door de broek was gegaan. En "rustig" kunnen blijven nadenken terwijl je paard in volle vaart doorrent. Complimenten. Maar twee teugels kapot, daar zal het laatste woord niet over gezegd zijn denk ik. Pfff

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:10

Evelienepien schreef:
axel_1997 schreef:
haha ik denk niet dat er een aparte stalknecht is om specifiek de teugels te onderhouden. _O-
dat zou mooi wezen. gaan ze dat paard zadelen, staat er een heel legertje grooms met elk één glanzend gepoetst onderdeel van de optoming of het zadel. met keuze uit een bit van goud, platima of parelmoer.

maar on-topic wel een knap staaltje balanceerwerk. _/-\o_


Nou, dat vraag ik me dus wel serieus af :o
Bij mijn weten zorgen chrooms / stalmedewerkers buiten de paarden ook oa voor tuigonderhoud?!
En lijkt mij dat dat toch iedere x op wedstrijd op scheurtje oid gecheckt wordt?
(Bedoel; kan dat 2 teugels breken bijna tegelijkertijd tijd breken, is imo erg ....apart...)
En bij scheurtje vernieuwd wordt?
Dus jij zou mag mijn vraag vermakelijk vinden! Maar ik vraag het me wel serieus af, sorry...


oh sorry verkeerd gelezen. |o ik dacht dat je TEUGELonderhoud had geschreven maar het was TUIGonderhoud. 8)7 dan klopt het weer wel. mijn fout. :D

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:19

Ontzettend knap gereden.
Bizar dat de teugel op beide kanten breekt. Hoeft trouwens geen slijtage te zijn.
Ik heb een keer een vrijwel nieuwe leren stijgbeugelriemen gehad die spontaan braken. Was een materiaalfout.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

DuoPenotti

Berichten: 29348
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:20

Senna
Je zou bijna denken dat dit hier ook is.
Want 1 breuk oké, maar 2?
En meestal rijden ze ook niet met goedkope spullen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans


SjonnieZ

Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:22

xChanelx schreef:
Blijkbaar is mijn definitie van rijkunst anders dan van sommigen hier, dat kan toch?
Ik vind het ook knap dat deze ruiter blijft zitten en het paard tot stilstand weet te brengen. Maar rijkunst, nee, dat vind ik het niet.



Wat is jouw definitie dan van rijkunst?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Wael Mahgary krijgt dubbele teugelbreuk in parcours Exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:43

Nou ja, als 1 kant van de teugel gebroken is komt er meer druk op de andere kant denk ik.. Dus meer kans dat die ook breekt

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Bellatrix, EliseXJoelle, JoyenUnory, Kirrietje, kiwiwitje, Knikmops57, Lente, MerleSimone, nijnthju, OmgiliBot, Pjotar en 57 bezoekers