Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:02

Helaas komen bv straalkanker en hoefkanker door o.a dit weer ook veel vaker voor dan vroeger. :(


Poekkie

Berichten: 7339
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 20:19

Rotstraal weet ik, maar ook hoef en straal- kankers worden getriggerd door nattigheid dan?

Paardengek in hart en nieren!

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:11

Poekkie schreef:
Rotstraal weet ik, maar ook hoef en straal- kankers worden getriggerd door nattigheid dan?


Jazeker! Nattigheid versneld het proces.
In het gebied van de krokodillen in Amerika blijken paarden het erg vaak te krijgen. Het klimaat is daar warm en nat. Ook hier is het tegenwoordig vaak relatief warm en nat.

Mijn jonge paard heb ik helaas verloren aan hoefkanker en mijn huidige paard heeft het helaas ook. Ik heb me er dus aardig in verdiept.

Poekkie

Berichten: 7339
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 22:17

Ow dat wist ik helemaal niet! Bedankt voor de info

Paardengek in hart en nieren!


Narcissa
Berichten: 3044
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 23:43

Gek dat het zoveel kan schelen op relatief korte afstand. Hier is het drassig en de laatste week zonder regen kan ik me niet eens herinneren (kan goed vorig jaar geweest zijn)...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 02:53

Mkango schreef:
superpony schreef:
Dat en ook alle machines; Dan is de een klaar met maaien, begint de ander en de bladblazers hoor je straks weer elke dag.

Bomen en bosjes moeten de tuin uit vanwege teveel schaduw, maar bijna de helft van de tuinen heeft tegenwoordig een overkapping staan.........
Maaien? Nee joh, gewoon plastic kunstgras erin leggen. Goed voor het bodemleven. :j


En dan stofzuigen.........Je hebt ze er echt bij :+


Skippy01 schreef:
Mkango schreef:
Maaien? Nee joh, gewoon plastic kunstgras erin leggen. Goed voor het bodemleven. :j


Nou inderdaad: de ene buren hebben een overkapping, wat struiken en een kunstgrasmat. De andere hebben een volledig bestrate tuin. Het zijn aardige mensen verder hoor, maar ze zijn niet echt bezig met vergroenen.
Andersom zullen die mijn halve wildernis in kijken en denken 'jeetje wat een bende'
(En nou hebben ze op dit specifieke moment wel gelijk, ik moet heeeeeel ernstig wat distels en herderstasje van mijn terras gaan halen. Staat na de regen en zon van de afgelopen paar dagen 20-30cm hoog gemiddeld :') Ik heb geen probleem met onkruid, maar om het nou zo hoog tussen de tegels te laten staan van mn terras gaat me óók wat te ver...)


Maar serieus, Mensen kunnen flink commentaar hebben als je veel planten en bomen hebt en ze hun gang laat gaan.
Hier hebben een aantal mensen van die rechthoekige hagen. Ik wil niet zo strak snoeien, dus onze liguster haag is wat wilder.

Sowieso vind ik die strakke indelingen niks, maar achh......beter groen dan niks.


Morganlefay schreef:
JKK is normaal gesproken niet zo massaal aanwezig maar door die monograslanden krijgen sommige soorten
ineens de vrije hand. Hetzelfde geldt voor die enge buxusmot, eikenprocessierups.
Ik hoorde ook iemand roepen om heel velden met koolzaad in te zaaien. Is ooit bedacht om de Flevopolders mee in te zaaien. Gevolg is ondertussen dat heel nederland geel ziet.
Maar we dwalen af.


Ja, leuk joh! Ik kwam in Almere te wonen en kon daar buiten spelen en met een vriendinnetje zelf op de fiets overal heen. Gingen wij wel even koolzaad plukken voor onze moeders. En destijds hadden wij dus nog vloerbedekking. M'n moeder heeft het voor mij neergezet, maar ze heeft jaren later verteld dat echt alles onder zat.

Wij hebben verwaarloosd land. Is vorig jaar wel los getrokken, omdat we er met grote graafmaschines overheen waren gereden. Maar het stond vol zuring, braam en melde. Braam komt nog wel op, maar zet ik langs de kant waar het mag. Zuring is echt mega veel nog steeds, maar het herstel heeft ook tijd nodig.
Dit jaar ook wat paardenbloem en madeliefjes. Veel mollen gehad, dus we zullen het zien.
Er staat weinig JKK en trek ik allemaal met zo een spitvork ding uit. Een enkele boterbloem, want daar stond het bij de buren vol mee, maar die wei wordt ook al beter.

Dat het nat is, komt ook echt omdat het water moeilijker wegzakt. Plekken die bij ons kurk droog zijn, hebben nu wat plassen gehad afgelopen dagen. Maar ik moest een bompje verplaatsen en het is echt heel oppervlakkig.

Wij gaan op laagste punt een nieuwe poel maken, maar op andere plekken waar het blijft staan, ga ik wel zorgen dat dit met veel regen even kan.
regenwater opvangen doen we al, maar wil ook teruggeven aan de bodem.

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:53

"Droogte van de afgelopen jaren zo goed als voorbij", volgens het ANP

Bron: https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... d=msedgntp

Heel fijn nieuws.

Van mij mag het deze zomer echt wat minder met droogte, maar ook met de hitte(golven). Voor milieu en natuur. Maar ook voor mij :)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:02

Een ouderwetse Hollandse zomer is toch iets wat ik wel een keer kan waarderen na al die jaren van droogte en hitte. Maar het is pas mei en geen oktober }>

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:09

We beginnen dit jaar wel redelijk ouderwets, dat wel.
echt even flink winter en nu regelmatig buien (al lijken ze hier net naast te gaan)
Afgelopen jaren was het nu al droog en warm.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:12

Echt hé. Ik zie het gras gewoon groeien nu. Kniehoog al op sommige stukken :wow:

Heb ik de laatste jaren niet meer gezien :')

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:15

Morganlefay schreef:
Een ouderwetse Hollandse zomer is toch iets wat ik wel een keer kan waarderen na al die jaren van droogte en hitte. Maar het is pas mei en geen oktober }>


Ja dat is ook mijn wens, ben echt een beetje getraumatiseerd door de hittegolven van de afgelopen jaren. 25 graden met veel regen..toe maar please! (sorry voor de zon en warmteaanbidders)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:33

wel af en toe een weekje droog, anders krijgen we het hooi niet binnen :D

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:38

Haha oja, af en toe een weekje inderdaad maar niet te haha

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:39

Dat extreem weer een probleem is, snap ik. (Het is bijna een tautologie.)

Maar we hebben momenteel gewoon ouderwets Nederlands weer.
Gewoon zoals ons oude, eigen klimaat was.

(Natuurlijk is het dit jaar een uitzondering en is ons klimaat warmer aan het worden en zullen we daar beleid op moeten maken. Graag met nadruk op dingen als cee-oo-twee uitstoot en ammoniak uitstoot beperken.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:10

Ik vind dit weer en temperatuur eigenlijk wel dikke prima.
Beetje jammer dat ik weer zeiknat regende net maar de temperatuur is wel prima. Je kunt gewoon eat doen met dit weer :)

Poekkie

Berichten: 7339
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 00:57

Hutcherson schreef:
Ik vind dit weer en temperatuur eigenlijk wel dikke prima.
Beetje jammer dat ik weer zeiknat regende net maar de temperatuur is wel prima. Je kunt gewoon eat doen met dit weer :)


Idd! Toen ik daarstraks in de gietende regen stond was ik even minder happy, maar daarna was het alweer droog en kon ik heerlijk rijden :D zonder stof, zonder het veel te warm te hebben en zonder steekbeesten dankzij de regen.
Veel beter zo!

Voor het gras is het ook ideaal. Ik vreesde voor extreme prijzen dit seizoen ivm droge vooruitzichten en momenteel een nijpend tekort aan hooi. Maar nu rijst het gras juist uit de grond alsof het niets is :D mijn groep van 7 krijgt ocharme zelfs het eerste weitje van 4000 m2 nog niet eens afgegeten terwijl ze daar normaal gezien met 6 in 3 weken helemaal doorheen waren.
Om dan nog niet eens te spreken van de herstellende grondwaterstanden hier *\o/*

Paardengek in hart en nieren!

Elisa2

Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:57

Janneke2 schreef:
Dat extreem weer een probleem is, snap ik. (Het is bijna een tautologie.)

Maar we hebben momenteel gewoon ouderwets Nederlands weer.
Gewoon zoals ons oude, eigen klimaat was.

(Natuurlijk is het dit jaar een uitzondering en is ons klimaat warmer aan het worden en zullen we daar beleid op moeten maken. Graag met nadruk op dingen als cee-oo-twee uitstoot en ammoniak uitstoot beperken.)


Nou daar zeg je inderdaad wat, ik vroeg me af in hoeverre de corona crisis een positieve invloed heeft op het weer/klimaat nu. Er is natuurlijk veel minder gevlogen en auto gereden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:02

Hier geven boeren massaal gevolg aan "Maai mei niet".
Heb nog nooit zoveel bloemen gezien in de weides als nu en hier in de Lopiker/Krimpenerwaard is al veel goed gras te vinden.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:07

Morganlefay schreef:
Hier geven boeren massaal gevolg aan "Maai mei niet".
Heb nog nooit zoveel bloemen gezien in de weides als nu en hier in de Lopiker/Krimpenerwaard is al veel goed gras te vinden.


De boeren, maar ook de gemeentes hier :j
Er wordt (bijna) alleen gemaaid op punten die anders voor de verkeersveiligheid onoverzichtelijk zouden worden. Zo veel bloemen, geweldig!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:11

Skippy01 schreef:
Morganlefay schreef:
Hier geven boeren massaal gevolg aan "Maai mei niet".
Heb nog nooit zoveel bloemen gezien in de weides als nu en hier in de Lopiker/Krimpenerwaard is al veel goed gras te vinden.


De boeren, maar ook de gemeentes hier :j
Er wordt (bijna) alleen gemaaid op punten die anders voor de verkeersveiligheid onoverzichtelijk zouden worden. Zo veel bloemen, geweldig!

Dat klopt, alleen de randjes om de bordjes/hm paaltjes zichtbaar te houden.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

DuoPenotti

Berichten: 29286
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:24

Hier zijn veel vogeltjes weides, die mogen pas per juli of augustus, net wat de afspraak is, gemaaid worden.
Onze weg is helaas de grens, jammer wij hadden graag meegedaan want je krijgt er geld voor en we maaien toch vaak niet eerder.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

veranadautje
Berichten: 1287
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:22

Hier krijgen ze moeite met het gras op krijgen. Dit was de winter wei en helemaal kaal. Ze hebben hier Nu 6 weken niet gelopen.
Afbeelding
Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14836
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:34

Ayasha schreef:
Het is iig al niet zoals vorig jaar van februari bloedheet. Vorig jaar hadden we de eerste twee hittengolven er alweer op zitten in België rond deze tijd.


Chapeau voor jouw geheugen :')
Deze Belg was dat serieus al vergeten, maar nu je het zegt...

Hier staat alles blank vandaag, maar héé, het is welkom!
Ik heb momenteel zo'n 3000l wateropslag, maar dat gaat er snel door met een
paard welke stofgevoelig is en waarvan het hooi geweekt moet worden.
(staat op een weiland zonder waterpomp)

@veranadautje: dit gras heb ik ook, op een stuk waar ze niet meer op geweest zijn sinds december...

Hier in BE hoorde ik gisteren de grond gewoon alles opzuigen.
Na de plensbuien afgelopen dagen, ligt mijn piste nog steeds berijdbaar, dan weet ik dat het grondwaterniveau nog steeds niet ok is.

Deze zomer, gemiddelde van 21 graden, afwisselend regen en zon, voor mij meer dan prima :D

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Extreem weer, een steeds groter probleem voor paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:39

Ik weet het omdat we vorig jaar barbecues gedaan hebben bij mijn vader vóór de lockdown en die was in maart dus... _O-

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Eefje_Sammy, Facebook, Groetje en 67 bezoekers