#WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

#WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 17:41

*KNHS
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo


Tekenbeten bij mensen komen de laatste jaren steeds vaker voor, daarom is er momenteel ook meer media-aandacht voor deze kleine bloedzuigende spinachtigen. Ook paarden hebben een grotere kans om door een teek gebeten te worden. Besmette teken kunnen bijvoorbeeld de ziekte van Lyme overdragen, maar ook minder bekende aandoeningen zoals anaplasmose. De feiten op een rij.

Teken leven laag bij de grond (op maximaal 1 meter hoogte) in bosrijke gebieden. Vooral kinderen en honden zijn gewilde prooien voor teken, net als de onderbenen van paarden. Er zijn veel verschillende soorten teken. In Nederland leeft van oudsher de Ixodus ricinus, ofwel de schapenteek. Deze teek kan de ziekte van Lyme overbrengen. Een serieuzere bedreiging vormt de komst van de tekensoort Dermacentor reticulatus. Deze teek kan drager zijn van verscheidene ziektekiemen, maar kwam tot voor kort niet voor in Nederland. De Dermacentor-teek is incidenteel in 2005 en 2006 op drie locaties in Nederland aangetroffen, waarschijnlijk meegenomen uit het buitenland door honden. De teek kan inmiddels in ons land overleven. In een onderzoek van de Faculteit Diergeneeskunde en het Utrecht Centre for Tick-borne Diseases onder driehonderd paarden op Schouwen-Duiveland werden in totaal 126 teken op 43 verschillende paarden gevonden. Bij 5 procent van de teken ging het om de Dermacentor-teek. Bij onderzoek tussen 2007 en 2013 werden meer dan 1300 Dermacentor-teken op elf verschillende locaties in Nederland en België gevonden. Bijna 2 procent van de onderzochte teken bleek besmet te zijn met Babesia caballi (ziekteverwekkend voor paarden) of Babesiacanis (ziekteverwekkend voor honden).

Piroplasmose
De Dermacentor-teek kan piroplasmose overbrengen. Er zijn twee vormen van piroplasmose: equine babesiose (veroorzaakt door Babesia caballi) en equine theileriose (veroorzaakt door Theileria equi). Theileria equi wordt door de teek niet op zijn nageslacht overgedragen. Bij paarden is de ziekte heel moeilijk te bestrijden, het paard is het ‘reservoir’. Babesia caballi wordt wel door een volwassen vrouwtjesteek overgedragen op haar tekeneitjes. De teken zelf vormen hier het belangrijkste reservoir. Deze vorm van piroplasmose is wel goed behandelbaar bij het paard.

In gebieden waar piroplasmose regelmatig voorkomt en de paarden afweerstoffen hebben, verloopt een infectie vaak symptoomloos. In Nederland hebben de meeste paarden echter geen afweerstoffen en kunnen er wel klinische symptomen optreden. Bij acute gevallen is sprake van hoge koorts (hoger dan 40 graden Celsius), benauwdheid, ernstige bloedarmoede, geelzucht, bloed in de urine, rode slijmvliezen en soms lichte koliek. In minder acute gevallen komen, naast de eerder genoemde symptomen, vaak ook gewichtsverlies en wisselende periodes met koorts voor. De kleur van de oog- en mondslijmvliezen kan variëren van lichtroze tot helgeel. In de chronische fase zijn er geen specifieke symptomen maar hebben de paarden vage klachten zoals een gebrekkige eetlust, slecht presteren en verlies van spiermassa.

Ziekte van Lyme
Borrelia burgdorferi, de veroorzaker van de ziekte van Lyme, wordt overgedragen door Ixodes-teken. Deze teken moeten minstens achttien uur op het paard aanwezig zijn om de infectie over te dragen. Verschillende klinische symptomen zijn toegeschreven aan infecties met Borrelia burgdorferi: koorts, gewrichtsontsteking, kreupelheid, spierpijn, lusteloosheid, oogontsteking, hersenontsteking en verwerpen. Het oorzakelijke verband tussen een infectie met Borrelia burgdorferi en de ziekteverschijnselen is echter moeilijk aan te tonen bij het paard.

Anaplasmose
Anaplasma phagocytophilum wordt overgedragen door Ixodes- en door Dermacentor-teken. In Nederland zijn inmiddels Anaplasma phagocytophilum-infecties bij paarden aangetoond en beschreven. De klinische verschijnselen zijn niet erg specifiek: koorts, lusteloosheid, gebrek aan eetlust, vochtophoping in de achterbenen, spierpijn, incoördinatie en geelzucht kunnen optreden. Daarom kan het zeer lastig zijn de aandoening te onderscheiden van andere aandoeningen. De infectie kan echter ook volledig symptoomloos verlopen. Vaak vindt spontaan klinisch herstel plaats binnen 7 tot 21 dagen, maar een infectie kan ook dodelijk zijn.

Welke maatregelen kun je nemen?
Teken klimmen tussen maart en oktober in grasstengels of struikgewas en laten zich op een passerende gastheer vallen, bijvoorbeeld tijdens een buitenrit of als paarden in een weide met lang gras lopen. Het is vooral belangrijk om een teek zo snel mogelijk te verwijderen. Hoe langer ze op het paard aanwezig zijn, hoe meer kans op overdracht van een infectie. Je kunt teken veilig verwijderen met een speciale tekenpincet of tekentang. Probeer te voorkomen dat de teek stukgeknepen of geplet wordt, want dan leegt de teek zijn maaginhoud in zijn gastheer en is de kans op besmetting groter. Dat gebeurt ook bij pogingen tot verdoving van de teek met alcohol; dit is daarom niet aan te raden. Ontsmet na het verwijderen van de teek de bijtplek met betadine.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:47

Goed artikel om wat meer kennis te verspreiden.
Kleine aanvulling: wij wonen niet in bosgebied maar langs de dijken (zowel dijken als weide met natuurlijk beheer) en er komen hier verschillende teken voor, o.a. die uit het artikel. We vinden ze bovendien sinds twee jaar het hele jaar door, regelmatig 15-20 op een dag (vijf honden, twee paarden, waarvan de meeste op de honden en heel soms wat op de kat). Het blijft dus zaak om regelmatig te controleren.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 17:48

Ik ben zelf zeer verbaasd hoe veel actie er wordt ondernomen op de hype s zoals processie rupsen, corona, enz, terwijl de ziekte van lyme ook vele slachtoffers kent met flinke gevolgen van dien.

Echter wordt er desondanks bijna niks gedaan tegen de teken. Ik vindt het erg bijzonder.

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:31

Is er bij een paard of hond (tussen de vacht) ook zoiets als een rode kring/vlek herkenbaar na een tekenbeet? Bij mensen wordt dit als een verdacht symptoom beschouwd dat op een mogelijke limebesmetting kan duiden.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:49

Je kan zon kring nooit terugvinden in de vacht en vaak is de huid daar ook te donker voor.

Tekenbeten herken ik aan lichte bultjes met een pus korstje erin. Vooral met vakantie heeft mijn paard ze vaak. Blijkbaar zijn sommigen er vatbaarder voor ofoz, ooit een adres gehad waar ik bij 200 teken gestopt ben met tellen terwijl de reisgenoten nagenoeg niets hadden. Mijne heeft alrijd teken.

En ook anaplasmose vastgesteld na die hoeveelheid. Gelukkig aardig Asymptomatic verlopen toen.

Klote beesten. Ik heb nog niet HET middel gevonden om te gebruiken. Ik heb wel piepetjes voor de hond voorgeschreven gekregen ooit. Die ga ik dit jaar ooo weer proberen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:55

@axel_1997 een kring of rode vlek is sowieso 100% besmetting met Lyme. Bij paarden vind je helaas nooit een rode vlek of kring,wel een dikke opgezette plek.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:21

Vind het jammer dat je nooit fotos krijgt van de tekens die de ziektes hebben.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:37

Dinopino schreef:
Vind het jammer dat je nooit fotos krijgt van de tekens die de ziektes hebben.


Naam kopieeren, google openen, plakken, zoek
Tadaaa

Ik las laatst dat de schapenvaccinatie tegen borreliose er voor zorgt dat de teken borreliose vrij worden.
Waarom vaccineren we dan niet gewoon alle schapen :o?

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: #WelzijnsWeetje: Tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:44

Oh hier hebben de honden in de agilityclub na de vaccinatie borreliose gekregen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:53

Mijn kwpn'er heeft ze bijna nooit maar heeft vorig jaar Februari of piroplasmose of anaplasmose gehad en is hier echt heel ziek van geweest, (hele dikke benen, 40 graden koorst, heel erg benauwd, at niet meer, moeite met lopen) zij heeft toen lang medicatie nodig gehad. Mijn shet is een teek magneet maar gelukkig doordat hij vosbont met veel wit is, zijn de teken makkelijk te vinden en heb ik ze er meestal al vanaf voor ze bijten.

Ook gebruik ik essentiele olien bij hun. Waar mijn shet zonder echt heel veel teken heeft, heeft hij met de spray nog maar enkele.
Laatst bijgewerkt door XxLiEsJuHhxX op 30-04-21 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 17:55

Dinopino, Dus de inenting werkte niet en precies die honden kregen een besmette teek? Sterk verhaal.
De inenting zelf is geen levende entstof.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:06

Ben geen inentingsexpert.Ze hadden hun honden laten inenten. De jagers laten hier ook hun honden inenten. Door het inenten was het juist moeilijker om te achterhalen of ze besmet waren. Ook de hond van mijn vriendin was erbij. Hij heeft weken koorts gehad en uiteindelijk kan ie nog kreupel erbij zijn en gaan we wel over de hindernissen, terwijl de paaltjes op de grond lagen.

Je mag me graag per pb aanspreken en dan vraag ik haar haar jouw verhaal te doen.Schijnbaar wordt alles wat ik plaats als iets onmogelijks gevonden.

En ja ik heb zelf meerdere honden gehad met borreliose, en in de Eiffel een paard gezien die borreliose had. Me honden kregen doxicline. Toen nog een oneindig recept van de dierenarts. Maar dat mag helaas niet meer.

Heb ook jarenlang geloofd dat het door teken werd overgebracht en het mooie verhaaltje van de bewoners van het dorpje lyme. Pas toen ik zelf borreliose kreeg kwam ik erachter dat het anders zit.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 19:30

Dinopino schreef:
Heb ook jarenlang geloofd dat het door teken werd overgebracht en het mooie verhaaltje van de bewoners van het dorpje lyme. Pas toen ik zelf borreliose kreeg kwam ik erachter dat het anders zit.

?