[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 11:06

Er komen interessante gegevens uit dat I&R rollen merk ik. Er hangen namen van aanvragers van paspoorten van door mij gefokte paarden die nergens op slaan :+

Overigens kan ik van ieder adres waar ik vee vermoed of weet dat er vee wordt gehouden het UBN opvragen in de app. Lijkt me niet helemaal de bedoeling?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:46

Ibbel schreef:
Er komen interessante gegevens uit dat I&R rollen merk ik. Er hangen namen van aanvragers van paspoorten van door mij gefokte paarden die nergens op slaan :+

Overigens kan ik van ieder adres waar ik vee vermoed of weet dat er vee wordt gehouden het UBN opvragen in de app. Lijkt me niet helemaal de bedoeling?

Dat gaan ze weghalen, naam aanvrager, want zorgt idd voor veel verwarring.

En de I&R app is inderdaad openbare info over zowel UBN nummers als levensnummers etc.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:53

Ohw das vaag? Dan is er toch juist makkelijker fraude te plegen straks als alles zo openbaar te zien is etc?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 19:11

Een paard klonen.
Net zoals met auto’s gebeurt dan.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 08:06

Saskia9 schreef:
Ohw das vaag? Dan is er toch juist makkelijker fraude te plegen straks als alles zo openbaar te zien is etc?


daar maken dierenactivisten dus dankbaar gebruik van bij stalinbraken ed.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 11:21

maar dat mag, inbreken in stallen, dus da's niet zo erg ;) :(

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:35

Nou.... ik heb vandaag 10 paarden aangemeld voor de eigenaar van mijn stal. Die zijn niet zo handig op de computer.
Ik vond het ook een heel gezoek en niet heel vanzelfsprekend, had nog wel een handleiding geprint en gezorgd dat ik alle chipnummers in een digitaal lijstje had.
Maar het is gelukt, de meldingen staan nu nog op 'voorlopig geregistreerd' ik neem aan dat dat nog een andere status krijgt.
Ik wilde ook mezelf machtigen (uiteraard op verzoek van de stalhouder :D) maar de site vond mij niet op BSN en postcode. Dus ik zoeken met google, blijkt dat ik ook geregistreerd moet zijn in mijn.rvo. Dat staat dus niet eens in de handleiding.
Nu nog een mooi boekje printen met een blaadje er in voor elk paard van stal en dan zijn wij er klaar voor! Maar je zal 50 paarden moeten invoeren 8)7

Edit: wij hebben trouwens ook 2 paarden die niet bekend zijn in de rvo database, beide met een paspoort van het welsh stamboek, ik hoorde hier meer problemen met die paspoorten.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:23

Deze week een app gevonden waarin je verzorging gegevens kunt bijhouden (entingen, behandelingen etc). Er is ook een optie je ubn nummer in te vullen.

Ik wordt er paranoia van merk ik, privacy van de app lijkt wel ok te zijn dus gedownload. Invullen van chipnr en ubn is optioneel, dus vermoedelijk willen de makers in de toekomst gewoon inspringen op een mogelijke vraag om je locatie bij te houden - mocht je dat willen.

De app heet Anymal, verder lijkt de app best prima.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:32

Ibbel schreef:
Er komen interessante gegevens uit dat I&R rollen merk ik. Er hangen namen van aanvragers van paspoorten van door mij gefokte paarden die nergens op slaan :+


He, dat heb ik ook. Bij Aladdin staat een naam aanvrager die ns onbekend is. Gecheckt bij NRPS en staat dus echt op onze naam. Heel vreemd. Ze zoeken het nu uit bij NRPS

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:05

swartbeessie schreef:
Deze week een app gevonden waarin je verzorging gegevens kunt bijhouden (entingen, behandelingen etc). Er is ook een optie je ubn nummer in te vullen.

Ik wordt er paranoia van merk ik, privacy van de app lijkt wel ok te zijn dus gedownload. Invullen van chipnr en ubn is optioneel, dus vermoedelijk willen de makers in de toekomst gewoon inspringen op een mogelijke vraag om je locatie bij te houden - mocht je dat willen.

De app heet Anymal, verder lijkt de app best prima.



Manegeapp gaat een koppeling maken met RVO zelfs( had toevallig een topic geopend over dit soort apps maar kwam weinig response op :o )

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:38

Koppeling met rvo is bij Anymal ook genoemd, maar optioneel dus voor de gebruiker.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:52

Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:56

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Ik wacht eerlijk gezegd niet, ik zou niet weten waarom je het niet vertrouwd? Waar ben je precies bang voor?

Het is gewoon Europese wetgeving, die overal van toepassing is. In België is dit systeem er al veel langer als ik het goed begrijp en voor vee was het er natuurlijk al in Nederland. Je loopt nu wel de kans op een boete natuurlijk.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:58

Kidde schreef:
meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Ik wacht eerlijk gezegd niet, ik zou niet weten waarom je het niet vertrouwd? Waar ben je precies bang voor?

Het is gewoon Europese wetgeving, die overal van toepassing is. In België is dit systeem er al veel langer als ik het goed begrijp en voor vee was het er natuurlijk al in Nederland. Je loopt nu wel de kans op een boete natuurlijk.


Naja ik weet t niet helemaal. Ik wacht liever even af wat ze er precies van plan mee zijn. Ik had gelezen dat ze pas later in het jaar boetes gaan uitdelen en eerst mensen de tijd geven om alles te regelen..

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:01

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Na al het geblaat over fake news via social media zou dit wel waar zijn. Geen officiële communicatie gezien. Niet via brief, nieuws, etc. dus hoe zou ik moeten weten dat dit zo is? Ik zie wel wat er gebeurt, qua communicatie vanuit de overheid is dit nl zwaar onder de maat en al helemaal met het nieuwe leiderschap waar men nu mee schermt gezien de lijken die maar uit de kast blijven vallen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:04

tamary schreef:
meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Na al het geblaat over fake news via social media zou dit wel waar zijn. Geen officiële communicatie gezien. Niet via brief, nieuws, etc. dus hoe zou ik moeten weten dat dit zo is? Ik zie wel wat er gebeurt, qua communicatie vanuit de overheid is dit nl zwaar onder de maat en al helemaal met het nieuwe leiderschap waar men nu mee schermt gezien de lijken die maar uit de kast blijven vallen.



Hier op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... egistreren

Dit is gewoonweg een Europese verordening die direct van kracht is in Nederland, dus wat dit met fake news en het leiderschap in Nederland van doen heeft ontgaat mij eigenlijk

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:15

Ik kijk niet op de site van de rijksoverheid en met mij velen niet. Dit soort dingen komen normaal gesproken via standaard media kanalen langs, niet via een social media campagne. Veel mensen hebben daar ook geen tijd voor, of beperken dat voor hun eigen gezondheid tot (bijna) niet op kijken. N.a.v. verkiezingen in meerdere landen is er veel te doen geweest over fake news op social media, veelal "nieuws" wat via de gewone media niet langs kwam.

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:15

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..



Mijn stalhouder is op dit moment nog niet van plan te gaan registreren.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:16

tamary schreef:
meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Na al het geblaat over fake news via social media zou dit wel waar zijn. Geen officiële communicatie gezien. Niet via brief, nieuws, etc. dus hoe zou ik moeten weten dat dit zo is? Ik zie wel wat er gebeurt, qua communicatie vanuit de overheid is dit nl zwaar onder de maat en al helemaal met het nieuwe leiderschap waar men nu mee schermt gezien de lijken die maar uit de kast blijven vallen.


Ik zou ook nergens van weten als het niet op Bokt stond. Ben geen lid van stamboeken meer, geen vaste dierenarts, geen lid van westrijd organisaties. Geen krant en geen tv. Hoe had ik dit dan moeten weten?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:22

Er is op geen enkele wijze officieel gecommuniceerd.
Mijn DA heeft iets op FB gezet (verkeerde informatie ook nog)
KNHS heeft iets in hun blad gezet (dat nu digitaal verspreid wordt, en vermoedelijk nu al helemaal niet gelezen wordt).
NRPS-blad heb ik nog niet gezien.

Geen enkele min of meer officiele instantie (KNHS, stamboek, DA's) heeft PER BRIEF laten weten dat zij mij, paardenhouder, (en dan moet dat eigenlijk ook nog op verzoek van RVO zijn!), informeren over de plicht te registreren.

Dus ja, de overheid laat enorme steken vallen op het gebied van communicatie.

Boertje hier verderop aan de weg heeft een paar Shetten lopen. Hij heeft een UBN want ook koeien, dus hij zou zéker een brief moeten ontvangen, desnoods via LTO oid, want hij is bekend bij I&R met z'n koeien. Ja, dan stuurt RVO duizenden brieven aan veehouders die geen enkel paard hebben staan. Jammer dan, er zijn er uiteraard zat die wel een paar paarden als pensionklant hebben voor extra inkomsten.

Boertje heeft in ieder geval geen FB, geen andere social media, geen email (ik denk dat-ie niet eens weet wat internet is), vermoedelijk zijn z'n Shetten ongechipt en hebben ze geen paspoort (hengst van 3 weilanden verderop zorgt af en toe voor een veulen). Kortom, hoe moet hij weten dat-ie wat met die salami's op pootjes moet doen?

DuoPenotti

Berichten: 29455
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:31

Dat vind ik ook Ibbel.
Ben geen lid van een stamboom, sportbond of wat ook.
Wat ik heb gezien was op bokt of facebook en dat laatste ook mondjesmaat.
Hoe moet je het dan weten?

Loretta
Berichten: 8748
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 11:34

Ibbel schreef:
Er is op geen enkele wijze officieel gecommuniceerd.
Mijn DA heeft iets op FB gezet (verkeerde informatie ook nog)
KNHS heeft iets in hun blad gezet (dat nu digitaal verspreid wordt, en vermoedelijk nu al helemaal niet gelezen wordt).
NRPS-blad heb ik nog niet gezien.

Geen enkele min of meer officiele instantie (KNHS, stamboek, DA's) heeft PER BRIEF laten weten dat zij mij, paardenhouder, (en dan moet dat eigenlijk ook nog op verzoek van RVO zijn!), informeren over de plicht te registreren.

Dus ja, de overheid laat enorme steken vallen op het gebied van communicatie.

Boertje hier verderop aan de weg heeft een paar Shetten lopen. Hij heeft een UBN want ook koeien, dus hij zou zéker een brief moeten ontvangen, desnoods via LTO oid, want hij is bekend bij I&R met z'n koeien. Ja, dan stuurt RVO duizenden brieven aan veehouders die geen enkel paard hebben staan. Jammer dan, er zijn er uiteraard zat die wel een paar paarden als pensionklant hebben voor extra inkomsten.

Boertje heeft in ieder geval geen FB, geen andere social media, geen email (ik denk dat-ie niet eens weet wat internet is), vermoedelijk zijn z'n Shetten ongechipt en hebben ze geen paspoort (hengst van 3 weilanden verderop zorgt af en toe voor een veulen). Kortom, hoe moet hij weten dat-ie wat met die salami's op pootjes moet doen?


En vervolgens zeggen ze doodleuk. De Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Denken ze nu werkelijk dat iedere Nederlander dagelijks de staatscourant leest.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:14

meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..

Yup mijn vader wil eerst maar eens weten wat dit hem gaat kosten.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:43

Loretta schreef:
meganvr schreef:
Zijn er hier ook mensen die nog wachten met t registreren? Ik weet niet echt wat handig is maar ik vertrouw ze voor geen meter dus wacht nog liever even. Had gelezen dat het niet direct vanaf 21 april in orde moest zijn..



Mijn stalhouder is op dit moment nog niet van plan te gaan registreren.

Hier idem met stalhouder

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:50

Ik vind dat dan boeiend, waarom wil je stalhouder dat niet? De boete is voor hem, waarom zou hij dat risico lopen?