Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:52

Maar zijn die paarden voor de start ook bekeken in de mond?

Ik schrik wel van het aantal eigenlijk. Ja, er kan altijd iets gebeuren waardoor je harder inkomt als dat je zou willen, maar dat zou dus echt een uitzondering moeten zijn. Maar dan moet je ook weten of dit echt tijdens de cross is ontstaan of tijdens dat rijden en niet op een ander tijdstip of manier.

Nu kijk ik wel regelmatig in de mond van mijn paard, nadat die dus door de kiezen een wondje had maar waar je niks aan merkte en de dierenarts het aanwees met tanden doen. Nu kon hij aanwijzen dat het door een haak kwam, maar sindsdien kijk ik dus wel := Ik schrok ervan dat we niks gemerkt hadden

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:53

Niet voor wondjes, wel voor meer dan 3 gram contact.

Ik durf te wedden dat degene die denken dat ze 3 gram contact hebben dat ook niet hebben.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 12:59

DuoPenotti schreef:
3 gram is denk ik wel heel weinig.
Ik heb geleerd je mag in je handen hebben wat de teugel weegt. En die is meer dan 3 gram.
En natuurlijk is de africhtingsgraad mede bepalend, maar wondjes krijg je niet, op een ongelukje na, als je wat meer in de hand hebt.

Wel heb ik ervaren door het rijden van paarden van andere dat er heel veel, die niet meer groen waren, enorm zwaar in de hand zijn.
Dan heb je het wel over 5 kilo misschien. Echt zwaar. Totaal geen zit hulpen kenden. Alleen maar gas en rem met been en hand.


Dat bedoel ik. 3 gram is niet realistisch. En het ging over meer druk als 3 gram, niet meteen over wondjes dan hè?

Wondjes horen niet, een keer meer druk zal altijd gebeuren met een hulp of iets moeilijks oid, maar moet je alsnog daarna snel weer naar minder druk. Maar het gebeurt wel en het zal ook wisselen per paard, zelfs bij dezelfde ruiter, hoeveel druk je hebt. En per ruiter en per niveau en en en.

Edit, maar goed ik rijd blijkbaar geen moderne dressuur ( want ik niet modern vind in die uitleg maat gewoon slecht rijden) maar ook geen klassiek. Ik heb het klassieke ook niet op die manier geleerd zoals jannrke uitlegt. Dus goed is altijd klassiek en slecht altijd modern?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 14-04-21 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:16

Heb je serieus wel eens met een drukmeter gereden of vind je dat je 3 gram contact hebt?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 16:27

Maar Ayasha, jij hebt een reden voor de boogjes. Ik ben ook slecht met contact houden, door lichamelijke klachten. Maar ik kan het nog wel, hoewel ik dus niet tegen veel contact kan. Dan verkrampt alles :') Ik zal niet zeggen dat ik nooit zwaar contact heb of veel druk, want ik ben niet perfect en paard ook niet. Maar het is bijna min geluk dat mijn lijf het niet kan. Jij hebt het een slag erger. Ik heb dus echt paarden waar ik niet op kan rijden. Huidige kan heel fijn licht worden, maar blijft wel naar de hand. Maar kan ook zwaarder worden, want balans is nog een probleem en zij wil zich nog wel eens in de hand naar beneden gooien. Ja, dat los je op en blijf je jiet mee rijden, maar het is ook geen doodzonde. Wel een werkpuntje. De vorige was juist altijd licht, maar zijn probleem was juist naar de hand toe komen. Dus ik zou kunnen zeggen heel mooi 3 gram, maar dat was omdat hij geen contact of aanleuninf wilde en graag achter de hand dook. Niet omdat ik hem daar heen trok, maar uit zichzelf. Die werd later wel wat zwaarder toen hij wel naar de hand toekwam, dat vond ik alleen maar fijn. Nog steeds niet zwaar.

Maar geen 3 gram. Licht contact ben ik helemaal voor, op een goede manier, maar wel realistisch.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:40

Maar wat ik met überstreichen lastig vind is dat ik mijn paarden leer de hand te volgen, als ik mijn teugels langer laat en been er aan houd wil ik juist dat ze gaan zakken :+ of de neus naar voren doen, in ieder geval contact maken haha

Nu ben ik nog niet zover dat überstreichen in de proef zit, dat vragen ze in het Z pas. En dan is de balans ook beter en anders, maar ik zit me toch af te vragen hoe ik het verschil duidelijk ga maken voor paard :+ geen been geven denk ik, maar dat is nog wel een ding. Dat heeft niks met veel druk of met hand te maken, maar juist met het altijd naar de hand toe willen rijden en paard die verbinding willen laten maken. Hoewel dat wel kleiner is, halsstrekken is langzaam uit hand laten zakken en neus er meer uit ook. überstreichen is toch wat sneller naar voren en grotere handeling

Even wat hersenspinsel van mij :')

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:49

Hier pas on het z en alleen galop, maar halsstrekken tegenwoordig wel in alle klasses en dat vind ik een enorme verbetering. Degene met slechte aanleuning zijn meestal ook niet zo goed in halsstrekken. Of ze zakken niet, of ze nemen de ruimte niet naar voren en krullen alleen op of ze komen helemaal tegen de hand.

Dat vind ik dus wel een plus dat het tegenwoordig niet alleen in de b en l zit, maar ook m en z.

Ik heb dus nooit iets aangeleerd wanneer ze hand moeten volgen, omdat ik dat altijd wil. Maar dienophouding wat jij doet zou voor mij wel precies andersom kunnen. Was ook maar even een bedenking van mij haha

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:33

Toen ik Z reed werd het niet gevraagd, dus heb geen 1 van mijn paarden het bewust aan moeten leren. Of bewust gekeken of we het konden. Dus opleiding en ervaring hadden we, alleen nooit als oefening gehad en dus niet bewust meegenomen. Binnenhand naar voren deed ik wel vaak al vanaf de b tot het z en dat kon wel altijd.

Helemaal eens met je 2e stuk :j Voor goed halsstrekken moet paard ook niet voorover duiken. Daarom rijd ik ook niet elk paard even lang en laag los, ze moeten het wel in het lichaam aan kunnen. Heel lang en laag, maar voorover op voorhand vind ik minder goed als wat minder lang en laag, maar meer over 4 benen. Hoe beter de balans en hor sterker, hoe lager ik kan gaan met losrijden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:45

Mag ik jou vragen hoe je dat nu echt in de praktijk doet 996981? überstreichen? Denk ik nu echt zo moeilijk? :+

(Ja, ik zou het aan instructie kunnen vragen, maar op het moment mogen we niks anders als 30 minuten stappen dus helemaal niet toe aan galop, balans of überstreichen enzovoorts haha. Ik ben al blij als ik haar een beetje recht kan maken met alleen grote voltes en rechtuit. Geen zijgangen, geen kleinere wendingen )

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 18:59

Ah, wat ik al dacht dus qua been en aanvullen. Dan klopt het in mijn hoofd in ieder geval. Dank je wel!

Mooi plaatje van dat paard, die heb je volgens mij in het andere topic ook laten zien, samen met een filmpje? Erg fijn beeld :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 10:59

Vroeger hadden wij ook voltes 8 meter in galop. En zaten er in het m2 al voorbereidende eenvoudige wissels. Geen echte, maar wel galop stap en stap galop. Slangenvolte in galop en dus bogen contra hebben wij ook.

Over wissels, ik zou dat bij een volgend paard juist eerder aanleren en niet wachten tot het in de proef moet. Pony kon het al vrij snel en daar heb ik juist altijd profijt van gehad. Jonge paard daarna deed ze heel makkelijk, maar in plaats van ze op hulp zetten ben kk gaan werken aan contra. Gevolg was dat toen de wissels wel aangeleerd moesten worden hij er echt stress van kreeg, want we hadden hem juist geleerd dat het niet mag.

Huidige merrie was ik er net mee begonnen voor de blessure. Loopt L2 wedstrijd, training iets verder. Daar namen we toen ze nog b niveau liep al een springwissel mee, maar nu waren we bezig om ze gewoon af en toe mee te nemen. Nee, het zijn geen perfecte wissels nog, daarvoor moet de balans en verzameling beter om mooi recht, bergop en bij elkaar te springen. Ze zijn wel in 1 keer en ze gaat beter luisteren naar hulp voor welke galop.

Ik zou bij een volgende gewoon weer jong beginnen met wissel, om het gewoon normaal te maken en stukje gehoorzaamheid. Vind dat zelfs makkelijker en eerder kunnen als een goede contra galop.

Ik heb zo'n simpele kwpner. Echt hele basic gangen, die wel beter worden hoe sterker ze wordt, maar gewoon 6jes waren in het begin. Ook geen voorbeen dat langsvliegt, gewoon heel vlak. En ik won er heel veel mee, ook op selecties. Nee, op kampioenschappen niet, dan waren er betere paarden die ook goed gereden werden. Maar juist vanwege correcte rijden, goede constante aanleuning en impuls. (De enige die mij altijd overslaan of iig niet zien als iemand die hoog mee kan draaien zijn de fotografen haha, zijn er maar een paar foto's van ons terwijl we dik winnen en van spectaculair paard zijn er 3 keer zoveel fotos)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:06

:') Heel herkenbaar beide dingen haha. :+

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 11:31

Ik bedoel zeer zeker niet wisselen zonder hulp, maar er wel gebruik van maken dat ze makkelijk wisselen van de ene hand naar de andere met omstellen. Alsnog op hulp en niet uit zichzelf. Gewoon geen dresuurwissel waarbij ze bij elkaar, bergop, groot en noem maar op moeten blijven, maar gewoon heel simpel op hulp in 1 keer wisselen. Niks meer niks minder, gewoon hulp aanleren en de rest komt wel als het niveau van africhting beter wordt. Ik zie in omgeving te veel mensen die eerst contra zo bevestigingen en dan als ze z1 rijden de wissels willen gaan aanleren en daar extreem veel moeite mee hebben, omdat ze altijd afgeleerd zijn.
Maar dat omspringen kan ook als je nooit met wissels in de weer geweest bent. Dat deed mijn vorige juist, de wisselde heel makkelijk en ben ik gaan werken aan contra blijven. En nooit meer met wissels, dus bleef hij daarna keurig contra galopereb en absoluut niet meer wisselen.

Natuurlijk maken ze wel eens een fout dat ze omspringen in de contra of andere momenten, maar dat is meer gebrek aan kracht en of niet goed genoeg aan de hulpen. Gewoon training en maak ik geen probleem van, gewoon opnieuw aangaloperen.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:45

Ayasha schreef:
Maar hoe wil je dat in een proef vertalen bliksemflits? :)
Als jij contra moet rijden en paardlief denkt "Oh ze heeft een wissel nodig" en doet dat dan dus ook braaf... Dan heb je dus een nul... :)
Of als jij moet verzamelen en paard denkt "ze wil een overgang terug" en doet dat ook braaf, dan heb je dus een fout in je proef. :)
Ik train ook graag met wat het paard mij aan biedt in die zin dat bij mij nooit vast staat "wat ie gaat doen vandaag".
Ik heb wel iets in gedachte dat ik graag zou willen doen, maar als het voelt alsof hij iets anders nodig heeft die dag, dan doen we wat anders. Maar hij moet wél wachten op mijn hulpen. Als ik een SB in zet, dan geef ik de hulpen voor SB en daarna ondersteun ik enkel. Hij "weet" dan dat hij in die SB moet blijven tot ik hem weer recht stel. In die zin denkt hij mee en dat vind ik heerlijk. Net zoals wanneer ik een middendraf vraagt, hij pas stopt met middendraf wanneer ik een seintje geef dat ie naar die arbeids of verzamelde draf moet. Maar hij mag niet zodra ik de diagonaal op ga, gewoon vertrekken omdat die middendraf vaak op de diagonaal gevraagd wordt want daar heb ik niks aan als ik in een proef zit waar ie op een diagonaal moet verzamelen of halsstrekken bv.

Als ik een keertvolte rijdt moet ie in contra blijven tenzij ik een wissel vraag. Niet maar wisselen zodra hij op de andere hand komt want daar heb ik in de proeven niks aan. :)


Niet eens alleen in een proef, ik vond het ook met buitenrijden of gewoon normaal trainen in de bak ook prettig als we niet alles doen wat paard bedenkt. Die zou graag elke lange zijde gaan versnellen dan, of na 1 keer wijken geen rechte lijn meer lopen, want dan biedt ze continu wat aan. Wil je op zij? Wil je dan hslthouden? Oh, we gaan vast naar rechts! Nee? Middendraf dan? :+

Hier dus ook meedenken in de vorm van iets blijven doen tot ik wat anders vraag. Ik heb graag de controle, ja, maar ik bepaal niet elke pas. Dat kan ik wel en dat is mijn valkuil bij moeilijke dingen, dat ik het paard blijf helpen en hem niet de kans geef het zelf te blijven doen. En ik gebruik dat aanbieden en eigen initiatief wel bij dingen aanleren bijvoorbeeld. Zoals ik dus zei bij de wissel, maar ga ze wel leren om het daarna op mijn hulp te doen. Dat betekent niet dat ik daarna krampachtig bezig blijf om ze in contra te houden. Als ze omspringen als ik het niet wil, vang ik gewoon rustig op en gaan we opnieuw met iets duidelijkere hulp.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, kyrkelover en 81 bezoekers