Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 07:59

irmaz schreef:
Ik had deze tekst al in het dressuurpaardenfokkerij topic geplaatst maar het past eigenlijk beter

Citaat:
Citaat:
Het geldersche paard van de beste rassen in kracht en deugd als ruiterspaard voor geen ander behoeve de te wijken en zeer verhevene bewegingen bezittende , leverd de rijschool paarden , die door weinig andere overtroffen worden , Hetzelve heeft een plat , eenigzints zwaar hoofd en ingevallen neus , eenen schoonen zwaren hals , vlezige schouders , schoft en borst , ronde ribben welgeslotene zijden , een breed rond vaak gespleten en afgevallen kruis , breede platte en minder behaarde beenen dan de vriesche paarden , zijnde ook gestrekter van lijf ; met breede en vaak platte voeten , zware manen en staart . Indien men eene veronderstelling mag wagen , zoo is het waarschijnelyk deszelfs verhevenen gang en trotsche houding aan de oorspronkelijke- Spaansche paarden , welke in den tagtigjarigen krijg welke de nederlanden tegen dat rijk gevoerd hebben , in dit land verbleven ziin , verschuldigt.


Ik denk dat met name het kruis en de staartaanzet van de huidige Geldersen niet voldoet aan de historische Geldersen. Ik zou het mooi vinden als deze bouw weer meer in ere werd hersteld, mijn idee is dat je dan geweldige fijne (dressuur)paarden kunt fokken.


Dat is wel een hele oude beschrijving van het type. Ver van voor de stamboekvoering.

Het type waar ook het KGPS voor staat zal ook niet gaan voor een hellend kruis omdat dat gewoon al heel lang niet meer bij een Gelderse hoort. En natuurlijk ook niet gewenst is bij een rij en En menpaard. Kruis moet licht hellen, (wat we in de regel dus een recht kruis noemen. En dat is al zeker een eeuw zo.

Heel eerlijk zie ik niet zo veel verschil tussen het KWPN en het KGPS. De een gaat meer voor een veelzijdig zadelpaard en de ander wil het dichter bij het menpaard houden lijkt het voor mij. Maar beide stamboeken maken gebruik van vreemd bloed buiten het stamboeken. Dus ook het KGPS gaat voor type fokkerij. En dat is ook prima want een gesloten stamboek zorgt alleen maar voor teveel inteelt.
Daar zit niemand op te wachten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:48

Ja die bloedeis die weet ik. Vindt het af en toe spijkers op laag water zoeken gezien de hengsten die erop staan. Sirius staat als 100% Gelders. Voor mij is hij dat ook hoor. Maar qua bloed klopt dat uiteraard niet als je de regels van dat stamboek volgt.
Zijn vader Zichem is Gondelier x Eclatant(een Hannoveraan)en moeders vader stamt van de Holsteiner Norman.

Ik vind het overigens een prima stamboek verder. Mooi dat er een extra optie is voor wie dat wil.
Maar vindt dat ze tot nu toe niet zo heel veel anders doen. Behalve dat ze een klassieker type voorstaan.

KWPN modern type Gelders
KGPS ouderwetser type Gelders

Maar dat blijft naar mijn menig een type fokkerij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:17

Elisa2 schreef:
Ja mee eens, en als je ver genoeg weg gaat dan zitten er in de "geldersen" inderdaad een heleboel duits en frans bloed.

Ik vind het wel mooi dat ze het klassieke type willen behouden, kan het kwpn meer richting het type functioneel basispaard gaan ofzo.

Ik vind deze hengst ook een heel mooi type hebben: https://www.kgps.nl/hengsten/edel-klassiek/wilskracht/

Edit, als ik op de website kijk vind ik de types wel heel erg varieren. Waarbij ik denk dat met sommige hengsten beter helemaal niet gefokt kan worden. O:)


Mijn nichtje heeft een tijd lang een fijne Wilskracht gehad.
Mooi paard was dat ook.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, DotBot, Facebook, Rose_Sonny, Stelvio, Ubermetrics en 71 bezoekers