Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Moderators: Essie73, EvelijnS, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 23:47

Hier verknocht aan de geldersen. Nog nooit zonder twijfel geholpen met het beleren voor de wagen... Totdat een gelderse merrie (voorlopig keur op de keuring) mijn verzorgpaard werd.
Betrouwbaar, vriendelijk en erg veelzijdig. Keuze van de fokker was wel om een gelderse hengst met meer pit te gebruiken, Danser, dus mijn verzorgpaard kan er zeker voor zorgen dat je je handen vol hebt tijdens het rijden... Maar als het moet is ze zo koel in haar hoofd. Ze zou top zijn als politiepaard!

Ik weet nog dat we met dubbelspan op buitenrit waren. Gelders en tuiger naast elkaar. De tuiger schrok en schoot in galop weg. Je zag de gelderse denken: 'baas! Wat moet ik hier nou weer mee? Hij gaat rennen...'. Gelderse sprong aan in een controleerbare galop (draf kon ze niet bijbenen), en op die manier hebben we het andere paard terug gekregen. Wat een paard <3

Ik zie nu dat er regelmatig met dressuur- of springpaarden wordt gefokt. Met als nadeel dat het betrouwbare en rustige karakter wel eens kan omslaan naar 'te looplustig om een familiepaard te zijn'. En dat vind ik erg jammer!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie