Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Moderators: Essie73, EvelijnS, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:54

Of schoon het Gelderse paard niet mijn paard van keuze zijn kan ik het klassieke type zeker waarderen.
Waarom moet alles verdwijnen in de “pot” van het KWPN. Decennia geleden prezen ze juist het type van het Gelders en nu zou dit type fokkerij in eens “ minderwaardig “ zijn?

Soms wil je oude rassen gewoon bewaren voor de toekomst. Het niet laten verdwijnen in de smeltkroes van de sportfokkerij. Alsof dat allemaal zo ideaal is. Er wordt van alles verdund, gemixed en er blijft alleen topsport als selectie over. Alsof we allemaal topsport willen. Gewoon een degelijk goed paard. Of het nu Gelders, Gronings, of Fries is. Laat die rassen bestaan en waardeer ze om hun kenmerken, of niet. Graag wat verse genen bewaren voor de toekomst. We zouden het nog wel eens broodnodig kunnen gaan hebben.

De grillige modefokkerij van het KWPN is ook niet zaligmakend. Voor mij een goede zaak, het klassiek Gelders paard terug op de kaart. Zolang ze maar niet gaan doorslaan in extreme typefokkerij.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 04-04-21 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:40

Ik gok op veranderd bestuur met andere belangen. Wellicht meer naar het lichtvoetige wat toen steeds meer in opkomst was

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie