Gelders Paard fokkerij: KWPN gaat voor type-fok ipv ras-fok

Moderators: Essie73, EvelijnS, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 16:03

Hét Gelderse Paard ..... iedereen vindt er iets anders van.
Mijn mening: verder kijken dan je neus lang is. Wat zoek je in een paard, ook als je binnen het Gelderse zoekt of wilt blijven. Qua exterieur, qua gebruiksmogelijkheden, qua prestaties en qua karakter. Het gemiddelde bepaalt hoe een hedendaags ras of type eruit ziet, maar daarin valt nog zoveel te variëren. En dat maakt het ras voor mij zo mooi.

Neem mijn merrie op de NMK 2017, als vierjarige derde geworden. Niet het prototype Gelderse Paard om te zien. Eentje waar iedereen een andere mening over had op de in 2019 georganiseerde Bewegingsdag van het stamboek: de één vond haar met 1.64m te fijn en te klein (terwijl de ideale maat in het verleden tussen de 1.62 en 1.65 genoemd werd), de ander te tuigtypisch en weer een volgende te rij-typisch. Ik hoorde commentaar als "als ik ze zo moet gaan fokken, dan stop ik ermee".

Maar daarna werd ze in beweging getoond (voor de marathonwagen) en liet ze zien wat een looplust, sjieke - én functionele bewegingen ze heeft, met een geweldig fijn, meewerkend karakter.
Het gemopper op de tribune veranderde in geroezemoes: "G.samme .... die kan wel lópen zeg" en aan het eind van de dag kwam menig fokker zijn excuses brengen en me op het hart drukken zuinig te zijn op mijn paard.

Rocamor schreef:
En ik vind het stuk ook warrig geschreven. Wat is de essentie?

Die miste ik ook. What's the point?

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie