[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

[UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 23:10

RVO.nl
Ingezonden door Sodeletuut
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Margreet/ Bokt Wiki


Als houder van paarden, pony's, ezels en zebra's (paardachtigen) moet u een melding doorgeven in het Identificatie & Registratiesysteem (I&R). Dit geldt vanaf 21 april 2021.

Bij dierziektes met gevaar voor de volksgezondheid moeten we snel actie ondernemen. Het is belangrijk om te weten waar welk paard is. Daarom zijn er regels voor de identificatie en registratie van dieren. Met deze regels ondersteunen we ook de verbetering van de diergezondheid.

Hoe melden
Voor het doorgeven van meldingen heeft u gegevens over de locatie (UBN), de ID-code (UELN-levensnummer of chipnummer) van het dier en de datum nodig. Een melding kunt u op 2 manieren doorgeven.

I&R systeem
Via Paarden melden op mijn.rvo.nl komt u in I&R. Hier kunt u meldingen doorgeven, bekijken, herstellen en de status van een dier opvragen. Dit kan vanaf 12 april 2021.

Bedrijfsmanagementsysteem (BMS)
Meldingen kunt u ook doorgeven via een BMS. Veel van deze systemen voeren gegevens direct door in I&R. U hoeft de gegevens dan maar een keer in te voeren. Wij helpen softwarebedrijven aan informatie om de gegevens uit het BMS in ons systeem te zetten. Wij controleren niet of de BMS goed werkt. Het is belangrijk dat u controleert of het BMS de meldingen goed doorgeeft in het I&R-systeem. Als dit niet zo is, vraag dan uw softwareleverancier.

Machtigen
Wilt u dat iemand anders uw I&R-administratie doet? Dan kunt u een ander machtigen. Deze machtiging gaat in op de datum die u zelf aangeeft. U kunt uzelf ook machtigen om voor een andere houder meldingen te doen. De ingangsdatum die u invult ligt minimaal 14 dagen in de toekomst.

U kunt een ander machtigen voor het doen van meldingen en het aanvragen van een stallijst of bedrijfsregister.

Wilt u een machtiging voor een bepaalde periode afgeven of beëindigen? Vul dan bij de machtiging een einddatum in. De machtiging wordt dan per die datum stopgezet. Dit kunt u op ieder moment doen.

Uw machtiging direct regelen

Aanmelden op UBN
Om meldingen te kunnen doen in I&R moet u als houder eerst het paard aanmelden op uw UBN. Dit doet u één keer. Hiervoor moet het paard al bekend zijn in I&R. De paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi) heeft dit voor de meeste dieren al gedaan.

Wilt u controleren of uw paard al bekend is in I&R? Met onze zoekfunctie ziet u of het dier goed geregistreerd staat in I&R. U zoekt met het chipnummer of levensnummer. Staat het niet, of niet goed geregistreerd? Neem dan contact op met de ppi die het paspoort heeft uitgegeven. Die zorgt voor een goede eerste registratie in I&R. Is het paard geïmporteerd? Neem dan ook contact op met een Nederlandse ppi. Het buitenlandse paspoort blijft geldig. De ppi controleert het paspoort en zorgt voor de eerste registratie van uw paard in I&R. Een lijst met ppi’s staat op de pagina Aanvragen en regels paardenpaspoort.

Staat het paard goed geregistreerd? Meld het paard dan aan op uw UBN. Dit kan vanaf 12 april 2021 op mijn.rvo.nl. Kies daar Paarden eerste keer op UBN Aanmelden. U vindt daar een handleiding waarin we stap voor stap uitleggen hoe u een paard aanmeldt op uw UBN. Lees deze goed door voordat u begint met aanmelden.

Wat en wanneer melden
In het I&R-systeem geeft u verschillende soorten meldingen door op mijn.rvo.nl. Als houder van paarden moet u binnen 7 kalenderdagen een melding doorgeven. Klik op Paarden Aan- en afmelden om het programma te starten. Gaat u een paard importeren of exporteren? Klik dan op Import of export Melden. Melden kan vanaf 12 april 2021.

Melden in het I&R-systeem doet u alleen als het dier langer dan 30 dagen van locatie verandert. Is een dier korter dan 30 dagen ergens anders? Dan houdt u dit bij in uw eigen administratie. Hoe u dit doet is vormvrij. U bewaart de administratie tenminste 3 jaar.

Geboortemelding
Wordt er bij u een veulen geboren? De geboorte van het veulen meldt u niet in I&R. Dit doet de ppi voor u nadat deze het paspoort heeft uitgegeven. U moet het veulen daarna nog wel aanmelden op uw UBN. Dit kan vanaf 12 april 2021 op mijn.rvo.nl. Kies daar voor Paarden eerste keer op UBN Aanmelden. U vindt daar een handleiding waarin we uitleggen hoe u dit makkelijk doet.

Afbeelding


Melding door het slachthuis
Een slachtmelding wordt alleen door het slachthuis geplaatst. Deze melding moet binnen 7 kalenderdagen na de slacht zijn gedaan. U meldt alleen de afvoer naar het slachthuis. Dit doet u met een afvoermelding op mijn.rvo.nl. Dit kan vanaf 12 april 2021.

Afvoer naar Rendac
Meldt u een dier dood in I&R? Vergeet dan niet om Rendac te bellen, zodat zij het dode dier ophalen. Rendac geeft de doodmelding niet door aan I&R. Stuur het paspoort terug naar de paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi).

Op tijd melden
Een melding doet u binnen 7 kalenderdagen na de gebeurtenis.

De dag van de gebeurtenis is altijd dag 0. De melding moet dan uiterlijk de 7e kalenderdag binnen zijn.

Controle en herstellen meldingen
Wij controleren uw meldingen in het I&R-systeem. Kloppen alle gegevens? Dan accepteren en registreren wij de meldingen. Zijn er fouten gevonden, dan krijgt de melding de status Inconsistent. Deze meldingen staan ook op de startpagina in het blok Nog niet verwerkte meldingen. U leest daar wat er niet klopt en wat u moet doen om het op te lossen.

Heeft de andere houder zijn melding nog niet gedaan? Dan krijgt de melding de status Voorlopig. Deze meldingen staan op de startpagina in het blok Nog niet verwerkte meldingen. De melding wordt definitief als de andere houder de melding heeft gedaan.

Heeft u een melding nog niet gedaan, maar de andere houder wel? Dan staan deze ontbrekende meldingen in het blok Signaleringen. Na een jaar verdwijnen deze meldingen uit dit blok. U kunt ze dan in I&R via het scherm Ontbrekende meldingen nog wel opvragen en registeren in I&R.


Zelf meldingen controleren
Controleer regelmatig de status van uw meldingen in I&R. U bent zelf verantwoordelijk voor uw registratie. Ook als u iemand anders gemachtigd heeft om de meldingen voor u te doen. Dit geldt ook als u meldt via een bedrijfsmanagementsysteem. Als u regelmatig controleert kunt u op tijd fouten herstellen. Wilt u een melding ontvangen als u een of meer signaleringen heeft in I&R? Dat kan met de App I&R dieren.

Import en export
Import
Heeft u paarden geïmporteerd uit een ander land binnen de Europese Unie (EU) of een niet EU-land? En blijven deze langer dan 30 dagen bij u? Meld deze dieren dan binnen 7 kalenderdagen aan in I&R met een importmelding. U meldt ook de gegevens van het paspoort in I&R. Dit kan vanaf 12 april 2021 op mijn.rvo.nl. Vul hier ook het nummer van het gezondheidscertificaat in.

Export
Heeft u paarden afgevoerd naar het buitenland? Meld deze dieren binnen 7 kalenderdagen af in I&R met een exportmelding. Dit kan vanaf 12 april 2021 op mijn.rvo.nl.

[UPDATE]
Wij zien dat het hebben van een UBN veel besproken word in dit topic. Inmiddels heeft de RVO een aanvulling gedaan m.b.t het UBN voor paardachtigen. Op de website hebben zij de volgende aanvulling vermeld:

Paardachtigen
U betaalt op korte termijn nog niet voor het hebben van een UBN voor de diersoort paardachtigen. In de toekomst kan dit wel gebeuren. Hoe hoog de kosten dan zijn, is op dit moment nog niet bekend. U moet denken aan een bedrag van enkele tientjes per UBN per jaar.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:50

En nog steeds niets bekend over de kosten:
Citaat:
Paardachtigen
U betaalt voor het hebben van een UBN voor de diersoort paardachtigen. Hoe hoog de kosten zijn is op dit moment nog niet bekend.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... 0preventie)%20horen%20extra%20kosten.

mala26

Berichten: 4992
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 00:51

Wacht even. Je hebt dus niet alleen de administratie rompslomp om je paard aan te melden maar je moet er ook nog eens voor betalen?
Wat een onzin weer dit.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:32

En als je geen ubn hebt? Ik heb er één, maar alleen voor pluimvee.

LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 01:40

Rivendell schreef:
En als je geen ubn hebt? Ik heb er één, maar alleen voor pluimvee.

Op een bestaand UBN schijn je ze makkelijk te kunnen toevoegen. Wij hebben ook een UBN voor koeien en schapen, dat is dus prima. Heb ik van horen zeggen.

mala26 schreef:
Wacht even. Je hebt dus niet alleen de administratie rompslomp om je paard aan te melden maar je moet er ook nog eens voor betalen?
Wat een onzin weer dit.

Oh? Ook nog betalen? Dat is inderdaad wel bijzonder.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 02:03

Wat een gezeik. En dan straks kunnen ze mooi belasting invoeren op het hebben van een paard ofzo? :?

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 02:05

Ja, daar was ik dus al bang voor, dat je ervoor zou moeten betalen.. Echt weer fantastisch geregeld..

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 07:47

Brainless schreef:
En nog steeds niets bekend over de kosten:
Citaat:
Paardachtigen
U betaalt voor het hebben van een UBN voor de diersoort paardachtigen. Hoe hoog de kosten zijn is op dit moment nog niet bekend.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... 0preventie)%20horen%20extra%20kosten.


Dat is toch ook super raar! Veehouders hebben toch ook al zo een account dus dan is het toch logisch dat dat hetzelfde is? Misschien heel simpel gedacht hoor.

Kidde
Berichten: 3447
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:08

Rivendell schreef:
En als je geen ubn hebt? Ik heb er één, maar alleen voor pluimvee.



Citaat:
Heeft u al een UBN? En wilt u de diersoort paardachtigen toevoegen? Dat doet u ook op mijn.rvo.nl. U vindt daar een handleiding waarin we uitleggen hoe u dit makkelijk doet.


Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... n-wijzigen

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:08

Dat je alles moet vernemen via social media dat is pas raar!

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:51

Popstra schreef:
Dat je alles moet vernemen via social media dat is pas raar!


Dat hoor ik ook op mij heen. Wanneer je niet actief bent op Bokt of Fb, of aangesloten bent bij een stamboek of agrarisch medium kom je het volgens mij niet te weten. Lijkt mij een taak voor dierenartsen bijvoorbeeld.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 08:53

Lijkt mij een taak voor de overheid die het gaat verplichten. De mensen inlichten die het aangaan

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:02

De site ligt er nu al uit, laat staan als we massaal aan gaan melden

Citaat:
Deze site is niet bereikbaar
Het duurt te lang voordat webform.rvo.nl reageert.
Probeer dit eens:

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:23

Caesar schreef:
Popstra schreef:
Dat je alles moet vernemen via social media dat is pas raar!


Dat hoor ik ook op mij heen. Wanneer je niet actief bent op Bokt of Fb, of aangesloten bent bij een stamboek of agrarisch medium kom je het volgens mij niet te weten. Lijkt mij een taak voor dierenartsen bijvoorbeeld.

Hier viel mijn stalhouder ook over idd. Ze staat netjes ingeschreven als pensionstal en waarom worden ze hier niet persoonlijk van op de hoogste gesteld. Want idd niet iedereen zit op fb etc.

Wat ik me wel afvraag dan.
Het wordt wettelijk verplicht paarden en stal aan te melden. Maar heeft de instantie niet de wettelijke verplichting stallen in ieder geval persoonlijk van op de hoogte te stellen?

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:27

_O-
moet wel lachen om de opmerkingen/verbazing dat het geld gaat kosten.
Denk je dat RVO niks kost? :D

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:48

Kinke schreef:
_O-
moet wel lachen om de opmerkingen/verbazing dat het geld gaat kosten.
Denk je dat RVO niks kost? :D

Verbazing hier niet, alles kost geld.
Maar dat er alweer wat door je strot geduwd word en nog voor mag betalen wel.
Maar dat is met alles tegenwoordig.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:52

Ach en toen ik dit een tijd geleden opmerkte vond half bokt het een geweldig plan.

Heel bijzonder dat je ook bedrijfsmatig totaal niet geïnformeerd word.

Je moet het maar lezen op bokt of Facebook. Voorlopig doen wij helemaal niets eerst maar eens zien hoe actief dit nageleefd gaat worden.

De vorige keer zaten ze moeilijk te doen over de paspoorten en hebben een hoop bedrijven voorzieningen getroffen. In de praktijk hoor je er weinig meer van.

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:53

Precies, er word zomaar weer een regel bedacht. En de burger mag schuiven.
Maar ik denk dat het daar geeneens om gaat. Het is mij namelijk opgevallen dat ze na de Rhino uitbraak in Valencia het er in ene op gooien deze registratie voor ziektes in kaart te brengen is.

Ik denk eerder dat ze bedoelen dat ze je kunnen controleren wat je bezit. En waar je dat van doet

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:55

robert45 schreef:
Ach en toen ik dit een tijd geleden opmerkte vond half bokt het een geweldig plan.

Heel bijzonder dat je ook bedrijfsmatig totaal niet geïnformeerd word.

Je moet het maar lezen op bokt of Facebook. Voorlopig doen wij helemaal niets eerst maar eens zien hoe actief dit nageleefd gaat worden.

De vorige keer zaten ze moeilijk te doen over de paspoorten en hebben een hoop bedrijven voorzieningen getroffen. In de praktijk hoor je er weinig meer van.


Zo staat mijn stalhouder er ook in. Ze gaan ons eerst maar eens persoonlijk informeren, want ze mogen er niet blind vanuit gaan dat we het wel op fb of Bokt lezen.

Hier in de regio hoor je toch wel eens met vlagen dat ze gecontroleerd zijn, maar bij ons op stal tot nu toe nog niet

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:57

Ik doe er idd ook nog niks mee.
Ik ben particulier, maar dan nog, niet iedereen komt op bokt.
Als ze willen dat ik dit weet gaan ze maar eens campagne voeren.
Dadelijk is het ineens weer van de baan, zoals met asbest, en heb je kunnen betalen voor de kat zijn k..

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:57

Popstra schreef:
Precies, er word zomaar weer een regel bedacht. En de burger mag schuiven.
Maar ik denk dat het daar geeneens om gaat. Het is mij namelijk opgevallen dat ze na de Rhino uitbraak in Valencia het er in ene op gooien deze registratie voor ziektes in kaart te brengen is.

Ik denk eerder dat ze bedoelen dat ze je kunnen controleren wat je bezit. En waar je dat van doet


Precies, er word weer een heel leger ambtenaren van de straat gehouden. De kosten ook geld dus dan moet er wel een heffing komen. Uiteraard stijgt deze binnen de kortste keren naar een behoorlijk niveau omdat mensen toch ook snappen dat het kostendekkend moet zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:03

Ik kon net wel op de site, even kijken of hun levensnummer bekend is.
Zie ik dat ik ineens een EASP paard heb...terwijl op het paspoort zelf toch de Gypsy Cob, Irish Cob of Drumhorse staat.
Nu weet ik dat dat stamboek niet meer bestaat, maar word het dan ineens automatisch EASP (blijft die wel bestaan?)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:40

DuoPenotti schreef:
Ik kon net wel op de site, even kijken of hun levensnummer bekend is.
Zie ik dat ik ineens een EASP paard heb...terwijl op het paspoort zelf toch de Gypsy Cob, Irish Cob of Drumhorse staat.
Nu weet ik dat dat stamboek niet meer bestaat, maar word het dan ineens automatisch EASP (blijft die wel bestaan?)

Van voor 2012?

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:41

Hij is inderdaad van mei 2007.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:44

Dan is die gelukkig nog wel geldig.
Maar bij twijfel kan je altijd de RVO even contacten