GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:05

rien10 schreef:
Ik heb op Bokt ooit een voorbeeld genoemd, dat ga ik weer even aanhalen:
Een stalgenoot van mij reed M2. Het paard stapte geen enkele stap. Alles was telgang. Een hele gang werd dus niet aan de jury getoond en toch reed hij winst in het M2. Ik vond dat raar en onverdiend. Een Bokker legde uit dat het zo niet werkt in de jury beoordeling. Als de stap niet wordt getoond, maar de oefeningen worden wel goed (op de letter etc) uitgevoerd EN al het andere is wel in orde, dan kan je toch winst rijden.
Dat vind ik krom, onlogisch en slecht. Het paard is rijtechnisch niet voor elkaar, dus waarom dan winst.
Ik denk dat er net zoiets nu met Gal en deze paarden gebeurt. Het is op onderdelen heel goed (of je het mooi vind, is een kwestie van smaak) en andere dingen zijn niet helemaal goed. Dus toch veel punten. Die hoge punten in combinatie met een niet prettig, vloeiend ogend geheel maakt de score in mijn ogen onbegrijpelijk. Net zo onbegrijpelijk voor mij als de stalgenoot met telgang en winst in het M2.
Het kan zijn dat jullie mijn uitleg en voorbeeld niet begrijpen, dan hoor ik dat graag.

Ik vind dat raar. Als je een gebroken lijn in stap moet tonen en je toont een gebroken lijn in telgang, dan krijg je toch een 1? Want gevraagde oefening niet getoond.

Maar misschien ben ik te streng, hoor en krijgt men wel ook punten voor de getoonde gebroken lijn?


Lalala12468 schreef:
Ik vind het allemaal een beetje overdreven..

Zowel de punten als al het commentaar dat gegeven wordt.
Dat de jury hallelujah-punten geeft is niet heel bijzonder overigens. Het is een nationale wedstrijd, daar wordt over het algemeen toch wel een procentje (of meerdere) hoger gepunt dan een CDI. Gebeurt overal, ook bij onze buurlanden.
Een van de jury's geeft ze daarbij ook nog eens 85%, de andere jury's 77 en 79, lijken me geen hele bijzondere percentages hiervoor. (voor Total)

Het lastige in dit topic is dat er over de twee verschillende paarden door elkaar gepraat wordt. Maar beide paarden voeren het gros van de oefeningen echt ver bovengemiddeld uit. Zoals de piaffes, die heel netjes op de plaats waren, met ontzettend veel ritme, de galoptour met ontzettend goede onderdelen.

Over 'al die taktfouten', ik heb live meegekeken met de livestream en heb bij Toto alleen dikke taktfouten gezien bij de passage na de stap, heel veel meer ook niet. De rest van de passage was imo gewoon goed. Waar bij een oefening een puntje af gaat door wat zwiepen met de staart oid komen weer puntjes bij dmv de 'hoge moeilijkheidsgraad' waarin de oefening uitgevoerd is.
Zo werkt dat simpelweg, een paard dat slingerende, kleine en ongelijke wissels springt met perfecte aanleuning gaat niet meer punten krijgen dan een paard met een iets minder perfecte aanleuning die grote, rechte en gelijke wissels springt.

Bij Total vind ik het persoonlijk wat lastiger, aangezien die aanleuning toch wel een soort van doorn in het oog is. Maar toch begrijp ik de punten zeker. Ondanks het continu teveel voor de loodlijn lopen voert hij de meeste onderdelen ontzettend goed uit.

Iedereen die denkt dat ze internationaal niet mee gaan doen zullen waarschijnlijk flink teleurgesteld worden.

77 en 79 lijken me voor Total ook prima terecht :j. Total liet ook echt wel goede dingen zien, ondanks enorm achter de loodlijn (dat bedoel jij ook, denk ik?).

Ik vind de punten van Toto lastiger, die had toch vaker taktfouten en toonde duidelijk verzet.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:34

Lalala12468 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat raar. Als je een gebroken lijn in stap moet tonen en je toont een gebroken lijn in telgang, dan krijg je toch een 1? Want gevraagde oefening niet getoond.

Maar misschien ben ik te streng, hoor en krijgt men wel ook punten voor de getoonde gebroken lijn?


Telgang ipv stappen valt toch gewoon onder taktfout, dus -2 oid? Zo is het bij mij namelijk altijd beoordeeld.
Mijn eigen paard gaat nog wel eens in telgang door de proef bij veel spanning en heb nog nooit lager dan een 4 gekregen ervoor, bij bijna-telgang nog wel eens een voldoende terwijl het wel opgemerkt werd. Enkele jury's in de lagere klassen zien het soms niet eens, heb meerdere keren ondanks (bijna)telgang 8-en gekregen.

Ik heb me ooit eens laten vertellen door een jury dat hij het niet eens als telgang mag omschrijven oid. Leek een beetje op het verhaaltje over kreupelheid (Je bent geen dierenarts etc -> noem het onregelmatig).

_San87_ schreef:
77 en 79 lijken me voor Total ook prima terecht :j. Total liet ook echt wel goede dingen zien, ondanks enorm achter de loodlijn (dat bedoel jij ook, denk ik?).

Ik vind de punten van Toto lastiger, die had toch vaker taktfouten en toonde duidelijk verzet.


Mee eens. Verbaasde me vooral dat Toto bij de twee lagere jury's bijna dezelfde punten had als Total (slechts 2 punten minder, een halve procent omgerekend).

Bij niet-gangenpaarden is het denk ik idd een taktfout, wel echt een hele grove, dus slechts min twee vind ik dan wel soepeltjes gepunt. Hoewel ik zou beargumenteren dat telgang een aparte gang is, en het ook zo gepunt zou moeten worden.

Dat een jury niet mag zeggen dat een paard kreupel is, daar kan ik me iets bij indenken, want medische indicatie. Een telgang tonen is geen medische indicatie, maar een hiaat in de rijkunst, en zal toch wel benoemd mogen worden als dusdanig? Als een paard omhoog komt of bokt, mag dat ook als dusdanig benoemd worden, voor zover ik weet.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:09

irmaz schreef:
Hier nog Marlies van Baalen met Go Legend, 3e plek 77,23%
https://www.youtube.com/watch?v=OZbv0cPxMuc

Mooie proef :j. Vooral een heel fijn, relaxed ogend paard. De achterbenen vind ik minder en Marlies zelf zit vreemd, maar anders dan dat, gewoon fijn om te zien :).

Ik vind t ook mooi om te zien hoe het paard duidelijk minder bodem pakt in de piaffe doordat zijn achterhand flink onder komt.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:39

Monique Peutz had haar blinddoek om volgens mij.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 15:11

manubres schreef:
_San87_ schreef:
Monique Peutz had haar blinddoek om volgens mij.


In het stukje had ze wel een vage kanttekening. Maar die bleef zo vaag dat je niet helemaal wist wat ze ermee bedoelde. Zoiets van er zijn ook uitzonderingen en die willen we niet zien.

Oh, net een politicus... die kunnen ook heel goed zo vaag beschrijven wat ze wel en niet bedoelen :)).

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:38

Getup schreef:
Zonder de Glock paarden hebben ze 2 van de hoogst scorende paarden minder ( al zit er dezelfde ruiter op, dus eigenlijk "maar" 1 ).

Zweep ? Waar? Bij de show op de hengstenkeuring of rondje om de ring, waarschijnlijk ?

Nee, bij de paar minuten in de ring voor de proef begint.


_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:01

Elisa2 schreef:
Mee eens, maar..om positief te blijven. Vorig jaar op het NK dressuur heeft Vincent van Gasselt mij echt enorm positief verbaasd. Dit was de enige waarbij dressuur was zoals dressuur imo hoort te zijn en hij werd er zeker voor beloond! zowel enorm door het publiek als door de jury, alleen zijn paard vind de piaffe nog wat lastig en daar bleven wat punten op liggen maar als dit wat meer door ontwikkeld zou hij weleens voor die positieve omslag kunnen gaan zorgen. (hoop ik)

En inderdaad voor de rest is het vooral internationaal, de fijne duitse ruiters en de britten.

En de Denen imo :D.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 11:37

Hannanas schreef:
Vond dit ook nog een mooie proef van Freese. Kan er niet zo’n type ruiter opstaan voor Nederland alsjeblieft? <3

https://youtu.be/EoDxqFHfFmA

Een paard dat kan ademen <3.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:56

Phonix schreef:
Er is waarschijnlijk een reden waarom je bij glocks niet camera mee mag nemen. Las ik op een Zweeds blog, die daar kwam om te trainen.

Dat snap ik wel. Op film kun je vervelend manipuleren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, akishino, Amazonbot, annemieke_88, Contemplate, Groetje, Ilse_C, KimD, kyrkelover, Marocje, miekjuh3, mvermeulen1, Paloma_Janet, Reggledoos, ttranch, YvonneV en 73 bezoekers