Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26215
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 18:54

*Bokt.nl/Omroep Max
Algemeen

Afbeelding
Aan de metworstrennen doen niet alleen warmbloedpaarden mee, ook koudbloeden
zijn welkom. Foto: bokker Kkkaren/ https://www.karenfotografie.nl/ Bokt Wiki


Iedereen die in Boxmeer woont, kent de traditie: De metworstrennen, vlak voor carnaval. De “Jonggezellen” rijden een paardenrace om de “Koning van de Metworst” te worden. Een hele eer in Boxmeer. Jongezellen zijn ongehuwde jongemannen, die zijn geboren in de gemeente Boxmeer, zijn opgegroeid en nog steeds wonen in kerkdorp Boxmeer. Ook moeten zij lid zij van de Instelling der Tijdelijck Jongesellen van Boxmeer. Alleen zij mogen aan deze race meedoen. Win je, dan ben je voor een jaar de ‘Koning van de Metworst’. Tijdens carnaval word je bejubeld. De rest van het jaar dien je bij allerlei officiële dingen er bij te zijn. Je bent een held voor altijd. Wint een jonggezel deze race 3 jaar achter elkaar, dan wordt hij “Keizer van de Metworst”. Sinds 1900 is dit echter niet meer gebeurd.

Maar waar komt deze traditie vandaan? Volgens de overlevering is het al begonnen in de 15e eeuw. Een zekere ‘Freule Aleida’ raakte tijdens haar wekelijkse rijtoer met de koets van de weg. Gelukkig was er snel hulp, van een aantal Boxmeerse ‘vruchtbaarheidsruiters’, mannen die te paard inspecties uitvoeren of het land verbouwrijp is. De freule is deze mannen dankbaar en geeft een van haar hoeves de opdracht om een jaarlijkse erfbelasting te regelen. Deze bestond uit: een meters lange metworst, een halve varkenskop, 2 vaten bier, een wegge en een brood. Vanaf dat moment is er jaarlijks een paardenrace om te bepalen wie namens de vereniging deze erfbelasting in ontvangst mag nemen. In die tijd was dit namelijk een hele vette buit. De jonggezellen konden daarmee aansteken na een koude en sobere winter. Vele generaties hebben sindsdien deze traditie in ere gehouden.

Wel is deze in de loop der tijden veranderd en meegegaan met de tijd. Want in die tijden was het zo dat er blij de slacht niets verloren moest gaan, dat werd gezien als voedselverspilling. De varkenskop bijvoorbeeld. Dit was ‘overgebleven vlees’ en werd bijvoorbeeld verwerkt in traditioneel Brabantse recepten als balkenbrij. Tegenwoordig is dat heel anders. Maar toch bestaat de symboliek achter de rennen, de gift voor de armen, nog steeds. De Metworst verzamelt elk jaar goederen, voornamelijk eten en drinken, onder de leden. Deze gaan naar gezinnen in het dorp die het niet ruim hebben.

De rennen zelf beginnen met het eten van het ontbijt van de bekende worstenbroodjes. Na deze maaltijd gaan duizenden dorpelingen op weg, ze gaan de ruiters aanmoedigen. Ze zijn hierbij verkleed in kleurrijke outfits. Eén van deze dorpelingen is Gerrit Verberkt, 85 jaar. Hij heeft 4x de metworstenrennen gewonnen, hij is dan ook de meest succesvolle Metworst-ruiter van de 20e eeuw. Zijn zonen hebben helaas nooit de race gewonnen, tot groot verdriet van Gerrit. Zijn kleinzoon Rens doet nu mee, hij wil alles op alles zetten om te winnen en zodoende deze wens van zijn opa in vervulling te doen gaan.

Ook Jan Broeren van 84 is in het publiek. Hij heeft “De Metworst” 2x gewonnen. Zonen heeft hij helaas niet gekregen, alleen dochters. En volgens de eeuwenoude reglementen mogen deze niet meedoen met deze paardenrace. Zijn hoop is gevestigd op zijn kleinzoon Tim. Zal het hem lukken de race te winnen en zo de felbegeerde koningstitel te krijgen, voordat zijn opa er straks niet meer is?

Omroep Max heeft een documentaire gemaakt over de metworstrennen in Boxmeer: “Ze zien los! Carnaval in Boxmeer”. De titel verwijst naar de zin “Ze zien los!” die de commentator bij de races in Boxmeer bij de start van elke rit roept. De betekenis is simpel: “Ze zijn van start gegaan!”.

De documentaire “Ze zien los! Carnaval in Boxmeer” is te zien op zondag 14 februari 2021 om 11:05 uur op NPO 1 en duurt ongeveer 51 minuten.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:13

Had ik graag willen zien, ik ben alleen dan op mijn werk. Kan je dit ergens terug kijken?

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:33


chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:58


Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:58


sabine1979

Berichten: 2592
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Oeffelt

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:30

Blijft een mooi gebeuren :D
Hopelijk volgend jaar er weer heen :o

Electra63

Berichten: 17822
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 00:28

Ik vond het leuk om te zien.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 08:25

Gekeken! Mocht wel ondertiteling bij(en minder dood beest), maar verder wel mooi om te zien hoe snel ze gingen!
Ik had wel meer over de paarden willen weten, waar haalden ze die vandaan. Zijn daar nog regels voor?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:34

Amalarab schreef:
Gekeken! Mocht wel ondertiteling bij(en minder dood beest), maar verder wel mooi om te zien hoe snel ze gingen!
Ik had wel meer over de paarden willen weten, waar haalden ze die vandaan. Zijn daar nog regels voor?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Metworstrennen

Hier is nog het een en ander te vinden over de metworstrennen en de paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 09:40

Ondertiteling? Was prima te verstaan hoor. Maar scheelt misschien ook dat mijn schoonouders en man uit Noord Limburg niet ver van Boxmeer af komen. Ik vond het een mooie documentaire.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:20

Dank je, Renske! Zat al meteen te fantaseren over zoiets alleen voor vrouwen natuurlijk ;) : de pompoenrace oid :D

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:00

Gave docu. Ik woon er best redelijk dicht bij, en ben er ook al een paar keer bij geweest. Echt heel vet om daarbij te zijn! :D

ferropaard

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:36

Amalarab schreef:
Gekeken! Mocht wel ondertiteling bij(en minder dood beest), maar verder wel mooi om te zien hoe snel ze gingen!
Ik had wel meer over de paarden willen weten, waar haalden ze die vandaan. Zijn daar nog regels voor?


De volbloeds die meedoen, zijn eigenlijk allemaal paarden die ook nog actief koersen. En de halfbloeds zijn paarden die van een manege komen of gewone rijpaarden.

Wanneer een paard op de halfbloedlijn mag starten lees je hieronder bij artikel 8.

https://www.metworst.nl/files/media/wedstrijdreglement-metworstrennen-laatste-versie-feb-2019.pdf

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:02

Amalarab schreef:
Gekeken! Mocht wel ondertiteling bij(en minder dood beest), maar verder wel mooi om te zien hoe snel ze gingen!
Ik had wel meer over de paarden willen weten, waar haalden ze die vandaan. Zijn daar nog regels voor?

Veel zijn eigen paarden. Veel er van lopen de rest van het jaar in de koers. Zo ook alle 3 de paarden uit de finalerit van de docu.
De beginners/debutanten rijden vaak op een paard van de manege.
Nu kom ik zelf uit Boxmeer en heb heel veel met de metworstrennen.
Ook ik heb natuurlijk een mening over de docu, maar vind het leuk om te lezen wat complete buitenstaanders er van vinden.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:19

Jeetje, strenge regels. Moeten volbloed zijn maar niet Engels/arabisch(?)
Ben ook wel benieuwd of jongens de relatie uitmaken vlak voor de race? :=

ferropaard

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:30

Amalarab schreef:
Jeetje, strenge regels. Moeten volbloed zijn maar niet Engels/arabisch(?)
Ben ook wel benieuwd of jongens de relatie uitmaken vlak voor de race? :=


Dat mag wel, ook als je een halfbloed hebt zonder papieren komt dat paard op de volbloedlijn. Alleen als het aan te tonen is dat je een echte halfbloed hebt, krijg je de voorsprong van de halbloedlijn. Een Arabische volbloed is nooit zo snel als een Engelse, dus dat is geen slimme keus.

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:55

Ik heb het ook gekeken,maar waarom starten de paarden niet gelijk?Nu lijkt het alsof de voorste een voorsprong heeft :o?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:05

Britta31 schreef:
Ik heb het ook gekeken,maar waarom starten de paarden niet gelijk?Nu lijkt het alsof de voorste een voorsprong heeft :o?

Zie hierboven wat betreft de regels en verschil in startpositie.
Volbloeden starten met handicap want die zijn natuurlijk veel sneller dan een halfbloed.
Overigens hebben ze de regels tegenwoordig zo lastig gemaakt dat deze dringend herzien zouden moeten worden als je kijkt naar hoe de verschillende stamboeken zich ontwikkeld hebben..
Er mag op dit moment niet meer dan 1 ouder in de eerste 2 generaties zitten die gefokt is op snelheid. Dwz: engels en arabisch volbloed, draver, quarter of onbekend.
Zoals men weet hebben eigenlijk alle sportstamboeken veelvuldig gebruik gemaakt van deze rassen om er meer snelheid in te fokken dus als je een paard vind die aan al deze voorwaarde voldoet en ook nog een beetje kan lopen en betaalbaar is....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:24

Die volbloed paarden zijn natuurlijk wel een heel stuk sneller. Je ziet dat ze met die achterstand zo'n halfbloed er met gemak uitlopen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:01

volgs mij heeft er vorig jaar of het jaar ervoor 1´tje de finale gehaald met zijn halfbloedje.

ferropaard

Berichten: 533
Geregistreerd: 29-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:17

Oehlala schreef:
volgs mij heeft er vorig jaar of het jaar ervoor 1´tje de finale gehaald met zijn halfbloedje.


Klopt ja, in 2019.

Een halfbloed moet eigenlijk al een beetje geluk hebben in de voorrondes, dat ze niet al “alles hoeven te geven”. En dan nog lukt het ze niet, tot nu toe, te winnen sinds deze regels gelden.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:43

Als je een vriendje wil dat kan rijden, is Boxmeer duidelijk de place to be

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:56

Jup, maar wel alleen jong spul...


Hoewel het merendeel van de oudere generatie dus waarschijnlijk ook wel weet wat je met een paard kunt...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Kijktip: Ze zien los! Metworstrennen in Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:59

Jup, daar moet je zijn :j :))

Mooie documentaire trouwens, vond 'm erg fraai in elkaar gezet.

Voor wie er geen genoeg van kan krijgen: op onze eigen BoktWiki staat ook een mooi artikel:
https://www.bokt.nl/wiki/Metworstrennen

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:31

Femke_Tweety schreef:
Jup, maar wel alleen jong spul...


Hoewel het merendeel van de oudere generatie dus waarschijnlijk ook wel weet wat je met een paard kunt...



de oudere zijn er ook nog.... alleen niet meer vrijgezel :o :o