LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:01

LTO.nl
Ingezonden door Daihyo
Algemeen

Afbeelding
Mocht de wolf verder oprukken in Nederland, dan moeten weilanden
met paarden wellicht anders omheind worden. Foto: Margreet/ Bokt Wiki


Tot nu toe hebben de wolven die we in Nederland vinden bij paardenhouders nog weinig schade aangericht. Maar hoe zit dat wanneer de komende jaren steeds meer wolven en roedels zich in ons kleine kikkerlandje gaan vestigen? Veel paardenhouders houden zich hier nog niet zo mee bezig. Maar het feit is dat we in ons land in no-time een flink aantal wolven hebben zien verschijnen, inclusief de eerste roedels, welpen en in agrarisch landschap gevestigde wolven. Diverse boeren hebben inmiddels regelmatig te maken met wolven en dit zal in de toekomst steeds meer worden. Daarom is Heleen Prinsen van ZLTO hier intensief mee bezig.

Het complete artikel lees je op LTO.nl

stoffel
Berichten: 919
Geregistreerd: 09-01-09

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:21

Gewoon opruimen die beesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:34

stoffel schreef:
Gewoon opruimen die beesten


Ach ja, typisch de reactie van het soort mens dat denkt dat de mensheid het recht heeft om te bepalen wat mag leven en wat niet. Wij zijn niet de baas over deze planeet en het zou voor de natuur een zegen zijn als de mensheid uitgeroeid werd. Het enige wat wij doen is de boel hier om zeep helpen en de wereld onleefbaar maken. Roofdieren zijn een deel van de natuur en moeten gekoesterd worden. De wereld zou leeg zijn zonder deze prachtige dieren, ik ben blij dat ze terug zijn. (en ja, ik woon tegen een wolven territorium en de ruiterroute hier loopt door het wolven gebied. Ik hoop vurig dat er ooit eentje mijn pad kruist)

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:40

SVRL schreef:
(en ja, ik woon tegen een wolven territorium en de ruiterroute hier loopt door het wolven gebied. Ik hoop vurig dat er ooit eentje mijn pad kruist)


Gaat vast wel lukken. Misschien krijg je zelfs wel een hele roedel achter je aan op buitenrit.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:50

Loretta schreef:
SVRL schreef:
(en ja, ik woon tegen een wolven territorium en de ruiterroute hier loopt door het wolven gebied. Ik hoop vurig dat er ooit eentje mijn pad kruist)


Gaat vast wel lukken. Misschien krijg je zelfs wel een hele roedel achter je aan op buitenrit.

:')
Moest even hardop lachen.
Maar serieus, wie wil dat nou? Je veulentjes en shetten kunnen zo nooit meer veilig de weide in.
Ik ben tegen de wolf in Nederland!

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:51

Loretta schreef:
SVRL schreef:
(en ja, ik woon tegen een wolven territorium en de ruiterroute hier loopt door het wolven gebied. Ik hoop vurig dat er ooit eentje mijn pad kruist)


Gaat vast wel lukken. Misschien krijg je zelfs wel een hele roedel achter je aan op buitenrit.


Geestig Loretta _O- ik moet er zo om lachen.

Ik vind het goed dat mensen hierover nadenken en op gaan voorbereiden. Want is niet niks wolven in zo'n druk bevolkt landje als Nederland.

Anoniem

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:13

Ik vind het een mooie gedachte om als mens niet meer op de eerste plek te willen staan, ben er zeker voor. Maar denk dat het hier wel te laat voor is. Als de wolf in NL een kleuter pakt is het meteen over met de wolf.
Ik ben dus tegen de wolf omdat ik het onverantwoord vind en ik ook denk dat er ongelukken van komen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:29

Moeilijke kwestie, die me alleszins niet besteed lijkt aan de vlegels van LTO.

Anoniem

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:22

Lto is praktisch tegen alles wat de boer tegen werkt. Ik ben meer pro natuur dan pro boer.
In drenthe loopt 1 edelhert, moet afgeschoten, want het dier heeft nooit schade aangericht, maar het is een nul beleid en de boeren zijn er niet blij mee. Tja boeren zijn wel vaker niet blij.
Wolven, hier in de buurt zat er eentje. Ik ben niet voor of tegen. Als zo een dier zich hier goed voelt prima. Geef boeren een subsidieregeling voor afrastering.
Als ik het mag geloven eten gevestigde wolven wild en rondtrekkende wolven vee. Dus prima dan. Maar dan gaan de jagers weer zeuren, want dan vreet de wolf hun afschot op. Tis ook nooit ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:24

brokjes schreef:
Ik vind het een mooie gedachte om als mens niet meer op de eerste plek te willen staan, ben er zeker voor. Maar denk dat het hier wel te laat voor is. Als de wolf in NL een kleuter pakt is het meteen over met de wolf.
Ik ben dus tegen de wolf omdat ik het onverantwoord vind en ik ook denk dat er ongelukken van komen.

Ik denk dat de mens weinig te vrezen heeft, de wolf is banger van de mens dan andersom. Die kleuter heeft weinig te vrezen.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 07:57

BaileyMix schreef:
Moeilijke kwestie, die me alleszins niet besteed lijkt aan de vlegels van LTO.


Het had inderdaad beter door een andere partij opgepakt kunnen worden. Dat gaat ongetwijfeld nog wel gebeuren wanneer de eerste problemen met paarden zich aan doen. LTO is inderdaad een twijfelachtige organisatie. Maar in dit geval hebben ze wel degelijk een punt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:06

Mindim schreef:
brokjes schreef:
Ik vind het een mooie gedachte om als mens niet meer op de eerste plek te willen staan, ben er zeker voor. Maar denk dat het hier wel te laat voor is. Als de wolf in NL een kleuter pakt is het meteen over met de wolf.
Ik ben dus tegen de wolf omdat ik het onverantwoord vind en ik ook denk dat er ongelukken van komen.

Ik denk dat de mens weinig te vrezen heeft, de wolf is banger van de mens dan andersom. Die kleuter heeft weinig te vrezen.

Vergis je niet in de kracht van de roedel. In Duitsland zijn er bijvoorbeeld al meerdere situaties geweest waarbij een roedel bijvoorbeeld 1 of meerdere paarden op buitenrit heeft opgejaagd waarbij het gelukkig goed afliep. Maar dat gaat een keer mis. Die enkele wolf zal misschien nog wel weglopen, maar bij een roedel is dat een heel ander verhaal. Ik vind het een spannende ontwikkeling. Vind de wolven prachtig, maar zie ook heel veel tegens in dit kleine overbevolkte land.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:19

Ik vind het aan de ene kant prachtig dat de wolf terug is, maar het is imo een zeer terechte vraag of je dit wil in een zeer dichtbevolkt gebied als Nederland. In landen als Duitsland is veel meer plaats voor ze. Lastige kwestie hoor.

Sanet

Berichten: 7940
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:25

Uhhh, leuk dat de ondernemers dan misschien subsidie krijgen, maar als particulier met eigen grond dan? Moet ik mijn eigen (lelijke!) 2 meter hoge omheining dan maar zelf betalen?
Ik ben wel benieuwd hoe dat praktisch gaat ook dan? Heb je dan ook een toegangshek van 2 meter hoog? Wordt een dure en vreemde aangelegenheid dan allemaal...

Kan ik ook wel olifanten of giraffen gaan houden ...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 08:27

En als je ze allemaal afschiet, denk je dan dat er nooit meer een de grens over wandelt?
Schiet je gewoon alles af wat ongewenst is?
Kreperende dieren in dd Oostvaardersplassen moesten volgens bokkers allemaal blijven leven, want hertjes, koetjes en paardjes afschieten was zielig, maar de wolf komt jullie niet uit, dus die moet gewoon dood?
Niet hypocriet toch?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:08

Alles leuk en aardig die wolf maar ze zijn in de 19de eeuw niet voor niets afgeschoten door de mens, het werd namelijk , toen al, een grote overlast! en wees eerlijk de ruimte voor de wolf is er hier in Nederland er niet beter op geworden!

Zolang het de dierenvan een andere betreft kun je denken, prachtig zo'n wolf, maar als 1 van je eigen schapen, geiten oid betreft dan piep je wel anders!

En neem van mij aan dat de omheining voor een wolf best heel hoog moet zijn en er een donderse klap stroom op moet staan! Alle mooie en idealistische verhalen die je op tv ziet, neem van mij aan daar laat een wolf zich niet van weerhouden!

Dus nee ik ben ook niet voor terugkomst de wolf!

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:13

Wat ook een leuke is... Een hoog hek mag op dit moment niet van elke gemeente in verband met de ruimtelijke ordening. Simpel, staat gewoon in het bestemmingsplan en eventuele verordening wat wel en niet toegestaan is.

Als dit hek in de grond wordt vastgezet (gaat gebeuren, anders houd je x meter niet overeind) valt het óók nog onder een bouwwerk. Dan denk ik dat het vergunningsplichtig is door het Besluit Omgevingsrecht.
Dus dat zal politiek gezien ook wrijving geven als natuurorganisaties/boerenorganisaties etc aangeven dat een hekwerk een goed beschermend middel is. Gemeente wil een goede ruimtelijke ordening houden, burgers (wonend vlakbij de veehouderij) willen genieten van het weidse uitzicht dat dan wordt ontnomen...

Ofwel, idee is leuk. Juridisch ben ik benieuwd hoe het zit en komt.

Loretta
Berichten: 8738
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:18

Kookaburra schreef:
Wat ook een leuke is... Een hoog hek mag op dit moment niet van elke gemeente in verband met de ruimtelijke ordening. Simpel, staat gewoon in het bestemmingsplan en eventuele verordening wat wel en niet toegestaan is.

Als dit hek in de grond wordt vastgezet (gaat gebeuren, anders houd je x meter niet overeind) valt het óók nog onder een bouwwerk. Dan denk ik dat het vergunningsplichtig is door het Besluit Omgevingsrecht.
Dus dat zal politiek gezien ook wrijving geven als natuurorganisaties/boerenorganisaties etc aangeven dat een hekwerk een goed beschermend middel is. Gemeente wil een goede ruimtelijke ordening houden, burgers (wonend vlakbij de veehouderij) willen genieten van het weidse uitzicht dat dan wordt ontnomen...

Ofwel, idee is leuk. Juridisch ben ik benieuwd hoe het zit en komt.


natuurorganisaties bevelen juist hekken aan die wel voldoen aan richtlijnen ivm ruimtelijke ordening. Maar die dus in de praktijk geen wolf buiten houden. De grootste kritiek die ik op natuurorganisaties heb is dat ze geen eerlijk verhaal verteld hebben over de wolf.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:19

Mindim schreef:
Lto is praktisch tegen alles wat de boer tegen werkt.


Dat is wel gek ja, voor een organisatie die de boeren vertegenwoordigd :')

Ik ben onwijs blij met onze pensionstal in de randstad, hoop dat ze het hier te onprettig vinden om te leven. Zou wel gek zijn, kan je straks je paard nog wel op het land zetten in de randstad en niet meer op de veluwe :+

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:23

Loretta schreef:
Kookaburra schreef:
Wat ook een leuke is... Een hoog hek mag op dit moment niet van elke gemeente in verband met de ruimtelijke ordening. Simpel, staat gewoon in het bestemmingsplan en eventuele verordening wat wel en niet toegestaan is.

Als dit hek in de grond wordt vastgezet (gaat gebeuren, anders houd je x meter niet overeind) valt het óók nog onder een bouwwerk. Dan denk ik dat het vergunningsplichtig is door het Besluit Omgevingsrecht.
Dus dat zal politiek gezien ook wrijving geven als natuurorganisaties/boerenorganisaties etc aangeven dat een hekwerk een goed beschermend middel is. Gemeente wil een goede ruimtelijke ordening houden, burgers (wonend vlakbij de veehouderij) willen genieten van het weidse uitzicht dat dan wordt ontnomen...

Ofwel, idee is leuk. Juridisch ben ik benieuwd hoe het zit en komt.


natuurorganisaties bevelen juist hekken aan die wel voldoen aan richtlijnen ivm ruimtelijke ordening. Maar die dus in de praktijk geen wolf buiten houden. De grootste kritiek die ik op natuurorganisaties heb is dat ze geen eerlijk verhaal verteld hebben over de wolf.

Kan me inderdaad niet voorstellen dat eventuele toegestane hekwerken een wolf tegen houden. Hoe cru het voor de veehouder (of hobbyist) ook is... Ik moet nu wel een beetje lachen om de natuurorganisaties :D

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:32

Een wolf is een prachtig dier.
Maar niet in ons overbevolkte landje waar geen natuur is.
Het is dan ook geen wonder dat hij gaat snacken in de weilanden.
En hoe groter de groep word hoe brutaler ze worden.
Dus ja ook voor als je gaat wandelen met de hond.
Ze hebben ze in 1800 niet zonder reden afgeschoten. Maar nu, alles veel drukker menen we elk beestje te moeten redden.
Maar ondertussen tegengewerkt in de regels dat hoge hekwerken met ook aan de buitenkant stroom niet mogen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:40

Geen probleem met de huidige roedel wolven die hier nagenoeg in de achtertuin leeft.

Sinds 1999 komen lynxen ook al voor in NL en sinds 2016 de middelgrote goudjakhals. Ook deze laatste leven in roedels. Vraag is wanneer ze zich hier dus ook permanent vestigen.

Ik denk dat in deze huidige tijd het wild het meer aflegt tegen de vele recreatieve bezoekers van de wild-gebieden dan dat wij last hebben dat onze dieren door bv wolven worden gegrepen. Wild wordt verdreven door een overbevolking aan mensen in de bossen en op de heide. Hierdoor vluchten deze dieren soms in paniek stedelijk gebied in of het water in en vinden daardoor de dood.

De wereld is niet van de mens alleen. Dat wolven ons landje uitzoeken als leefgebied is bijzonder maar kennelijk goed en groot genoeg voor hen. Dat er teveel roedels komen geloof ik niet. Een roedel heeft een ruim leefgebied en wolven van buiten de roedel worden verdreven of gedood.

Er zit een overschot aan wild in de bossen dus ze zullen zich niet gauw in de weiden begeven als ze hun prooi makkelijker kunnen pakken.

Ik maak mij over mijn shet nog lang niet druk.

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:43

Bravura
Er is genoeg wild dus zullen zich niet snel in de weilanden begeven?
Heb jij ooit eens het nieuws gevolgd?
De wei is de luie Mac Donald's voor de wolf. Dan hoef je niet te jagen. Alleen wat om je heen happen. Dus daar kiest hij voor. Daarom ook voor zo'n vol land. Altijd voedsel genoeg.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:09

Ik hoop dat er een gematigd afschotbeleid komt. Ze blijven alleen maar schuw als je regelmatig laat merken dat mensen gevaarlijk zijn. Niet als je met lappen biefstuk de veluwe op gaat in de hoop wolfje te kunnen aaien, want ja zo stom zijn mensen!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: LTO over problematiek van wolven bij paardenhouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:15

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er van moet denken, de wolf is een prachtig dier en kan in de natuur veel goed doen denk ik wbt het overschot van zwijnen etc. Maar het is wel erg belangrijk als de makke dieren in weilanden niet gepakt worden.