GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 21:23

Persbericht KNHS
Sport

Afbeelding
Edward Gal en GLOCK's Total US tijdens de KWPN Stallion Show 2020.
Foto: Marjo


Met een geweldige 80,73% heeft Edward Gal met GLOCK’s Total US winnend gedebuteerd in de Grand Prix. Met zijn andere topper GLOCK’s Toto Jr N.O.P. werd Gal tweede. Marlies van Baalen reed de derde Totilas nazaat, Go Legend DVB, naar de derde plaats. Plaats van handeling was de Kadervorming en Uitzendwedstrijd (K&U) in Tolbert.

Dankzij enorme inspanningen van velen, was het gelukt om dit evenement voor de dressuurtop van TeamNL op 13 en 14 februari in Tolbert te organiseren. De wedstrijd telt ook mee voor de KNHS-Roelofsen Horse Trucks Dressuur Competitie. Deze eerste dag begon met de Zware Tour en later volgen nog paradressuur en U25 combinaties. Zondag de 14e staat er wederom een rubriek voor Zware Tour combinaties op het programma.

De combinaties in de Zware Tour trapten vanmorgen af. Regerend Nederlands kampioen Edward Gal debuteerde in de Grand Prix met GLOCK’s Total US en overtuigde direct met een topscore van 80.73%. Hiermee zette hij ook direct zijn eerste score neer voor het Olympische kader. De KWPN-hengst blonk uit in de piaffe-passage tour. Wat kan de zoon van Totilas gaan zitten en wat heeft hij een macht. Ook in de galoppirouettes neemt Total US veel gewicht over op de achterhand en draait ze op een dubbeltje. De slotlijn was spectaculair waarin Gal en Total US met gemak nog eens vijftien passen op de plaats piaffeerde.

Ook met zijn kampioenspaard GLOCK’s Toto Jr. N.O.P. scoorde Edward Gal hoog. Het evenbeeld van zijn vader Totilas was fris en vol energie in de proef. Hij showde zijn enorme aanleg voor de piaffe en passage. Ook de drafappuyementen verliepen zeer goed, groot scharend en met veel schwung gereden. Daarna volgde een uitmuntende uitgestrekte stap. In de galoptour toonde het paard iets spanning, maar Gal managede de hengst met veel gevoel en zonder fouten naar de laatste groet. Het paar scoorde 79.71%, goed voor de tweede plaats.

Edward Gal is zeer tevreden na zijn ritten.
“Het is hier super geregeld en beide paarden hebben zich heel fijn laten zien. Deze wedstrijd is super om voor het eerst weer van start te gaan. Het is niet zo druk rond de ring waardoor de paarden veel vertrouwen krijgen. Ik ben heel blij met beide paarden. GLOCK’s Toto Jr N.O.P is iets meer een krachtpatser Total US iets eleganter, maar het is geweldig om twee van zulke paarden te hebben op weg naar Tokio, want dat is het doel.”

Op de derde plaats eindigde Marlies van Baalen, ook met een zoon van Totilas, Go Legend. En ook deze tienjarige zwarte ruin heeft veel aanleg voor verzameling. Van Baalen reed de moeilijke Grand Prix Special, maar daarin kwam het talent van Go Legend mooi naar voren, mooie piaffes en passage met goede overgangen. Ook in het galopgedeelte bleef het paard mooi berg op en op lengte. Het paar toonde de oefeningen met veel gemak. De score voor Marlies van Baalen en Go Legend kwam uit op een knappe 77.23%.

De vierde plaats was voor Vincent van Gasselt met Delacroix II (v. De Niro) die met 74.24% ook een Olympisch kaderscore reed. Vier ruiters gingen over de aangescherpte grens voor een Olympische kaderscore van 74%.

Bondscoach Alex van Silfhout loopt zeer tevreden rond in Tolbert
“Voor ons zijn deze wedstrijden broodnodig om weer in een wedstrijdritme te komen. Het is hier echt geweldig geregeld allemaal en ik ben super tevreden over de verrichtingen. Met 15 combinaties boven de 70% en echt een super kopgroep. Dit is pas weer de eerste wedstrijd, er zit nog meer in het vat. We gaan met vertrouwen verder met de voorbereidingen op weg naar Tokio.”

De NOS besteedt vanavond in Studio Sport aandacht aan de wedstrijd in Tolbert. De uitzending begint om 23.35 uur.

Uitslag Zware Tour zaterdag:
1. Edward Gal - GLOCK's Total US (v. Totilas), 80.73%
2. Edward Gal - GLOCK's Toto Jr. N.O.P. (v. Totilas), 79.71%
3. Marlies van Baalen - Go Legend (v. Totilas), 77.23%
4. Vincent van Gasselt - Delacroix II (v. Dancier), 74.24%
5. Diederik van Silfhout - Pin Rock's Foxfire Blitz (v. Fernet), 73.55%
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 17-02-21 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:33

Totilas the legend lives on. Wow, ik denk niet dat dit wel eens voorgekomen is toch? Nr 1, 2 en 3 dezelfde vader.

SsSimonee

Berichten: 2939
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:34

Totilas leeft voort <3 Ben ook wel behoorlijk fan van Total us en Toto Jr

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:51

Is er een filmpje?

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 21:52


Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:08

Wat gaaf! Dat belooft nog wat!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:21

Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:25

Wildgirl schreef:
Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.

Ik ben het helemaal met je eens. Vind het niks harmonieus aan.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:25

Ufurio4e schreef:
Wildgirl schreef:
Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.

Ik ben het helemaal met je eens. Vind er niks harmonieus aan.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:29

Wildgirl schreef:
Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.


Ik dacht serieus dat het aan mij lag, vooral de proef met toto jr vond ik niet fijn om te zien.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:32

Ja, hij is natuurlijk minder fors dan Totilas was. Daardoor dekt edward hem minder af.
Ik vind het voorbeen heel snel gaan en het achterbeen veel trager.
Het zal ook onervarenheid zijn. Er zitten goede stukken tussen, maar ook 100 taktfouten..
De wissels vind ik wel mooi.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:34

Ufurio4e schreef:
Wildgirl schreef:
Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.

Ik ben het helemaal met je eens. Vind het niks harmonieus aan.


Daar word ik zelfs verdrietig van. Zo'n prachtig paard en dan zo niet correct gereden, wat jammer toch! Het paard doet enorm zijn best. Ik heb het weg geklikt, word er totaal niet blij van en zo hoort het volgens mij echt niet eruit te zien.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 00:48

ClaudiaDer schreef:
manonutjuh schreef:
Is er een filmpje?


Wel van Toto Jr
https://fb.watch/3DRRS_q-YO/

Protest staart, wiebelig, slungel of is er fundamenteel iets afwezig in de coordinatie bij dit paard. Ik heb ook de indruk dat de benen zwabberen tijdens het naar voren bewegen, dus geen rechte lijn naar voren bewegen, maar met een boogje.

Al tig jaar terug kwam ik in een engels tijdschrift een opmerking tegen over paarden boven de 1.50m die een tekort aan hersencapaciteit zouden hebben om lijf goed aan te sturen met onhandigheid tot gevolg. Is dit paard nu een voorbeeld van dat probleem omdat de grens qua trainen en atletisch vermogen fokken om dat te compenseren echt bereikt is?

Ik kan dit dus geen verbetering van de sport noemen, noch van deze fokrichting.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 01:05

Wildgirl schreef:
Enorm jammer dat de Nederlandse dressuursport inmiddels zo ver afgegleden is dat een combinatie met onzuiverheid in de wendingen(rechtsachter), continu protest, tientallen tactfouten en een ruiter die niet al te netjes inwerkt bijna 80% kan rijden.



Je haalt mij de woorden uit de mond. Ik snap niet hoe zoiets 80% kan halen. De taktfouten waren aanzienlijk. Ik heb het uitgekeken maar werd er echt verdrietig van

Dallista

Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 05:26

Ik word er heel erg blij van!

Ik kan me nog zo goed herinneren hoe erg ik het vond in 2010 dat Totilas verkocht werd, en toen dat sprankje hoop dat ik had dat er misschien in de verre toekomst wel eens een zoon of dochter ten tonele zou verschijnen.

En nu is het zover en er komen zulke mooie paarden voorbij en wat mij betreft mag Gal ze allemaal rijden, want vind het prachtig om te zien. <3

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:03

Dallista schreef:
Ik word er heel erg blij van!

Ik kan me nog zo goed herinneren hoe erg ik het vond in 2010 dat Totilas verkocht werd, en toen dat sprankje hoop dat ik had dat er misschien in de verre toekomst wel eens een zoon of dochter ten tonele zou verschijnen.

En nu is het zover en er komen zulke mooie paarden voorbij en wat mij betreft mag Gal ze allemaal rijden, want vind het prachtig om te zien. <3


Het paard is werkelijk prachtig om te zien.

Maar valt het je dan niet op dat hij een flink aantal taktfouten maakt? En ook grote fouten...

Wat die momenten als oorzaak hebben kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen (spanning, rijstijl, fysieke problemen) maar zou naar mijn mening nooit zo goed beloond mogen worden.

Persoonlijk word ik er eerder een beetje verdrietig van.

De galop is gelukkig wel redelijk zuiver als ik er zo naar kijk, maar op sommige punten wel vrij slordig.
Ook swingt hij met de passage soms opeens compleet met zn achterhand een halve meter opzij. En het stukje draf in het begin natuurlijk :n

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:16

Ben benieuwd, of ze internationaal ook zo hoog gaan scoren. Waarschijnlijk wel...

Vind het ook te hectisch , en kijk er niet graag naar.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:21

Vroeger, toen ik nog niet beter wist, was ik Gal fan.
Ik had hoop toen ik het filmpje aan had geklikt. Na 15 sec weer weg geklikt. Alleen al dat gesjor in zn mond maakt dit voor mij onplezierig om te kijken.

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:22

Ik heb het filmpje af gezet na 2 rondjes. Tact fouten vind ik misschien nog het minst erge om te zien. Maar het zag er alles behalve "happy athlete" uit. Wat een verzet, staart zwiepen narrig op het bit, als mensen hier blij van worden is het hopelijk omdat het paard zo talentvol is, maar fijn om er naar te kijken? Nee echt niet.

Hopelijk wordt dit internationaal hard afgestraft en wordt Nederland eindelijk eens wakker....

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:27

Ik zie taktfouten in het stukje voor de proef. Edward maakt hem daar nog even scherp en vraagt om z'n aandacht want je ziet dat Toto nog erg met zijn omgeving bezig is. In de galop wordt ie nog een beetje onstuimig in de appuyementen en probeert het over te nemen. Ik ben niet weg van dit paard maar ik word zeker niet verdrietig van deze combinatie. Ik heb het idee dat hier mensen gewoon opzoek zijn naar dingetjes. Fijn dat deze wedstrijd er was voor top, je kan thuis nog zo fijn trainen, uiteindelijk moeten ze het ook in de ring doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:46

Dee_Es schreef:
Ik zie taktfouten in het stukje voor de proef. Edward maakt hem daar nog even scherp en vraagt om z'n aandacht want je ziet dat Toto nog erg met zijn omgeving bezig is. In de galop wordt ie nog een beetje onstuimig in de appuyementen en probeert het over te nemen. Ik ben niet weg van dit paard maar ik word zeker niet verdrietig van deze combinatie. Ik heb het idee dat hier mensen gewoon opzoek zijn naar dingetjes. Fijn dat deze wedstrijd er was voor top, je kan thuis nog zo fijn trainen, uiteindelijk moeten ze het ook in de ring doen.

Ik vond Edward na de staptour toch wel echt grof worden in de hand en Toto liet ook echt wel flinke tactfouten zien, naast het constante gezwaai met de staart en op momenten ook echt wel wat duidelijker protest. Het is allemaal niet vreselijk slecht, en de fouten zijn best verklaarbaar en misschien logisch gezien het missen van routine, de spanning van een wedatrijd. Maar ik weet niet of ik zo'n score bij dergelijke, in mijn ogen op dat niveau echt grove fouten, serieus kan nemen.

Het scherp maken voor het beginnen van de proef verdiende imo zeker weten geen schoonheidsprijs.

Van Total heb ik niks gezien, dus geen mening over verder.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:49

https://www.youtube.com/watch?v=zz0JKgkxdlo

Total Us.

Zijn alleen wat fragmenten.

Tjsa ik weet het niet hoor. Bij beide niet.
Misschien zou het niet verkeerd zijn de leeftijd voor het GP starten eens met 2 jaar omhoog te gooien om die paarden eens echt de tijd te geven.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:55

Ik ben zeker niet "op zoek naar dingetjes" maar ik verwacht wel dat de persoon die met een proef op dit niveau een 2e plek haalt foutloos rijdt en zijn paard goed voor elkaar heeft.
Ik verwacht ook van een jury dat ze op dit niveau hiernaar kijken.
Blijkbaar verwacht ik te veel :D

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: GLOCK’s Total US onder Edward Gal over de 80% bij GP-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:12

Het is toch ook belachelijk dat een naam van een bekend paard en een naam van even bekende ruiter de punten binnen halen voor zet geforceerde proef. Geen happy athlete, geen harmonie. Alleen maar benen die alle kanten op zwieren. Dit is niet zoeken naar foutjes dit zijn gewoon grote fouten. In en in triest

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:39

Cowgirl schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=zz0JKgkxdlo

Total Us.

Zijn alleen wat fragmenten.

Tjsa ik weet het niet hoor. Bij beide niet.
Misschien zou het niet verkeerd zijn de leeftijd voor het GP starten eens met 2 jaar omhoog te gooien om die paarden eens echt de tijd te geven.

Ik word er benauwd van, zo kort in de hals, maar verder is het beeldvan Total US echt heel wat prettiger om te zien.

Beide lijken wel pony's onder Edward :o.