Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:43

Héél eerlijk? Er is niets waardelozer dan een oude trailer in een wei gedumpt zien, vaak een ongelijke bodem waardoor het ding kwakkelt (of een slechte bodem waar ze doorzakken want wie zet er nu zijn degelijke, nagekeken trailer in de wei om te trashen?!). Een hoop metaal dat daar maar staat te roesten. Dat is het gevolg van grond die paardenmensen in handen krijgen en vervolgens OF geen toestemming krijgen voor een schuilstal OF dat echt als een goedkope kortetermijnoplossing zien. Dat is verkrotting van het landschap ten top, evenals die lelijke zeecontainers. En daar zie ik toch echt wel ook een handje in van de wet die weigert mee te werken. Niet iedereen moet de goedkeuring krijgen om stallen van 8 x 6 te plaatsen in de wei, maar een houten schuilhut met 3 muren is even snel afgebroken als een zeecontainer verplaatst kan worden.
Ik ben héél blij dat onze schuilstal volledig vergund is geweest in de jaren 60, effectief met plan, en we die daarna hebben kunnen renoveren volgens het plan. Een nieuwe hadden wij hier ook niet meer klaar gekregen zonder de wet te overtreden.
Weet dat paardenprofessionelen met diezelfde grond wél de goedkeuring kunnen krijgen om te echt te bebouwen en te verharden hé, dit gaat echt niet alleen over natuur en bos die tegenwerkt omwille van de grond zelf...

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:02

Nou ja dan maar alle paarden op pension en geen prive-eigendommen voor recreatie meer in België? Dat is imo geen paardwaardig alternatief. Ik denk dat paardeneigenaren en de wetgever en natuur en bos eens samen moeten gaan zitten om er uit te geraken dat weides voor landbouwgebruik ook effectief dienst kunnen en mogen doen voor een paard waardig houden. Het zit hem VOORAL in het verschil in professionele landbouwers en recreanten die een grond in handen krijgen. Dezelfde grond maar niét dezelfde mogelijkheden. Misschien dat dat in Nederland anders is. Een minimum aan beschutting moet toch echt wel mogelijk zijn op een paardenwei.

Waarmee ik trouwens niet goedpraat hoe sommige mensen hun dieren jaarrond houden hoor!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:31

Nee er is wel grijs. Grijs is toch een hutje zetten en grijs is ook een trailer zetten. En dat is wat er veel gebeurd. De wetgever kan er niets op tegen hebben dat je een zeecontainer plaatst maar uiteraard wil die dat ook liever niet. Maar de wet overtreedt je er niet mee nee. Het zou fijn als er dialoog kon zijn om een betere oplossing voor alle partijen te kunnen bemachtigen.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:00

Ja, maar mijn mening is dat het fijn zou zijn als dat niet zo zou hoeven om je paarden te verslepen van wei naar wei en je gewoon iets zou mogen voorzien waar ze paardwaardig beschutting onder kunnen zoeken. Let's just agree to disagree dan. :D

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:15

Wel daar ben ik het dus helemaal mee eens! Ik vind dat overigens een gegronde reden om voorzichtig om te gaan met bouwsels. Maar ik denk gewoon dat het losweg verbieden het net meer in de hand werkt en ik zou het fijn vinden moest daar iets van dialoog over mogelijk kon zijn. Want in theorie mag het niet maar in de praktijk staan er dus wel goedkope lelijke bouwsels, trailers of zeecontainers "voor even" (= jaren). Dan toch liever duidelijke afspraken over wat wel mag en in welke materialen? Dan toch liever kleine houten hutjes op palen dan oude trailers en zeecontainers. Maar deel je bezorgdheid over het landschap zeker wel!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 53 bezoekers