Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 22:18

*Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Sneeuw op de vacht betekent dat de vacht goed geïsoleerd is.
Foto: liezzie/ Bokt Wiki


Belgische politiediensten en dierenwelzijnsorganisaties kregen maandag veel klachten over paarden, koeien en andere dieren die buiten in de sneeuw liepen. Aan diereneigenaars wordt daarom gevraagd om extra voorzorgen te nemen want het kwik blijft verder dalen.

Schapen in een weide, paarden die aan bevroren drinkbakken likten , koeien zonder schuthok, kippen die in de sneeuw liepen te scharrelden, een hond die buiten zat te janken, een ezel die verkleumd beschutting zocht onder een kale boom. Politie en dierenorganisaties kregen maandag een hoop oproepen voor dierenverwaarlozing. De wet op het dierenwelzijn zegt niet dat dieren niet buiten mogen als het koud is of sneeuwt. Wel dat ze een winddicht schuthok moeten hebben. En voldoende voedsel en niet-bevroren water.

“In acht op tien gevallen is een klacht over dierenverwaarlozing terecht. Dus gaan wij altijd ter plaatse kijken”, zegt inspecteur Serge Jaeken van de dierenpolitie van de politiezone Carma, het grootste korps van Limburg. “Sommige mensen denken echt dat dieren tegen extreme koude kunnen. Anderen zijn er zich niet altijd van bewust dat vier poten met een ijzeren plaat op niet hetzelfde is als een winddicht hok. Dus wijzen we hen daar op en vragen hen ook om onmiddellijk maatregelen te nemen. In zo een geval doen we sowieso een herkeuring nadien”, zegt inspecteur Jaeken.

Het aantal klachten voor dierenverwaarlozing stijgt al jaren in ons land en ze worden ook ernstiger genomen dan vroeger, zo blijkt uit cijfers van de Inspectie Dierenwelzijn. In 2016 waren er 4.663 klachten en werden 435 pv’s opgesteld. In 2019 waren er 5.580 klachten en werd 771 keer een proces-verbaal opgemaakt. Een stijging met 77 procent. “Toch is dierenverwaarlozing niet altijd gemakkelijk te beoordelen. Een laagje ijs op de vacht van een paard laat sommige mensen gruwelen. Maar het wijst erop dat het dier goed geïsoleerd is, en niet noodzakelijk dat het kou heeft. Heeft een paard geen voedsel of water of heeft het nergens beschutting of lopen er erg jonge en of net oude dieren in weide bij dit weer, wordt er zeker opgetreden”, zegt Brigitte Borgmans van het Vlaams Departement Omgeving en Dierenwelzijn.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:47

Gelukkig dat het wordt gemeld aan de betreffende instanties en wat goed dat in België een winddicht schuthok verplicht is. Zouden ze in Nederland ook moeten doen, daar is het juist vaak niet toe gestaan er 1 te plaatsen.

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:01

Blackberry28 schreef:
Gelukkig dat het wordt gemeld aan de betreffende instanties en wat goed dat in België een winddicht schuthok verplicht is. Zouden ze in Nederland ook moeten doen, daar is het juist vaak niet toe gestaan er 1 te plaatsen.

Het is hier ook op de meeste weides niet zomaar toegestaan hoor. Sowieso vergunningen aanvragen, met grote kans om geweigerd te worden.
Goede schuilstal is dus verplicht maar die mag je 9/10 niet plaatsen.
Beetje kromme wetgeving dus, maar dat zijn we wel gewoon in België.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:04

O het klonk zo mooi dat er echt aan het dierenwelzijn wordt gedacht, maar de werkelijkheid is dus toch anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:08

Noblesse_ schreef:
Blackberry28 schreef:
Gelukkig dat het wordt gemeld aan de betreffende instanties en wat goed dat in België een winddicht schuthok verplicht is. Zouden ze in Nederland ook moeten doen, daar is het juist vaak niet toe gestaan er 1 te plaatsen.

Het is hier ook op de meeste weides niet zomaar toegestaan hoor. Sowieso vergunningen aanvragen, met grote kans om geweigerd te worden.
Goede schuilstal is dus verplicht maar die mag je 9/10 niet plaatsen.
Beetje kromme wetgeving dus, maar dat zijn we wel gewoon in België.


Op elke weide mag er een schuilhok geplaatst worden (3 kanten gesloten, 1 kant helemaal open) maar deze moet verplaatsbaar zijn. Dus geen vaste constructie. Voor een vaste constructie heb je inderdaad een vergunning nodig. Voor een verplaatsbare niet. Deze mag een maximum grootte hebben van 40 vierkante meter per hectare. Dus een halve hectare 20 vierkante meter etc. Je koopt een oude trailer en zet deze in het weiland bv. Klaar.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:21

Ik dacht dat je 2x 15m2 mocht zetten? Of is het mss regioafhankelijk?
Hier mag een open schuilstal zonder vergunning, moet dan wel 1 open zijde hebben.

Een houten hok is ook verplaatsbaar... je mag alleen géén fundering zetten bvb of geen verharde ondergrond leggen.

Anoniem

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:25

Oppervlakte kan inderdaad wat verschillen. Zolang het maar makkelijk af te breken is mag je echt veel plaatsen. Die van ons was bv volledig van steenschotten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:52

Goed dat hier in IJsland de regelgeving realistischer is.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:19

Het vrijstellingenbesluit zegt:
Een omgevingsvergunnin voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de plaatsing van de volgende zaken, voor zover ze niet liggen in ruimtelijk kwetsbaar gebied, met uitzondering van parkgebied :

.....
3° schuil hokken voor weide dieren. De schuil hokken hebben houten wanden, een maximale hoogte van drie meter en minstens één volledig open zijde. De totale oppervlakte is beperkt tot veertig vierkante meter per aaneengesloten groep van percelen in één eigendom;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 12:00

Mensen houden een dier op een plek waar ze geen schuilstal mogen bouwen. En als het dier het dan zwaar heeft met koud weer, is het dierenleed de schuld van de overheid.

Ik snap dat niet.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:18

safina schreef:
Mensen houden een dier op een plek waar ze geen schuilstal mogen bouwen. En als het dier het dan zwaar heeft met koud weer, is het dierenleed de schuld van de overheid.

Ik snap dat niet.


Dat snap ik ook niet, dan is de locatie dus niet geschikt of mogelijk om daar dieren te houden. Dat mensen dat toch koste wat het koste doen is gewoon dom. Daarna lekker zeuren dat ze er niks mogen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:23

safina schreef:
Mensen houden een dier op een plek waar ze geen schuilstal mogen bouwen. En als het dier het dan zwaar heeft met koud weer, is het dierenleed de schuld van de overheid.

Ik snap dat niet.

Nee, perceel is aangewezen volgens bestemmingsplan als voor het houden van dieren, maar je mag niet voldoen aan je morele en wettelijke plicht om er OP dat perceel goed voor te zorgen. Verschil tussen intentie van de wet en letter van de wet (waar hier zo braaf blind op gehamerd wordt). Ik lees uit zulke reacties meer een stuk jaloezie en ikke mag het lekker wel (want genoeg voor moeten betalen), dan dit is krom, waar is die petitie om er wat aan te doen?!

DuoPenotti

Berichten: 29473
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:43

Staat letterlijk in het bestemmingsplan voor het houden van dieren, of staat er bijvoorbeeld grasland?

Daarnaast als het geschikt is voor het houden van dieren kan dat natuurlijk ook best zo zijn in de zomer, als het niet zeiknat is en er staan een paar bomen voor de schaduw.
Dus ja ik ben het eigenlijk wel met Saffina eens.
We moeten eens bedenken waar we onze geliefde diertjes neer zetten, of in tijdelijke oplossingen denken.
Menen dat er overal een vast schuilhok mag staan mag al jaren niet, dus geen verrassing achteraf.
Dan kon je van te voren weten, niet geschikt.
Geen jaloezie of wat je er bij verzint, gewoon voorruit denken.


Hier tegenover is een grasland, lopen nu schapen op.
Maar de man van de schapen heeft er van de week een extra lange veetrailer opgezet.
Schaapjes liggen er veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:49

tamary schreef:
safina schreef:
Mensen houden een dier op een plek waar ze geen schuilstal mogen bouwen. En als het dier het dan zwaar heeft met koud weer, is het dierenleed de schuld van de overheid.

Ik snap dat niet.

Nee, perceel is aangewezen volgens bestemmingsplan als voor het houden van dieren, maar je mag niet voldoen aan je morele en wettelijke plicht om er OP dat perceel goed voor te zorgen. Verschil tussen intentie van de wet en letter van de wet (waar hier zo braaf blind op gehamerd wordt). Ik lees uit zulke reacties meer een stuk jaloezie en ikke mag het lekker wel (want genoeg voor moeten betalen), dan dit is krom, waar is die petitie om er wat aan te doen?!


Het is simpel: als jij niet goed voor je dieren kan zorgen op een perceel om welke reden dan ook, moet je er geen dieren gaan houden.
Meer is er niet van hoor.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 16:54

De wet is krom in dat opzicht. In België toch. Je krijgt als particulier nooit nergens goedkeuring voor dus iedereen doet maar wat. Ik ken in mijn buurt geen enkele gelegaliseerde schuilstal. Jaren geleden politie over de vloer omdat mijn paarden geen schuilstal hadden en er reclamaties waren. Er was wel veel natuurlijke beschutting, maar daar namen ze geen genoegen mee. Ik heb daar toen een schuilhok gezet, maar eigenlijk mocht dat daar helemaal niet (natuurgebied). De wet is krom in het opzicht dat ieder paard over een schuilstal moet kunnen beschikken, maar dat dat op 95% van de percelen die paardenhouders bezitten eigenlijk niet mag.
Safina; ik vind jou wel heel makkelijk praten. Jij hebt waarschijnlijk een plaats waar dit wel op mag begrijp ik. Je moet maar net dat stukje grond gekocht hebben waar al 20 jaar paarden oplopen maar je plots de stalling moet gaan afbreken omdat de schuilstal niet mag. Je zegt het is simpel... ik daag u uit: vind in mijn buurt maar is een stuk weide waar je een schuilstal op mag zetten en het is niet omdat er al 1 staat dat die daar mag staan.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:22

betadine schreef:
De wet is krom in dat opzicht. In België toch. Je krijgt als particulier nooit nergens goedkeuring voor dus iedereen doet maar wat. Ik ken in mijn buurt geen enkele gelegaliseerde schuilstal. Jaren geleden politie over de vloer omdat mijn paarden geen schuilstal hadden en er reclamaties waren. Er was wel veel natuurlijke beschutting, maar daar namen ze geen genoegen mee. Ik heb daar toen een schuilhok gezet, maar eigenlijk mocht dat daar helemaal niet (natuurgebied). De wet is krom in het opzicht dat ieder paard over een schuilstal moet kunnen beschikken, maar dat dat op 95% van de percelen die paardenhouders bezitten eigenlijk niet mag.
Safina; ik vind jou wel heel makkelijk praten. Jij hebt waarschijnlijk een plaats waar dit wel op mag begrijp ik. Je moet maar net dat stukje grond gekocht hebben waar al 20 jaar paarden oplopen maar je plots de stalling moet gaan afbreken omdat de schuilstal niet mag. Je zegt het is simpel... ik daag u uit: vind in mijn buurt maar is een stuk weide waar je een schuilstal op mag zetten en het is niet omdat er al 1 staat dat die daar mag staan.


Ik snap niet zo goed van waar je die 95 % haalt. Een schuilstal mag overal voor zover het niet gaat om ruimtelijk kwetsbaar gebied.. (BE wetgeving) en voor zover ik weet ligt de meeste weide/landbouwgrond niet in ruimtelijk kwetsbaar gebied?

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Belgie: Meer klachten paardenverwaarlozing door kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:26

Zal wel niet oké zijn maar ik vind alle paarden en pony's die 24/7 op stal staan omdat er een beetje sneeuw valt veel erger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:28

Plantje15 schreef:
betadine schreef:
De wet is krom in dat opzicht. In België toch. Je krijgt als particulier nooit nergens goedkeuring voor dus iedereen doet maar wat. Ik ken in mijn buurt geen enkele gelegaliseerde schuilstal. Jaren geleden politie over de vloer omdat mijn paarden geen schuilstal hadden en er reclamaties waren. Er was wel veel natuurlijke beschutting, maar daar namen ze geen genoegen mee. Ik heb daar toen een schuilhok gezet, maar eigenlijk mocht dat daar helemaal niet (natuurgebied). De wet is krom in het opzicht dat ieder paard over een schuilstal moet kunnen beschikken, maar dat dat op 95% van de percelen die paardenhouders bezitten eigenlijk niet mag.
Safina; ik vind jou wel heel makkelijk praten. Jij hebt waarschijnlijk een plaats waar dit wel op mag begrijp ik. Je moet maar net dat stukje grond gekocht hebben waar al 20 jaar paarden oplopen maar je plots de stalling moet gaan afbreken omdat de schuilstal niet mag. Je zegt het is simpel... ik daag u uit: vind in mijn buurt maar is een stuk weide waar je een schuilstal op mag zetten en het is niet omdat er al 1 staat dat die daar mag staan.


Ik snap niet zo goed van waar je die 95 % haalt. Een schuilstal mag overal voor zover het niet gaat om ruimtelijk kwetsbaar gebied.. (BE wetgeving) en voor zover ik weet ligt de meeste weide/landbouwgrond niet in ruimtelijk kwetsbaar gebied?


Ik ken echt veel plekken waar al eeuwig paarden staan en nu plots alle schuilstallen weg moeten. Er is een tijdje terug nog een case in de media geweest waarbij verschillende eigenaars getroffen werden en de opdracht kregen hun stallen af te breken.

DuoPenotti

Berichten: 29473
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:30

roekes schreef:
Zal wel niet oké zijn maar ik vind alle paarden en pony's die 24/7 op stal staan omdat er een beetje sneeuw valt veel erger....

Zucht....

Weet je dat er tussen zwart en wit grijs zit?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:36

Moestuin schreef:
Noblesse_ schreef:
Het is hier ook op de meeste weides niet zomaar toegestaan hoor. Sowieso vergunningen aanvragen, met grote kans om geweigerd te worden.
Goede schuilstal is dus verplicht maar die mag je 9/10 niet plaatsen.
Beetje kromme wetgeving dus, maar dat zijn we wel gewoon in België.


Op elke weide mag er een schuilhok geplaatst worden (3 kanten gesloten, 1 kant helemaal open) maar deze moet verplaatsbaar zijn. Dus geen vaste constructie. Voor een vaste constructie heb je inderdaad een vergunning nodig. Voor een verplaatsbare niet. Deze mag een maximum grootte hebben van 40 vierkante meter per hectare. Dus een halve hectare 20 vierkante meter etc. Je koopt een oude trailer en zet deze in het weiland bv. Klaar.

Een oude trailer is toch niet voldoende als schuilstal? Dat is louter een symbool waar je paard niets aan heeft.
Plus dat dat er erg rommelig uitziet, net zoals alle afgedankte containers die als schuilstal gebruikt worden, vaak met de reclame er nog op. Het gevolg is dat mensen zich beginnen te ergeren aan paarden, klachten gaan indienen bij de gemeente, met als gevolg dat alles afgebroken moet worden.
Als je paarden wil houden, moet je een beetje vooruitdenken en zorgen dat ook vpr de winter alles in orde is om je paard op een correcte manier te kunnen verzorgen.

DuoPenotti

Berichten: 29473
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:10

Waarom zou een trailer geen schuil stal kunnen zijn?
Voor een pony zeker wel. Voor een paard ideaal nee. Maar Beter dan niets.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:34

roekes schreef:
Zal wel niet oké zijn maar ik vind alle paarden en pony's die 24/7 op stal staan omdat er een beetje sneeuw valt veel erger....

Dit is precies de reden waarom hier in IJsland de regels versoepeld zijn. Mensen waren gedwongen paarden binnen te zetten, in vaak niet al te beste stallen, terwijl buiten blijven veel gezonder is.
Uiteraard binnen redelijke grenzen, en in het achterhoofd houdend dat hier alleen het ijslandse ras is, sober, en goed aangepast op het klimaat hier.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:45

Plantje15 schreef:
betadine schreef:
De wet is krom in dat opzicht. In België toch. Je krijgt als particulier nooit nergens goedkeuring voor dus iedereen doet maar wat. Ik ken in mijn buurt geen enkele gelegaliseerde schuilstal. Jaren geleden politie over de vloer omdat mijn paarden geen schuilstal hadden en er reclamaties waren. Er was wel veel natuurlijke beschutting, maar daar namen ze geen genoegen mee. Ik heb daar toen een schuilhok gezet, maar eigenlijk mocht dat daar helemaal niet (natuurgebied). De wet is krom in het opzicht dat ieder paard over een schuilstal moet kunnen beschikken, maar dat dat op 95% van de percelen die paardenhouders bezitten eigenlijk niet mag.
Safina; ik vind jou wel heel makkelijk praten. Jij hebt waarschijnlijk een plaats waar dit wel op mag begrijp ik. Je moet maar net dat stukje grond gekocht hebben waar al 20 jaar paarden oplopen maar je plots de stalling moet gaan afbreken omdat de schuilstal niet mag. Je zegt het is simpel... ik daag u uit: vind in mijn buurt maar is een stuk weide waar je een schuilstal op mag zetten en het is niet omdat er al 1 staat dat die daar mag staan.


Ik snap niet zo goed van waar je die 95 % haalt. Een schuilstal mag overal voor zover het niet gaat om ruimtelijk kwetsbaar gebied.. (BE wetgeving) en voor zover ik weet ligt de meeste weide/landbouwgrond niet in ruimtelijk kwetsbaar gebied?

In praktijk valt dat best tegen in sommige gemeentes. Zodra natuur en bos iets ziet in jouw stukje, mag je je met hand en tand verdedigen. En niet iedereen is daar brutaal genoeg voor.

Ik heb twee jaar mogen vechten met natuur en bos en gewonnen omdat ik simpelweg gelijk had volgens de wet. Maar het was twee jaar stress, veel gedoe en ja, regelmatig huilen. Want ze dreigen alsof ze betaald worden per dreigement. >;)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:51

DuoPenotti schreef:
Waarom zou een trailer geen schuil stal kunnen zijn?
Voor een pony zeker wel. Voor een paard ideaal nee. Maar Beter dan niets.


Een trailer, waar ze niet eens een draai in kunnen maken???

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:44

Twiggy2008 schreef:
DuoPenotti schreef:
Waarom zou een trailer geen schuil stal kunnen zijn?
Voor een pony zeker wel. Voor een paard ideaal nee. Maar Beter dan niets.


Een trailer, waar ze niet eens een draai in kunnen maken???

Ik dacht al dar ik de enige was die zich daae niks bij kon voorstellen. :=