[Blog] Troubles in paradise: Fout per fout naar beter!

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maflinger_S

Re: [Blog] Troubles in paradise: Fout per fout naar beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:40

Ja! Helemaal met je eens. Fouten maken moet en mag. Zonder fouten geen vooruitgang. Zeker als er een goede instructeur meekijkt en meedenkt in mogelijkheden is paardrijden (of grondwerken, op weg naar het paardrijden) zo gaaf. Mooi om te lezen hoe je op basis van opgedane ervaringen een bepaalde aanpak kiest maar ook de flexibiliteit hebt om die aanpak aan te passen als het paard waarmee je werkt daarom vraagt.

Ik word compleet gelukkig als ik met mijn arabierig typje met endurance carrière achter de rug denkwerk met balken doe (ik zou een westerncarrière met haar willen, vooral trail, dus de balken liggen plat op de grond) en ik zie dat ze probeert te doen wat ik vraag, waarbij haar achtervoet wel eens op een balk blijft rusten. Ik geef haar dan de mogelijkheid om te bedenken waar die voet ten opzichte van de balk op de grond zou kunnen komen. Zo mooi om te zien hoe zo'n voetje dan voorzichtig tastend ergens wordt neergezet. Elke poging is een goede poging.

De bereidwilligheid van een paard om met je mee te willen doen en denken is geweldig. Het is zaak dat wij daar als mens met paard geen misbruik van maken en wel de grenzen opzoeken van wat een paard op dat moment kan en wil en die grenzen een beetje oprekken, maar er tegelijkertijd ook voor waken dat we een paard over de flos helpen waardoor het paard zijn vertrouwen in de mens verliest.

Dicht bij jezelf blijven (eigenwijs en/of opstandig worden gevonden) om de balans met en voor je paard te bewaren, is misschien wel het moeilijkste van met paarden omgaan. Die balans wordt makkelijk verstoord en dat houdt het interessant want als dat perfect zou zijn, kan je wel in je graf gaan liggen.

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie