Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 00:29

Noordwijk.nu
Ingezonden door ElCid
Algemeen

Afbeelding
Paarden in de wei. Foto: Bokker Margreet/ Bokt Wiki


De gemeente Noordwijk gaat door met het handhaven op paardenweitjes. Drie inwoners vroegen gisteren aan de gemeente Noordwijk om het beleid aan te passen tijdens de raadsvergadering. Ze zijn niet de enigen, afgelopen tijd zijn er 12 brieven over deze kwestie naar de gemeente Noordwijk gestuurd.

Het hele artikel over deze zaak lees je op Noordwijk.nu
Laatst bijgewerkt door JPitty op 06-11-20 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutjes eruit gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 00:47

Erg summier bericht. Ook in de originele bron. Wat is nu precies de reden van handhaving? En op grond waarvan?

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 01:53

Gloa schreef:
Erg summier bericht. Ook in de originele bron. Wat is nu precies de reden van handhaving? En op grond waarvan?


Precies dit, ja. Als niet-Noordwijker/niet wonende in die omgeving, valt er weinig tot niets van te begrijpen.

"Gemeente wil landjes waar paarden lopen ontruimen", kort gezegd.
Er wordt o.a. gesproken over een grondbezitter, Hoeben, daar moeten de paarden ook weg.
Geen touw aan vast te knopen.

Ben benieuwd naar uitgebreidere info.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:30

Gloa schreef:
Erg summier bericht. Ook in de originele bron. Wat is nu precies de reden van handhaving? En op grond waarvan?

Ik ben vooral erg blij met de begeleidende foto van dit topic.

Ghosttown

Berichten: 212
Geregistreerd: 01-04-15

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:39

Voor zover ik weet moet een bepaald % aan grond, bollengrond zijn. Op deze manier proberen ze dat % weer op te krikken.
En dat gaat helaas ten koste van zulke stukjes grond.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:43

Bollenteelt gebruikt aardig wat gif en is daarnaast kennelijk niet rendabel aangezien er andere agrarische activiteiten op zijn inmiddels. Dus waarom zo vasthouden aan? Gebruik blijft agrarisch incl. leuk uitzicht.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 02:46

Citaat:
Omgevingsdienst West-Holland handhaaft (in opdracht van de gemeente Noordwijk) op de illegale paardenweitjes en moestuinen. Dit gebeurt omdat ze volgens het bestemmingsplan op bollengrond staan of omdat schuurtjes zonder vergunning zijn neergezet. In totaal gaat het om ruim 260 percelen. De gemeente wil dat deze percelen worden gebruikt als bollengrond en zo ‘de landschappelijke en cultuurhistorische kwaliteiten van de Bollenstreek in stand houden’. In vier jaar tijd moeten alle ruim 260 plekken worden aangepakt. Inmiddels zijn de eerste dertig plekken gecontroleerd.

https://www.bollenstreekomroep.nl/2020/ ... enweitjes/

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:02

Wat belachelijk en helemaal na het lezen van het artikel van brainless...

Onbegrijpelijk.

Dan komt het braak te liggen en dan blijkt voor bollen is het te klein.
Ben je dan weer verplicht om het te gaan onderhouden :')
Anders krijg je daar een waarschuwing voor?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:03

Ah dat verklaart al meer. Dank Brainless.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:06

Kom uit die regio, barst daar van de privé stalletjes en weides. Is ook vlakbij duin en strand, jammer dat dat ook weer ontnomen moet worden door de gemeente. Woon tegenwoordig in Leidschendam en daar geld ook een paarden beleid. Gemeente wil 'verrommeling' van de omgeving bestrijden, daar bedoelen ze mee de wildgroei van privé stalletjes, rijbanen en paddocks, en zwart gelopen weilanden. Je mag hier echt helemaal niets dus, mits toegewezen. Voordat ik hier kwam wonen schijnt hier ook echt een razzia te zijn geweest.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:12

Ruim 260 percelen... Het gaat ook niet lukken om 260 aanvragen voor het wijzigen van het bestemmingsplan goed te keuren.

Lastige kwestie voor de paardenhouders. Het bestemmingsplan is wel leidend, en als het bericht van BobjeBo klopt, kan ik mij enigszins voorstellen dat ze de groei van privé-stalletjes willen indammen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:26

Ik snap de gemeente ook prima. Ik snap de paardenbezitters ook.
Maar illegaal blijft het en verrommeling van het landschap helaas ook.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:29

Keet schreef:
Ik snap de gemeente ook prima. Ik snap de paardenbezitters ook.
Maar illegaal blijft het en verrommeling van het landschap helaas ook.


Ik snap het ook wel. Vooral die wapperende slordige omheiningen die paardeneigenaren vaak neerzetten en de kapotgelopen weilanden. Rijbakken worden overal uit de grond gestampt en gaan ten koste van het groen. In sommige streken is het een lappendeken van zandvlaktes als je van boven zou kijken.
Het houden van paarden maakt vaak rommeliger. Rommeliger dan schapen of koeien.

Iritepiet1
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-19

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:28

Het is ook niet slim om dingen neer te zetten zonder vergunning, zoals een stalletje; dat mag gewoon niet en de gemeente mag dat weghalen. Ik vind het alleen wel vreemd hoe het hier gaat. Opeens moet alles weg, terwijl het al 50 a 60 jaar op het bestemmingsplan stond dat het bollenvelden zouden worden? Heel raar dit. Ik snap ook niet dat ze alle paarden daar weg willen halen. De paardenstallingen zijn er al zo duur, die zullen ongetwijfeld duurder worden zo. Maar gemeentes kunnen heel naar en onbegripvol zijn als ze dat willen; dit zijn echt niet de eerste dromen die ze hebben verwoest.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:38

Het zou niet de eerste gemeente zijn die weer eens een dubbele agenda heeft en van de paardenweitjes op bollengrond, overgaat naar de bouw van villa's.
Ik hoop voor de eigenaren dat ze gezamenlijk iets kunnen betekenen mogelijk word de gemeente meewerkend als zij zich vereniging en wat doen tegen alle 'paardenweitjes rommel', maar ik vrees het ergste als er andere belangen in het spel zijn.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:44

Er zijn de laatste jaren heel veel dure villa’s op bollengrond gebouwd, nu is er ineens teveel versnippering en te weinig bollengrond en moeten de stukjes grond die al jaren gedoogd zijn als moestuinen, dierenweitjes, kleine privé- en pensionstalletjes er aan geloven...
Het gaat inderdaad om stukjes grond die voor een bollenkweker helemaal niet aantrekkelijk zijn, anders waren ze we gewoon gebruikt voor de bollen al die jaren...
Het gaat om te kleine stukjes, slech bereikbare stukjes, verkeerde grond, etc...
Doordat er geen liefhebbers waren om daar bollen op te zetten zijn er in de loop van jaren andere dingen mee gebeurd.

Dit willen ze nu dus ineens allemaal terug draaien en ook al zijn er geen bollenkwekers te vinden die het willen gebruiken moeten de paarden en moestuinen er toch af en komt het braak te liggen...

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:02

Ze zijn vast van plan er zonnepaneelvelden van te maken oid?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:09


TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:34

Ik heb ook een tijdje mijn paard op zo'n stukje gehad.
Hier in de duin en bollenstreek is het erg lastig om een betaalbare stalling te vinden waarbij de paarden lekker buiten kunnen lopen.
Mijn vriendin staat hier nog steeds met haar hoogbejaarde fjord. Als zij nog moet verhuizen is de kans groot dat haar paard het niet overleefd.
Diegene bij wie ze staat heeft dat stukje al meer dan 20 jaar.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:42

Vandaag een groot artikel in de telegraaf. Het schijnt dat de hoeveelheid te bouwen woningen/ villa's gerelateerd is aan de bollengrond. Door op deze manier op papier meer "bollengrond" te generen kunnen er dus meer huizen gebouwd worden :)*

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:58

Telegraaf is niet mijn krant. Vaak verhalen aangedikt ten nadele van de overheid (en andere linkse/midden partijen).

Plannen voor bijvoorbeeld villa's moeten bekend gemaakt zijn. Dus men kan even googlen. Mochten plannen voor villa's wel het geval zijn, dan kan men kijken of er nog een bezwaarperiode geldt.

Feit is en blijft: de paarden staan al op bollengrond volgens het bestemmingsplan. Op ruimtelijkeplannen.nl zie ik dat een groot gebied rondom Noordwijk enkelbestemming agrarisch - Bollenteelt is. Dus @dioni , naar mijn idee verandert de hoeveelheid 'bollengrond' niet, of er nu wel of geen paarden staan.

TinkerTreas

Berichten: 3633
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Handhaving paardenweitjes ondanks bezwaren doorgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:01

De villa's zijn al gebouwd, op een ander stuk bollengrond. En ter compensatie moeten deze stukjes weer terug bollengrond worden.
Zo heb ik het tenmiste begrepen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:03

Vind het heel vervelend voor de paardeneigenaren die hun paardjes er gestald hebben :) maar de gemeente is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de stalprijzen en verwoesten ook niet doelbewust dromen :?
Die illegale weitjes zien er zó slordig uit. Aan elkaar geknoopte omheining, kapotgelopen modderstukken en krakkemikkige bouwwerkjes.

Snap wel dat ze er liever een net verzorgde villa op zouden willen zien :+ ipv de rommel.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:20

NoGo schreef:
Het zou niet de eerste gemeente zijn die weer eens een dubbele agenda heeft en van de paardenweitjes op bollengrond, overgaat naar de bouw van villa's.


Dat is voor de gemeente helemaal niet nodig. Als er woningen gepland staan heeft de gemeente nog een mooi instrument en dat heet onteigening.

Het is niet leuk, maar ik kan het me wel voorstellen. Er staat immers "illegaal" en een "wildgroei".
In mijn omgeving wordt ook regelmatig "verrommeling" tegen gegaan.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:24

TinkerTreas schreef:
De villa's zijn al gebouwd, op een ander stuk bollengrond. En ter compensatie moeten deze stukjes weer terug bollengrond worden.
Zo heb ik het tenmiste begrepen.

Toch maken de villa's niet uit voor het feit dat de paardenweiden niet conform het bestemmingsplan zijn.