Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 11:03

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Een groepje Konikpaarden. Dit zijn niet de paarden die bedoeld worden in het artikel.
Foto door SSDesign.


Omroep Flevoland schrijft dat de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven vanmiddag het besluit neemt of de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen een paspoort kunnen krijgen. De paarden hebben een paspoort nodig om vervoerd te mogen worden.

Als gebiedsbeheerder Staatsbosbeheer geen paspoorten voor de konikpaarden kan aanvragen, kunnen de dieren niet naar de slacht worden gebracht. Dierenrechtenorganisatie Animal Rights is tegen de slacht van de paarden. Om dat tegen te houden stapte de organisatie naar de rechter.
Volgens Animal Rights is Staatsbosbeheer geen eigenaar van wilde grote grazers in het natuurgebied. Alleen een eigenaar kan een paspoort aanvragen. Staatsbosbeheer vindt dat ze wel eigenaar is van de 120 dieren die nu in een vangwei staan, omdat deze paarden zorg en voer krijgen en daarmee de verantwoordelijkheid zijn van de gebiedsbeheerder.

Staatsbosbeheer heeft tijdens de rechtszitting toegezegd dat er geen paarden meer vervoerd zullen worden uit de Oostvaardersplassen, als de rechter oordeelt dat er geen paspoort voor de dieren kan worden aangevraagd. Dat betekent echter niet dat de konikpaarden dan in leven blijven, want er lopen teveel herten, runderen en paarden rond in het natuurgebied. Het overschot aan paarden zal dan net als de edelherten worden afgeschoten.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 05-11-20 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel beetje duidelijker gemaakt.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:19

Dierenrechtenorganisatie Animal Rights is tegen slacht..... als rechter beslist dat ze niet geslacht mogen worden worden ze afgeschoten

wat een stelletje ....grrrrr...

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:21

speurneusc schreef:
Dierenrechtenorganisatie Animal Rights is tegen slacht..... als rechter beslist dat ze niet geslacht mogen worden worden ze afgeschoten

wat een stelletje ....grrrrr...


Of ze mogen lekker verhongeren.


Goeden dierenrechten organisatie joh... Wauw!

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:23

Maar als SBB geen eigenaar is van die paarden.
Wie dan?
En als SBB geen eigenaar van die dieren is, mag SBB dan de hekken openzetten en ze uit de Oostvaardersplassen jagen?
En waarom was iedereen dan zo giftig op SBB toen die beesten van de honger stierven? Want had de eigenaar dan geen actie moeten ondernemen?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:24

Ik denk dat ze bij de. Slacht beter af zijn als bij die schutters die 2 schoten nodig hebben

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:34

Afschieten zorgt wel voor veel minder stress dan eerst opladen en naar de slager brengen. En dood gaan ze toch. Maar tis voor sbb wel stuk minder profijtelijk natuurlijk...

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:47

Afschieten gaat niet gebeuren. Geen enkele jager gaat zijn leven op het spel zetten om thuis opgezocht te worden door die dierenactivisten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 11:54

Laat ze dan slachten en opgegeten worden. Dan sterven ze in ieder geval niet helemaal nutteloos. Als ze daar afgeschoten worden, is het niets meer dan afval. En linksom of rechtsom, deze dieren zijn ten dode opgeschreven.
Laat het dan maar nog enigszins nut hebben en wat ondernemers nog iets opleveren bij verkoop van Oostvaardersbiefstuk.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:02

Lekker bijdehand die stichting Animal Rights.
Paarden moeten dan ook eerst nog gechipt worden. Of dat allemaal niet stressvol is.
Het is weer duidelijk dat die lui geen klote verstand er van hebben evenals de bedenker van die hele Oostvaardersplassen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:07

Nayomie schreef:
Afschieten gaat niet gebeuren. Geen enkele jager gaat zijn leven op het spel zetten om thuis opgezocht te worden door die dierenactivisten.

Mwah, wij kennen andere jagers vrees ik. Ik ken er genoeg die dit met liefde doen.

Afschieten lijkt me nu niet de humanere oplossing voor deze dieren. Hoewel, gebaseerd op wat ik ben gaan linken aan "menselijk" de laatste jaren wellicht juist wel. :n
Het zou mooi zijn als dit soort organisaties (staatsbosbeheer) eens langer zouden nadenken dan één lunchpauze over de beslissingen die ze nemen. Ze zetten die dieren zelf uit en nu moet het op deze manier. :\ Investeer in een paar castraties en voorkom dat ze met te veel worden ipv dit.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:12

Nu ja, je kan wel gaan k*kken op de dierenrechtenorganisatie, maar als een paardeneigenaar de situatie zodanig uit de hand laat lopen dat de ongeplande slacht van 150 paarden nog de beste keuze is t.o.v. alle andere opties, dan kan ik niet juichend langs de kant gaan staan met een banner 'Goed bezig SBB! *\o/* '

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:15

Anoniem schreef:
Laat ze dan slachten en opgegeten worden. Dan sterven ze in ieder geval niet helemaal nutteloos. Als ze daar afgeschoten worden, is het niets meer dan afval. En linksom of rechtsom, deze dieren zijn ten dode opgeschreven.
Laat het dan maar nog enigszins nut hebben en wat ondernemers nog iets opleveren bij verkoop van Oostvaardersbiefstuk.


Dieren gaan in het wild ook dood en zijn dan ook geen afval. Dode dieren zijn gewoon onderdeel van het ecosysteem en bron voor leven voor allerlei andere organismen. Dat geldt ook voor deze paarden als ze afgeschoten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:17

Gini schreef:
Nu ja, je kan wel gaan k*kken op de dierenrechtenorganisatie, maar als een paardeneigenaar de situatie zodanig uit de hand laat lopen dat de ongeplande slacht van 150 paarden nog de beste keuze is t.o.v. alle andere opties, dan kan ik niet juichend langs de kant gaan staan met een banner 'Goed bezig SBB! *\o/* '

Wie doet dat wél dan?
Zie jij iemand Staatsbosbeheer prijzen?
Maar de dierenrechtenorganisatie bedenkt iets wat eigenlijk nog slechter is en wil daar voor geprezen worden?

Karl66 schreef:
Dieren gaan in het wild ook dood en zijn dan ook geen afval. Dode dieren zijn gewoon onderdeel van het ecosysteem en bron voor leven voor allerlei andere organismen. Dat geldt ook voor deze paarden als ze afgeschoten worden.

Onder normale omstandigheden liggen ze dan niet op een stapel van 120 dieren, dus dat is niet te vergelijken.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:20

Ayasha schreef:
Nayomie schreef:
Afschieten gaat niet gebeuren. Geen enkele jager gaat zijn leven op het spel zetten om thuis opgezocht te worden door die dierenactivisten.

Mwah, wij kennen andere jagers vrees ik. Ik ken er genoeg die dit met liefde doen.

Afschieten lijkt me nu niet de humanere oplossing voor deze dieren. Hoewel, gebaseerd op wat ik ben gaan linken aan "menselijk" de laatste jaren wellicht juist wel. :n
Het zou mooi zijn als dit soort organisaties (staatsbosbeheer) eens langer zouden nadenken dan één lunchpauze over de beslissingen die ze nemen. Ze zetten die dieren zelf uit en nu moet het op deze manier. : Investeer in een paar castraties en voorkom dat ze met te veel worden ipv dit.

Omdat een groot deel van de jagers inmiddels niet meer in Nederland schiet (maar wel in Belgie bv) omdat ze door dierenactivisten thuis worden opgezocht. Zij willen dat risico hier niet lopen. Dit is al eerder een probleem geweest.

Ben het er wel mee eens dat dit niet nodig had geweest als dit hele plan vooraf doordacht was, en ze hier voorafgaand al passende maatregelen hadden getroffen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:24

Anoniem schreef:
Gini schreef:
Nu ja, je kan wel gaan k*kken op de dierenrechtenorganisatie, maar als een paardeneigenaar de situatie zodanig uit de hand laat lopen dat de ongeplande slacht van 150 paarden nog de beste keuze is t.o.v. alle andere opties, dan kan ik niet juichend langs de kant gaan staan met een banner 'Goed bezig SBB! *\o/* '

Wie doet dat wél dan?
Zie jij iemand Staatsbosbeheer prijzen?
Maar de dierenrechtenorganisatie bedenkt iets wat eigenlijk nog slechter is en wil daar voor geprezen worden?


Dat k*kken op de dierenrechtenorganisatie zie ik iemand wel doen ja, en daar voeg ik een "maar" aan toe. Dat heet een nuancering. Als jij ook niet juichend langs de kant gaat staan, ben jij het dus eens met die nuancering.
Niet alles is meteen een tweestrijd, Kaylin.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:31

Anoniem schreef:
Karl66 schreef:
Dieren gaan in het wild ook dood en zijn dan ook geen afval. Dode dieren zijn gewoon onderdeel van het ecosysteem en bron voor leven voor allerlei andere organismen. Dat geldt ook voor deze paarden als ze afgeschoten worden.

Onder normale omstandigheden liggen ze dan niet op een stapel van 120 dieren, dus dat is niet te vergelijken.


Maar waarom zouden ze die dode dieren gaan opstapelen? En vergis je niet, ongeveer dertig procent van de populatie in een bepaald gebied gaat jaarlijks dood in normale omstandigheden. En voor dieren die grotere aantallen jongen krijgen is dat percentage nog hoger. Het ligt misschien niet in het zicht, maar de natuur is één groot knekelhuis.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:38

troi schreef:
Afschieten zorgt wel voor veel minder stress dan eerst opladen en naar de slager brengen. En dood gaan ze toch. Maar tis voor sbb wel stuk minder profijtelijk natuurlijk...

Het lijkt me voor die wilde dieren in elk geval vreselijk stressvol om opgeladen te worden en vervoerd te worden en dan ook nog op een of andere manier door de slachter geschoten te worden, om nog maar niet te spreken over misschien ook nog eerst gechipt te moeten worden.

Maar of afschieten voor zoveel minder stress zorgt nu hangt wel erg van de omstandigheden af. Ze staan nu in een vangwei, gaan ze ze dan ter plekke afschieten terwijl alles vanaf het eerste schot en neergevallen paard in paniek rond gaat rennen? Hoe lang gaat het duren voordat alles correct afgeschoten is? Af en toe eentje afschieten terwijl ze door het hele gebied rondlopen in kleine kuddes lijkt me dan een stuk beter, maar gaan ze het dan op die manier doen?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:52

precies. Van de 10 jonge eendjes overleven er misschien 2. En van de miljoenen varkens die er per jaar in Nederland geboren worden, worden er 15 miljoen (2018) geslacht als ze 6 tot 8 maanden oud zijn.

Ik krijg vast heel bokt over me heen. Maar ik vind het niet eerlijk dat er zoveel aandacht is voor deze 120 paarden en maar weinig mensen hoort over de miljoenen varkens, kippen, geiten, koeien die per jaar getransporteerd worden naar slachterijen. Alsof die geen stress hebben.
En is iedereen die zich druk maakt over deze paarden veganist of ligt er s avonds toch een stukje dier op het bord?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:04

Flower033 schreef:
Ik krijg vast heel bokt over me heen. Maar ik vind het niet eerlijk dat er zoveel aandacht is voor deze 120 paarden en maar weinig mensen hoort over de miljoenen varkens, kippen, geiten, koeien die per jaar getransporteerd worden naar slachterijen.


Euhm, hoezo hoor je daar weinig over? Als er nu 1 onderwerp is waar veel over te vinden is.
[VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic
https://www.biteback.org/protestactie-g ... an-belgie/
https://www.evavzw.be/nieuws/40-lekkere ... nder-vlees
https://vilt.be/nl/nieuws/vlees-blijft- ... -verhitten
...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:11

Hoe dan ook het probleem is daar al. Teveel dieren op een stukje gebied gemaakt door mensen handen en inzichten. Blijkbaar in welk gebied we dat ook doen als mens zijn we niet goed in de balans maken in natuur. Lossen we dit op is het volgens jaar ander dier soort wat teveel is. Zo lang er een hek om een gebied staat is het geen wild maar een menselijke dierentuin waar regels ook voor Staatsbosbeheer voor gelden. Hoe dan ook eigenlijk alle dieren in dit gebied gaan uit eindelijk dood of zijn ten dode opgeschreven. En we kunnen er ook het hek niet weg halen want dan krijg je weer andere mensen die er niet tegen kunnen dat ze aangereden worden of hun spullen slopen hun gewassen. Het blijft een fijne lijn tussen mens en dier. En we verprutsen veel in deze wereld voor dieren zo lang wij proberen de spelregels te bepalen en vlees eten enz.

Ik vraag me wel af deze zijn teveel, net als bij de edelherten. Hoe voorkomen ze in de toekomst het zelfde probleem? Ruim dan heel die puin bak daar weg nu en haal het hek weg dan heb je pas echt natuur. Maar op z'n stukje grond als ze hebben houd je onbalans zo lang wij het proberen te bepalen

En voor alle mensen tevreden te krijgen gaan we nooit bereiken. mensen begrijpen elkaar al amper laat staan dat wij de ingewikkelde structuur van het ontstaan van natuur begrijpen begin er niet aan als mens het te maken het ontstaat wel of vetdwijnt. dit moeten we niet meer willen met een gek om en er naar toe gaan apen kijken want dat is het natuurgebied daar met een hek.voorkom een volgende ronde en maak dat gebied of open of haal al het wild weg wat groot is want wild met een hek is geen wild en vraagt zorg

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:13

Het is toch nooit goed de één is tegen slachten de andere weer tegen doodschieten maar alles is beter als verhongeren

ZEJA

Berichten: 3101
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Rechter neemt besluit over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:19

En als ze geen chip en paspoort krijgen kunnen ze ook nooit bij een particulier geplaatst worden zoals hun doel is.

Ze snijden zich wel heel erg in hun eigen vingers

Gewoon naar de slacht de beste oplossing.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:39

Maar is het dan zo vreemd dat paarden wat gevoeliger liggen dan de miljoenen varkens? Voor veganisten en vegetariërs vast wel hoor, en terecht, maar heel veel niet-vegetariërs hebben ook niks met afmaken van honden of katten.
Als je ervoor kiest je hond in te slapen ipv een relatief goedkope (maar alsnog te dure) dierenartsbehandeling met goede prognose te doen, krijg je al gezeik over je heen. Laat staan afschieten omdat het zn werk niet goed genoeg doet (gebeurd nog wel eens in andere landen in landbouwgebieden waar honden écht werkdieren zijn) of omdat er een overschot in het asiel is.

Paarden zijn werkdieren, maar zitten toch een beetje tussen vee en huisdier in, en het past een beetje in beiden. De een ziet een random paard toch echt meer als werkdier en anders prima vlees, die zal hier veel minder problemen in hebben. Maar de ander (en ik zal toegeven dat ik daar ook onder val) ziet alle paarden meer als huisdieren, zoals een hond, waarbij het rijden een leuk extraatje is. Ik zou geen paard op mijn bord willen voor dezelfde reden dat ik geen hond op mijn bord zou willen. En ik vind het afmaken van gezonde paarden even lastig als het afmaken van gezonde honden.

Het is hypocriet hoor om hier tegen te zijn maar wel vlees te eten / het niet te hebben over de productie van ander vlees, daar niet van. Maar naar mijn inziens niet meer hypocriet dan wanneer je geen hond of kat eet of moeite hebt met het afmaken van gezonde (brave) honden, maar dit dikke prima vind.

Naast dat er natuurlijk ook gewoon een verschil zit in redelijk tamme koeien bij de boer vs verwilderde paarden opladen.. Ik zou bij die verwilderde paarden een stuk meer stress verwachten

Marigold

Berichten: 12555
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:32

Jeetje zeg.
De paarden zijn dus letterlijk slachtoffer van de regeltjes in Nederland.
Wat een drama, one way or the other.

Waarom chippen en veilen ze de paarden in de vangkooi dan niet? Net zoals de Dülmener wildings.
Dan heeft een deel nog kans op leven (jonge paarden) en een deel zal dan via een handelaar alsnog naar de slacht gaan.
Degene die DA laat komen en een paardje laat chippen is misschien wel meteen eigenaar van deze blijkbaar vogelvrije dieren?

Ps als het ‘wild’ is zou er ook een zorgplicht gelden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Rechter moet besluiten over Konikpaarden Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:45

Eerst was het wild omdat dat het beste uit kwam, nu hebben ze wel een eigenaar omdat dat het beste uit komt. Qua aanspreken op de hypocrisie die dat is geeft ik ze gelijk, maar aangezien de paarden er niks aan hebben moet je ook weten wanneer je ophoudt met dwars zitten als er eindelijk doorgepakt wordt en de eigen veroorzaakte ellende opgelost wordt.