Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 22:27

LTO.nl
Algemeen

Afbeelding
Enkele paardenpaspoorten. Foto: Margreet/ Bokt Wiki


Per 21 april 2021 wordt de Europese diergezondheidsverordening rechtstreeks van kracht in Nederland. Dat heeft ook gevolgen voor de verplichtingen die vanuit Europa aan de Nederlandse overheid worden gesteld jegens het identificeren en registreren (I&R) van paarden. LTO Nederland kreeg de afgelopen periode veel vragen over de naderende verplichting om paarden te gaan registreren. Houders van paarden worden daar verantwoordelijk voor. Maar wie is de officiële paardenhouder? LTO verklaart nader wat hierover op dit moment bekend is.

Het hele artikel, inclusief een aantal praktijkvoorbeelden, lees je hier: LTO.nl

Jet

Berichten: 11980
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:30

Volgens mij roept dit bericht nog veel meer vragen op... Heel eerlijk vind ik dit niet zo duidelijk, maar misschien ligt dat aan mij.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 23:40

Jet schreef:
Volgens mij roept dit bericht nog veel meer vragen op... Heel eerlijk vind ik dit niet zo duidelijk, maar misschien ligt dat aan mij.


Mee eens, het is niet erg duidelijk.

Citaat:
Moet de stalhouder de registratie van paarden gaan doen?
Nee, de houder van het paard (dat is degene die verantwoordelijk is voor het paard) moet er voor zorgen dat de gevraagde gegevens over het paard in de centrale database komen. Dat hoeft hij niet zelf te doen. Het mag dus ook door de stalhouder worden gedaan, als het maar gebeurt.


Ligt dan de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het paard? Ook als er controle komt bij de staleigenaar?

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:00

Ik vind het ook heel onduidelijk. Snap ook niet zo goed wat er dan geregistreerd wordt. Ik als eigenaar, het paard en de locatie? Zou je dan elke keer dat je verhuist een mutatie moeten maken. Ik heb dat ooit gedaan voor geiten en schapen. Dat was een tijdrovende en irritante klus.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 00:41

En mijn vraag blijft nog steeds:
WAT GAAT DAT KOSTEN???

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 01:21

Ik vind het persoonlijk wel al duidelijker worden, had deze vragen ook ingestuurd en netjes via de mail antwoord.
Ik vind het als paardeneigenaar in ieder geval prettig dat het mogelijke verschil tussen houder van de locatie en houder van het paard wordt gemaakt. In eerste instantie leek het hier niet op omdat de NL wet hier vrij apart in is. Maar de EU houdt dat verschil wel aan. Ik vind het fijn dat de verantwoordelijkheid nu bij de eigenaar ligt en niet zomaar op het bord van de stalhouder wordt geschoven.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:42

Ik begrijp nog steeds niet waarom er zulke vage termen als 'stalhouder' en 'houder' naast elkaar worden gebruikt, en er geen woord gerept wordt over de eigenaar.
In het geval dat een 'houder' (volgens bovenstaand artikel aansprakelijk voor het paard) níet de eigenaar én niet de stalhouder is, heb je het dus over een trainer die onderhuurt bij een stalhouder. Hoe vaak komt dat nu permanent voor?
Bij topsportruiters misschien.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:00

Wie gaat dat controleren?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:01

Jammer dat het meest voor de hand liggende situatie niet als voorbeeld wordt genoemd.
Een paardeneigenaar die zijn paard ergens op een pensionstal heeft staan.
En wat als een Nederlandse eigenaar haar paarden in het buitenland bij een pensionstal heeft staan.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:21

Dit belooft in elk geval een flinke papieren draak te worden...

Esther schreef:
Jammer dat het meest voor de hand liggende situatie niet als voorbeeld wordt genoemd.
Een paardeneigenaar die zijn paard ergens op een pensionstal heeft staan.

Volgens mij wordt dat voorbeeld wel genoemd, maar in verwarrende terminologie.
Zoals ik het lees wordt het als volgt:
- De pensionhouder (aka stalhouder) moet de locatie registreren
- De pensionklant (aka houder) moet zich registreren als houder van paard X
- De pensionklant moet registreren dat paard X op locatie Y staat.
- De pensionhouder kan het registreren van paard X op locatie Y als dienst gaan aanbieden.

Esther schreef:
En wat als een Nederlandse eigenaar haar paarden in het buitenland bij een pensionstal heeft staan.

Het is EU regelgeving dat door alle lidstaten geïmplementeerd moet worden. Ik neem aan dat deze Nederlandse eigenaar dan bij de buitenlandse database zich moet registreren als houder en dat paard X op locatie Y staat. Tenzij het paard op een pensionstal buiten de EU staat natuurlijk.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:27

Ik vind dit allemaal zo verwarrend.

Vanuit mijn stalhouder is een bericht gekomen dat wij constant door moeten gaan geven waar we zijn met onze paarden, dus ook als we op wedstrijd gaan of een buitenrit gaan maken.

Dit lijkt me haast niet te doen (betreft hele grote pensionstal), en ook een aardige inbreuk op mijn privacy.

Maar uit dit artikel lees ik haast dat de stalhouder alleen zijn stal hoeft te registreren? En ik als eigenaar dan mijn paard aan die plek moet koppelen?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:29

En waarom dan 'houder' niet wordt vervangen door 'eigenaar' is natuurlijk volslagen idioot. Dan ben je van het gezeik af, is meteen officieel centraal geregistreerd of iemand eigenaar is (weg discussie over koopcontracten en bonnetjes) en het is dan hooguit lastig voor de rijke paardeneigenaar die z'n paard uitbesteedt aan een (top)ruiter die dat paard dan ook nog eens ergens in pension onderbrengt en niet op een eigen trainingsfaciliteit heeft staan. Waarbij je overigens ook in dát geval eigendomsdiscussies voorkomt als ook dán nog steeds de eigenaar moet registreren waar hij z'n eigendom heeft ondergebracht.

Gaat een hoop proceskosten schelen mbt gesteggel over toppaarden die 'opeens' van een ander zouden moeten zijn en zo :D

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:09

Maar wat nou als je ergens wil stallen zonder adres. Veel weitjes hier hebben helemaal geen huisnummer.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:12

Ja, en wat als de houder van het weiland helemaal niet bereid is om zijn locatie te registreren?

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:41

Fitzroy schreef:
Ja, en wat als de houder van het weiland helemaal niet bereid is om zijn locatie te registreren?

Ik verwacht dat je daar dan dus geen paarden meer mag houden. Zou anders wel makkelijk zijn, dan staat het gros van Nederland opeens bij hele lastige mensen die hun locatie niet willen registreren.

Voor wedstrijden en buitenritten kan je gewoon zelf een schiftje of bestandje bijhouden met wanneer je weggaat. Vervelend, ja. Super ingewikkeld, nee.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:18

Achja......waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan! Bureaucratie en inbreuk op de privacy. En waarom? Toch niet voor de voedselveiligheid? Uit epidemiologisch oogpunt? Voor dierenwelzijn? Of gewoon overheden die exact willen weten wat je hebt en waar?

Mensen die minder goede bedoelingen hebben weten toch wel weer wegen te vinden om het te omzeilen. Uiteindelijk denk ik dat niet niet in het voordeel maar nadeel van paarden gaat werken. Zeker bij hobbyisten met kleine beurs.

En wij zijn makke schapen, we laten met ons sollen en gehoorzamen aan het zoveelste belachelijke regeltje. We laten de “ buurman met zijn handen langs zijn ogen “ gewoon thuis door het glas naar binnen loeren. Vroeger noemde we dat gluren en dat was strafbaar.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:52

Pareltjes schreef:
Achja......waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan! Bureaucratie en inbreuk op de privacy. En waarom? Toch niet voor de voedselveiligheid? Uit epidemiologisch oogpunt? Voor dierenwelzijn? Of gewoon overheden die exact willen weten wat je hebt en waar?

Mensen die minder goede bedoelingen hebben weten toch wel weer wegen te vinden om het te omzeilen. Uiteindelijk denk ik dat niet niet in het voordeel maar nadeel van paarden gaat werken. Zeker bij hobbyisten met kleine beurs.

En wij zijn makke schapen, we laten met ons sollen en gehoorzamen aan het zoveelste belachelijke regeltje. We laten de “ buurman met zijn handen langs zijn ogen “ gewoon thuis door het glas naar binnen loeren. Vroeger noemde we dat gluren en dat was strafbaar.

Dit hele verhaal hebben de schapenhouders al een hele periode en denk even aan de boeren die onder strenge wetten zitten. Wat zou de reden zijn dat je daar als paardenhouder aan blijft ontkomen? Onze paarden geven ook nog steeds geen geregistreerde mest. Ook dat gaat vast nog wel veranderen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:03

Dit is een voorbode van de meldplicht voor ziekten. Veel paardenhouders willen die toch zo graag. Nou dit is wat er van komt. Deze wetgeving vanuit de EU komt erom o.a. dierziekten snel te kunnen opsporen, lokaliseren en evt. bestrijden. Daarvoor moet bekend zijn waar paarden staan of geweest zijn. Of te wel, wij als paardenhouders/rijders etc moeten gaan bijhouden waar we met ons dier geweest zijn.

Hoe het in de Nederlandse wetgeving geïmplementeerd gaat worden is nog niet volledig duidelijk. Daar zijn ze nu nog mee bezig. Dus het is allemaal wat ongelukkig vroeg in de media gegooid, waardoor er veel vragen komen , die (nog) niet te beantwoorden zijn.

Een verlengde van mestregistratie etc, zou na de invoering van het I&R, inderdaad goed mogelijk zijn.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:16

Ik heb ook gehoord van boeren die niet blij zijn met deze verandering ivm mestregistratie.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:26

Veulen84 schreef:
Maar wat nou als je ergens wil stallen zonder adres. Veel weitjes hier hebben helemaal geen huisnummer.

Ik zou dan zeggen: kadasternummer.


Fitzroy schreef:
Ja, en wat als de houder van het weiland helemaal niet bereid is om zijn locatie te registreren?

Ja, dit vraag ik mij ook af. Als de pensionhouder oid in gebreke blijft met registreren van de locatie. Kan je dan wel je paard registreren op die locatie of blijf jij als eigenaar dan onbedoeld ook in gebreke?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:29

Ik denk dat zodra je als eigenaar een paard registreert op een 'onbekende plek' de overheid meteen even een brief stuurt aan de eigenaar van die plek (eigenaar van woning is bij kadaster opvraagbaar). En als eigenaar van de stal dan in gebreke blijkt te zijn gebleven zal-ie wel een lekkere boete krijgen.
Ik denk dat de overheid alleen maar héél blij is als eigenaren hun paard in die database zetten.
De informatie komt gewoon van twee kanten: of van de stalhouder óf van de eigenaar. Makkelijk toch? Kans dat een stalhouder ál z'n klanten kan tegenhouden te registreren is vrij klein.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:17

nee dat doet de overheid niet. Je kunt nu ook als veehouder percelen opgeven. Meestal geef je dan een wegadres op, dus tegenover dorpsstraat 54 of iets dergelijks.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:33

Pareltjes schreef:
Achja......waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan! Bureaucratie en inbreuk op de privacy. En waarom? Toch niet voor de voedselveiligheid? Uit epidemiologisch oogpunt? Voor dierenwelzijn? Of gewoon overheden die exact willen weten wat je hebt en waar?

Mensen die minder goede bedoelingen hebben weten toch wel weer wegen te vinden om het te omzeilen. Uiteindelijk denk ik dat niet niet in het voordeel maar nadeel van paarden gaat werken. Zeker bij hobbyisten met kleine beurs.

En wij zijn makke schapen, we laten met ons sollen en gehoorzamen aan het zoveelste belachelijke regeltje. We laten de “ buurman met zijn handen langs zijn ogen “ gewoon thuis door het glas naar binnen loeren. Vroeger noemde we dat gluren en dat was strafbaar.
precies dit!
Ze willen alles van je weten tegenwoordig. Land van vrijheid *\%/*

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:38

Ik denk dat 'internet' veel meer van je weet dan de overheid ooit van je wíl weten. Dus voor je gaat klagen over 'vrijheid' gooi dan eerst internet maar eens de deur uit :D

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:29

Waarvoor vindt Europa dit eigenlijk nodig.