150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:41

Anoeska27 schreef:
Diane_ schreef:
"De paarden staan in een vangweide, worden gechipt en krijgen een paspoort." Ze mogen wel voor menselijke consumptie worden gebruikt, want krijgen de komende week een chip en paspoort.


Nee, dat mag niet volgens de regels:
Is het paard bij het uitgeven van het paspoort ouder dan 9 maanden? Dan komt in het paspoort te staan dat het paard niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie.

Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... enpaspoort



nynke55 schreef:
Even verder lezen, dit geld niet voor een dier uit een natuurgebied. Wel raar trouwens, mijn paard is gechipt toen hij 6 jaar was, toen ze begonnen met chippen. Toen was dat niet zo. Dat zou betekenen dat mijn paard nu niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie.


Gelukkig maar dat er een uitzondering geldt, anders zou het zeker erg zonde zijn. Als ik nog vlees at zou ik zeker overwegen dit vlees te kopen!

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:05

Het is de laatste tijd veel in het nieuws dat vlees uit de natuurgebieden toch niet zo gezond blijkt omdat er al jaren vervuild slib en grond wordt gestort met als gevolg te hoog in dioxine en pcb s.Ik weet niet of dat ook geld voor de Oostvaardersplassen,maar natuurorganisaties zijn vaker toch niet zo natuurlijk als ze zich voordoen.Ik bedank voor dat vlees en haal het liever bij mijn vaste slager in het dorp.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:16

Anoeska27 schreef:
Ze waren ongechipt en mogen dus niet voor menselijke consumptie gebruikt worden, ze zullen er dus niets aan verdienen. Ik zou dit als ik hun was pas naar buiten hebben gebracht na het slachten, nu komen er vast weer demonstraties.

Niet helemaal waar, voor natuurgebieden speciale regelingen ;)


Maar prima oplossing :j mooi stukje vlees.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:19

Deden ze ook met edelherten uit natuurgebieden. Ik zie de problemen er niet van. Dieren hebben prachtig leven gehad, hoeven geen honger te lijden (en hun soortgenoten die overblijven ook niet), en het vlees kan verkocht en gegeten worden.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:20

Jessix schreef:
Ik heb ooit begrepen dat ze sowieso niet aantrekkelijk zijn voor consumptie, te vet. Ik hoop dat ze er zo min mogelijk stress van ervaren.

edit: even iets rechtzetten :o ;)


Maar ze zijn toch allemaal heel zielig en veelte dun vinden veel mensrn?

Overigens niet mijn woorden hoor. Ik zag een hele berg veelte vette lopen toen ik er was (in april, dus na de winter).

Prima oplossing zo maar gok dat het wel een hoop protest gaat opleveren van penny's.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:24

Snappen ze het nou nog niet....

Prima dat ze willen slachten als hier na dan ook maar wat veranderd... ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:27

Kan me herinneren dat de hengsten op ameland ook naar de slacht zouden en toen was half bokt over de zeik, niet enkel pennys.

Ze moeten gewoon ophouden daar dieren uit te zetten. Ophouden om voor god te spelen. Gewoon de hekken weg halen en geen runderen en paarden, maar gewoon wild dat in en uit kan.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:32

Century schreef:
Deden ze ook met edelherten uit natuurgebieden. Ik zie de problemen er niet van. Dieren hebben prachtig leven gehad, hoeven geen honger te lijden (en hun soortgenoten die overblijven ook niet), en het vlees kan verkocht en gegeten worden.

En dat hertenvlees was dus niet te betalen, zo duur. Als dit vlees voor een normale prijs op de markt komt wil ik wel een stuk.

Anoniem

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:46

Echt wild is altijd duur. Het meeste wild in de winkel is gekweekt op farms.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:49

senna21 schreef:
Blussem schreef:
Wat raar dat ze de paarden niet gewoon verkopen. Dan kunnen ze waarschijnlijk ook nog meer geld aan verdienen en ze maken een hoop mensen blij.

De slachtprijs krijg je hier nog niet voor. Ik denk dat ze grotendeels in dierenvoeding verdwijnen.
Aan wie verkopen dan?
Wilde Penny's die denken dat ze een in het wild opgegroeid paard kunnen temmen?
Hoeveel drama en trauma (voor mens en dier) wil je hebben?

Maar goed, dit zal wel weer een grote rel worden.


Mogen niet voor menselijke cosumpie zit geen slacht pas op. Zijn ouder dan half jaar gechipt dus geen geldig paspoort.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:52

Paarden uit natuurgebieden mogen gewoon voor menselijke consumptie. Ook als ze pas op latere leeftijd gechipt zijn.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:40

Tancreda4 schreef:
Jessix schreef:
Ik heb ooit begrepen dat ze sowieso niet aantrekkelijk zijn voor consumptie, te vet. Ik hoop dat ze er zo min mogelijk stress van ervaren.

edit: even iets rechtzetten :o ;)


Maar ze zijn toch allemaal heel zielig en veelte dun vinden veel mensrn?

Overigens niet mijn woorden hoor. Ik zag een hele berg veelte vette lopen toen ik er was (in april, dus na de winter).

Prima oplossing zo maar gok dat het wel een hoop protest gaat opleveren van penny's.

Nou wat ik begreep van een paardenslager toen de tijd dat het niet zo zeer ging om vet, als in een dik paard, maar meer een vette vleessoort. En mensen hebben liever mager vlees. Om die reden schijnen kleine pony's ook niet zo in trek te zijn. Dat vlees gaat vooral naar landen als Japan, daar vinden ze het op walvisvlees lijken. Dat heb ik ooit in een docu gezien.

Maar goed, kan het mis hebben hoor. Ik ben geen paardenslager en eet het zelf sowieso niet.

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:51

SARINO schreef:
Het is de laatste tijd veel in het nieuws dat vlees uit de natuurgebieden toch niet zo gezond blijkt omdat er al jaren vervuild slib en grond wordt gestort met als gevolg te hoog in dioxine en pcb s.Ik weet niet of dat ook geld voor de Oostvaardersplassen,maar natuurorganisaties zijn vaker toch niet zo natuurlijk als ze zich voordoen.Ik bedank voor dat vlees en haal het liever bij mijn vaste slager in het dorp.

Ik denk dat bij 'gefokt' vlees ook diverse kanttekeningen te maken zijn. Ook omdat eea wordt geïmporteerd. Dus als ik dan toch mag kiezen; dan maar vlees van dieren die heerlijk de vrijheid hadden in een natuurgebied.

Iritepiet1
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-02-19

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 00:31

Ik vind het toch wel jammer... Proberen de pony’s particulier te verkopen, ho maar. Dit is misschien beter dan ze te laten verhongeren, maar toch... Ze zouden een leuk (tv-)programma kunnen maken waarin ervaren mensen wilde paarden en pony’s temmen, zoals in Amerika met de Mustangs gebeurt. Een nadeel bij koniks tov mustangs is dan wel dat ze net wat te klein zijn voor volwassenen. Maar ik denk echt dat er best wel wat leuks mee te doen kan zijn en dat ze die mogelijkheid nu faliekant laten liggen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:00

Iritepiet1 schreef:
Ik vind het toch wel jammer... Proberen de pony’s particulier te verkopen, ho maar. Dit is misschien beter dan ze te laten verhongeren, maar toch... Ze zouden een leuk (tv-)programma kunnen maken waarin ervaren mensen wilde paarden en pony’s temmen, zoals in Amerika met de Mustangs gebeurt. Een nadeel bij koniks tov mustangs is dan wel dat ze net wat te klein zijn voor volwassenen. Maar ik denk echt dat er best wel wat leuks mee te doen kan zijn en dat ze die mogelijkheid nu faliekant laten liggen.



Dat is levensgevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Laat nou net de mensen die alles zielig vinden en geen ervaring hebben vaak dit soort projecten kopen.

Om vervolgens na geruime tijd en plek na plek alsnog via omwegen bij de slager te komen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:02

Het ergens niet 100% mee eens zijn, staat niet meteen gelijk aan het zielig te vinden. Ik vind het niet zielig, ik vind het eerder niet echt ethisch te noemen. Het is dus niet omdat ik niet meega in het 'hmmmm, lekker stukje paardenvlees', dat ik het daarom meteen zielig vind.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:15

Weten jullie wel hoeveel koeien en andere dieren er dagelijks geslacht worden? Waarom is dat dan niet zielig? Die hebben ook nog eens geen fijn leven gehad. Ik weet zeker dat als het koeien waren ipv paarden dat niemand er zo'n probleem van zou maken, alleen omdat wij paardenliefhebbers zijn. Ik denk dat deze paarden beter af dood zijn. Dan hebben ze nooit meer honger of stress

Popstra
Berichten: 13736
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 150 paarden uit Oostvaardersplassen worden geslacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:23

Een ding is zeker. Er zijn uiteindelijk alleen maar verliezers in het hele Oostvaardersplassen verhaal.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:29

Popstra schreef:
Een ding is zeker. Er zijn uiteindelijk alleen maar verliezers in het hele Oostvaardersplassen verhaal.


Amen.


En mbt dat 'gezonde stukje scharrelvlees' zou ik eerst even wat waardes afwachten.
Ik eet weinig vlees, maar heb geen extra moeite met paardenvlees. Maar voor een biefstukje uit de OVP trek ik toch m'n neus op. Wat op die grond geleefd heeft, kan nooit gezond zijn...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:24

Eatshay schreef:
Popstra schreef:
Een ding is zeker. Er zijn uiteindelijk alleen maar verliezers in het hele Oostvaardersplassen verhaal.


Amen.


En mbt dat 'gezonde stukje scharrelvlees' zou ik eerst even wat waardes afwachten.
Ik eet weinig vlees, maar heb geen extra moeite met paardenvlees. Maar voor een biefstukje uit de OVP trek ik toch m'n neus op. Wat op die grond geleefd heeft, kan nooit gezond zijn...

Hoezo?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:33

Eatshay schreef:
Popstra schreef:
Een ding is zeker. Er zijn uiteindelijk alleen maar verliezers in het hele Oostvaardersplassen verhaal.


Amen.


En mbt dat 'gezonde stukje scharrelvlees' zou ik eerst even wat waardes afwachten.
Ik eet weinig vlees, maar heb geen extra moeite met paardenvlees. Maar voor een biefstukje uit de OVP trek ik toch m'n neus op. Wat op die grond geleefd heeft, kan nooit gezond zijn...

Daar las ik net inderdaad een stukje over:
Er is bij de sectie van het paard ook gekeken naar de waarden voor zware metalen. Er zijn echter geen duidelijke normaalwaarden bekend voor zware metalen bij paarden. Daarom heeft men de normaalwaarden voor runderen gehanteerd als norm en daar de waarden van het paard mee vergeleken. Dan blijkt dat er ten opzichte van de runderwaarden meerdere afwijkingen in de concentraties zware metalen en spoorelementen in de lever van het paard zijn aangetroffen, te weten hoge concentraties van cadmium, molybdeen en ijzer. De concentraties lood en zink zijn verhoogd aangetroffen.

Bron: https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... P3xzseErbw

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:56

Eigelijk wel bizar daat Staatbosbeheer zo boven de wet staat!
Ze mogen dieren op een manier houden wat geen enkel boer mag.
Ongechipt, geen controle, hoeven zich aan geen enkele regelgeving te houden en vervolgens zo de consumptie in.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:59

Blussem schreef:
Eigelijk wel bizar daat Staatbosbeheer zo boven de wet staat!
Ze mogen dieren op een manier houden wat geen enkel boer mag.
Ongechipt, geen controle, hoeven zich aan geen enkele regelgeving te houden en vervolgens zo de consumptie in.


Is niet alleen bij Oostvaardersplassen, zijn legio natuurgebieden waar dit kan en mag, wellicht door RVO bepaald? ;)

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:58

Hoeveel stress levert dit op voor de paarden? Ik neem aan dat ze echt naar een slachthuis gaan, toch?

Ik kan me voorstellen dat het vangen, transport, en vooral het slachten binnenin een gebouw (wat ze nog nooit hebben meegemaakt) nogal stressvol is.

Gewoon een vraag, geen kritiek. Maar ben gewoon benieuwd.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:07

Naar mijn idee minder stress dan een nieuw huis. Dan krijfen ze ze periode van gewenning, aanpassing, maatjes missen er oik nog bij. Nu stopt het in het slachthuis.

Net als de herten afschieten zou dan beter zijn. Maar gok dat dat niet mag/kan zonder nog meer ophef.