Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 15:19

*Horses.nl
Sport

Afbeelding
Edward Gal, hier met Gribaldi, met een dressuurhoed op.
Foto: https://www.full-focus.nl/ Bokt Wiki


Volgens het huidige dressuurreglement van de KNHS mag er in de klassen ZZ-Zwaar, Lichte Tour en Zware Tour met een hoed worden gereden. Dat gaat veranderen als het aan het dressuurforum ligt. Het forum heeft het voorstel gedaan om het dressuurhoedje per 1 januari 2021 af te schaffen. Dat houdt in dat dan het dragen van een veiligheidshoofddeksel in alle klassen verplicht wordt.

Lees het volledige artikel op Horses.nl

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 15:53

Ik snap dat het voor de veiligheid is, maar persoonlijk vind ik het wel een gemis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:01

Liezel1 schreef:
Ik snap dat het voor de veiligheid is, maar persoonlijk vind ik het wel een gemis.


Wennen we wel aan! Goede vooruitgang en goede keuze vind ik :)

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:06

Beter, voor veiligheid maken we geen onderscheid

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:13

Moet zeggen dat ik zo’n hoedje maar ouwbollig vind staan. Cap vind ik veel meer bij moderne sport passen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:14

Goede keuze, maar ik voel ook wel een beetje weemoed idd

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:16

Goede beslissing qua veiligheid. Qua uitzicht vond ik het altijd al maar raar, zo'n hoedje.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:20

Jammer, beetje klasse in de ring mag wel. Dan ook maar gewoon een kort rijjasje bij die paddestoel op je kop? Ohnee, beter een bodyprotector!

Vind het kul. ....

Selina

Berichten: 14290
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:22

Ik vind om eerlijk te zijn een chique cap ook mooier dan zo'n hoedje :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:23

Pareltjes schreef:
Jammer, beetje klasse in de ring mag wel. Dan ook maar gewoon een kort rijjasje bij die paddestoel op je kop? Ohnee, beter een bodyprotector!

Vind het kul. ....


Oh ja, veiligheid is natuurlijk kul...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:25

Voor Edward Gal is dat beter :)

Ik vind het prima. Een generatie verder weten ze niet beter meer.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:28

Perfect. Ze zijn lekker bezig met veranderen!
Alle klassen bitloos en boomloos mogelijk plus cap verplicht. Dikke prima zou dat zijn.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:29

Selina schreef:
Ik vind om eerlijk te zijn een chique cap ook mooier dan zo'n hoedje :o


Ben ik het mee eens. Zo'n hoedje maakt het zo oudbollig. Lekker sportieve cap. Ze zijn nogal voor veranderingen ineens.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:32

Pareltjes schreef:
Jammer, beetje klasse in de ring mag wel. Dan ook maar gewoon een kort rijjasje bij die paddestoel op je kop? Ohnee, beter een bodyprotector!

Klasse moet blijken uit de manier van rijden, de outfit is bijzaak.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:33

Hannanas schreef:
Perfect. Ze zijn lekker bezig met veranderen!


Ja lekker is dat he :D

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:48

Hannanas schreef:
Perfect. Ze zijn lekker bezig met veranderen!
Alle klassen bitloos en boomloos mogelijk plus cap verplicht. Dikke prima zou dat zijn.

Boomloos mag toch al in alle klassen, als het maar op een Engels zadel lijkt?

Wat fijn dat na de mogelijkheid, het nu een plicht wordt om een cap te dragen in de hoogste klassen!

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:51

Fijn! De inzichten omtrent veiligheid zijn de laatste 10(?) jaren behoorlijk veranderd. Dus mooi om te zien dat dit initiatief er ligt!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:52

Sclimpre schreef:
Pareltjes schreef:
Jammer, beetje klasse in de ring mag wel. Dan ook maar gewoon een kort rijjasje bij die paddestoel op je kop? Ohnee, beter een bodyprotector!

Klasse moet blijken uit de manier van rijden, de outfit is bijzaak.


Helemaal mee eens. Jeetje, het gaat hier om veiligheid. Het zou wat zijn als uiterlijk boven de veiligheid zou staan...

Lukasje
Berichten: 11255
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:25

Goed zo! Voor mij heeft het niets te maken met mooier of moderner. Veiligheid primeert!

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:26

Ugh, waar gaat het tegenwoordig ook over, alle tradities moeten maar plaatsmaken voor veilig en politiek correctheid. Vind die hoedjes juist uiterst iconisch van het dressuur :(

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:39

Carol_Beer schreef:
Ugh, waar gaat het tegenwoordig ook over, alle tradities moeten maar plaatsmaken voor veilig en politiek correctheid. Vind die hoedjes juist uiterst iconisch van het dressuur :(


Maar vind je het verplichten van een cap nou echt een onderdeel van politiek correctheid? En in de essentie van de sport wordt niets veranderd, mensen kunnen gewoon hetzelfde blijven rijden, dus waar gaat het in hemelsnaam over? En het is niet een arm of been dat je breekt, het is je hoofd met diverse belangrijke functies die je hele leven op de kop kan zetten als je letsel op loopt.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:43

heidy_wilco schreef:
Carol_Beer schreef:
Ugh, waar gaat het tegenwoordig ook over, alle tradities moeten maar plaatsmaken voor veilig en politiek correctheid. Vind die hoedjes juist uiterst iconisch van het dressuur :(


Maar vind je het verplichten van een cap nou echt een onderdeel van politiek correctheid? En in de essentie van de sport wordt niets veranderd, mensen kunnen gewoon hetzelfde blijven rijden, dus waar gaat het in hemelsnaam over?


Het gaat om de betutteling, dat alles maar veilig moet. Tuurlijk is er een maximumsnelheid op de snelweg, maar om dat te verlagen naar 50 km/u omdat dat veiliger is, is gewoon sneeuwvlokjescultuur, zelfde als met die hoed.
Heb weinig dressuurruiters gezien die zijn overleden omdat ze op hun kop vielen, wat bij springen meer gebeurd wat ik dan overigens ook begrijp dat het verplicht is, jockeys idem dito

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:49

Carol_Beer schreef:
heidy_wilco schreef:

Maar vind je het verplichten van een cap nou echt een onderdeel van politiek correctheid? En in de essentie van de sport wordt niets veranderd, mensen kunnen gewoon hetzelfde blijven rijden, dus waar gaat het in hemelsnaam over?


Het gaat om de betutteling, dat alles maar veilig moet. Tuurlijk is er een maximumsnelheid op de snelweg, maar om dat te verlagen naar 50 km/u omdat dat veiliger is, is gewoon sneeuwvlokjescultuur, zelfde als met die hoed.
Heb weinig dressuurruiters gezien die zijn overleden omdat ze op hun kop vielen, wat bij springen meer gebeurd wat ik dan overigens ook begrijp dat het verplicht is, jockeys idem dito


Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Dressuurhoed lijkt volgend jaar passé

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:53

Goede beslissing. Je wilt liever geen hersenletsel oplopen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:54

heidy_wilco schreef:
Hoe is het beschermen van een hoofd betutteling? Iedereen maar in bubbelwrap rollen zodat je heel blijft is betutteling. Als je thuis zonder cap wilt rijden moet je dat zelf weten, maar hier ben je op andermans terrein, onder andermans toezicht. Dit is bij maneges al verplicht, dus het is alleen maar logisch dat op wedstrijdterrein dit ook wordt verplicht. Zoals je weet hebben we het hier wel te maken met paarden, en hoe lief ze ook zijn, ze kunnen altijd hun momenten hebben. En eerlijk, hoeveel last heb je van een cap?


Eerlijk ziet het er gewoon niet uit, net als roetveegpieten. Ik heb iig nog een gevoel voor stijl en smaak :j