Wie hebben het beter: wedstrijdpaarden of recreatiepaarden?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 07:08

Het onderzoek is uitgevoerd middels een enquĂȘte onder 250 Zwitserse ruiters (de paarden zijn door een dierenarts ook gecheckt).
Ik denk niet dat dit aantal genoeg is om iets over de gehele populatie wedstrijd- en recreatie paarden te zeggen... De conclusie is een beetje voorspelbaar.

Maar wel goed om te zien dat paarden het over het algemeen goed hebben in Zwitserland.


Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 07:22

Change3x schreef:
Dat wedstrijdpaarden niet in de wei lopen of niet met een vriendje staan of niet op buitenrit gaan is natuurljk onzin. :) Iedereen doet het anders, ik ken zat wedstrijdpaarden die dat allemaal hebben.


Ik denk inderdaad ook dat het allemaal steeds dichterbij elkaar komt. Dierenwelzijn over het algemeen wordt anno 2020 steeds belangrijker.


Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:00

Elisa2 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral hier over val in het hele artikel:

"Zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden hadden last van orthopedische problemen. Beide groepen lieten signalen van rugpijn en lichte kreupelheid zien ."

Lekker onderzoek, betekent dat er op dat gebied nog een heleboel winst te behalen is.


Dat vond ik inderdaad ook zorgelijk maar onderaan probeert de onderzoeker het wat af te zwakken en in perspectief te zetten...
Ik ben nu wel benieuwd naar het onderzoek en de daadwerkelijke statistieken.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:00

ApoCowlypsee schreef:
'Husbandry, Use, and Orthopedic Health of Horses Owned by Competitive and Leisure Riders in Switzerland'
doi: 10.1016/j.jevs.2020.103107
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32684252/

Volgens mij is dit het onderzoek waar het over gaat, mocht iemand de exacte methodes & resultaten willen lezen (en ook de mogelijkheid hebben tot het lezen van het artikel.)


Dankjewel voor het opzoeken!
Ik heb het onderzoek gevonden via de bibliotheek van de Uni. Leesvoer voor het weekend!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Christel1, Franchipanna, Icelandshet, juliedo24, Oehlala, SemrushBot en 41 bezoekers

cron