‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 23:29

*Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Tweespan. Foto: Neonlight


Dier & Recht heeft haar pijlen gericht op de aangespannen paardensport. Zelf omschrijven ze deze tak van de sport als 'een bizarre tak van paardensport. Paarden worden voor een koetsje gespannen en moeten een paar rondjes lopen. Met harde hand worden ze gedwongen tot volstrekt onnatuurlijke houdingen. Een jury beoordeelt hun houding en manier van bewegen. Hoe extremer de houding, des te hoger de score'.

De KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) eist dat de aangespannen paardensport werk maakt van welzijnsverbeteringen. De koepelorganisatie voor de paardensport wil een verbod op het gebruik van oordoppen en een limiet op de dikte van hoefijzers en de lengte van de staartbeugel. Daarnaast wil de KNHS vanaf 1 april 2021 ook de opzetteugel verbieden. De strengere welzijnseisen stuitten op veel verzet bij de verenigingen voor de aangespannen sport, die daarop uit de KNHS stapten.

Frederieke Schouten, directeur Dier&Recht en dierenarts: “De zelfregulering binnen de sector gaat niet ver genoeg en faalt structureel. Een ‘sport’ die alleen kan worden uitgeoefend met pijn en dwang moet gewoon verboden worden.” Dier&Recht is een petitie gestart, de dierenbeschermingsorganisatie roept de overheid op om haast te maken met wetgeving die paarden beschermt tegen pijn en dwangmiddelen.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:02

Ze hebben ergens nog een punt ook :=

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:04

Jester_ schreef:
Ze hebben ergens nog een punt ook :=


Dat vind ik (bizar genoeg),eigenlijk ook..

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:10

Deels mee eens. Ik ken tuigers die zich geweldig voelen voor de wagen. Oren er op, hoofd en front omhoog, staart op de rug en gaan!

En ik ken ook de beelden van 'training' of paarden die protesteren tegen een onderdeel van het tuig/de hulpmiddelen.

Want bedoelt men trouwens met oordoppen? Ansich zie ik in oordoppen zelf geen groot probleem. Vermindert de prikkels.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 00:20

Ik heb het 'onderzoeksrapport' gelezen, dat kun je vinden op de website van de organizatie. Als ik dit in zou leveren als een onderzoeksrapport op de uni waar ik werk, dan zou ik een onvoldoende krijgen voor deze opdracht en zakken voor het vak.

Het is niet zo dat de problemen die ze aankaarten niet voortkomen. In iedere tak van de paardensport en paardenhouderij komen welzijnsproblemen voor.

Echter is het onderzoek niet op een betrouwbare, wetenschappelijke manier uitgevoerd. Er staat niet bij waar ze hun onderzoeken hebben uitgevoerd, welke methodes ze gebruikt hebben, en op hoeveel waarnemingen ze de resultaten gebaseerd hebben. Ze concluderen dat veel praktijken nadelig, pijnlijk, of gevaarlijk voor de dieren zijn, zonder dat ze weergeven aan welke onderzoeken ze dit meten (bijvoorbeeld, oogkleppen zijn slecht voor paarden omdat onderzoek X heeft bewezen dat....).

Veel van dit soort groepen hebben het beste voor met dieren. Echter zullen ze nooit serieus genomen worden door hun doelgroep (paardeneigenaren en overkoepelende organizaties) als ze dit soort bewijs aanleveren. Als je iets wil veranderen, doe het dan op de juiste manier.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 01:29

Tja, net als de rest. Ik vind al jaren dat de mensport overal mee weg lijkt te komen en daar is behoorlijk veel ellende helaas.

Heb regelmatig bij menners op stal gestaan en heel veel zijn echt niet paardvriendelijk bezig. Met name als het woordje sport weer om de hoek komt kijken. De menners die voor de fun in het bos willen genieten zijn toch echt ander publiek.

Als ergste stonden we bij menners in pension en toen was het voor mij echt de druppel. Slechte management, trainen tot bloedens aan toe. Rond slaan etc.

En buiten dat, moet er gewoon 1 lijn getrokken worden. In de gehele paarden sport/hobby moet leed echt harder aangepakt en ook echt voorkomen worden. Maakt niet uit wat je met de paarden doet, al ga je er achterste voren op zitten als clown.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 03:16

Wat Juniper aankaart is exact het probleem in deze. Je kunt tussen de regels door ook nog lezen dat ze geen idee hebben hoe het is om met een tuigpaard te werken. Geloof me, dat is een ander slag paard dan een Haflinger of een springpaard. Dressuurpaarden komen qua temperament aardig in de buurt, maar het is alsnog echt anders.

De dingen die zij beweren, dat de paarden bijv zo lopen zoals ze doen uit stress en pijn, zijn te kort door de bocht. Zet een tuiger in de wei en je zult zien dat ze ook dan met heffing in het voorbeen lopen. Die paarden komen vaak ook met een frisse stalmoed uit hun box en gaan snurkend over het erf met de staart erop. Zonder dat je ze daarvoor pijn hoeft te doen. Dit is de charme van een tuigpaard en daar moet je van houden zeg maar. Niet iedereen vindt het even tof, maar het heeft niks uit te staan met stress, pijn of andere vormen van mishandeling.

Dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe gretig ze (kunnen) zijn in het werk.

Echter, ik moet er wel een kanttekening bij plaatsen want er gebeuren mijns inziens ook dingen in deze tak van sport die niet fair zijn, zoals eigenlijk in iedere tak van sport. Het op een extreme manier voorstellen van de paarden vind ik niet zo fijn om naar te kijken en ik wil eigenlijk niet weten hoe die dieren getraind worden. Dat heeft niks meer met harmonie te maken, vind ik. Rijd je heel vriendelijk je paard rond, dan wordt dat mijns inziens onvoldoende beloond. Het extreme loont en het harmonieuze doet dat minder.

Kookaburra: dit zijn geen oordoppen om prikkels tegen te gaan helaas. Dit zijn oordoppen die met staaldraad verbonden zijn aan het kopstuk om de oren geforceerd naar voren te krijgen. Die paarden lijken de oortjes erop te hebben zoals we dat graag zien, maar schijn bedriegt.

Tot slot ben ik van mening dat als een paard niet op een natuurlijke wijze zo gepresenteerd kan worden dat het voldoet aan de voorwaarden van de sport, je je af moet vragen waar we helemaal mee bezig zijn. Dus een opzet, extreem voorstellen en oordoppen zouden niet nodig hoeven zijn als je het mij vraagt. Je hebt anders een paard wat niet geschikt is voor deze tak van sport of, en dat is misschien wel erger, een sport die niet geschikt is voor de paarden.

Ze hebben dus wel ergens een punt, maar met boe roepen komen ze niet waar ze graag zouden willen zijn.

Zoolgangster

Berichten: 9574
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 05:48

Wat Sophie al schrijft heb ik meegemaakt, notabene (jaren terug) met Welshpony's, daar bestonden toen tuigponyrubrieken voor, en in tegenstelling tot de rijpony's, (met ruime vlakke gangen) liepen de tuigpony's alsof ze hackney waren, en echt, dit waren Welshpony's, geen hackney. Slechts 1 combinatie liep normaal, zoals een Welsh hoort te lopen, en die viel buiten de prijzen.
Ik wil niet weten hoe die andere pony's aan hun onnatuurlijke draf kwamen, zal niet met koekjes gebeurt zijn. Het trainen van hackneys en Geldersen is al niet altijd netjes te noemen...

MarjanB

Berichten: 16433
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:00

Zoolgangster schreef:
Wat Sophie al schrijft heb ik meegemaakt, notabene (jaren terug) met Welshpony's, daar bestonden toen tuigponyrubrieken voor, en in tegenstelling tot de rijpony's, (met ruime vlakke gangen) liepen de tuigpony's alsof ze hackney waren, en echt, dit waren Welshpony's, geen hackney. Slechts 1 combinatie liep normaal, zoals een Welsh hoort te lopen, en die viel buiten de prijzen.
Ik wil niet weten hoe die andere pony's aan hun onnatuurlijke draf kwamen, zal niet met koekjes gebeurt zijn. Het trainen van hackneys en Geldersen is al niet altijd netjes te noemen...


Een Gelderse is wat anders dan een tuigpaard of hackney

En eens met Sophie :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:02

Zoolgangster schreef:
Het trainen van hackneys en Geldersen is al niet altijd netjes te noemen...


Tuigpaardensport zoals hier genoemd in het artikel wordt al heel lang niet meer met Gelderse Paarden gedaan. Ze stammen wel af van het Gelderse Paard. Maar de Tuigpaarden als aparte fokrichting binnen het KWPN bestaat al sinds ik dacht 1978.
Het Nederlandse Tuigpaard is een zeer hoog in het bloed staand dier waar heel veel Hackney bloed in zit.
En dat maakt ze zeer temperamentvol en niet altijd gemakkelijk.

Gelderse Paarden zijn ook een aparte fokrichting binnen het KWPN.

Verder eens met Sophie. En over het niet altijd netjes trainen van de Tuigpaarden ook hoor.
Maar ze lopen wel vanzelf met veel actie en knieheffing. Dat hoef je ze niet te leren.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 25-09-20 07:09, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:03

MarjanB schreef:
Zoolgangster schreef:
Wat Sophie al schrijft heb ik meegemaakt, notabene (jaren terug) met Welshpony's, daar bestonden toen tuigponyrubrieken voor, en in tegenstelling tot de rijpony's, (met ruime vlakke gangen) liepen de tuigpony's alsof ze hackney waren, en echt, dit waren Welshpony's, geen hackney. Slechts 1 combinatie liep normaal, zoals een Welsh hoort te lopen, en die viel buiten de prijzen.
Ik wil niet weten hoe die andere pony's aan hun onnatuurlijke draf kwamen, zal niet met koekjes gebeurt zijn. Het trainen van hackneys en Geldersen is al niet altijd netjes te noemen...


Een Gelderse is wat anders dan een tuigpaard of hackney

En eens met Sophie :)

Ah je was me voor :D

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:05

Ik ga dier en recht boycotten, maw ik wil niets met hun te maken hebben.

Wat een kapsones bedrijf met gestoorden werken er :r -:(-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:10

Ketaki schreef:
Ik ga dier en recht boycotten, maw ik wil niets met hun te maken hebben.

Wat een kapsones bedrijf met gestoorden werken er :r -:(-


Alles goed verder?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 07:50

Cayenne schreef:
Ketaki schreef:
Ik ga dier en recht boycotten, maw ik wil niets met hun te maken hebben.

Wat een kapsones bedrijf met gestoorden werken er :r -:(-


Alles goed verder?

Dat is niet boeiend.


Nee dier en recht probeert hun gelijk te halen, eb stuurt daarom gewoon mensen berichten om het met hun eens te zien.

Dus ja een kapsonesbedrijf idd

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: ‘Dier & Recht’ pleit voor verbod aangespannen sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:04

Heh wat, gebeurt dit echt allemaal.. %) De menners die ik ken, zijn super vriendelijk en netjes naar hun paarden toe!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:21

pumpina schreef:
Heh wat, gebeurt dit echt allemaal.. %) De menners die ik ken, zijn super vriendelijk en netjes naar hun paarden toe!


Menners of Tuigpaardrijders?

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:26

superpony schreef:
Tja, net als de rest. Ik vind al jaren dat de mensport overal mee weg lijkt te komen en daar is behoorlijk veel ellende helaas.

Heb regelmatig bij menners op stal gestaan en heel veel zijn echt niet paardvriendelijk bezig. Met name als het woordje sport weer om de hoek komt kijken. De menners die voor de fun in het bos willen genieten zijn toch echt ander publiek.

Als ergste stonden we bij menners in pension en toen was het voor mij echt de druppel. Slechte management, trainen tot bloedens aan toe. Rond slaan etc.

En buiten dat, moet er gewoon 1 lijn getrokken worden. In de gehele paarden sport/hobby moet leed echt harder aangepakt en ook echt voorkomen worden. Maakt niet uit wat je met de paarden doet, al ga je er achterste voren op zitten als clown.

Er zit nog een verschil tussen tuigsport en mensport ;)
Tuigen is het 'showen' voor de wagen waarop men de beweging en houding van het paard beoordeelt. Mennen is het dressuur, vaardigheid, marathon, mendurance, buitenritjes etc.


En even terugkomend op gelders, tuigpaard, kwpn... Ik heb als groom met alle drie fokrichtingen gewerkt voor de menwagen. Gelukkig met mensen die weten hoe je fijn met dieren om gaat, al pakken wij wel door als het gevaarlijk wordt.

De kwpn'er had veel hackneybloed, die was qua temperament vergelijkbaar met het tuigpaard wat nu op stal staat. Oren er op en gaan! Als het spannend wordt dan merk je dat dit dier veel kracht heeft. Dit geldt niet voor alle KWPN'ers. Wel veel tuigpaarden hebben dit temperament.

De Gelderse is compleet anders. Die vindt het prachtig om zichzelf te showen op keuring. De oren gaan er op, maar de power en het temperament zoals de hackneys en tuigpaarden hebben heeft ze niet. Dus het is kalmer, minder explosief en minder spectaculair. Daar tegenover is ze ook het rustpunt voor de wagen. Al zit er bij de huidige wel wat dressuurbloed in, dus je hebt je handen vol ;) De vorige Gelderse, daar kon je echt alles mee doen. Die zou zo het politiewerk in kunnen.

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:48

Trap er niet in! als je de petititie tekent dan teken je voor een verbod op bitten in de hele paardensport!

Er zijn misstanden in de tuigsport, zoals in iedere sport en wat er hier ook al aangehaald wordt. Op het filmpje van D&R zijn een aantal dingen te zien die niet zo fijn zijn. Maar het merendeel van wat ik zie zijn kneiterhete tuigpaarden en ontspannen leidsels

Als ze een punt willen maken dan zouden ze met serieuze argumenten moeten komen, voorbeelden van wat er niet goed gaat en wat er wel goed gaat. Dit is echt als opruiing bedoeld, mensen op het verkeerde been zetten en zorgen dat ze de petititie tekenen die heel ergens anders over gaat.

En ze hebben inderdaad geen idee dat tuigpaarden en hackney's in de wei ook zo bewegen..

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:53

Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!

Elisa2

Berichten: 37101
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 08:56

troi schreef:
Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!


Nou het stomme is dat ze daar met geen woord over reppen, dus zo goed zijn ze op de hoogte. :(

(Ben het overigens wel met je eens)

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:04

juniper schreef:
Ik heb het 'onderzoeksrapport' gelezen, dat kun je vinden op de website van de organizatie. Als ik dit in zou leveren als een onderzoeksrapport op de uni waar ik werk, dan zou ik een onvoldoende krijgen voor deze opdracht en zakken voor het vak.

Het is niet zo dat de problemen die ze aankaarten niet voortkomen. In iedere tak van de paardensport en paardenhouderij komen welzijnsproblemen voor.

Echter is het onderzoek niet op een betrouwbare, wetenschappelijke manier uitgevoerd. Er staat niet bij waar ze hun onderzoeken hebben uitgevoerd, welke methodes ze gebruikt hebben, en op hoeveel waarnemingen ze de resultaten gebaseerd hebben. Ze concluderen dat veel praktijken nadelig, pijnlijk, of gevaarlijk voor de dieren zijn, zonder dat ze weergeven aan welke onderzoeken ze dit meten (bijvoorbeeld, oogkleppen zijn slecht voor paarden omdat onderzoek X heeft bewezen dat....).

Veel van dit soort groepen hebben het beste voor met dieren. Echter zullen ze nooit serieus genomen worden door hun doelgroep (paardeneigenaren en overkoepelende organizaties) als ze dit soort bewijs aanleveren. Als je iets wil veranderen, doe het dan op de juiste manier.

Ik heb het rapport niet gelezen, maar eerdere rapporten wel. En die zaten precies in elkaar zoals jij omschrijft.
Het vervelende is alleen dat het niet uitmaakt, omdat hun doelgroep dus niet de paardeneigenaar is, maar de achterban van enge clubs zoals de pvd en wakker dier. En die pakken alle munitie aan om de paardensport in een slecht daglicht te zetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:08

Elisa2 schreef:
troi schreef:
Wat ik vooral mbt de tuigsport niet snap is dat als het kwpn een aantal dieronvriendelijke zaken wil verbieden (en die zijn al niet bijster streng volgens velen..) een aantal tuigerclubs zijn opgestapt!

Het lijkt verdraaid wel op de trekpaardfokkerij die ten koste van alles die staarten wil blijven afsnijden.

Bizar!

En zo geef je het de dierenrechten clubs ook wel op een presenteerblaadje hoor!


Nou het stomme is dat ze daar met geen woord over reppen, dus zo goed zijn ze op de hoogte. :(

(Ben het overigens wel met je eens)

Daar zijn ze wel degelijk van op de hoogte maar doen ze niets mee omdat ze daar niets mee kunnen. Zijn al meerdere gerechtelijke uitspraken over. Er valt dan weinig ongenuanceerd te roeptoeteren en aandacht voor te vragen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:16

SophievdV schreef:
Kookaburra: dit zijn geen oordoppen om prikkels tegen te gaan helaas. Dit zijn oordoppen die met staaldraad verbonden zijn aan het kopstuk om de oren geforceerd naar voren te krijgen. Die paarden lijken de oortjes erop te hebben zoals we dat graag zien, maar schijn bedriegt.


Iedere keer sta ik met mijn mond vol tanden. Denk je alles gezien of toch tenminste gehoord te hebben, nee hoor, paardenmensen kunnen je keer op keer verbazen. :\

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:20

Gini schreef:
SophievdV schreef:
Kookaburra: dit zijn geen oordoppen om prikkels tegen te gaan helaas. Dit zijn oordoppen die met staaldraad verbonden zijn aan het kopstuk om de oren geforceerd naar voren te krijgen. Die paarden lijken de oortjes erop te hebben zoals we dat graag zien, maar schijn bedriegt.


Iedere keer sta ik met mijn mond vol tanden. Denk je alles gezien of toch tenminste gehoord te hebben, nee hoor, paardenmensen kunnen je keer op keer verbazen. :


Whut? -O-
Wat vreselijk. Echt nooit geweten.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:27

Gini schreef:
SophievdV schreef:
Kookaburra: dit zijn geen oordoppen om prikkels tegen te gaan helaas. Dit zijn oordoppen die met staaldraad verbonden zijn aan het kopstuk om de oren geforceerd naar voren te krijgen. Die paarden lijken de oortjes erop te hebben zoals we dat graag zien, maar schijn bedriegt.


Iedere keer sta ik met mijn mond vol tanden. Denk je alles gezien of toch tenminste gehoord te hebben, nee hoor, paardenmensen kunnen je keer op keer verbazen. :


Enfin... Dat zou toch al verboden moeten zijn van meet af aan. Dat zoiets anno 2020 nog kan...