West Nijl virus bevestigd in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 18:15

*KNHS.nl
Ingezonden door meerdere bokkers
Algemeen

Afbeelding
Foto: Prugelpiet


Na eerdere uitbraken in Afrika, de VS, Italië, Oostenrijk en meer recent Duitsland is vandaag door het RIVM bekend gemaakt dat het West Nijl-virus (WNV) ook in Nederland is aangetroffen. Het virus is aangetroffen bij een vogel in het midden van het land. Mensen en paarden kunnen geïnfecteerd raken als ze worden geprikt door een besmette mug.

Symptomen
Een West-Nijl infectie bij het paard kan volledig symptoomloos verlopen, maar kan ook algemene symptomen zoals koorts, sloomheid, niet eten of wat lichte koliek geven. Soms kunnen ook neurologische symptomen optreden zoals spiertrillingen, ataxie en gedragsveranderingen. In het ergste geval raken paarden verlamd en komen te overlijden of moeten worden geëuthanaseerd.

Diagnose & behandeling
Het West-Nijl virus kan vastgesteld worden door bloedonderzoek. Er is geen specifieke therapie tegen het West-Nijl virus. Als een paard ziek wordt, kan het alleen ondersteunend geholpen worden.

Verspreiding & preventie
De verspreiding van het West-Nijl virus verloopt via besmette muggen. Paarden en mensen zijn zogenoemde eindgastheren wat betekent dat zij nooit zoveel virus in hun bloed krijgen dat zij via een mug besmettelijk zijn voor een ander.

Preventieve maatregelen voor paarden bestaan uit vaccineren en het voorkomen van muggenbeten. Er kan gevaccineerd worden vanaf 5-6 maanden leeftijd. De eerste keer moet er een basisvaccinatie plaatsvinden, 2 entingen met 3-6 weken tussentijd. Daarna dient de vaccinatie jaarlijks te worden herhaald, het liefst vlak voor het muggenseizoen (in mei) zodat paarden beschermd zijn tijdens de meest kritieke periode in augustus/september. Bescherming wordt bereikt 2-3 weken na de basisvaccinatie. Het is mogelijk om een individueel paard op een stal te vaccineren. Het is niet noodzakelijk om, zoals bij andere entingen tegen bijvoorbeeld influenza, de hele stal te vaccineren. Door te vaccineren is het paard beschermd. Het paard kan nog wel ziek worden maar het ziekteproces verloopt minder heftig.

Advies
Eerder was het advies om een paard te vaccineren als het naar het buitenland gaat. Voor mensen is er geen vaccin beschikbaar. Het is mogelijk om een paard nu nog te vaccineren maar een volledige immuniteit wordt pas na de tweede basisvaccinatie bereikt. Overleg met uw dierenarts wat in uw geval verstandig is.

Klik hier voor een overzicht van de meest gestelde vragen rondom het westnijlvirus op de website van de sectorraad paarden.

Verwezen wordt naar de informatie op de website van de Sectorraad Paarden en van de faculteit Diergeneeskunde en van de GDDierengezondheid.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:44

Ah ik wilde hem nog doorsturen hoeft dus niet meer. Een grasmus die in het voorjaar vrij was van en nu antistoffen heeft. Ik word steeds blijer dat ik paardloos ben. Dat rotvirus is altijd mijn nachtmerrie geweest op paardengebied -O-

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:46

Dat heeft nog lang geduurd eigenlijk. Ik al jaren niet meer tegen wnv. Ze riepen een jaar of 10 geleden al dat het naar Nederland zou komen.

Met de volgende enting het toch maar weer meenemen dan

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:59

Ik ent in het najaar, toch maar met DA gaan overleggen dan.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:24

Bij m'n vorige eigenaresse is mijn paard geënt geweest. Misschien nu maar weer gaan oppakken dus..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:52

Mijn vorige paard heb ik er jaren tegen geënt, daar ging ik regelmatig mee op stap voor een aantal dagen, maar met Elvee doe ik dat vrijwel niet. Het zal wel eventjes duren voordat het hier in de kop van Noord-Holland is, maar ik ga toch ook maar over tot enten denk ik.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:22

Ik dacht dat paarden met wnv sowieso afgemaakt werden?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:54

Ik maak mij niet zo druk om.
Citaat:
Soms kunnen ook neurologische symptomen optreden zoals spiertrillingen, ataxie en gedragsveranderingen. In het ergste geval raken paarden verlamd en komen te overlijden of moeten worden geëuthanaseerd.


De grote vraag is hoe vaak dat soms voorkomt.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 02:48

Blussem schreef:
Ik maak mij niet zo druk om.
Citaat:
Soms kunnen ook neurologische symptomen optreden zoals spiertrillingen, ataxie en gedragsveranderingen. In het ergste geval raken paarden verlamd en komen te overlijden of moeten worden geëuthanaseerd.


De grote vraag is hoe vaak dat soms voorkomt.

In 10% van de gevallen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 05:58

Rivendell schreef:
Ik dacht dat paarden met wnv sowieso afgemaakt werden?


Misschien ben je in de war met EIA: https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... ie-EIA.htm . Die paarden mogen nooit meer binnen een bepaalde straal van andere paarden gehouden worden of worden inderdaad ingeslapen.

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:01

Blussem schreef:
Ik maak mij niet zo druk om.
Citaat:
Soms kunnen ook neurologische symptomen optreden zoals spiertrillingen, ataxie en gedragsveranderingen. In het ergste geval raken paarden verlamd en komen te overlijden of moeten worden geëuthanaseerd.


De grote vraag is hoe vaak dat soms voorkomt.

Precies. En jaarlijks enten maakt het ook prijzig. Wordt een cost risk berekening als het echt onder paarden voor gaat komen. Rhino doe ik gewoon niet. Ik doe influenza wegens wedstrijden. Maar ken er genoeg die alleen recreatief rijden en ook dat niet meer doen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:31

Ik kan me nog jaren geleden herinneren dat ik hierover een folder kreeg... gelukkig heeft het heel lang geduurd voor het in Nederland is gekomen. Nu met die warme winters is het natuurlijk wel een logisch vervolg.

Maar even goed in de gaten houden.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 08:57

Kan me herinneren dat je bij de bloedbank geen bloeddonor mag zijn als je onlangs in die landen bent geweest. Ben benieuwd wat ze dan nu doen met alle paardenmeiden die bloed doneren.
Ontopic: weet iemand of er ook een risico is voor de mens als die besmet raakt?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:12

SillyB schreef:
Kan me herinneren dat je bij de bloedbank geen bloeddonor mag zijn als je onlangs in die landen bent geweest. Ben benieuwd wat ze dan nu doen met alle paardenmeiden die bloed doneren.
Ontopic: weet iemand of er ook een risico is voor de mens als die besmet raakt?

Wat ik op de site van de rivm tegenkwam was het volgende:
Citaat:
Maatregelen: In geval van recente bloeddonatie door de patiënt de bloedbank inlichten.


Op de website van sanquin staat het volgende erover:
Citaat:
Mensen die met het West-Nijlvirus worden besmet kunnen griepachtige verschijnselen krijgen en genezen er meestal volledig van. Mensen kunnen de infectie ook oplopen zonder dat zich daarna ziekteverschijnselen voordoen. Soms verloopt de infectie zeer ernstig. Als je een infectie met het West-Nijlvirus hebt gehad mag je weer bloed geven als je 4 maanden helemaal beter bent.
Als je in een land of gebied bent geweest waar het West-Nijlvirus voorkomt, mag je bloed geven vanaf 4 weken na vertrek uit het gebied.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:14

Besmetting gaat altijd van vogel op mug op paard (of mens)
In paard of mens is de hoeveelheid virus te laag om elkaar te besmetten, behalve bij bloed-bloed contact.

Ik ga wel enten, liever dat dan een doodziek paard en het leed wat daarbij hoort.
Voordeel is dat enten werkt voor het geënte dier en dat je niet afhankelijk bent van je stalgenoten.
Kostenplaatje is natuurlijk ook een ding maar ik verwacht dat als enten meer gemeengoed wordt de prijs van de enting ook wel gaat zakken.
Daarbij zijn de kosten van een ziek paard vele malen hoger.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:01

ok duidelijk Tiwi, dus t risico is niet hoger voor 'paardenmeiden' maar gaat echt om bepaald gebied rondom die ene vogel

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:20

SillyB schreef:
ok duidelijk Tiwi, dus t risico is niet hoger voor 'paardenmeiden' maar gaat echt om bepaald gebied rondom die ene vogel


Dat durf ik niet zo te zeggen, de vondst van die ene vogel kan betekenen dat hij via muggen alweer heel veel andere vogels heeft besmet en die vliegen alle kanten op.

En de eerst gevonden vogel hoeft niet de eerste besmetting te zijn.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:29

Wat kost zo’n gemiddelde enting eigenlijk?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:26

Wat ik op internet vond was dat rond de € 45
De eerste keer moet deze 2x met de herhaling na 3-5 weken, daarna jaarlijks

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 20:38

Wij enten onze paarden om het jaar tegen westnijl (Canada). Ze zeggen jaarlijks, maar de DA hier zegt dat om het jaar voldoende is met betreffend vaccijn (na basisvaccinatie, geïnactiveerd virus).

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:17

Omdat ik geen recent topic kon vinden over dit onderwerp, even een schopje.

Mijn dierenarts heeft hier recent een bericht over gedeeld op Facebook.
Als je je paard wilt laten vaccineren tegen het west nijl virus, is het slim om de eerste van de twee basis vaccinaties in februari te zetten. De tweede moet dan 4-6 weken later. Dan is je paard beschermd voor het muggen seizoen begint.

De verwachting lijkt dat er gevallen gaan komen, ook die ernstig ziek worden en/of overlijden.Echter niet op hele grote schaal.

Ik ben gewoon benieuwd hoe mensen hier dit zien. Ik wil mijn paard overal wel voor beschermen, en dat het wat kost neem ik dan voor lief. Maar is het echt nodig?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:58

Vaccin staat bekent om bijwerkingen volgens mijn DA, voor nu is mijn overweging nog steeds nee.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:03

Ik heb mijn paard laten enten, zij had geen bijwerkingen :)

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:19

tamary schreef:
Vaccin staat bekent om bijwerkingen volgens mijn DA, voor nu is mijn overweging nog steeds nee.


Welke bijwerkingen?

Ik zat namelijk te denken ze binnenkort te laten enten. Vooral m'n grote is een magneet voor ongedierten (vliegen maar vooral teken haha) en ik wil het risico niet nemen. Maar heb zelf nog niets over bijwerkingen gelezen, daar moet ik mij dan even op inlezen.

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:48

Naar die bijwerkingen ben ik dan ook benieuwd!
Ik dacht juist gelezen te hebben dat het vaccin amper bijwerkingen heeft?