[BLOG] Het “Left Brain Extraverte” paard

Moderators: Ods, NadjaNadja, Duhelo, Muiz, MirandaT, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:29

Ik zit helaas met een LBI/LBE (hij wisselt per activiteit, moet wel overal zijn neus insteken, maar als ie ergens echt niet te porren voor is, dan kun je een zweep op zijn kont kapot slaan en meneer reageert nog niet, dat laatste even bij wijze van) en een RBE (die vindt alles heel leuk, maar ook vooral heel spannend, ik ben hem nu wat richting LBE aan het porren, zolang hij maar leiding heeft dan is het leuk en rent hij niet weg). Maar beide zijn niet echt in een specifiek hokje te stoppen, vooral de eerste is het gewoon per dag kijken wat hij wil doen.

Sint, kind, Ozosnel, stoomboot, koudwatervrees,stoomtrein Malle Piet, cadeau,schoen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:02

Omdat ik het bij mijn ene wel zeer ontspannend vind om met hem te werken, totdat hij ineens de kop verkeerd heeft staan en ik hem met geen mogelijkheid meer kan laten meewerken. En dat vind ik jammer, want ik werk graag met hem. Maar ik kan hem op zo'n moment niet motiveren om toch te gaan samenwerken.
En de RBE levert meer stress op dan ontspanning voor mij. Maar dat gaat gewoon mettertijd beter al. Zo is hij ook totaal niet van een vreemd terrein en krijg hem daar dan maar eens een vaardigheidparcours uitgezet in een wei in. Dat lukt me niet zonder hulp. En eenmaal erin even beide kanten om een rondje galop en dan kan ik weer wat met hem. Gelukkig weet ik dat nu van hem, dat hij het beste even voorwaarts kan eerst om de spanning eraf te lopen en daarna kunnen we alles rustig in draf doet. Het is wel een geweldig braaf en luisterende pony, maar hij schrikt echt van de meest random dingen en daar moet je als mens mee om kunnen gaan. Ik probeer hem vooral te leren om niet weg te vluchten, maar om te blijven staan en aan te geven dat hij het spannend vindt. Dan kan ik hem er langs praten. Dus ja een LBE lijkt me leuker om te hebben qua karakter. Maar mijn lbi neigt vooral als hij lekker in zijn vel zit steeds meer naar de E kant alleen het is meestal van korte duur.

Leuk als ze zo een zeil ontdekken. Jorie kan dat ook zo leuk, maar dat moet dan wel eerst door een ander paard of mij gecontroleerd worden op of het echt niet bijt. Anders blijft hij er mijlenver vandaan. Alex gaat 1 keer erop staan, denkt dan "boeiend" en gaat weer verder met zijn dagelijkse bezigheden. _O-

Sint, kind, Ozosnel, stoomboot, koudwatervrees,stoomtrein Malle Piet, cadeau,schoen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie