Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:15

RTV Noord
Algemeen
Ingezonden door WendyBZ

Afbeelding
Foto: WendyBZ


Tientallen liefhebbers van de paardensport en voorstanders van de drafbaan in Groningen voeren donderdagochtend actie. Ze willen koste wat kost vermijden dat de baan permanent wordt omgetoverd tot een evenemententerrein.
Per 2021 wil de gemeente de huur opzeggen bij de Koninklijke Harddraverij en Renvereniging (KHRV), die de draverijen organiseert. De komende weken praat de gemeenteraad over de plannen.

Stem laten horen
'Ze willen de drafsport uit de geschiedenis wissen. Wij willen dat het blijft bestaan. Het is belangrijk dat mensen hun stem laten horen', zegt Willem van der Bij, die donderdagochtend ook actievoert.

'Ik heb twee lange opleggers, waaronder een vee-oplegger. Aan beide kanten hangt een reclamedoek. Ik heb zelfs vlaggen opgehangen.'

Ook pikeurs laten van zich horen. 'Ik loop hier nu 65 jaar. Ik wil hier echt niet weg.' Een andere ruiter: 'Ik ben pas net begonnen met rijden. Ik zou hier heel graag nog een keer een koers willen rijden. Daarom sta ik hier vandaag.'

Route
Met paardenwagens en opleggers wordt donderdag een route door de binnenstad gereden. De route loopt via de Peizerweg, langs het Zuiderdiep en gaat dwars door het centrum. Op foto's is te zien hoe een oplegger midden op de Grote Markt in Stad staat, volgepakt met protestborden.

Kijk hier voor beelden van de actie.

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:02

Hopelijk gaat het lukken.
Jammer dat er een foto van de baan van Wolvega bij geplaatst is...

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:33

Reggledoos schreef:
Hopelijk gaat het lukken.
Jammer dat er een foto van de baan van Wolvega bij geplaatst is...


Helaas hebben wij maar een beperkt aantal foto's die passen bij dit bericht.

Mocht je een foto van de baan hebben waar dit bericht over gaat, en we mogen deze gebruiken, dan zien we die graag tegemoet :) .

Reggledoos
Berichten: 217
Geregistreerd: 19-05-07

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 22:01

Ah ok.
Sorry voor mijn reactie dan

Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 08:42

Het is maar te hopen dat het iets uithaalt, hoe kunnen ze nou een hele drafbaan in functie opdoeken!

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:05

Evenementen zal ze wel meer opleveren, het zal wel om geld gaan.

Ik hoop ook voor ze dat het actievoeren werkt.

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:05


Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:16


_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 03:38

Ik dacht donderdag al, huh wat is hier aan de hand?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:03

Hoop zo dat de drafbaan mag blijven, kan makkelijk gecombineerd worden met wat de gemeente wil :)

Marigold

Berichten: 12575
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:07

ruitje schreef:
Hoop zo dat de drafbaan mag blijven, kan makkelijk gecombineerd worden met wat de gemeente wil :)


Ja, of anders een alternatieve lokatie voor de baan? Ze kunnen toch niet zomaar de koersen in Groningen stopzetten lijkt me? Die baan is belangrijk voor de sport. Het is weer een heel andere baan dan Wolvega.
En hoe zit het met het legaat, kan de gemeente echt zomaar stellen dat deze zoek is en daardoor geldt de overeenkomst (het moet een drafbaan blijven) niet meer?
Zijn er geen nabestaanden van de gever die hier iets van vinden vraag ik me dan af.

pien_2010

Berichten: 43275
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:30

ruitje schreef:
Hoop zo dat de drafbaan mag blijven, kan makkelijk gecombineerd worden met wat de gemeente wil :)


Ja ik hoop het ook. De drafsport is leuk en zou zonde zijn als de baan verdwijnt.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:42


Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Voorstanders drafbaan voeren actie met wagens en opleggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:16

Was zelf donderdag ook in de stad en hoewel ik absoluut een voorstander ben van het blijven van de drafbaan, vond ik het maar een slappe actie. Hoop voor ze dat de gemeente wel onder de indruk is van de handtekeningen van de petitierecht dat ze snappen dat traditie en sport heus samen kunnen met evenementen op een dergelijke historische locatie

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 16:17

Marigold schreef:
ruitje schreef:
Hoop zo dat de drafbaan mag blijven, kan makkelijk gecombineerd worden met wat de gemeente wil :)


Ja, of anders een alternatieve lokatie voor de baan? Ze kunnen toch niet zomaar de koersen in Groningen stopzetten lijkt me? Die baan is belangrijk voor de sport. Het is weer een heel andere baan dan Wolvega.
En hoe zit het met het legaat, kan de gemeente echt zomaar stellen dat deze zoek is en daardoor geldt de overeenkomst (het moet een drafbaan blijven) niet meer?
Zijn er geen nabestaanden van de gever die hier iets van vinden vraag ik me dan af.


Er schijnt nog een oude dame te zijn, maar men kan geen documenten meer boven tafel krijgen