Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-20 11:16

*Dagblad van het Noorden
Algemeen

Afbeelding
Esdoorn. Foto: Esther Westerveld /Flickr


Nabij het hippisch bedrijf De Recht Dressage Center in Laudermarke zijn door de gemeente Westerwolde esdoorns geplant. Tot schrik van de bedrijfseigenaren.
Bladeren en zaailingen van esdoorns kunnen namelijk dodelijk zijn voor paarden. ,,Als ze die eten, kunnen ze atypische myopathie krijgen’’, zegt Amber Koppen, die met haar partner Bastiaan de Recht het centrum runt. ,,Dat is een spierziekte waaraan ze kunnen sterven. Hoe kan de gemeente nu juist die boomsoort hier planten?’’

‘Hier’ is de Nieuwe Veenweg in Laudermarke, vlak bij Ter Apel. Koppen en De Recht trainen dressuurruiters en hun paarden, en leiden dressuurtrainers op. Ook kunnen paarden er revalideren. In hun stallen staan zeker twintig dieren.

Eerder dit jaar zagen de twee bedrijfsleiders dat aan de weg bij hun bedrijf door de gemeente zeven jonge bomen werden geplant. ,,Kleine boompjes’’, zegt Koppen. ,,We wisten niet om welke soort het ging. Maar onlangs werden we er door iemand op gewezen dat het esdoorns zijn.’’

Diversiteit in bomenbestand
De schrik was enorm toen Koppen en De Recht dat hoorden. ,,Ik heb contact gezocht met de gemeente en verteld dat de esdoornbladeren in de herfst in de wei terechtkomen en daar zeker door onze paarden gegeten gaan worden. Ik kreeg vanuit het gemeentehuis te horen dat de esdoorns daar zijn geplant om meer diversiteit in het bomenbestand van de gemeente te brengen en dat ik de bladeren zelf moest opruimen.’’

Koppen was verbijsterd over dat antwoord. ,,Komende herfst zal het nog wel gaan. De bomen zijn nog klein, veel bladeren zullen er nog niet afvallen. Maar wat gebeurt er volgend jaar als er veel meer bladeren vallen? Dan is het toch geen doen om ze allemaal meteen op te ruimen? Dan komen ze onherroepelijk in de wei terecht. Ik houd mijn hart vast.’’

‘Goedlopend bedrijf gehinderd’
Pieter Dinkla, VVD-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Westerwolde, hoorde van de kwestie en was stomverbaasd. ,,Het kan niet zo zijn dat een goedlopend bedrijf op deze manier wordt gehinderd.’’

Dinkla heeft de zaak deze week tijdens een vergadering aangekaart en erop aangedrongen met spoed in actie te komen voordat de herfst zijn intrede doet. Wethouder Bart Huizing (PvdA) wil zich snel over de kwestie buigen. ,,We hebben de esdoorns daar inderdaad neergezet voor de diversiteit. Maar ik ga met het bedrijf overleggen en als het moet, kunnen de bomen worden verwijderd en vervangen door andere. Ze zijn nog jong.’’

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:26

Nou ik hoop voor ze dat ze vervangen worden. Je zal maar elk najaar constant je weides moeten harken zeg! Das geen doen.
Vind zowiezo dat gemeentes eens beter moeten nadenken. Dit jaar stond enorm veel jacobskruid in de bermen en overal op de weides komen de rozetten uit de grond. Volgens mijn buurman die hier al 57 jaar woont nog nooit zo erg geweest.

Adjepatatje8

Berichten: 338
Geregistreerd: 02-02-17
Woonplaats: Bijna in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:37

Idd dat jacobskruiskruid is niet te doen dit jaar. Wij hebben er in 10 jaar nooit last van gehad echt geen plantje (we controleerde elke 2 weken) en nu hebben we er al 5 uit moeten trekken. gelukkig niets in het hooi weiland, maar het word een groot probleem.

De bermen staan er vol mee! Volgend jaar komt dat met het dubbele weer terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:40

En het gaat ook om een esdoorn soort die giftig is?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:11

Ik dacht dat een Esdoorn pas de giftige zaadjes maakt en loslaat na een aantal jaar? Er zit inderdaad ook nog verschil in, of het de giftige soort is of niet. Het is wel écht heel rot..

Onze stal is er mee omringd, wij hebben er enorm veel werk mee..
Laatst bijgewerkt door EdkingEnzo op 29-08-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:13

Niet elke Esdoorn is giftig.
Maar gaat dit om een giftige soort zou ik ook zeggen gemeente zet ze maar ergens in een park of woonerf zonder paarden. Er zijn wel 7 andere bomen te verzinnen zonder gevaar.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:31

Als ze eerder dit jaar al.zagen dat er kleine boompjes werden gepland, waarom hebben deze paardenmensen dan toen niet alert gereageerd en uitgezocht om welke bomensoort het gaat?

Zij zijn de belanghebbenden en beschikken over paardenexpertise bij een dergelijkr kwestie. Je kunt niet van anderen dit soort expertise verwachten.

Ze hadden er zelf direct actief mee aan de slag moeten gaan ipv na zoveel maanden nog eens opschrikken.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:35

Het gaat om de giftige soort. Ze hebben de jonge paarden ook 24/7 buiten staan, dan kun je nooit voorkomen dat ze een blaadje pakken. Vorig jaar hebben ze een veulen gekocht van ons, zou zonde zijn dat daar (of met de andere paarden natuurlijk) wat gebeurd door een ondoordachte actie van de gemeente..

Boras, dat is wel erg kort door de bocht. Je mag er vanuit gaan dat de opdrachtgever ook weet wat hij laat planten en waar? Ik heb geen verstand van bomen, ik zou ook niet meteen denken aan een giftige boom..

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:44

Vulina schreef:
Het gaat om de giftige soort. Ze hebben de jonge paarden ook 24/7 buiten staan, dan kun je nooit voorkomen dat ze een blaadje pakken. Vorig jaar hebben ze een veulen gekocht van ons, zou zonde zijn dat daar (of met de andere paarden natuurlijk) wat gebeurd door een ondoordachte actie van de gemeente..

Boras, dat is wel erg kort door de bocht. Je mag er vanuit gaan dat de opdrachtgever ook weet wat hij laat planten en waar? Ik heb geen verstand van bomen, ik zou ook niet meteen denken aan een giftige boom..


Precies ja, je laatste zin is heel treffend.

Vanuit de visie van de gemeente ambtenaar dan.

De hippische ondernemer zou juist beter moeten weten. En vervolgens niet achterover moeten leunen, maar iets "ondernemen".

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:51

Ik ben het helemaal met Boras eens, niet de gemeente is hier nalatig maar de ondernemers zelf. Zodra ze gaan planten, maak je dan toch een babbeltje? En mocht dat op dat moment niet lukken, dan zoek je zelf uit wat voor boompjes het zijn.

sarablack

Berichten: 97
Geregistreerd: 19-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 12:53

De esdoorn is pas giftig als hij schimmel krijgt.De schimmel van de esdoorn is giftig alleen is dat moeilijk te zien,daardoor heeft het ook zo lang geduurd om uit te zoeken waar de paarden zo acuut aan stierven.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... myopathie/

Ze zijn nog aan het onderzoeken waar die schimmel vandaan komt en hoe hij de boomaantast.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:15

Wij hebben op best veel lokaties land, je zult maar de hele dag rondjes moeten rijden om te kijken of ze er geen giftige boompjes naast planten. Daarnaast hebben ze het vrij vlot aangegeven, maar was het antwoord dat ze de bladeren maar moesten opzoeken elke dag.. Dus praatje of niet, ze waren in eerste instantie niet van plan de bomen elders te planten.

Het is hetzelfde als wat ze hier deden; een skeelertocht organiseren met een helikopter die alles filmde. Als je dat niet weet, kun je er niks aan doen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:42

Vulina schreef:
Wij hebben op best veel lokaties land, je zult maar de hele dag rondjes moeten rijden om te kijken of ze er geen giftige boompjes naast planten. Daarnaast hebben ze het vrij vlot aangegeven, maar was het antwoord dat ze de bladeren maar moesten opzoeken elke dag.. Dus praatje of niet, ze waren in eerste instantie niet van plan de bomen elders te planten.

Het is hetzelfde als wat ze hier deden; een skeelertocht organiseren met een helikopter die alles filmde. Als je dat niet weet, kun je er niks aan doen.


Grote verschil: ze wisten het wel, maar deden niets. Of ze wisten niet wat een expert wel hoort te weten.

Op de 1 alinea:
Onzin vind ik, je hoeft niet iedere dag je land te inspecteren.
Maar wel regelmatig ja. Als je dat niet ziet zitten moet je geen weidedieren houden toch? Inspectierondjes horen erbij. Maar goed, in dit specifieke geval niet aan de orde, de boompje langs de straat waren zo al opgevallen.

Vlot noem ik na 7 of 8 maanden niet. Gelukkig werden ze er toen door anderen alsnog op gewezen.

En nogmaals, die ambtenaar reageerde als een niet paardenkenner. Maar die ondernemers net zo goed en dat vind ik opvallender.

Ik ben meer van de eigen verantwoordelijkheid ipv direct wijzen naar de overheid. Soms is dat terecht. Hier niet vind ik.

Gelukkig wordt het opgelost voor er gezondheidsproblemen voor de paarden ontstaan. Dat is uiteindelijk het belangrijkst.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:54

Paarden expert is wat anders dan een bomen expert.

Wij doen dagelijks 2 maal een ronde bij de paarden langs. Maar niet bij het land wat we alleen maaien, waar dus geen paarden staan, maar wat wel paarden eten wordt.

Maar goed, zinloze discussie ;) Ik denk er anders over. Deze mensen hebben ontzettend veel kennis van paarden en een nog groter hart voor de dieren. Dat ze dan niet exact weten, wat voor boom iemand anders langs hun weide plant, is wat mij betreft heel normaal.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:33

Boras schreef:
Als ze eerder dit jaar al.zagen dat er kleine boompjes werden gepland, waarom hebben deze paardenmensen dan toen niet alert gereageerd en uitgezocht om welke bomensoort het gaat?

Zij zijn de belanghebbenden en beschikken over paardenexpertise bij een dergelijkr kwestie. Je kunt niet van anderen dit soort expertise verwachten.

Ze hadden er zelf direct actief mee aan de slag moeten gaan ipv na zoveel maanden nog eens opschrikken.


Nou dit.
Je hoeft maar een klein beetje kennis van paarden te hebben om te weten maar dat sommige bomen giftig zijn.
Als je 0 kennis van bomen hebt, dan vraag je dat toch aan iemand die wel verstand van bomen heeft?
Diegene weet meestal ook wel wat over de giftigheid en zo niet bel je een dierenarts of zoek je het op.

Als ze er nu niet op gewezen waren, was het kwartje dan pas gevallen als het te laat was?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 14:49

Kom op, de gemeente moet beter weten - en nu in ieder geval adequaat reageren. En als ik het goed begrepen heb worden de bomen ws. gerooid en komen er andere in. Prima, wel jammer dat er eerst veel publiek reuring moet komen voordat er iets gebeurt.

Want ik zou ze ook niet in de buurt willen. Hier de laatste esdoorn een paar jaar geleden omgezaagd.
Die stond in de tuin en niet eens dicht bij de wei, maar we hadden óveral zaailingen. En vooral die kunnen gevaarlijk zijn.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:32

kamsel schreef:
Boras schreef:
Als ze eerder dit jaar al.zagen dat er kleine boompjes werden gepland, waarom hebben deze paardenmensen dan toen niet alert gereageerd en uitgezocht om welke bomensoort het gaat?

Zij zijn de belanghebbenden en beschikken over paardenexpertise bij een dergelijkr kwestie. Je kunt niet van anderen dit soort expertise verwachten.

Ze hadden er zelf direct actief mee aan de slag moeten gaan ipv na zoveel maanden nog eens opschrikken.


Nou dit.
Je hoeft maar een klein beetje kennis van paarden te hebben om te weten maar dat sommige bomen giftig zijn.
Als je 0 kennis van bomen hebt, dan vraag je dat toch aan iemand die wel verstand van bomen heeft?
Diegene weet meestal ook wel wat over de giftigheid en zo niet bel je een dierenarts of zoek je het op.

Als ze er nu niet op gewezen waren, was het kwartje dan pas gevallen als het te laat was?


Dus jij herkent elk klein boompje, net gepland, direct?
Wat weten we het weer allemaal goed hier op bokt..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:51

Het feit dat er(vervangende) bomen zijn geplant houdt in dat daar correspondentie/communicatie over is geweest al dan niet in een Gemeenteraadsvergadering van de Gemeente Westerwolde of een onderdeel ervan.= Beleid
Dus er hebben een aantal mensen niet opgelet en geen gebruik gemaakt van hun spreekrecht.
Maar gaan wel achteraf aan de bel hangen.
En heus (vervangend duur) groen wordt niet zomaar geplaatst. Daar gaat heel wat communicatie aan vooraf.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:10

Morganlefay schreef:
Het feit dat er(vervangende) bomen zijn geplant houdt in dat daar correspondentie/communicatie over is geweest al dan niet in een Gemeenteraadsvergadering van de Gemeente Westerwolde of een onderdeel ervan.= Beleid
Dus er hebben een aantal mensen niet opgelet en geen gebruik gemaakt van hun spreekrecht.
Maar gaan wel achteraf aan de bel hangen.
En heus (vervangend duur) groen wordt niet zomaar geplaatst. Daar gaat heel wat communicatie aan vooraf.

Kom op, het zou niet best zijn als de gemeenteraad zich uit moet spreken over iedere boom die wordt gepoot. Hopelijk hebben ze daar wat beters te doen :) . Het rooien en vervangen van 7 bomen kost echt niet zo veel. Het wordt wel duur als er procedures over heengaan met duur betaalde ambtenaren.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:34

Kendra schreef:
Morganlefay schreef:
Het feit dat er(vervangende) bomen zijn geplant houdt in dat daar correspondentie/communicatie over is geweest al dan niet in een Gemeenteraadsvergadering van de Gemeente Westerwolde of een onderdeel ervan.= Beleid
Dus er hebben een aantal mensen niet opgelet en geen gebruik gemaakt van hun spreekrecht.
Maar gaan wel achteraf aan de bel hangen.
En heus (vervangend duur) groen wordt niet zomaar geplaatst. Daar gaat heel wat communicatie aan vooraf.

Kom op, het zou niet best zijn als de gemeenteraad zich uit moet spreken over iedere boom die wordt gepoot. Hopelijk hebben ze daar wat beters te doen :) . Het rooien en vervangen van 7 bomen kost echt niet zo veel. Het wordt wel duur als er procedures over heengaan met duur betaalde ambtenaren.

Wat betreft de ambtenaren heb je helemaal gelijk. Maar wat betreft bomen kan het je wel eens vies tegenvallen wat betreft aanschafkosten. Telers zijn ook niet van gisteren. Een boom moet toch al een paar jaar oud zijn om geplant te kunnen worden. Aanschafkosten tussen de 250 en 750 euro per stuk zijn geen uitzondering.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eigenaren manege schrikken van nieuwe bomen die zijn geplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 16:50

Maar niet een gewone esdoorn...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:15

Vulina schreef:
Paarden expert is wat anders dan een bomen expert.

Wij doen dagelijks 2 maal een ronde bij de paarden langs. Maar niet bij het land wat we alleen maaien, waar dus geen paarden staan, maar wat wel paarden eten wordt.

Maar goed, zinloze discussie ;) Ik denk er anders over. Deze mensen hebben ontzettend veel kennis van paarden en een nog groter hart voor de dieren. Dat ze dan niet exact weten, wat voor boom iemand anders langs hun weide plant, is wat mij betreft heel normaal.


Bomenkennis hoeft ook niet, Vulina, we hebben internet en de ambtenaren van de gemeente die je gewoon even kan bellen. Dat argument zou ik echt loslaten, daar gaat de discussie niet over.

Er moet eenvoudigweg een rood lampje gaan branden als er nieuwe bomen langs je terrein worden gepland. En je moet erachter aan gaan.

Met je blik op de nieuwe boompjes in je straat gecombineerd met de paardenkennis onder andere over mogelijk giftige esdoorns, de liefde voor paarden en je verantwoordelijkheidsgevoel over de dieren die je zijn toevertrouwt, ga je normaal gesproken toch even informeren welke bomen er precies gepland zijn naast je bedrijf.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:32

kamsel schreef:
Boras schreef:
Als ze eerder dit jaar al.zagen dat er kleine boompjes werden gepland, waarom hebben deze paardenmensen dan toen niet alert gereageerd en uitgezocht om welke bomensoort het gaat?

Zij zijn de belanghebbenden en beschikken over paardenexpertise bij een dergelijkr kwestie. Je kunt niet van anderen dit soort expertise verwachten.

Ze hadden er zelf direct actief mee aan de slag moeten gaan ipv na zoveel maanden nog eens opschrikken.


Nou dit.
Je hoeft maar een klein beetje kennis van paarden te hebben om te weten maar dat sommige bomen giftig zijn.
Als je 0 kennis van bomen hebt, dan vraag je dat toch aan iemand die wel verstand van bomen heeft?
Diegene weet meestal ook wel wat over de giftigheid en zo niet bel je een dierenarts of zoek je het op.

Als ze er nu niet op gewezen waren, was het kwartje dan pas gevallen als het te laat was?


Waarschijnlijk ontbrak de kennis over het gevaar van esdoorns bij je terrein. En anders een stukje doortastendheid.

Of ze hebben geen telefoonnummer van het gemeentehuis, of google om info over de soort bomen te bemachtigen :)

Alle gekheid op een stokje. Als je het antwoord van ondeskundige ambtenaar "verbijsterend" noemt zoals deze mevrouw, hoe noem je dan je eigen gebrek aan optreden als paardenexpert in deze kwestie? Dat gaat dan beyond verbijsterend denk ik.

Een stukje eigen verantwoordelijkheid en zelfreflectie is hier op zijn en haar plaats.

Ik had dit niet in de media gebracht. Het is geen reclame voor je bedrijf.

Edit: aangevuld.
Laatst bijgewerkt door Boras op 29-08-20 17:50, in het totaal 2 keer bewerkt

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 17:50

Nieuwsredactie schreef:
Eerder dit jaar zagen de twee bedrijfsleiders dat aan de weg bij hun bedrijf door de gemeente zeven jonge bomen werden geplant. ,,Kleine boompjes’’, zegt Koppen. ,,We wisten niet om welke soort het ging. Maar onlangs werden we er door iemand op gewezen dat het esdoorns zijn.’’


Als paardenhouder hoor je toch te weten wat er rond om je wei staat of geplant wordt. Beetje dom om het zo op zijn beloop te laten gaan.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 18:19

Vulina, dat zeg ik toch niet? Ik heb 0 verstand van bomen, maar ik vraag dat na :)*
Is niet moeilijk hoor..