Paard valt uit trailer en sterft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 17:27

Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Auto met trailer. Foto: Margreet


Op de Duitse snelweg A29 bij Oldenburg is vorige week een paard uit een trailer gevallen. Ondanks veterinaire hulp was het paard dermate ernstig gewond dat hij ter plekke overleed. Dat hebben verschillen Duitse media bekend gemaakt.

Lees het hele bericht op Horses.nl

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:53

Huh? Hoe kan dat nou en hoe kan het dat je het niet opmerkt? :?

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:05

Ik ben dan benieuwd wat voor trailer dat geweest is. Zoiets merk je toch op?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:09

Nou das apart.. als mn paard even verstapt in trailer hoor je dat.

En paard staat vast aan touw.

Je hebt spiegels in auto.

Duz het niet merken zegt mij meer iets over het merkzaamheid, oplettendheid en het gebruik van iq van bestuurster.

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:26

Als alleen de klep al open gaat merk je dat toch?’

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:29

Lage klep, niet te dikke pony/paard komt wel over een dichte klep heen. (heb er eens een volwassen koe door zien komen)
Maar je zou wel gestommel gehoord moeten hebben van het omdraaien. Maar misschien was die wel vaker onrustig?

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:34

Ik moet bekennen.. Ik heb ooit een paard gehad dat zich had losgerukt, omgedraaid en over de klep heen geklommen was. Toen de bestuurder ineens een hoofd in de spiegel zag en stopte klapte hij op 't asfalt. Hij heeft er overigens toen niets aan overgehouden.

Dit artikel spreekt over rijdend op de snelweg, dat moet helemaal een klap zijn geweest.

Dus dat je dat niet merkt..dat kan... Sommige paarden doen dat vrij lenig blijkbaar.. Als het winderig is merk je 't wellicht ook minder. Of als je paard sowieso al onrustig is op de trailer, of what 't ook mag zijn


Ik zou ook zeggen,dat moet je merken, maar na die ene keer niet meer, en de bestuurder had toch echt ervaring...

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:37

Duran123 schreef:
Als alleen de klep al open gaat merk je dat toch?’

Niet altijd. Heb dat met een leentrailer 1 keer meegemaakt en in een bocht zag ik het in de spiegels. Paard bleef gewoon rustig staan, dus die zorgde ook niet voor enige herrie. Door de veren op de klep was er geen schade en hing de klep horizontaal zonder de weg te raken.

Een paard wat zich omdraait in de trailer, dat deed mijn paard als jaarling ook toen ik haar gekocht had en op ging halen. Die stond ook gewoon doodleuk over de achterklep naar het verkeer te kijken. Nieuw halster, maar ze had die dus binnen 5 minuten stuk. Mensen seinen en toen maar eens kijken op de vluchtstrook. Ok, de trut was niet in paniek, vond het super leuk, en met pakjetouw weer een halster gemaakt (wel scherp, maar je moet wat immers) en weer vastgezet. Ze draaide ook gewoon weer om zonder uit te laden.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:11

Ik ben ook aan het denken hóe dan... een klep die open gaat kan toch bijna niet als je de haken er goed op doet? Ik loop áltijd een rondje dubbelcheck voor ik ga rijden..

Loswurmen en omdraaien kan ik begrijpen (zeker voor de kleinere paarden), en zeker met die harde wind gaat de trailer sowieso heen en weer..

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:40

De 24 jarige bestuurster heeft niets door gehad , de pony een IJslander , is ter plekke overleden ondanks pogingen om het nog in een kliniek te vervoeren . De bestuurster melde zich bij de politie toen ze doorhad dat ze de pony kwijt was en er is een onderzoek tegen haar ingesteld.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:43

Parisse schreef:
Ik ben ook aan het denken hóe dan... een klep die open gaat kan toch bijna niet als je de haken er goed op doet? Ik loop áltijd een rondje dubbelcheck voor ik ga rijden..

Loswurmen en omdraaien kan ik begrijpen (zeker voor de kleinere paarden), en zeker met die harde wind gaat de trailer sowieso heen en weer..

Ik had toen een leentrailer mee en daarvan waren die extra haken dus lam. Dus zeg niet dat het niet kan.

Ook het omdraaien hebben we niets van gemerkt. Dus paarden zijn echt tot bijzondere dingen in staat helaas.

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:04

germie schreef:
Duran123 schreef:
Als alleen de klep al open gaat merk je dat toch?’

Niet altijd. Heb dat met een leentrailer 1 keer meegemaakt en in een bocht zag ik het in de spiegels. Paard bleef gewoon rustig staan, dus die zorgde ook niet voor enige herrie. Door de veren op de klep was er geen schade en hing de klep horizontaal zonder de weg te raken.

Een paard wat zich omdraait in de trailer, dat deed mijn paard als jaarling ook toen ik haar gekocht had en op ging halen. Die stond ook gewoon doodleuk over de achterklep naar het verkeer te kijken. Nieuw halster, maar ze had die dus binnen 5 minuten stuk. Mensen seinen en toen maar eens kijken op de vluchtstrook. Ok, de trut was niet in paniek, vond het super leuk, en met pakjetouw weer een halster gemaakt (wel scherp, maar je moet wat immers) en weer vastgezet. Ze draaide ook gewoon weer om zonder uit te laden.

Maar goed, je hebt het wel opgemerkt dus.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:52

Vroeger ook een keer gehad. We waren met 2 trailers met Haflingers naar de keuring geweest. Ik had merrie met veulen in de trailer en mijn buurvrouw het jaarling. Die was op de heenweg al erg an het stommelen en op de terugweg heeft ze zich los getrokken en omgedraaid. Ik reed er achter en probeerde de buuf met toeteren en lichtsignalen te waarschuwen, maar dat lukte niet. Het enter klom over de klep en smakte zo op het asfalt. Ik moest nog dik in de remmen om haar te ontwijken. Buurvrouw had het toen wel snel in de gaten maar het was al te laat. Dier is weer ingeladen maar is thuis toch gestorven aan ws inwendige bloedingen. Het is al 35 jaar geleden, maar ik zie het nog voor me.

Duran123
Berichten: 1075
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:03

pillow schreef:
Vroeger ook een keer gehad. We waren met 2 trailers met Haflingers naar de keuring geweest. Ik had merrie met veulen in de trailer en mijn buurvrouw het jaarling. Die was op de heenweg al erg an het stommelen en op de terugweg heeft ze zich los getrokken en omgedraaid. Ik reed er achter en probeerde de buuf met toeteren en lichtsignalen te waarschuwen, maar dat lukte niet. Het enter klom over de klep en smakte zo op het asfalt. Ik moest nog dik in de remmen om haar te ontwijken. Buurvrouw had het toen wel snel in de gaten maar het was al te laat. Dier is weer ingeladen maar is thuis toch gestorven aan ws inwendige bloedingen. Het is al 35 jaar geleden, maar ik zie het nog voor me.

Verschrikkelijk zeg! Ook voor jou om er achter te rijden en het zo te zien gebeuren....

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:29

Duran123 schreef:
pillow schreef:
Vroeger ook een keer gehad. We waren met 2 trailers met Haflingers naar de keuring geweest. Ik had merrie met veulen in de trailer en mijn buurvrouw het jaarling. Die was op de heenweg al erg aan het stommelen en op de terugweg heeft ze zich los getrokken en omgedraaid. Ik reed er achter en probeerde de buuf met toeteren en lichtsignalen te waarschuwen, maar dat lukte niet. Het enter klom over de klep en smakte zo op het asfalt. Ik moest nog dik in de remmen om haar te ontwijken. Buurvrouw had het toen wel snel in de gaten maar het was al te laat. Dier is weer ingeladen maar is thuis toch gestorven aan ws inwendige bloedingen. Het is al 35 jaar geleden, maar ik zie het nog voor me.

Verschrikkelijk zeg! Ook voor jou om er achter te rijden en het zo te zien gebeuren....

Het was ook vreselijk. Je ziet het aankomen maar je kunt niks. Elke keer als ik langs die plek kom moet ik nog er aan denken. Het was dubbel zuur, want haar kampioenslint van de enters en twenters hing bij mij in de auto. Erg verdrietig allemaal.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:48

Mijn merrie is soms heel onrustig op de trailer. Als ik ga stoppen om te kijken wordt het erger en ik rijd dus steevast door. De trailer sluit ik hermetisch af. Maar stel nou dat ze zich los zou rukken etc, dan zou ik dat dus ook niet gauw opmerken.

Dan is het ook nog afhankelijk van wat voor auto je er voor hebt staan. Heb er vaak een grote bus voor gehad en dan voelde je nauwelijks iets. Met een gewone personenauto voel je iedere stap.

Kortom; het is niet zo zwart wit. Het is voor de eigenaresse in ieder geval vreselijk dat het gebeurd is.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:41

Wat ontzettend verdrietig.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:14

Pfft je ergste nachtmerrie wbt vervoeren..heftig!

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:56

VillaNeusjes schreef:
Ik moet bekennen.. Ik heb ooit een paard gehad dat zich had losgerukt, omgedraaid en over de klep heen geklommen was. Toen de bestuurder ineens een hoofd in de spiegel zag en stopte klapte hij op 't asfalt. Hij heeft er overigens toen niets aan overgehouden.

Dit artikel spreekt over rijdend op de snelweg, dat moet helemaal een klap zijn geweest.

Dus dat je dat niet merkt..dat kan... Sommige paarden doen dat vrij lenig blijkbaar.. Als het winderig is merk je 't wellicht ook minder. Of als je paard sowieso al onrustig is op de trailer, of what 't ook mag zijn


Ik zou ook zeggen,dat moet je merken, maar na die ene keer niet meer, en de bestuurder had toch echt ervaring...


Dit is dus de reden dat bij mij echt altijd het verduisterende plastic zeiltje boven de klep dicht zit, ze een stevig leren halster om hebben en vast staan aan ijzeren kettingen...

Wij hebben eigenlijk altijd jonge paarden die weinig mee zijn geweest en ik wil niet dat ze denken dat ze er boven de klep uit kunnen. Je kan niet alles voorkomen en ook een leren halster kan stuk, maar wil de kans zo klein mogelijk houden.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:00

Normaal gesproken voel je nog of een paard in de trailer anders gaat staan, laat staan dat het zich omdraait..........

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:41

Paar jaar geleden paard van toenmalige instructrice. Haar bijrijdster ging met dat paard op wedstrijd. Vriendin van haar ging ook mee met haar paard. Twee paarden in de trailer en ze kenden elkaar goed, want ze gingen vaker zo op pad. Net 10 minuten onderweg op de snelweg krijgen die paarden mot, de ene zakt door zijn achterbenen , komt met zijn kont onder der stang, drukt de stang eruit en vervolgens is stevigheid uit de trailer. De stang was er achter weg, paard vliegt achteruit en drukt de klep eruit. ja, toen lagen ze met z'n tweeën op het asfalt. Wonder boven wonder zijn ze er allebei helemaal bovenop gekomen. Paard van instructrice had over het asfalt gesleept en had verschillende schaafwonden, waaronder een redelijk diepe wond op zijn schoft. Die heeft een paar weken lang hooi uit een hooinet moeten eten, want hij kon en mocht niet bukken. Die ander had ook de nodige wonden. Die heeft een tijdje op een kliniek gestaan om te herstellen.
Dit gebeurde dus in zo'n korte tijd dat je daar amper op kunt reageren.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard valt uit trailer en sterft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:25

Ik vraag me echt af wat voor trailers, auto’s en paarden bovenstaande bokkers hebben, die voelen zelf iedere stap die hun paard zet :?
Ik voel zelf bijna niks, toen ik nog een x5 had voelde ik helemaal niks en nu met mitsubishi pajero pinin alleen als ik een groot paard erin zet die niet rustig staat. Niet bij een ijslander die een beetje loopt te kloten

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:28

Rizette schreef:
Normaal gesproken voel je nog of een paard in de trailer anders gaat staan, laat staan dat het zich omdraait..........

Ja als een grote Gelderse staat te rommelen voel je dat, maar een ijslander? denk het niet.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:33

wij hebben het ook ooit meegemaakt ,paard van dik 174cm in normale 2paards trailer, we hoorde een stommeltje. terug thuis stond hij achterste voren op de trailer. Zijn halster kapot maar verder alles heel en geen stangen los of schot krom ,zelfs hij, had geen schaafwondje :oo
We noemde hem maar houdini :Y)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:58

mavantos schreef:
VillaNeusjes schreef:
Ik moet bekennen.. Ik heb ooit een paard gehad dat zich had losgerukt, omgedraaid en over de klep heen geklommen was. Toen de bestuurder ineens een hoofd in de spiegel zag en stopte klapte hij op 't asfalt. Hij heeft er overigens toen niets aan overgehouden.

Dit artikel spreekt over rijdend op de snelweg, dat moet helemaal een klap zijn geweest.

Dus dat je dat niet merkt..dat kan... Sommige paarden doen dat vrij lenig blijkbaar.. Als het winderig is merk je 't wellicht ook minder. Of als je paard sowieso al onrustig is op de trailer, of what 't ook mag zijn


Ik zou ook zeggen,dat moet je merken, maar na die ene keer niet meer, en de bestuurder had toch echt ervaring...


Dit is dus de reden dat bij mij echt altijd het verduisterende plastic zeiltje boven de klep dicht zit, ze een stevig leren halster om hebben en vast staan aan ijzeren kettingen...

Wij hebben eigenlijk altijd jonge paarden die weinig mee zijn geweest en ik wil niet dat ze denken dat ze er boven de klep uit kunnen. Je kan niet alles voorkomen en ook een leren halster kan stuk, maar wil de kans zo klein mogelijk houden.


Het is vaak niet de ketting of 't leer wat kapot gaat. Maar de ringen, musketon etc.

En 't heeft ook weer een nadeel als je ze zo vast zet want 't kan zich ook nog ophangen. Ander paard is eens omhoog gekomen in m'n eigen trailer, schoot onderuit en lag op de rug. De kont naar voren en zichzelf ophangend omdat 't halster z'n hals naar voren hield. En denk maar niet dat de paniekhaak toen los wilde of de veiligheidsknoop. Dat was een zwaargebouwd paard van 650 kilo. Ik was blij dat ik altijd een zakmes op zak had.



En ja... Ik heb echt klinken van paarden gehad als 't gaat om trailers. 1 brak 'm zowat af, de ander sprong eruit (wel nog bij de verkoper, niet bij mijzelf) en de ander heeft 't dak van de trailer gemold en bijna zichzelf.


Leuk joh.. Paarden