Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 16:06

horses.nl
Sport
Afbeelding
Foto door Amanda


Onheil blijft het Nederlandse team op het EK in Hongarije achtervolgen. Nadat gisteren Thalia Rockx uit de uitslag moest worden geschrapt wegens bloed aan de mond van haar paard, trof vandaag hetzelfde lot Mercedes Verweij.
De Nederlandse U25-amazone zette een keurige 69.265% op het scorebord met haar paard Four Seasons, maar werd later uit de uitslag geschrapt.

Lees het volledige artikel op horses.nl

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:09

Goed zo. Pech voor hun maar regels zijn regels

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:28

Ik vind het wel gek dat de artikelen zo geschreven zijn alsof het lijkt dat de amazones slachtoffer zijn van de regels ipv dat de regels de paarden beschermen. Zijn de regels dan echt zo onterecht streng of zouden er misschien wat kritischer naar de oorzaak gekeken moeten worden door de media?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:38

Het staat er gek alsof Mercedes hetzelfde had als Thalia. Bij Thalia zat er bloed aan de mond bij Mercedes op de flank van het paard.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:39

Lieke schreef:
Ik vind het wel gek dat de artikelen zo geschreven zijn alsof het lijkt dat de amazones slachtoffer zijn van de regels ipv dat de regels de paarden beschermen. Zijn de regels dan echt zo onterecht streng of zouden er misschien wat kritischer naar de oorzaak gekeken moeten worden door de media?

Dus dat. En dan ‘een minuscuul beetje’. Maakt niet uit. Bloed is bloed. Ik mag hopen dat het er niet uit stroomde. :x

Dit heeft ook weinig met onheil te maken IMO. :?

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:48

Bij Thalia zat er een sneetje op de lip zoals ik las na een schrikreactie door omwaaiende hekjes.. dat is imo écht een ongeluk. Bij bloed op de flank noem ik het geen ongeluk.. inderdaad een totaal andere situatie

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:48

Yvank_ schreef:
Het staat er gek alsof Mercedes hetzelfde had als Thalia. Bij Thalia zat er bloed aan de mond bij Mercedes op de flank van het paard.


Dat is inderdaad een belangrijk verschil.
Bloed in de mond kan echt 100% perongeluk zijn, maar bloed op de flank gebeurt niet zo snel zonder reden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:59

Lieke schreef:
Ik vind het wel gek dat de artikelen zo geschreven zijn alsof het lijkt dat de amazones slachtoffer zijn van de regels ipv dat de regels de paarden beschermen. Zijn de regels dan echt zo onterecht streng of zouden er misschien wat kritischer naar de oorzaak gekeken moeten worden door de media?

Ik dacht het, jij zegt het.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:00

_Snow_White schreef:
Yvank_ schreef:
Het staat er gek alsof Mercedes hetzelfde had als Thalia. Bij Thalia zat er bloed aan de mond bij Mercedes op de flank van het paard.


Dat is inderdaad een belangrijk verschil.
Bloed in de mond kan echt 100% perongeluk zijn, maar bloed op de flank gebeurt niet zo snel zonder reden.


Eigenlijk kan het best wel van een insect zijn, als een dikke daas steekt, wil dat wel eens bloeden.. of als je er 1 doodmept, kan dat ook een vlek geven.

Wil niet zeggen dat dat zeker is wat er gebeurd is, maar ik vind speculeren in beide richtingen gevaarlijk.

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:16

_Snow_White schreef:
Yvank_ schreef:
Het staat er gek alsof Mercedes hetzelfde had als Thalia. Bij Thalia zat er bloed aan de mond bij Mercedes op de flank van het paard.


Dat is inderdaad een belangrijk verschil.
Bloed in de mond kan echt 100% perongeluk zijn, maar bloed op de flank gebeurt niet zo snel zonder reden.


Tja, kan ook langs een hekje gebeurd zijn. Ik vind beide gewoon niet kunnen en goed dat er zulke regels zijn. Ongeluk of niet, bloed is gewoon niet oke hoe dan ook gebeurd

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:25

Wat een overdreven dramatisch stuk.
De regels is duidelijk en prima.
Natuurlijk is het erger als het door door sporen komt of een continue gepluk of door bij wijze van langs een hekje stoten.
Bloed is bloed. 1 van de gemakkelijkste regels die er zijn.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:50

Het maakt toch niet uit wat het veroorzaakt heeft? Op het moment dat er een blessure is, wordt je gedisqualificeerd. Of dat nou kreupelheid is of een gat hier of daar of een sneetje.
Het maakt niet uit of het een ongeluk was, het paard ervaart op dat moment ongemak en het is bepaald oneerlijk om dan een prestatie te verwachten en ze had zelf gewoon niet moeten starten.
Wie niet horen wil, moet maar voelen. Ruiters moeten blijkbaar zo leren wat acceptabel is en wat niet.
De mishandeling in de paardensport is al veel te lang veel te ver gegaan.

Zelf zou ik graag een verbod op de neusriem zien na de klasse B.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:55

Verbod neusriem hoeft niet, wel elke combinatie bij het betreden van de ring even controleren.
Te strak einde wedstrijddag. Is het zo over met aansnoeren.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:55

Dat gebeurt nu al regelmatig met die neusriem. Bij zulke wedstrijden als deze helemaal bij elke combinatie maar ook in de basis heb ik het al meermaals meegemaakt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:56

Maar word nu iemand dan uitgesloten of mag deze die dan losser maken en verder rijden?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:58

Je kunt er om uitgesloten worden ja als het niet diervriendelijk is.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 17:58

Inderdaad goed dat deze regel er is.
Het kan ongeluk zijn maar van uit dierwelzijn moet je echt niet meer een gewond dier door willen rijden.

Aan de andere kant. Ik rij al jaren maar heb nog nooit mee gemaakt dat een paard bij mij is gaan bloeden uit zijn mond. De kans dat zo iets gebeurt per ongeluk is procentueel heel klein.
Laatst bijgewerkt door Blussem op 18-08-20 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:00

ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Hou op met speculeren en schuld aanwijzen.

Bloed bij Thalia is net zo vervelend als bij Mercedes.
De regel is streng en kijkt niet naar het hoe of wat.
En eigenlijk vind ik dat een slechte zaak
Want niet voor alles is uitsluiting nodig.

Mijn mening

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:02

ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Nee, nog nooit. Enige wat wel gehad heb is een singel plekje. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik daarmee door rij.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:05

Beide amazones hebben geen deel aan hoe dit artikel geschreven is, wie zegt dat beide niet achter de beslissing staan dat ze om deze regel uitgesloten zijn?
Ik lees nergens dat ze protest aangetekend hebben.

Het is zuur als je naar Hongarije afreist en dat dan dit gebeurd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:06

ullaatje
De regels is helemaal niet streng, het is juist prima dat niet naar het waarom word gekeken.
Dan is het alleen maar discussie voer.

Dit is de duidelijkste regel die er is, makkelijk toch :j

En nee nooit gehad, zou dat wel zo zijn geweest zou ik het aanvaard hebben. Wat de reden ook zou zijn.
Maar net als wat Cobiie zegt doen ze dat misschien ook wel gewoon.
Ik begrijp dat het zuur is, maar het is niet anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:07

ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??


Jawel hoor. Je weet alleen dat je met een bloedende en/of verse wond geen concours kan rijden, toch. Lijkt me eigenlijk ook niet meer dan logisch dat je eerst behandeld en dan verder kijkt. Daarnaast was dat hier niet het geval, geloof ik. Dus waarom je hiermee komt snap ik niet helemaal. Het is allemaal wat aanvallend voor slechts een mening.

Citaat:
Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Hou op met speculeren en schuld aanwijzen.

Bloed bij Thalia is net zo vervelend als bij Mercedes.
De regel is streng en kijkt niet naar het hoe of wat.
En eigenlijk vind ik dat een slechte zaak
Want niet voor alles is uitsluiting nodig.

Mijn mening

Er wordt toch geen schuld aangewezen? Alleen gemeld dat de uitsluiting terecht is en waarom.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:51

Volgens mij zijn de regels simpel en duidelijk. Op het moment dat je zou moeten gaan wegen, in welk geval wel of niet uitsluiten, heb je een hele colone stewards nodig. dat laatste gaat niet werken.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:15

ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Hou op met speculeren en schuld aanwijzen.

Bloed bij Thalia is net zo vervelend als bij Mercedes.
De regel is streng en kijkt niet naar het hoe of wat.
En eigenlijk vind ik dat een slechte zaak
Want niet voor alles is uitsluiting nodig.

Mijn mening


De regel is duidelijk en in het voordeel van het paard. En zo hoort het ook. Het paard mag in een dergelijke situatie nooit aan het kortste eind trekken. Andere zaken dan het welzijn/de gezondheid van het paard willen nog wel een belangrijker worden geacht. Zo wordt dat voorkomen. Altijd. Geen discussie, verschil van inzicht of invloed van wie dan ook mogelijk. Prima dus.

Ik hoop juist dat er meer regelingen aangaande welzijn en gezondheid van het paard op zo'n duidelijke en paardvriendelijke manier worden ingesteld.

Lalala12468
Berichten: 149
Geregistreerd: 23-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:42

ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Hou op met speculeren en schuld aanwijzen.

Bloed bij Thalia is net zo vervelend als bij Mercedes.
De regel is streng en kijkt niet naar het hoe of wat.
En eigenlijk vind ik dat een slechte zaak
Want niet voor alles is uitsluiting nodig.

Mijn mening


Wat heeft de lengte van de amazone met een doorspoorplekje te maken? Heb je zelf de proef gezien? Ze rijdt met een redelijk lang spoor en af en toe (met de wissels) had ze nog vrij grote hulpen.

De regel is misschien streng, maar elke regel die er is om het dierenwelzijn te bevorderen en handhaven is wat mij betreft een goede. En laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans dat er een daas lang genoeg op de spoorplek blijft zitten om daadwerkelijk te steken? Aangezien het been continu in de buurt is. En het woord minuscuul kwam bij de bondscoach vandaan die waarschijnlijk ten alle tijde haar team zal beschermen.

Ik wil zeker de amazone niet ‘bashen‘ iod. Ze reden een sterke proef met helaas in de laatste onderdelen wat foutjes, verder gewoon een vriendelijke proef. En ik denk niet dat er iemand is die hier meer van baalt dan zijzelf.