[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 08:47

*Facebook
Algemeen, opinie
Geschreven door Bianca Schoenmakers / Schoentje

Afbeelding
Bianca Schoenmakers. Foto: Aniek1985


Carolina Trujillo, een volgens mij intelligente vrouw, impliceert in het NRC dat we paarden met een beenbreuk zomaar in laten slapen.
Zo kijkt de stadse mens dus helaas naar een dier. Deze reactie heb ik gezet onder het Facebook bericht.

Hallo Carolina,
Als simpel ruitertje en niet-schrijver voel ik me wel een beetje vereerd dat u als gevierd schrijver en columnist mijn stukje op Facebook gelezen hebt en ook de moeite waard vindt het te noemen in uw column in het NRC. Iets wat we in Nederland een kwaliteitskrant noemen. Had dat maar vooraf tegen me gezegd, want dan was ik die krant gaan kopen.

Wel vind ik het jammer dat u uzelf als columnist voor die kwaliteitskrant dan zo minimaal verdiept in het onderwerp waar u over schrijft, in dit geval het paard.
uw verontwaardiging over het inslapen van Zindane geeft namelijk aan dat u uzelf een aantal dingen niet realiseert.

Een paard weegt zo ongeveer 700 kilo en hoewel we ze veel kunnen leren, langdurig liggen krijgen we ze niet aan het verstand gebracht.

Ten eerste omdat een paard, een prooi- en vluchtdier, zich dan onveilig voelt en het dus onprettig vindt om lang te liggen. Maar ook omdat zijn lichaam daar niet tegen kan.
Dat houdt dus in dat er constant 175 kilo op dat gebroken been rust.
Ten minste, als het rusten zou zijn. Een paard kun je namelijk ook niet leren stil te staan. Je kunt hem uiteraard in een box houden, maar bewegen doet hij sowieso.

Nou zijn er eenvoudige fracturen die met een schroef in het bot of spalken te repareren zijn, maar ook dan is succes niet gegarandeerd. Het kan namelijk dat dat been zo pijnlijk is, dat dat paard daar niet graag op steunt, dus zal al het gewicht op het been ernaast laten steunen. Dat been kan al dat gewicht niet aan en dan kan het zijn dat dat 'gezonde' been zo pijnlijk wordt, dat hij juist weer op zijn gebroken been gaat leunen.

Kortom, een paard met een gebroken been laten herstellen is soms mogelijk als de fractuur niet te gecompliceerd is, maar dat was bij Zindane niet het geval.
Maar de wetenschap staat uiteraard niet stil, dus ook gecompliceerde beenfracturen bij paarden proberen ze soms te repareren. Tot nu toe is dat een lange eenzame lijdensweg gebleken, met minimaal kans op herstel.

En beenbreuken komen helaas voor bij paarden, net zoals bij mensen. Soms door trauma van buitenaf, maar soms zonder een aanwijsbare reden.
Zo zag ik eens een gezond, jong en onbeleerd paard door de wei galopperen en ineens op 3 benen lopen. Een niet te repareren breuk in het bovenbeen. En ja, ik heb het zelf ook eens onder mij meegemaakt dat een pijpbeen van het paard brak, ook zomaar zonder reden.
Dit soort gevallen ken ik ook bij mensen, iemand die zich verstapt en iets breekt.
Net zoals dat in het wild gebeurt en dan heeft dat paard niet het geluk van een snelle vredige euthanasie. Dan moet hij met die pijn wachten in de brandende zon totdat er een roofdier komt om hem te doden en op te eten, waar hij zich in eerste instantie uiteraard zich tegen gaat verzetten, met alle stress en pijn van dien.

Dan ben ik toch blij met onze minder natuurlijke manier van het dier uit zijn lijden te kunnen verlossen. Iets wat veel mensen ook wel graag wat makkelijker gedaan zouden zien in de humane levens.

De column van Carolina Trujillo is hier te lezen

Disclaimer
Dit artikel is een opiniestuk. Dit betekent dat dit de mening betreft van 1 persoon, en niet de mening van Bokt.nl noch van de Nieuwsredactie weergeeft. Opiniestukken zijn te herkennen aan de tag [OP]. Is er een onderwerp waarover jij een duidelijke mening hebt? Wil je die graag kenbaar maken op Bokt.nl? Stuur je opiniestuk dan in naar het account van de Nieuwsredactie of naar nieuwsredactie@bokt.nl, en wie weet zie jij jouw stukje terug op de voorpagina. Ingezonden opiniestukken worden eerst beoordeeld, en ook hier gelden natuurlijk de Boktregels.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:54

Deze reactie van Bianca kan ik me wel in vinden. Blijkbaar heeft Carolina geen idee dat een beenbreuk bij een paard niet echt vergelijkbaar is met die van een mens. Ik moest daar wel een beetje om lachen.

Om het stuk dat Bianca goed praat (in haar vorige stuk) m.b.t. hitte heb ik wat minder vriendelijke woorden, ik vind dat echt naïef en goed praten wat krom is. Er was gewoon geen goede reden om voor vermaak in die zinderende hitte te gaan rijden. Pas als professionele ruiters zich massaal gaan terugtrekken gaat organisatie dat beseffen.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:58

Ze heeft het goed en netjes uitgelegd. Ikzelf vind van dit stuk van het verhaal ook absoluut dat ze juist hebben gehandeld. Ik zie het echt niet voor me, een paard op z'n rug in een ziekenhuisbed, been omhoog en in het gips _O-..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:01

Waar ik vroeger veel respect had voor Bianca/schoentje. Is dat per blog aan het afnemen. :) Ik vind het altijd erg jammer dat onze/mijn sport op deze manier "verdedigd" wordt als je dat zo kan noemen. :) En dan heb ik het over dit stuk en over het stuk waarop de andere columniste gereageerd heeft.

De stukken over niet lang kúnnen liggen (omdat ze daar fysiek niet toe in staat zijn.) en euthanasie zijn de enige stukken die enigszins helpen ipv het erger maken en dat is dan op zo'n manier geschreven dat ik de kans reëel acht dat ze gewoon verder tegen de haren in strijkt waardoor het niet over gaat komen.

Dit is in mijn mening niet de sport verdedigen, dit is schoppen. :) En dat wordt, met een beetje pech, opgevat als zijnde "zie je wel, het is niet te verdedigen wat ze doen."
En he, misschien is het dat ook wel niet meer.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:03

Ik begrijp de toon van Bianca wel. De toon van Carolina was ook niet erg vriendelijk.
Jammer dat de OS zijn uitgesteld, anders had je een mooie vergelijking qua paardensport en hitte gehad.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:06

Bij haar vorige blogs was de toon net hetzelfde. Het zou júist veel effectiever zijn als ze de eer aan zichzelf hield en zelf fatsoenlijk bleef. Ze is toch geen drie meer?
"maar zij begon" is geen uitvlucht IMO.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:08

Feit is natuurlijk wel dat een beenbreuk meestal een doodvonnis is voor een paard. Dat deel is waar. Wat helaas ook het geval is, is dat er diciplines zijn waarbij een paard vaker een beenbreuk oploopt. Als er regelmatig een paard een beenbreuk op zou lopen bij een dressuurwedstrijd zou er ook gevraagd worden of dat nog van deze tijd is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:10

Die vraag wordt bij de dressuur al gesteld nav de bloedincidenten. Dus de eventing komt er IMO nog best goed mee weg.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:11

Ayasha, het is een ingewikkelde discussie. Niet inhoudelijk, iedere paardenliefhebber een zal het er mee eens zijn dat het laten inslapen van het paard de enige juiste actie was. De vraag is vooral hóe je moet reageren op een column als die van Trujillo. Die schrijft namelijk een hele hoop onwaarheden en de toon is zonder meer erg onaangenaam. Bianca antwoordt (op FB) min of meer in dezelfde stijl. Als dat niet werkt, wat zou wel een goede reactie zijn geweest? Het lezerspubliek bestaat voor een groot deel uit mensen met weinig verstand van paarden, dus je moet het niet te ingewikkeld maken. Dat is - in mijn ogen - wat Bianca probeert te doen. Als dat niet werkt, wat dan wel??

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:15

Het is wel zo dat het enorm geaccepteerd is dat paarden regelmatig overlijden tijdens sommige disciplines. Ik vind dat persoonlijk ook naar hoor..

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:19

De kolom gelezen en de reactie van Bianca. Ik ga mee met Kendra. Trujillo vermenselijkt het paard door een gebroken been bij het paard te vergelijken met een gebroken been bij beroemde sporters. De toon is sarcastisch en fel en ook badinerend.
Bianca reageert netjes terug, scherp en legt uit dat een beenbreuk bij een paard wel degelijk anders is als bij een mens.

In mijn ogen is er niets mis met het stuk van Bianca, het legt duidelijk uit wat een breuk bij paarden meestal betekent (euthanasie) en waarom dat zo is .

Dat het beter ware geweest bij die hitte dat paarden niet springen, daar kunnen de meningen over verschillen, maar dat komt maar zijdelings aan bod in het artikel van Trujillo.

De hoofdmoot gaat over het in haar ogen te gemakkelijk dood maken van een paard en zo suggereert ze: "dat gebeurt nl want het is toch maar een gebruiksartikel waar een gebroken been niet bij past". Dat is hetgeen dat Bianca weerlegt. Dat doet ze goed en ik ben het ermee eens.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-08-20 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:20

Juist een fatsoenlijke inhoudelijke reactie met feiten. Je kan feiten ook simpel uitleggen. Als je dat niet kan begrijp je het zelf niet voldoende of moet je simpelweg gaan toegeven dat er, met starten in dergelijk weer, wellicht niet helemaal voor het welzijn van het paard gekozen is.

Hadden niet verschillende bokkers juist dit zien aankomen in het topic over Zidane? Alles wat ze zegt had ik al veel eerder verwacht te horen van de ene of andere hoek en dat doen we zelf hoor. We maken het ze vreselijk makkelijk. :)
En dat Bianca voor deze columniste, dus ook in mijn naam reageert, maakt dat ik dit me wel aan trek. Ze spreekt over die dieren alsof het fietsen zijn, sport assecoires. Als dat op mij al zo over komt, hoe komt dat dan over op de leek?

Behalve dat dit dier niet meer te redden was. Welke onwaarheden verkondigd Trujillo in die laatste column? (ja ik heb de blog gelezen.)

Mij verbaast het nl ook hoe "licht" "wij" over de dood van een dier gaan waar we zo genaamd zo om geven. The show must go on, right?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:22

Ik denk niet dat de DA dit paard lachend geëuthaniseerd heeft, noch denk ik dat de eigenaar van het paard hier vrolijk over was, om van de ruiter maar te zwijgen.
Maw, ik geloof er geen klap van dat 'wij' hier 'licht' over denken.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:24

Volgens mij is de clou van Carolina's artikel niet dat paarden met een beenbreuk geëuthanaseerd worden, maar de onvriendelijkheid van de mensheid om paarden over vaste hindernissen te laten springen en dan ook nog eens met de temperaturen van die dag.
Met alle risico's van dien voor het paardenlijf, risico's die euthanasie tot gevolg kunnen hebben. Daar verwijzen de in mijn ogen cynische opmerkingen naar.

Ik vind het verweer van Bianca daarom niet passend bij het artikel.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:28

Grit schreef:
Volgens mij is de clou van Carolina's artikel niet dat paarden met een beenbreuk geëuthanaseerd worden, maar de onvriendelijkheid van de mensheid om paarden over vaste hindernissen te laten springen en dan ook nog eens met de temperaturen van die dag.
Met alle risico's van dien voor het paardenlijf, risico's die euthanasie tot gevolg kunnen hebben. Daar verwijzen de in mijn ogen cynische opmerkingen naar.
Dan zie je dus hoe mensen verschillend kunnen lezen, want ik lees dat toch echt heel anders.
Of anders gezegd, als dit de bedoeling was van de columniste, dan had ze in mijn ogen een ander artikel moeten schrijven en dat was ik het met haar eens geweest. Dus in dat opzicht is haar kritische artikel mislukt, als wij (Grit en ik) die het over dat punt met elkaar eens zijn dit al zo verschillend lezen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:30

Eén van de andere onwaarheden in de column van Carolina is trouwens die vaste hindernissen die niet meegeven. Corret me if I'm wrong, maar ik dacht dat crosshindernissen al een hele tijd wel degelijk ook mee moeten geven/los moeten komen als een paard er in valt/over struikelt. Niet bij het eerste het beste tikje, maar wel bij een val.

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:31

Ik moest echt even lachen om het stuk dat Trujillo schreef: "Bij de persconferentie: helaas, we hebben Neymar moeten laten inslapen." :')

Dat terzijde vind ik dat Ayasha hier een punt heeft. Trujillo legt wel de vinger op een paar zere plekken, bijvoorbeeld de hitte. Natuurlijk is een botbreuk bij een paard compleet anders dan bij een mens, maar er zijn zeker zaken die wij naar mijn mening als paardensporters (generaliserend) zouden moeten herzien. Ik denk (en vind) dat het tijd wordt voor een soort revolutie in de paardensport, anders gaat deze niet meer duurzaam zijn.

Ik vind het verweer niet heel sterk, het focust zich sowieso maar op één aspect en dat is de beslissing tot inslapen. De rest (hitte bijvoorbeeld) wordt genegeerd. Van mij had het dan wat feitelijker/zakelijker gemogen.

Desalniettemin vind ik wel dat e.e.a. uitgelegd mag worden aan de niet-paardensporters. Want euthanaseren was hier denk ik de enige humane keuze.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:40

Ibbel schreef:
Eén van de andere onwaarheden in de column van Carolina is trouwens die vaste hindernissen die niet meegeven. Corret me if I'm wrong, maar ik dacht dat crosshindernissen al een hele tijd wel degelijk ook mee moeten geven/los moeten komen als een paard er in valt/over struikelt. Niet bij het eerste het beste tikje, maar wel bij een val.

Bij mijn weten slechts een deel maar daar ben ik ook niet 100% zeker van, wellicht kan een eventer dat voor ons opklaren. :)

Maar is dat de enige onwaarheid?
Want in haar gehele betoog is dát denk ik niet wat onze sport de das om gaat doen.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:54

Goh ik vind die column van Carolina Trujillo nog alles meevallen hoor. Nee, ze heeft geen inzicht in hoe de anatomie en aard van een paard verschillen van een mens of hond en waarom euthanasie dus een heel logische keuze is. Zij lijkt te denken (zoals zoveel niet-paardenmensen) dat hier erg laconiek mee omgegaan wordt, en tja dan is het aan "de paardenwereld" om daar meer tekst en uitleg over te verschaffen. Ik denk alleen niet dat het nodig is om dat op een beledigd toontje te doen, wat ik wel proef in column van Bianca Schoenmakers.

Over het rijden van een wedstrijd in de warmte kunnen we kort zijn - daar waren ook heel veel paardenmensen niet bepaald positief over.

In algemene zin denk ik dat het heel gezond is om af en toe eens de mening van een leek te horen of te lezen en onszelf af te vragen ja waarom eigenlijk, waarom doen we dat zo, waarom is dat ok? Deze discussies en de publieke opinie, zijn uiteindelijk startpunten tot veranderingen van binnenuit.

Wat ik me overigens andersom wel weer afvraag, als je Fabio Jakobsen er toch bij wil betrekken... Hoe kan het dat er onder andere in de paardensport zo gelet wordt op de omgeving (hindernissen die meegeven, eisen aan de ondergrond etc), en dat de wielersport daar dan onvoldoende aandacht aan geeft? Blijkbaar heeft elke sport andere prioriteiten en accenten, maar door naar elkaar te blijven kijken, een andere blik te verwelkomen, en te vergelijken kunnen we van elkaar leren en verder ontwikkelen. Daar zijn die ogen aan de zijlijn heel nuttig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:54

Wat de sport de das om gaat doen is dat paardenwelzijn niet op nr 1 staat op alle gebieden. Dat er hogere punten gescoord worden met voorbeengezwaai, dan hoe dat tot stand is gekomen.
Als punten voor harmonie, en de manier van africhting hoger zouden scoren dan het uitvoeren van de oefeningen (met jurering van het losrijden erbij) dan zou er een heel andere soort (dressuur) sport ontstaan waarbij het welzijn wel voorop komt.

Bij springen en eventing moet het zo veilig mogelijk gemaakt worden voor het paard, iedere vorm van twijfel daarover moet uitgesloten kunnen worden om zo het welzijn te kunnen waarborgen.

Dat zijn de enige manieren om kritiek van buitenaf te kunnen weerleggen en de sport ethisch te kunnen blijven verantwoorden.

Ik vind het wel goed dat Bianca het verschil uit legt tussen een gebroken been bij een paard en een mens. Vele mensen en organisaties die vanalles roepen en uit hun verband trekken mikken op de ontwetendheid van de niet-paardenmens. Dus voorlichting en educatie blijven belangrijk.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:56

JorineV schreef:
Goh ik vind die column van Carolina Trujillo nog alles meevallen hoor. Nee, ze heeft geen inzicht in hoe de anatomie en aard van een paard verschillen van een mens of hond en waarom euthanasie dus een heel logische keuze is. Zij lijkt te denken (zoals zoveel niet-paardenmensen) dat hier erg laconiek mee omgegaan wordt, en tja dan is het aan "de paardenwereld" om daar meer tekst en uitleg over te verschaffen. Ik denk alleen niet dat het nodig is om dat op een beledigd toontje te doen, wat ik wel proef in column van Bianca Schoenmakers.

Over het rijden van een wedstrijd in de warmte kunnen we kort zijn - daar waren ook heel veel paardenmensen niet bepaald positief over.

In algemene zin denk ik dat het heel gezond is om af en toe eens de mening van een leek te horen of te lezen en onszelf af te vragen ja waarom eigenlijk, waarom doen we dat zo, waarom is dat ok? Deze discussies en de publieke opinie, zijn uiteindelijk startpunten tot veranderingen van binnenuit.

Wat ik me overigens andersom wel weer afvraag, als je Fabio Jakobsen er toch bij wil betrekken... Hoe kan het dat er onder andere in de paardensport zo gelet wordt op de omgeving (hindernissen die meegeven, eisen aan de ondergrond etc), en dat de wielersport daar dan onvoldoende aandacht aan geeft? Blijkbaar heeft elke sport andere prioriteiten en accenten, maar door naar elkaar te blijven kijken, een andere blik te verwelkomen, en te vergelijken kunnen we van elkaar leren en verder ontwikkelen. Daar zijn die ogen aan de zijlijn heel nuttig.


Misschien omdat een wielrenner zelf de keuze heeft om zich bloot te stellen aan onveilige omstandigheden? die weet waar hij/ zij mee instemt.
Een paard is "overgeleverd" aan de ruiter en dat is precies wat mensen dwars zit over de paardensport als die ruiter niet de goede keuzes maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:02

Bianca heeft de essentie van de column niet begrepen
En verstand ervan of niet, het publiek heeft er een mening over waar we rekening mee moeten gaan houden.
En dan was het beter geweest om het evenement niet door te laten gaan met deze temperaturen. We moeten er voor waken dat we naar de buitenwereld niet uitstralen dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn ipv sport partners

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:03

JorineV schreef:
Goh ik vind die column van Carolina Trujillo nog alles meevallen hoor. Nee, ze heeft geen inzicht in hoe de anatomie en aard van een paard verschillen van een mens of hond en waarom euthanasie dus een heel logische keuze is. Zij lijkt te denken (zoals zoveel niet-paardenmensen) dat hier erg laconiek mee omgegaan wordt, en tja dan is het aan "de paardenwereld" om daar meer tekst en uitleg over te verschaffen. Ik denk alleen niet dat het nodig is om dat op een beledigd toontje te doen, wat ik wel proef in column van Bianca Schoenmakers.


Dit! Waarom kunnen we niet normaal uitleg geven aan paardenleken? Waarom moet dat altijd op zo een sarcastische, lacherige manier? Na de eerste alinea had ik al zoiets van 'sooooo, lekker constructief zeg', denk je nu dus echt dat deze column ervoor zorgt dat de mevrouw die aangesproken wordt haar mening gaat nuanceren? Dit is weeral een gemiste kans om op een normale manier met elkaar te communiceren.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:04

Ik vind de toon van het bericht van Bianca niet zozeer een issue, je mag ook wel wat feller reageren vind om een punt te kunnen maken. Het kan het ook luchtiger houden (bijv dat stukje dat we paarden veel geleerd krijgen, maar niet dat ze gaan liggen voor lange tijd). Maar ik vind het ook jammer dat het stukje nauwelijks reageert op andere punten uit het stuk van Carolina, zoals de hitte (zeker in combinatie met vaste hindernissen). Ik vind absoluut dat evenementen die tijdens barre weersomstandigheden (dit kan ook overmatige regen zijn op een terrein wat glad wordt) plaatsvinden gewoon afgelast moeten worden. Ja er zal dan geld verloren gaan, dan moet er maar eens worden nagedacht of juli wel de ideale maand is voor evenementen of er wordt alleen gestart van 5 uur 's ochtends tot 10 bijvoorbeeld.

Ook die punten namelijk (rijden in de hitte en springen over vaste hindernissen met alle risico's van dien) zijn ook gewoon soms moeilijk te begrijpen voor andere mensen die niet in de sport zitten. Het dan maar afdoen met "ja, een paard kan ook zn been breken tijdens een galopje in de wei" vind ik dan een beetje onzin. Als je dan zo graag op die manier wilt goedpraten, kom dan met de volledige cijfers: Procentueel gezien hoeveel combinaties halen de finish zonder kleerscheuren en procentueel gezien hoeveel paarden overlijden door een random botbreuk zonder aanleiding? Tja, dat zijn cijfers die moeilijk te bemachtigen zijn, maar wel de cijfers die nodig zijn om enigszins een vergelijking te maken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:05

Het is wel moeilijk hoor Gini, probeer het maar eens bij een artikel van Dier en Recht. De aggresiviteit vliegt je om de oren..ookal leg je iets wel normaal uit.