Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 10:14

Hoefslag
Algemeen
Afbeelding
Foto door Equipicture


Nadat twee jaarlingen in het Duitse Nienburg door wolven zijn gedood, spreken paardeneigenaren van een nieuw escalatieniveau. “Tot nog toe waren vooral pony’s, veulens en andere grazende dieren het slachtoffer geworden van het roofdier”, zegt de Bundesverband Deutsche Reiterliche Vereinigung.

Brief aan minister
De twee jonge Hannoveranen stonden met acht andere paarden op een weiland op het grondgebied van de Rodewalder Wolf. Pferdeland Niedersachsen GmbH, die de regionale fokkerij en paardensportverenigingen vertegenwoordigt, de Duitse paardensportfederatie en het platteland van Nedersaksen hebben een brief geschreven aan de minister van Milieu.

Klik hier om het volledige bericht te lezen
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 26-06-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten aangepast

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:47

En over 3 weken horen we weer dst dit geen wolf was?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:50

Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Jolliegirl

Berichten: 32967
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:51

anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.


Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.


Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:52

anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Dat is verschrikkelijk! Maar die wolf moet ook ergens leven en iets eten. Die kan er ook niets aan doen dat de mens alles zelf wil hebben.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:55

anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.



Lekker kortzichtig weer!

Want ik heb diverse dieren, ook paarden gehad. En ik vind wolven fantastisch!

Maar ik vind het jammer dat ze "huisdieren" en vee doden ipv de normale slachtoffers die ze normaal in bosgebieden maken.
Want je beseft je ook wel dat het vleeseters zijn en ze normaal dus andere beesten doodbijten he?

Denk wel dat diereneigenaren in gebieden met wolven eens serieus naar hun omheining en stallinsgmogelijkheden moeten kijken :) je bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je dieren als je die buiten laat :)

Marigold

Berichten: 12566
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:57

Oei. Jammer dat zoiets gebeurd (vooropgesteld dat het idd de wolf was).
EU heeft de beschermde status ingesteld en toen oostelijke landen bij EU kwamen goldt bescherming daar ook, zodoende komt de wolf weer op.
Voor de natuur een mooie natuurlijke toppredator. Voor houders van dieren wat minder fraai.
Toch zou het zonde zijn als het uit de hand loopt en de jacht weer begint. Wolven zijn bijzondere dieren.. dus jammer om te lezen dat het soms toch misgaat..

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:58

Jolliegirl schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.


Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.


Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.


Ok andersom gedacht, hoe denk je dat het landschap eruit gaat zien als iedereen wolfveilige afrasteringen heeft staan? En wie dat gaat betalen ? en hoe de invloed daarop op de rest van de natuur is?

speurneusc

Berichten: 5371
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:59

Jolliegirl schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.


Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.


Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.


er is al bewezen dat er geen juiste omheining al dan niet met stroom helpt tegen een wolf die binnen wil komen, binnen komen doet ie.

en het zijn niet alleen schapen koeien paarden maar ook huisdieren, je hond of kat of miss wel je kind als die net op verkeerder plek is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:00

anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Helaas gaat je stelling niet op.

Ik heb zelf een paard en kippen. In de toekomst wil ik schapen en varkens erbij. En ja ik vind wolven die zelf besluiten zich in Nl te vestigen, helemaal prima. Maakt de cirkel rond voor wat betreft het wild. En een betere balans daarin is absoluut welkom. Zelfs de schaapsherder hier deelt die mening.

Maar dat vergt van ons dierenhouders wel een investering in een degelijke huisvesting. Want ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze kiezen voor een gemakkelijke prooi ipv een zwijn of hert die alle kanten op kan vluchten. Het is onze verantwoording de boel aan te passen naar een veilige situatie. Mijn kippen moet ik ook tegen de vos beschermen, anders zijn ze alle 100 in een week dood gebeten. Dat weet je nu eenmaal als je kippen neemt, zeker in het buitengebied. En die aanpassingen betaal ik ook zelf.

Natuurlijk is het een hele omschakeling, maar dat is een fase die we door zullen moeten.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:00

Jolliegirl schreef:
En over 3 weken horen we weer dst dit geen wolf was?

Enige dagen geleden stond in het Eindhovens dagblad een stuk over een vrouw in Sterksel die vorige week 2 schapen verloor door een wolf, en nu achter haar huis in beschermd natuurgebied een reekalf vergeefs heeft geprobeerd te redden die was aangevallen door een groep honden van een uitlaatservice die daar helemaal niet mocht komen. In feite stammen honden af van wolven en sommige rassen zijn dan ook nog een soort wolven.Die ook niet zonder gevaar voor anderen losgelaten kunnen worden.Voor degenen die een linkje willen: ik heb nog de papieren krant dus geen internetlinkjes.

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:02

Sneu voor de paarden en de eigenaren!

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:02

Wat heeft een uitlaatservice zonder controle (aanpakken dat bedrijf!) te maken met een wilde wolf?

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:04

@Idinn
Het is een absoluut verschil tussen een gesloten kippenren maken en een volledig wolfvrije weide-afrastering.
Hier zou dat geen optie zin.. dan kunnen mijn paarden niet meer de wei in en mogen ze alleen op een kleinere paddock op mijn bouwblok omdat ik geen hoge afrastering mag (en kan) maken om mijn wei.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:05

Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd. :')

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:05

"Het ministerie van Milieu is tot nu toe uitgegaan van bijna 390 vergrijpen door wolven."
Fijne omschrijving vergrijpen _-:(

vergrijpen. vergrijpen werkw. refl 'zich ~ aan': iemands iets onoorbaars of onzedigs aandoen Voorbeeld: `Hij had zich wel degelijk aan haar vergrepen. ` Bron: WikiWoordenboek.

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:07

Earth schreef:
Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd. :')

Eens! En zo is er een waslijst met voorbeelden. ;)

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:08

Daar wordt nooit fatsoenlijk op ingegaan in een discussie als men zegt dat men dan maar moet investeren in een goede omheining.
Idinn, hoeveel heb jij moeten omheinen qua meters, wat voor omheining heb je en hoeveel heeft dat gekost?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:13

Palmera schreef:
Wat heeft een uitlaatservice zonder controle (aanpakken dat bedrijf!) te maken met een wilde wolf?

Omdat men soms oppert dat honden de daders zouden kunnen zijn i.p.v.wolven.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:13

Aan de ene kant wil men met alle geweld natuur terug en als dat voorzichtig gebeurd is het huis te klein.
Ja ik weet het het zal je paard maar zijn.
(Wij hebben hier in de Krimpenerwaard last van bevers, want die ondermijnen de dijken door hun geknaag aan bomen en het bouwen van dammen, met alle gevolgen van dien)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:17

Earth schreef:
Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd. :')

Wolven loslaten tussen hulpeloze dieren in omheinde weidegebieden heeft niets met natuur te maken.Ik vind het nogal sadistisch eerlijk gezegd.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:20

anjali schreef:
Earth schreef:
Zoveel mensen die biologisch, vegan en ecologisch willen, en we moeten beter zorgen voor onze aarde enzo en de natuur moet worden hersteld. Maar oh weej als dat te dichtbij komt, oh weej als we er last van hebben, dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat zo hypocriet altijd. :')

Wolven loslaten tussen hulpeloze dieren in omheinde weidegebieden heeft niets met natuur te maken.Ik vind het nogal sadistisch eerlijk gezegd.


Wie heeft het over wolven loslaten tussen hulpeloze dieren? Die snap ik niet zo goed?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:22

#welkomwolf _-:(

Nogmaals : er is in ons overbevolkt en verstedelijkt landje geen plaats voor een dergelijk roofdier. Dat deze dieren hier komen is niet alleen voor ons (en onze huisdieren/vee/kinderen) een probleem, maar ook voor de wolf zelf. Geen omheining houdt hen tegen, en het is veel makkelijker een veulen te grijpen uit een omheind stuk weide, dan kms te moeten lopen achter een wild hert. Tevens zullen deze dieren, door de grote concentratie aan mensen hier, aan mensen gewend worden, met alle gevolgen van dien. Ik voorzie incidenten naar mensen toe, en wolven die doodgereden worden in het verkeer. En dan pas zal de prowolfliga gaan beseffen dat er een probleem rijst.
Bescherm deze dieren aub tegen zichzelf en breng ze ergens heen waar ze plaats hebben.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:28

Jolliegirl schreef:
Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.

https://www.nwzonline.de/wesermarsch/wirtschaft/suerwuerden-wolfsdiskussion-92-prozent-der-risse-unter-vollschutz_a_50,8,3366853073.html?

Vertaling:<<<25-06-2020 Duitsland
Cijfers uit wetenschappelijke studie in Frankrijk tonen: "92 procent van de wolvenaanvallen vindt plaats onder volledige bescherming"

<<Wolven discussie in Stadland:
"92 procent van de wolvenaanvallen vindt plaats onder volledige bescherming"
Sürwürden; Het door de Nabu-districtsvoorzitter Franz-Otto Müller voorgestelde kuddebeschermingscentrum is voor de German Sheep Farming Association (FDS) geen probleem. Dit wordt benadrukt door de voorzitter Wendelin Schmücker, die als herder werkt in Winsen an der Luhe (district Harburg). De enige oplossing is een consistente regeling van de wolvenpopulatie.
Deichschäfer geeft het op.
Franz-Otto Müller had het Kuddenbeschermingscentrum in gesprek gebracht nadat de NWZ had gemeld dat met Hans Haxsen uit Sürwüderdeich de vierde dijkherder van de tweede Oldenburgse dijkband het nu opgeeft vanwege de wolf.

De Naturschutzbund (Nabu) schetst het beeld van een functionerende kuddebescherming door hekken, zegt Wendelin Schmücker. De herder haalt onderzoeksresultaten aan van Dr. Laurent Garde, ecoloog en antropoloog van het Research Institute for the Implementation of Pasture Management in the Alpes mediterranée (CERPAM) in Frankrijk. Garde heeft ontdekt dat 92 procent van alle wolvenaanvallen onder volledige bescherming plaatsvindt. Zelfs waar kuddebeschermingshekken kunnen worden gebruikt volgens de wettelijke vereisten, worden ze regelmatig overwonnen door wolven[/b]. Hekken van dit type kunnen bijvoorbeeld niet worden toegepast op dijken of in de bergen.

Alleen in het wolvenverblijf
"Professionele afrasteringen tegen wolven zijn alleen beschikbaar in wolvenverblijven in Duitsland", besluit Wendelin Schmücker bitter. 'Niemand wil zo'n hekwerk in het landschap hebben en de samenleving wil het ook niet financieren.'
Wendelin Schmücker beschuldigt de Nabu ervan niet geïnteresseerd te zijn in een serieuze discussie over de toekomst van weidedierenhouding.
In gebieden waar weidedieren niet op een wolfveilige manier konden worden ingeschaard, moet hervestiging worden uitgesloten door een consistente regulering van de wolvenpopulatie. In dit verband eist de ondersteunende vereniging volledige transparantie over de wolvenpopulatie in Duitsland en de buurlanden en een erkenning van het feit dat er moet worden uitgegaan van een internationale uitwisseling van wolvenpopulaties.
Schmücker wil niet langer accepteren "dat het natuurbehoud met hulp van Kleinstaaterei de wolvenpopulatie in Duitsland te klein berekenen, om zo de juridische interventies van de EU te vertragen om de bestanden zo lang mogelijk te behouden". Net als in andere Europese landen moet consistent bestandsbeheerbeheer mogelijk worden en met behulp van het in Duitsland beproefde territoriumysteem geïmplementeerd worden.>>
https://www.nwzonline.de/wesermarsch/wirtschaft/suerwuerden-wolfsdiskussion-92-prozent-der-risse-unter-vollschutz_a_50,8,3366853073.html?
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 26-06-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:29

Dat 'je houdt de wolf weg met de juiste omheining' lijkt wel net zo'n hardnekkig sprookje te worden als 'als je een paar maanden voor een paard hebt gezorgd omdat de eigenaar het niet doet, dan is ie van jou'