Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 22:02

*De Hoefslag
Sport
Afbeelding
Foto: Eric Knoll/FEI

Rein Duijts en Jantine Leeflang hebben een nieuwe endurancevereniging opgericht buiten de KNHS. De vereniging met de naam Langeafstandruiters is ontstaan uit onvrede over de gang van zaken bij de KNHS endurancevereniging (KEV), zo is te lezen op hun website.

Hun doel is om in een vriendelijke en ontspannen sfeer lange afstanden door de natuur te rijden. Alleen gericht op de breedtesport. Alle rassen zijn welkom, net als aanspanningen.

Als reden waarom zij een vereniging opgericht hebben buiten de KNHS geven zij aan dat de KNHS zich teveel op de topsport en weinig op de breedtesport richt.

Lees het hele artikel op De Hoefslag.

jasmijn5
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-08-12

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:24

wie volgt.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:19

Ik ga eens contact opnemen met Langeafstandsruiters want ik zit er aan te denken om met mijn tinker merrie Endurance te gaan rijden.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:16

tja er zit ook wel een kern van waarheid in. maar of al die versplinterde verenigingen gaan overleven is ook maar de vraag.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:27

Oehlala schreef:
tja er zit ook wel een kern van waarheid in. maar of al die versplinterde verenigingen gaan overleven is ook maar de vraag.


Als je internationaal wilt starten kom je niet om de knhs heen.
Als je dan als nieuwe organisatie deze mensen, de ruiters die daar starten, op paarden van zulke stallen rijden of als trainer geregistreerd stonden van overleden paarden over één kam scheert als de mensen die de paarden daadwerkelijk de dood inrijden, dan vraag ik me idd af hoe dat afloopt.

Edit: ik ga er wel vanuit dat ze dus ook goedkoper zullen zijn dan de knhs dus dat is zeker een winsituatie voor mensen die zéker niet internationaal willen starten, ze hoeven immers ook geen kosten voor internationale kaders mee te betalen.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:41

Ik ben heel benieuwd of het echt gaat lukken. Ik zou wel via een chillere organisatie willen starten.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 10:45

daffie1986 schreef:
Als je dan als nieuwe organisatie deze mensen, de ruiters die daar starten, op paarden van zulke stallen rijden of als trainer geregistreerd stonden van overleden paarden over één kam scheert als de mensen die de paarden daadwerkelijk de dood inrijden, dan vraag ik me idd af hoe dat afloopt.


Ik vraag me af wat je bedoelt.

Volgens mij vindt deze nieuwe organisatie dat de KNHS als teken van afkeur richting de UAE gewoon géén riding permits moet afgeven aan NL ruiters, of dat nou brave ruiters zijn of rotte appels.
Er wordt volgens mij helemaal niet geroepen dat iedere Nederlander die in de UAE start paarden de dood in jaagt.

Of bedoel je dat niet?

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:51

maar de nieuwe vereniging is toch juist voor mensen uit de breedtesport, en niet voor die, die internationaal starten. Dan moeten ze het doen zoals Jan Tops, met de allerijksten lunchen en je eigen clubje beginnen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:50

Ik kan dit alleen maar toejuichen!

KNHS begint echt verschrikkelijk duur te worden. Je betaalt nu al aan lidmaatschap + start kaart al 100 euro per jaar en dan heb je nog geen wedstrijd gereden.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:58

Ibbel schreef:
Volgens mij vindt deze nieuwe organisatie dat de KNHS als teken van afkeur richting de UAE gewoon géén riding permits moet afgeven aan NL ruiters, of dat nou brave ruiters zijn of rotte appels.
Er wordt volgens mij helemaal niet geroepen dat iedere Nederlander die in de UAE start paarden de dood in jaagt.

Of bedoel je dat niet?

Ik kreeg (kom niet meer op endurance pagina's) van hun opmerkingen toch altijd het idee dat ze alle mensen even schuldig vonden aan de personen die de paarden de dood in reden. Tenminste, schuldig is misschien niet het juiste woord meer alsof je het goedkeurde. Meen me een opmerking te herinneren in de trant van dat ruiters hun lidmaatschap moesten opzeggen en dat dat in hun ogen de enige reden was om te laten zien dat je het er niet mee eens bent.

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak het idee verder niet af.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:04

Oehlala schreef:
maar de nieuwe vereniging is toch juist voor mensen uit de breedtesport, en niet voor die, die internationaal starten. Dan moeten ze het doen zoals Jan Tops, met de allerijksten lunchen en je eigen clubje beginnen.


Het is jammer dat de FEI de "macht" heeft om te voorkomen dat er niet meer landelijke bonden erkend kunnen worden. Zou iets meer diversiteit brengen voor leden en dus ook meer prijsverschillen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:13

Blussem schreef:
Ik kan dit alleen maar toejuichen!

KNHS begint echt verschrikkelijk duur te worden. Je betaalt nu al aan lidmaatschap + start kaart al 100 euro per jaar en dan heb je nog geen wedstrijd gereden.



Helemaal mee eens.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:44

Nou bokt, de hele essentie is het gedonder in de UAE, de KNHS doet niets en kijkt ernaar. Zeven dode paarden dit jaar, een dood paard van een nederlandse ruiter
https://nieuws.horse/2019/12/29/paard-d ... se-ruiter/
en ook nog eens een mega dopingschandaal met de toptrainer van de 'topruiters'.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ement.html

De KEV, die geen enkele macht heeft, heeft wel afstand genomen van deze woestijnraces, maar meer kunnen ze niet doen, omdat ze gedegradeerd zijn tot een soort ceremoniële functie binnen de KNHS. De KNHS richt zich, bij alle takken van paardensport, teveel op de topsport en gebruikt de breedtesport als melkkoe. Dat megalomane KNHS centrum spreekt alleen al boekdelen. Wat heb je daar als ruiter in de provincie aan?

De endurance promotieregels worden gewoon door de KNHS aan de laars gelapt, zogenaamd 'talentvolle' ruiters, krijgen vrijstellingen waardoor ze zo snel mogelijk door kunnen naar de woestijn. De Duitse bond is veel harder, die verbieden woestijnruiters om deel te nemen aan nationale wedstrijden en sluiten ze uit van nationale kampioenschappen.

Zeker nu de alle wedstrijden zonder FEI toezicht zijn verreden in de UAE, dan is roepen dat je op dopingvrije paarden rijdt daar natuurlijk een absoluut wassen neus. Wie deelneemt aan wedstrijden daar doet aan dierenmishandeling, willens en wetens.

Daaróm werd het tijd voor een nieuwe vereniging, die zich weer richt op waar het om moet gaan; diversiteit van rassen, prestaties van combinaties, jij en je paard. En niet een gedopete knol die ergens uit de woestijn gerukt is, ingezet wordt op het WK voor Nederland en later doodneervalt en onder de doping blijkt te zitten. :-(
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-06-20 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:52

daffie1986 schreef:
Ik kreeg (kom niet meer op endurance pagina's) van hun opmerkingen toch altijd het idee dat ze alle mensen even schuldig vonden aan de personen die de paarden de dood in reden. Tenminste, schuldig is misschien niet het juiste woord meer alsof je het goedkeurde. Meen me een opmerking te herinneren in de trant van dat ruiters hun lidmaatschap moesten opzeggen en dat dat in hun ogen de enige reden was om te laten zien dat je het er niet mee eens bent.

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak het idee verder niet af.


Ah, dat bedoel je. Ja, en ik snap dat gevoel ook wel.
Als jij volledig 'clean' bent en persoonlijk absoluut tegen doping etc, en je gaat tóch daar starten dan is dat ten eerste volkomen zinloos als je je eigen schone paard meeneemt want je eindigt in de achterhoede (én krikt het finishpercentage verhoudingsgewijs op plus je doet het dier de stress van de vliegreis aan) én je sluit dan je ogen voor de wantoestanden (waarbij dan het excuus schijnt te zijn: ik zal wel eens bewijzen dat het 'clean' ook kan, yeah, right). Je hebt daar als 'schone' ruiter niets te zoeken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:03

Ibbel schreef:
daffie1986 schreef:
Ik kreeg (kom niet meer op endurance pagina's) van hun opmerkingen toch altijd het idee dat ze alle mensen even schuldig vonden aan de personen die de paarden de dood in reden. Tenminste, schuldig is misschien niet het juiste woord meer alsof je het goedkeurde. Meen me een opmerking te herinneren in de trant van dat ruiters hun lidmaatschap moesten opzeggen en dat dat in hun ogen de enige reden was om te laten zien dat je het er niet mee eens bent.

Begrijp me niet verkeerd, ik kraak het idee verder niet af.


Ah, dat bedoel je. Ja, en ik snap dat gevoel ook wel.
Als jij volledig 'clean' bent en persoonlijk absoluut tegen doping etc, en je gaat tóch daar starten dan is dat ten eerste volkomen zinloos als je je eigen schone paard meeneemt want je eindigt in de achterhoede (én krikt het finishpercentage verhoudingsgewijs op plus je doet het dier de stress van de vliegreis aan) én je sluit dan je ogen voor de wantoestanden (waarbij dan het excuus schijnt te zijn: ik zal wel eens bewijzen dat het 'clean' ook kan, yeah, right). Je hebt daar als 'schone' ruiter niets te zoeken.


Het heeft gewoon niets met endurance te maken die wedstrijden. Een gebulldozerde uitgevlakte racebaan met racehekjes in een eentonig landschap. Het zijn gewoon races, maar dan 100+ km

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:38

Klopt.
Sorry dat ik zeg. Maar in prestatie sport waar 80% aan doping doet ga jij zonder doping nooit winnen. Tenzij je prestatie verbeterende middel gebruikt die toevallig nog niet op doping lijst staat.
Nee, dit moet je echt niet willen. En moet zeggen dat gene die ik ken die dit ambiëren, dat je daar ook niet heel blij van wordt.
Die spreken ook gerust over om het paard na de wedstrijd direct te verkopen. Dat zegt ook meteen genoeg.

Amateur sport gaat het trouwens gelukkig wel vrij goed met de dierwelzijn. Maar in de top is echt een wachelijk sport en geloof mij maar dat dit ook nooit gaat veranderen. Want zodra geld en echte winnen komt kijken dan komt dierenwelzijn in het gedrang.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Endurancevereniging buiten de KNHS opgericht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:22

geldt dit niet voor alle takken van paardensport?
in de springsport worden ze ook met allerlei middelen in de benen gehouden. daar zijn er ook maar weinig die langdurig duurzaam in de sport lopen. zodra ergens geld om de hoek komt, en veel geld, zijn alle normen en waarden weg.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:48

Ik vind dat wat generaliserend. Er zijn er ook die zonder enige training hun paard een uur door de duinen jassen en dat ' amateursport' of ' recreatie' noemen.

Ik denk wel dat de KNHS dit( en de afsplitsing van ik meen de Tuigers? Deze week?) Wel als een signaal moet zien en het goed is dat er geen vanzelfsprekend monopolie is :) dat maakt de noodzaak tot beter omgaan met de kritiek groter.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:25

Oehlala schreef:
geldt dit niet voor alle takken van paardensport?
in de springsport worden ze ook met allerlei middelen in de benen gehouden. daar zijn er ook maar weinig die langdurig duurzaam in de sport lopen. zodra ergens geld om de hoek komt, en veel geld, zijn alle normen en waarden weg.



Ja..geld vast voor elke tak van de paardensport maar voor nu houden we het even bij de Endurance..