Jager schiet paard dood in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:25

Dat is wel bijzonder want drijf en drukjacht is niet toegestaan in NL zover ik weet.

Edit: even op gezocht en op klein wild is drijfjacht wel toegestaan blijkbaar.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:46

Treurig. Altijd ben ik hier bang voor geweest en bij jacht haalde ik of de paarden thuis of ik ging op de wei staan zodra ik hoorde dat ze in de buurt kwamen.

Lands wijs lands eer, leven en laten leven, maar iemand zijn paard wel of niet neerschieten is wel heel erg slordig en treurig voor de eigenaar.

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:16

SusanH schreef:
Dat is wel bijzonder want drijf en drukjacht is niet toegestaan in NL zover ik weet.

Edit: even op gezocht en op klein wild is drijfjacht wel toegestaan blijkbaar.

Ja doen ze op hazen hier. Beesten maken geen kans dan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:05

Wat ik dan wel bijzonder vind, maar dat is off topic, is dat het bij op groot wild jagen niet is toegestaan. Terwijl er echt wel flinke zwijnen overlast is op een aantal plekken, doordat er simpelweg veel te veel zijn, en ze zijn ook op plekken waar een 0 stand zou moeten gelden. Dan is afschot nodig. Maar er mag geen drukjacht uitgevoerd worden op zwijnen. Met als gevolg dat wanneer een jager een groepje spot en er 1 schiet, de rest pleite is. Dat zet geen zoden aan de dijk. Zeker op plekken waar eigenlijk een 0 stand zou moeten gelden zoals op sommige plekken in Brabant. Zitten er zat maar ze krijgen het niet onder controle.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:11

Of technieken gebruiken zoals ze in Amerika doen om de verwilderde varkens te vangen, grote vangkraal met camera, afstandsbediening poort en voer, als alles binnen is poort toe en afvoeren naar de slacht met de gehele groep of ter plekke schieten. Kost paar weken per locatie, maar dan kan je grotere groepen in 1x weghalen zonder dat ze in paniek bv de weg op rennen of zich verwonden.
Laatst bijgewerkt door tamary op 17-06-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:13

Drijfjacht is in Nederland wel toegestaan, wilde zwijnen met mate.

Citaat:
Welke vormen van drijfjacht zijn toegestaan?
Een drijfjacht op kleinwild zoals op haas, konijn en fazant en de landelijke vrijgestelde vos is toegestaan. Verboden zijn drijfjachten en drukjachten op wilde zwijnen, edelherten, damherten en reeën.

In Limburg is hierop een uitzondering namelijk de één op één drijfjacht op wilde zwijnen. Hierbij mag maar één drijver zonder hond in het uit te drijven perceel zijn, maar kunnen meerdere jagers om het bos staan mits deze voldoende onderlinge afstand houden dat een zwijn altijd binnen het schootsveld van één jager zal komen. In de praktijk betekent dit dat jagers minimaal 100 meter uit elkaar moeten staan.


Op zich begrijp ik ook wel dat ze dat niet zomaar mogen, dan moeten ze zich aan regels houden en dat blijkt hier fazantenjacht al erg moeilijk (lees uitzetten en voeren)
Laat staan met het kaliber waar ze zwijnen mee doden.

Dan krijg je dus van die sukkels als in dit bericht.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:19

SusanH schreef:
Wat betreft lopen met geladen geweer. Niet om het goed te praten. Maar het was 4.30. Mensen die nachtdiensten draaien weten dat dat de tijd is om in te kakken. Dikke kans dat hij niet helemaal helder was.


Het was 4.30. Net licht en de beste man was dus net wakker. Die had niet de hele nacht doorgehaald. Ten eerste mag je niet na zonsondergang (of voor zonsopkomst) jagen en ten tweede zie je in het donker ook geen barst.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:58

oomens schreef:
mairead schreef:
Ik heb ooit eens gehoord dat jagers in Duitsland wel houden van een borreltje vóór de jacht...

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlandse bokkers maar héél weinig nodig hebben om volop te gaan speculeren en generaliseren.

_O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:25

Ibbel schreef:
SusanH schreef:
Wat betreft lopen met geladen geweer. Niet om het goed te praten. Maar het was 4.30. Mensen die nachtdiensten draaien weten dat dat de tijd is om in te kakken. Dikke kans dat hij niet helemaal helder was.


Het was 4.30. Net licht en de beste man was dus net wakker. Die had niet de hele nacht doorgehaald. Ten eerste mag je niet na zonsondergang (of voor zonsopkomst) jagen en ten tweede zie je in het donker ook geen barst.


Voor hetzelfde geldt heeft hij de hele nacht op een hoogzit gezeten. Voor kijken in het donker hebben ze nachtkijkers uitgevonden. Nogmaals, niet om het goed te praten want het is een stom ongeluk. Maar of hij vroeg in de ochtend is gegaan weten we simpelweg niet.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:29

Wat doet het er ook toe? Met een scherp wapen in de hand hoor je zelf ook scherp te zijn, en anders liever maar een keertje overslaan, lijkt mij. Maar goed, we zijn uiteraard allemaal mensen en maken allemaal wel eens fouten. Alleen heeft het hier wel grote gevolgen en ik blijf het vreemd vinden dat het een dodelijk raak schot op een paard geweest is.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:48

Hier jagers die keurig van tevoren komen melden dat ze gaan jagen, zodat ik de paarden eventueel op stal kan houden. En nee, ze zijn ook niet dronken als ze gaan jagen :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:02

tess_84 schreef:
SusanH schreef:
Dat is niet de enige reden. Er is geen top predator. Die paar wolven die er nu lopen kunnen de populatie herten, zwijnen, reeën onvoldoende uitdunnen. Daar is de jacht ook voor.


En als er dan een paar wolven zijn, beginnen de boeren te klagen dat ze een gevaar zijn voor hun vee. Tja :x
Bovendien is het om dezelfde reden die ik boven al noemde, dat de wolf weg was: natuurlijke habitat ingenomen door de mens. Als wij gaan knoeien met de natuur, "moet" je natuurlijk meer en meer ingrijpen.


En die wolven gaan ook niet een heel bos achter wild aan rennen als de schapen en lammetjes makkelijk te vangen slachtoffers zijn die geen kant op kunnen ...

Hoe denk je dat mensen vroeger hun dieren beschermden? Toen er nog wel wolven waren? Dat mogen wij niet meer... Ik zou ook laaiend worden als ik ze mijn dieren zie opjagen en aanvallen. Dan ga ik echt niet lijdzaam toekijken hoor!

Anoniem

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:02

Weet niet hoe het in Duitsland is, maar hier mag je om half 5 in de ochtend nog niet jagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:03

SusanH schreef:
Er wordt nu op bokken geschoten Ibbel. Iig, dat was 2 weken terug nog wel zo. Maar dan nog. Een reebok heeft wel een iets ander formaat als een paard.

Edit: In Nl mag nu idd op bokken gejaagd worden: https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... nederland/.

Je mag reebokken schieten tot 1 september dacht ik, de geiten en kalveren van 1 oktober tot 1 maart dacht ik. Het aantal is wel per gebied vast gesteld,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:10

Mindim schreef:
Weet niet hoe het in Duitsland is, maar hier mag je om half 5 in de ochtend nog niet jagen.
Gut, tis om 5.00 al licht, ja dan mag het, half uur voor zonsopkomst en half uur na zonsondergang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:11

Popstra schreef:
Hier jagen ze ook. Heel het jaar rond in de weides op hazen en reeen en dan smorgens als het net schemert. Ik ben er nooit zo blij mee als mijn paarden In de wei staan...

Je mag in nederland niet het jaar door op reeen schieten, doet men dat buiten de gestelde tijden (valwild uitgezonderd) dan is men gewoon aan het stropen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:24

SusanH schreef:
Maar een jager gaat niet het bos in om zomaar te schieten, die kennen de omgeving als hun broekzak. Weten wat voor wild er precies zit en waar. Gaan een paar dagen goed observeren, voor ze het schot plaatsen. En doen dan ook nog check, check dubbel check bij wijze van spreken.

Goh. Een hele prestatie dan, om na een paar dagen observatie en een driedubbele check tóch een paard te schieten in plaats van een hert. Petje af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 01:43

Kuggur schreef:
SusanH schreef:
Maar een jager gaat niet het bos in om zomaar te schieten, die kennen de omgeving als hun broekzak. Weten wat voor wild er precies zit en waar. Gaan een paar dagen goed observeren, voor ze het schot plaatsen. En doen dan ook nog check, check dubbel check bij wijze van spreken.

Goh. Een hele prestatie dan, om na een paar dagen observatie en een driedubbele check tóch een paard te schieten in plaats van een hert. Petje af.

Volgens mij heeft ze het over de gemiddelde jager ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:02

Nee. Ik heb het over een goede jager. Was reactie op de post van Ibbel over dat een jager makkelijk per ongeluk een geit schiet ipv een bok. Een goede jager kent het gebied op zijn duimpje en weet precies wat waar zit.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:10

Ibbel schreef:
SusanH schreef:
Wat betreft lopen met geladen geweer. Niet om het goed te praten. Maar het was 4.30. Mensen die nachtdiensten draaien weten dat dat de tijd is om in te kakken. Dikke kans dat hij niet helemaal helder was.


Het was 4.30. Net licht en de beste man was dus net wakker. Die had niet de hele nacht doorgehaald. Ten eerste mag je niet na zonsondergang (of voor zonsopkomst) jagen en ten tweede zie je in het donker ook geen barst.


Net wakker? Niet goed wakker zal je bedoelen :(

Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:23

Ongeluk of niet, Vergunning inleveren voor altijd. Dit soort dingen moeten niet kunnen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:33

Persevero schreef:
Ongeluk of niet, Vergunning inleveren voor altijd. Dit soort dingen moeten niet kunnen.


Ik vind auto-ongelukken ook niet kunnen. Rijbewijs inleveren dan maar.

Slaat natuurlijk nergens op. Een ongeluk kan gebeuren. En daarom is het een ongeluk. Elk jachtincident wordt onderzocht en ik kan je zeggen dat de regels flink streng zijn. Geen jager schiet zomaar voor de gein een paard dood.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 00:43

Nu een paard, de volgende keer een kind.
Ik vind echt not done dat vuurwapens op deze manier in de openbare ruimte gebruikt mogen worden.

Btw, Als jij auto ongeluk veroorzaakt waarbij je verkeers regels hebt overtreden krijg je doorgaans wel een bekeuring en het innemen van je rijbewijs valt onder de mogelijkheden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34618
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:50

Blussem schreef:
Nu een paard, de volgende keer een kind.
Ik vind echt not done dat vuurwapens op deze manier in de openbare ruimte gebruikt mogen worden.

Btw, Als jij auto ongeluk veroorzaakt waarbij je verkeers regels hebt overtreden krijg je doorgaans wel een bekeuring en het innemen van je rijbewijs valt onder de mogelijkheden.


Voor een jager zitten er ook flinke consequenties aan zoals jetta aangeeft.

iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Jager schiet paard dood in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:55

Maar de man was toch onderweg naar zijn auto. Was hij dan niet klaar met de jacht? Dan was hij dus illegaal bezig.... Want waarom zou je als je nog gaat beginnen met de jacht, naar je auto lopen?

Ik heb er totaal geen verstand van hoor, maar dat lijkt me heel erg onlogisch, dat je met een geladen wapen naar je auto loopt, als je nog moet gaan beginnen?