Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:57

Doorgangswegen :'). Het grootste probleem zijn de zwervende wolven en die komen overal, ook op plekken die totaal niet geschikt zijn en blijven daar dan rustig een paar weken hangen. Doden 60 schapen in een week, gaan achter jonge hengsten aan, hobbelen door woonwijken etc. Er werd in Heusden eerst ook geroepen dat het waarschijnlijk een hond was en dat onderzoek afgewacht moest worden. Totdat de wolf schapen die voor een camera liepen doodbeet en zich constant liet zien. Toen kwam er spoed dna onderzoek, stelde de provincie netten ter beschikking etc. Deze wolf liet zich veel zien, maar anders zorgt 6 weken afwachten op DNA uitslagen voordat je het woord wolf uit mag spreken voor heel veel leed.

Het idee met de wolf rondom Heusden was dat als hij niet meer bij vee kon komen, hij snel verder zou trekken. Want dan heeft hij simpelweg geen eten omdat er niet genoeg wild is. Hij zit nu in Belgie, ze dachten het al vanuit zijn brutale gedrag maar het blijkt nu ook uit DNA. Er wordt nu ook vanuit de provincie en zoogdierenvereniging gezegd dat vee rondom Heusden weer 's nachts naar buiten kan.

Ik snap dat het qua wolvenspotters en stropers lastig is, maar het beste krijgen ze een zender met een soort van alarmsysteem. En probleemwolven zoals deze, kunnen ze beter afschieten. Deze leeft al maanden in gebieden waar weinig wild zit, dood veel vee, deinst ook niet terug voor groot vee en nu in Belgie hebben ze hem ook op camera dat hij terwijl het licht is een stalgebouw in gaat. Ze moeten wel een beetje schuw blijven. In andere landen is ook beleid voor probleemwolven.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:47

Ik las in een bericht (link hier onder) dat het veulen waarschijnlijk al 3 dagen in het weiland had gelegen voordat er een melding werd gemaakt. Wat is overigens bijzonder vind als je een drachtige merrie hebt.
Maar als het echt zo is dat het veulen al 3 dagen in het weiland lang is het niet zo vreemd dat die zo was aangevreten door aaseters.

https://www.facebook.com/534007130301639/posts/1136339306735082/
Laatst bijgewerkt door AmyJamess op 15-06-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 12:59

Ik vind dat slordig van een eigenaar. Je weet dat je paard drachtig is en je weet wanneer een veulen komt. Kan er niet bij dat iemand niet dagelijks zijn dieren dan checkt!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:00

Of vorig jaar een hengst bijgelopen en niet geweten wanneer het dier gedekt is.
Wat niet wegneemt dat het erg slordig is als je niet dagelijks je dieren controleert.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:02

Popstra schreef:
Ik vind dat slordig van een eigenaar. Je weet dat je paard drachtig is en je weet wanneer een veulen komt. Kan er niet bij dat iemand niet dagelijks zijn dieren dan checkt!

Ik weet niet wat de regels zijn in Nederland, maar hier in IJsland ben je wettlijk verplicht je paarden sowieso dagelijks te checken, zwanger of niet....
moet wel zeggen, niet iedereen houdt zich daar aan...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:05

Hasselt is Belgie. :D

Maar in Nederland is er eigenlijk geen drol geregeld als het om huis/prive dieren gaat. Terwijl we wel "allemaal" klagen hoe slecht de bio industrie dieren het hebben met hun berg aan regels.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:14

Ja dat klopt, heb mezelf daar ook al een paar keer over verbaasd. Ook met berichtgeving uit Duitsland over die ijslander. Tegenover ons huis zijn ook 2 weides waar paarden staan zonder dat er iemand bij woont. Bij allebei de weides zie ik minstens iedere ochtend en avond iemand. En daar is dan ook nog vrij veel zicht op vanuit huizen en wegen. Snap niet zo goed hoe dieren dagen dood in een wei kunnen liggen. Maar ik weet ook niet hoe snel aaseters kunnen zijn en in hoeverre dat achteraf zo'n aantal dagen te zeggen valt, zeker bij een doodgeboren veulen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:42

Wauw, nieuwe term: "probleemwolf" :') En nee, afschieten vind ik niet de manier. Mensen willen allemaal zo graag natuur, maar als de natuur er dan eindelijk is, moet alles worden afgeknald. Niet cool.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:20

_Penotti schreef:
Janneke, onderzoek word er steeds gedaan, duurt alleen even.

En maatregelen nemen,
heb jij duizenden euro's over. punt uit?
De schotse hooglanders en schapen in Someren als voorbeeld, bevestigde wolf, lopen in een natuurgebied, hoe moet je dat op die manier omheinen? Punt uit onzin.

Jij wil heel Nederlander in de hekken.
Besef dat je dan daar ook niet meer kunt genieten als wandelaar van de natuur.
Dat herten op de plaatsen ook niet meer kunnen eten. Konijntjes als het onder stroom staat ook niet.

Je klets maar wat, punt. Duidelijk.

_/-\o_

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:29

FleurVP schreef:
Doorgangswegen :'). Het grootste probleem zijn de zwervende wolven en die komen overal, ook op plekken die totaal niet geschikt zijn en blijven daar dan rustig een paar weken hangen.



Ach jeetje.....

_/-\o_

Waarom schreef ik "doorgangswegen"...?
Nou, van tijd tot tijd worden wilde pups gezenderd, en zo weten we dat die beesten zo slim zijn om de Rijn over te steken in Duitsland, nadat ze bij Drenthe zijn binnengekomen en doorgaan naar de Kempen en de Zuiderburen.
En dat gebeurt niet door vanaf Wageningen oid de rivier naar het Oosten te volgen, nee: de eerste wolf die we op deze manier konden volgen boog na de Veluwe doelbewust af naar Remagen.
Zij volgde dus een geurspoor.

Natuurlijk doen niet alle wolven zoals deze jonge wolvin, dus ik krijg een naar gevoel bij de eerste smiley.

Ik ontstip.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:56

Ik denk dat we te rade moeten gaan bij onze buren; hoe gaan zij om met de aanwezigheid van wolven en wat kunnen wij daarvan leren?
Wat mij betreft moet het streven vervolgens zijn om naast elkaar in dit land te (kunnen) leven, en niet maar afschieten wat je even niet uit komt.
Het feit dat de wolf vrijwillig naar ons land komt is een teken dat het (relatief) goed gaat met de natuur. Laten we daar blij mee zijn.
Neemt niet weg dat je als eigenaar van een dier dat ten prooi valt aan een wolf natuurlijk heel ellendig bent.

Deze wolven expert kan veel beter dan ik verwoorden wat ik bedoel.

https://www.ad.nl/binnenland/wie-is-er- ... ~a24b0906/

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:15

Janneke2 schreef:
Diertje was niet schoongelikt, waarschijnlijk dood geboren - en de aaseters hebben hun werk gedaan.

Op zich :(:) geen fijne aanblik
- zeker niet als je naar je drachtige merrie gaat, vol verwachting, "en dan dat". |(

... maar de wolf die direct de schuld kreeg, treft geen enkele blaam.


Is het al doorgedrongen dat je er een beetje naast zit met je ''deskundige'' reactie? Of is het een klein missertje in je expertise?

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:03

In bijvoorbeeld Duitsland hebben ze het al jaren over probleemwolven en daar zijn ze ook de mogelijkheden om ze af te schieten aan het verruimen. Ik heb niet perse iets tegen wolven maar je moet het allemaal wel een beetje binnen de perken kunnen houden en tijdig kunnen ingrijpen. In Duitsland mocht bijvoorbeeld een wolf afgeschoten worden die over elektrische rasters heen sprong en veel vee pakte en een andere viel een aangelijnde hond aan en kwam veel te dicht bij mensen.
Uiteindelijk zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en de enige 'natuurlijke vijand' van de wolf. Daarom zijn wolven in basis ook schuw voor mensen. Maar dat moeten ze dus wel blijven.
Er komen wolven naar hier omdat er in andere gebieden heel veel zijn. Het is niet zo dat het met de natuur heel goed gaat, die gaat alleen maar achteruit. Al die bloemrijke bermen, rommelhoekjes, takkenwallen etc. die natuurorganisaties promoten passen ook helemaal niet bij wolfpreventie. Ik snap niet zo goed waarom een wolf zo heilig is voor sommige mensen in verhouding met andere dieren en waarom we 'whatever it takes' een wolf wel volledig zijn gang moeten laten gaan.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:01

Kuggur schreef:
Grappig overigens hoe er op één geval van "bewezen niet" gesprongen wordt als argument dat het wolvengevaar "dus" overdreven wordt.
De enige juiste conclusie is dat dit geval irrelevant is voor de discussie.

Grappig dat na een bericht over 1 geval dat geen wolf bleek, de meeste mensen de noodzaak voelen om te benadrukken dat het in andere gevallen wél zo was.
Net zo irrelevant...;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:15

CharleyT schreef:
Janneke2 schreef:
Diertje was niet schoongelikt, waarschijnlijk dood geboren - en de aaseters hebben hun werk gedaan.

Op zich :(:) geen fijne aanblik
- zeker niet als je naar je drachtige merrie gaat, vol verwachting, "en dan dat". |(

... maar de wolf die direct de schuld kreeg, treft geen enkele blaam.


Is het al doorgedrongen dat je er een beetje naast zit met je ''deskundige'' reactie? Of is het een klein missertje in je expertise?

Wat gaat er fout?
Want als je het bericht hebt gelezen, weet je dus dat het om een doodgeboren veulen gaat en geen wolf betrokken was.
Dus wat Janneke schrijft, klopt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:15

Asciugamano schreef:
Kuggur schreef:
Grappig overigens hoe er op één geval van "bewezen niet" gesprongen wordt als argument dat het wolvengevaar "dus" overdreven wordt.
De enige juiste conclusie is dat dit geval irrelevant is voor de discussie.

Grappig dat na een bericht over 1 geval dat geen wolf bleek, de meeste mensen de noodzaak voelen om te benadrukken dat het in andere gevallen wél zo was.
Net zo irrelevant...;)

Nee, want die gevallen zijn wél relevant voor de wolvendiscussie, denk er maar eens over na.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:18

FleurVP schreef:
In bijvoorbeeld Duitsland hebben ze het al jaren over probleemwolven en daar zijn ze ook de mogelijkheden om ze af te schieten aan het verruimen. Ik heb niet perse iets tegen wolven maar je moet het allemaal wel een beetje binnen de perken kunnen houden en tijdig kunnen ingrijpen. In Duitsland mocht bijvoorbeeld een wolf afgeschoten worden die over elektrische rasters heen sprong en veel vee pakte en een andere viel een aangelijnde hond aan en kwam veel te dicht bij mensen.
Uiteindelijk zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en de enige 'natuurlijke vijand' van de wolf. Daarom zijn wolven in basis ook schuw voor mensen. Maar dat moeten ze dus wel blijven.
Er komen wolven naar hier omdat er in andere gebieden heel veel zijn. Het is niet zo dat het met de natuur heel goed gaat, die gaat alleen maar achteruit. Al die bloemrijke bermen, rommelhoekjes, takkenwallen etc. die natuurorganisaties promoten passen ook helemaal niet bij wolfpreventie. Ik snap niet zo goed waarom een wolf zo heilig is voor sommige mensen in verhouding met andere dieren en waarom we 'whatever it takes' een wolf wel volledig zijn gang moeten laten gaan.
Omdat die uit Nederland verdwenen was en nu terug komt?
En de bloemrijke bermen enz zijn er vooral om te helpen dat andere soorten niet ook verdwijnen.
Wat heeft dat met ‘wolfpreventie’ te maken? (Wat bedoel je eigenlijk met ‘wolfpreventie?’)

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:16

FleurVP schreef:
In bijvoorbeeld Duitsland hebben ze het al jaren over probleemwolven en daar zijn ze ook de mogelijkheden om ze af te schieten aan het verruimen. Ik heb niet perse iets tegen wolven maar je moet het allemaal wel een beetje binnen de perken kunnen houden en tijdig kunnen ingrijpen. In Duitsland mocht bijvoorbeeld een wolf afgeschoten worden die over elektrische rasters heen sprong en veel vee pakte en een andere viel een aangelijnde hond aan en kwam veel te dicht bij mensen.
Uiteindelijk zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en de enige 'natuurlijke vijand' van de wolf. Daarom zijn wolven in basis ook schuw voor mensen. Maar dat moeten ze dus wel blijven.
Er komen wolven naar hier omdat er in andere gebieden heel veel zijn. Het is niet zo dat het met de natuur heel goed gaat, die gaat alleen maar achteruit. Al die bloemrijke bermen, rommelhoekjes, takkenwallen etc. die natuurorganisaties promoten passen ook helemaal niet bij wolfpreventie. Ik snap niet zo goed waarom een wolf zo heilig is voor sommige mensen in verhouding met andere dieren en waarom we 'whatever it takes' een wolf wel volledig zijn gang moeten laten gaan.


Wie heeft het over volledig zijn gang gaan?
Wolven zijn niet "van nature schuw" naar mensen, ze zijn structureel uitgemoord door mensen, en dan is het niet gek dat je een beetje op je hoede bent...

En, excuse me, gaan mensen zich nu beroepen op "dat ze onderdeel van de natuur zijn"?
Waar laten we dat uit blijken dan? Door te menen het recht te hebben de hele aarde te bezitten en uit te buiten ten koste van anderen?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:24

En dat uitgemoord hebben ze niet gedaan omdat het altijd zo'n fijn beessie in de buurt was.

Ik vind ons ook geen onderdeel meer van de natuur, althans niet in Nederland.
In Nederland bestaat geen natuur meer. Wat plukjes bos is geen natuur. Daarom hoort een wolf hier ook niet meer.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:40

Kuggur schreef:
Asciugamano schreef:
Grappig dat na een bericht over 1 geval dat geen wolf bleek, de meeste mensen de noodzaak voelen om te benadrukken dat het in andere gevallen wél zo was.
Net zo irrelevant...;)

Nee, want die gevallen zijn wél relevant voor de wolvendiscussie, denk er maar eens over na.

De overdrijving zit hem in het feit dat mensen elk gedood dier automatisch toeschrijven aan de wolf. Ze doen dus uitschijnen dat 100% van de gedode dieren door wolven gedood zijn. Dus 'wolven zijn heel gevaarlijk'.
Als zoals hier bewezen wordt dat bij een bepaald gedood dier de wolf er niks mee te maken had, wordt dat geval aan de kant geschoven. Zodat de indruk blijft dat elk gedood dier het slachtoffer van een wolf geweest is. Dus 'wolven zijn heel gevaarlijk'.
Het zou veel nuttiger zijn alle dieren die ten gevolge van een ongeluk dood gevonden in een weide te lijsten en daar de doodsoorzaak bij te zetten. Dus ook diegene waarvan je al vooraf weet dat een wolf er niets mee te maken heeft. Dan kan je de reële risico's inschatten. In een geval als dit zou een reusachtige dure omheining geen verschil gemaakt hebben. Een striktere opvolging van de drachtige merrie misschien wel.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Veulen Hasselt niet door wolf gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:52


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:21

Kuggur schreef:
Nee, want die gevallen zijn wél relevant voor de wolvendiscussie, denk er maar eens over na.

Die discussie werd in een ander topic gevoerd.
Dit topic ging alleen over het feit dat er in dit geval geen wolf in het spel was.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:24

Sclimpre schreef:
De overdrijving zit hem in het feit dat mensen elk gedood dier automatisch toeschrijven aan de wolf. Ze doen dus uitschijnen dat 100% van de gedode dieren door wolven gedood zijn. Dus 'wolven zijn heel gevaarlijk'.
Als zoals hier bewezen wordt dat bij een bepaald gedood dier de wolf er niks mee te maken had, wordt dat geval aan de kant geschoven. Zodat de indruk blijft dat elk gedood dier het slachtoffer van een wolf geweest is. Dus 'wolven zijn heel gevaarlijk'.
Het zou veel nuttiger zijn alle dieren die ten gevolge van een ongeluk dood gevonden in een weide te lijsten en daar de doodsoorzaak bij te zetten. Dus ook diegene waarvan je al vooraf weet dat een wolf er niets mee te maken heeft. Dan kan je de reële risico's inschatten. In een geval als dit zou een reusachtige dure omheining geen verschil gemaakt hebben. Een striktere opvolging van de drachtige merrie misschien wel.

My point exactly. ;)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:25


_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:20

Asciugamano schreef:
_Penotti schreef:
Maar heel zeldzaam dat hij wel gedood heeft is het inmiddels ook niet meer.

https://www.google.com/maps/d/viewer?fb ... 000014&z=6

Ja en dus?
In dit geval ging het niet om een wolf.
De rest is off topic.

Goededag, altijd zo vriendelijk?

Dus, dat het niet zo gek is als het tegenwoordig geen zeldzaamheid meer is dat het sneller aangehaald gaat worden.
10 jaar geleden hoorde je dat niemand zeggen, zo simpel werkt dat.
En aangezien er meestal getest word komt het ook gewoon in het nieuws wat het was.
Dus nergens word hij in een slecht daglicht geplaatst. Dat doet de wolf zelf wel met de wél vele aanvallen op zijn naam.