[BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 22:20

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Hier zie je de vier kwadranten


Een paar jaar terug was het voor mij een enorme eye opener toen ik ontdekte dat Linda Parelli onderzoek gedaan heeft naar verschillende persoonlijkheden van paarden. Zij noemde die persoonlijkheden "Horsenalities". Zij heeft de persoonlijkheden van paarden gecategoriseerd in vier verschillende quadranten, met twee assen: van Left Brain (dominant/zelfverzekerd) tot Right Brain (onzeker/angstig), en van Introvert (trager/zit meer in het hoofd) tot Extravert (voorwaarts/uitbundig). De komende blogs wil ik opdragen aan de vier mogelijke "Horsenalities": één blog voor elk, waarin ik er wat meer over vertel en wat van mijn eigen ervaringen deel.

Vandaag schrijf ik wat over de Left Brain Introvert, geïnspireerd door het paard waar ik sinds een paar weken mee werk. Deze merrie is namelijk echt een prototype Left Brain Introvert, volgens het boekje, uitgevonden en verbeterd. Left Brain Introverts, daar kent bijna elk paardenmens er wel eentje van. Een manege is eigenlijk geen echte manege zonder dat je er zo een tussen hebt zitten: zo'n trage trapzak die van aansporen alleen maar lángzamer lijkt te gaan, en gaat bokken als je vervolgens boos wordt.

De Left Brain Introvert is van nature een zelfverzekerd paard, dominanter, maar ook dapper en kalm. Soms iets te kalm, naar onze zin, want meestal hebben ze geen zin om meer te doen dan strikt noodzakelijk. Het is veel makkelijker voor ze om langzamer te gaan dan om te versnellen, en in hun meest ideale situatie staan ze lekker stil (met eten). De Left Brain Introvert zal meestal liever niet fanatiek voor je werken tenzij hij het nut ervan in ziet. Bakwerk zoals longeren, doelloos rondjes lopen, is vaak niet favoriet, maar buitenritten des te meer.

Ken jij ook zo'n paard?

De Left Brain Introvert
Bij het werken met een Left Brain Introvert paard zijn er altijd een paar dingen waar ik rekening mee houd. Misschien is het interessant om die hier ook op een rijtje te zetten voor jullie, dus dat zal ik hieronder doen.

  • Het werkt niet om hem door te pushen. Als hij geen zin heeft, en jij gaat met alle kracht, zwepen en sporen van hem eisen dat hij wel móet, dan ga je merken dat jij steeds meer nodig hebt, en hij steeds harder en heftiger gaat vertellen dat hij er echt geen zin in heeft. Wat wél werkt, is kleine korte dingetjes vragen, en meteen belonen zodra het goed gaat. Eigenlijk wil je voorkomen dat je het punt bereikt dat hij er weer de brui aan geeft, dus het is de truc om nét iets minder van hem te vragen dan hij verwacht, en daar ontzettend voor te belonen. Dat helpt voor zijn motivatie.
  • Wél heel specifiek zijn in wat je dan wil, is wel belangrijk. Ik beloon graag snel, maar dat betekent niet dat ik al beloon voor dingen die het belonen niet waard waren. Als ik vraag om draf, dan ben ik niet tevreden met lamlendig gesukkel, dan wil ik echt een draf. Maar als ik die enthousiaste draf dan krijg, kan ik wel na 3 passen zeggen: goed zo! Nu mag je weer even stappen.
  • De beste beloningen zijn rust en voedsel. Rust omdat hij eigenlijk niets liever wil dan relaxen. Dus als ik iets van hem vraag, en hij steekt er echt moeite in om het goede antwoord te vinden, dan beloon ik graag door hem de kans te geven even rustiger aan te doen. Voedsel doet het ook goed, zolang je maar rekening ermee houdt dat het paard er beleefd mee omgaat. Voedsel bied jij aan, maar mag hij niet eisen.
  • Left Brain Introverte paarden zijn niet traag van begrip, maar ze hebben wel nadenktijd nodig. Vaak worden ze al hard en boos zodra je iets van ze vraagt, en heeft het even tijd nodig voordat die negativiteit weer wegvloeit en de spanning uit het lijf verdwijnt. Als je ze die tijd gunt, wordt de sessie veel positiever.

Case study
Het paard waar ik het nu over ga hebben is dus zo'n paard. Ik werk met haar sinds een paar weken, tot die tijd is ze altijd door anderen verzorgd en gereden. Ik wil er meteen bij zeggen dat ik alleen maar kan vertellen over de dingen die ik nu op dit moment aan haar zie en ervaar, en dat mijn woorden hier dus geen oordeel zijn over hoe er in het verleden met haar omgegaan is. Ik weet dat er sowieso lieve mensen met haar gewerkt hebben die het beste met haar voor hadden.

Deze merrie zag ik voor het eerst in de wei, en het was een van de heftigere eerste ontmoetingen die ik ooit met een paard gehad heb. Op dat moment wist ik nog bijna niks over haar. We liepen met zijn tweeën die kant op, en ik liep richting haar en stond een paar meter bij haar vandaan stil. Zij kwam op me af, snuffelde even vriendelijk en ik gaf haar een aai. Ineens uit het niets vloog ze me aan. En dan bedoel ik inclusief platte oren, een opengesperde mond met ontblote tanden en een maaiende steiger. Ik denk niet dat ze me echt kwaad wilde doen want ze had prima door kunnen zetten, maar ze stond tegenover me stil, en elke kleine beweging die ik maakte was voor haar genoeg om haar oren opnieuw plat te doen en uit te vallen. Ik had niks in mijn handen, en dat is best een kwetsbaar gevoel, maar ik ging niet opzij en na een minuut of vijf besloot ze zelf te gaan grazen en scharrelde ze weg.

Sindsdien heb ik haar leren kennen en ik ervaar haar als een paard dat zich ontzettend onbegrepen voelt en dat die rare mensen maar stomme wezens vindt. Er zijn veel dingen waar ze niet helemaal oké mee is (helemaal niet van een vreemde, ze is toleranter naar mensen die ze kent), en als je dan over haar grens gaat ermee kan ze agressief uit de hoek komen. Poetsen had een gebruiksaanwijzing, want soms kwam er een venijnige hap naar achteren of een achterbeen omhoog. Hetzelfde gebeurde bij aansingelen. Als ik in de bak met haar kwam, voor grondwerk of rijden, was haar go-to "naar de uitgang gaan en daar blijven stilstaan". Je moest dan van goede huize komen om haar daar vandaan te krijgen.

Ik zie dat soort dingen wel als een uitdaging, en ik vind het interessant om hiermee aan de gang te gaan en te kijken of ik haar positiever kan laten nadenken over mensen, het weer leuk kan maken om met mensen aan het werk te gaan. Het gedrag komt voort uit dat ze mentaal zo'n barrière heeft, dus als ik dat kan veranderen, zal haar gedrag ook veranderen. Bovendien zal het helpen als ze merkt dat ik haar kleinste signalen al herken en respecteer. Ze gaf altijd hele kleine subtiele (introverte) signaaltjes, soms was het maar het licht wegdraaien of iets optillen van haar hoofd, of het stoppen met knipperen met haar ogen. Daarmee zei ze dat ze niet oké was. Als je dat niet zag, leek ze gewoon stil te staan, maar intern was ze zichzelf aan het opvreten. Op den duur zei ze dan: "Dit gaat te ver" en dan viel ze aan.


Afbeelding
Wandelen zoals het eerst ging: schouder naar me toe,
hoofd van me af, aandacht niet bij mij.
Aan het werk met dit paard
Wat ik dit paard heb geprobeerd te geven is rust. Niet doorgaan en doorgaan, maar die kleine signaaltjes al herkennen en respecteren. Bij de eerste keer poetsen betekende dat dat ik niet eens echt aan poetsen toe kwam. Ik liep op haar af en op twee meter afstand van haar voelde ik haar energie al veranderen. Haar oren ging heel iets naar achteren en haar hoofd ging iets defensief omhoog, ze zette zich al vast in haar lijf. Het was alsof ze zich schrap zette voor mijn aanwezigheid. Verder gebeurde er niets: ik had gewoon kunnen beginnen te poetsen. Dat zou echter al wel mentaal over haar grens geweest zijn. Dus in plaats daarvan ben ik gestopt en heb ik gewacht tot ze iets van de spanning losliet. Zodra ze weer ontspande (oren neutraal, hoofd weer iets omlaag), ben ik niet doorgelopen, maar liep ik juist weer naar achteren, als beloning voor de ontspanning. Dit heb ik de hele poetssessie herhaald. Uiteindelijk schoof de grens wat op, en heb ik uiteindelijk haar drie keer over de rug kunnen aaien met de borstel. Dat klinkt stom en betekenisloos, maar dit waren drie aaien met de borstel waar zij oké mee was. Dat vond ik een hele prestatie voor haar, dus ik ben toen gewoon gestopt.

Ook bij grondwerk in de bak merkte ik dezelfde mentale weerstand, ze kon mentaal echt op slot schieten. Als ik vroeg of ze de voorhand om kon zetten, bij mij vandaan, reageerde ze daarop door precies het tegenovergestelde te doen: dwars over mij heen walsen. Uiteraard heb ik dat niet toegestaan. Die correctie, daar moest ze over nadenken, dat zag ik. Haar neusgaten hield ze iets scheef, de haartjes bij haar neus trilden, soms schudde ze licht en subtiel met haar hoofd of zakten haar ogen half dicht. Allemaal signalen dat ze niet gewoon stilstond, maar bezig was met verwerken van wat er net gebeurd was. Die tijd heb ik haar gegeven. Het duurde ruim vijf minuten. Vijf minuten waarin we gewoon tegenover elkaar stonden. Ik stond rustig, ontspannen, bewegingloos te wachten en zij was maar in haar koppie aan het puzzelen. Na ruim vijf minuten kwam er ineens een diepe zucht en zakte haar hoofd iets naar beneden. Daarna kwam er een lik en een kauw. Allemaal tekenen van het loslaten van spanning. Direct erna keek ze meteen alerter uit haar ogen.

Pas toen kon ik weer iets nieuws van haar vragen en had ze het voorgaande verwerkt. Als ik meteen door was gegaan had dat ook gekund, maar dan had ze de spanning van die correctie nog in haar lichaam gehad. Als ik dat 10 keer gedaan had, was er 10 keer een beetje restspanning in haar lijf gekomen. Doe je dat lang genoeg, dan krijgt ze het niet meer verwerkt en zal ze ineens heftig uit de hoek komen omdat ze het niet meer kan bolwerken.
Afbeelding
Het paard van deze blog, hier zacht, attent en vriendelijk,
zoals ze nu steeds meer laat zien dat ze eigenlijk is.

Er waren toen mensen die me aan het werk zagen, en die zullen best vraagtekens gehad hebben bij deze grondwerksessie. Ik vroeg circa 1 keer in de vijf minuten iets van mijn paard, soms maar een enkele pas, en daarna stond ik weer vijf minuten leunend op mijn stickje te chillen. Joh, zullen ze gedacht hebben, grondwerk? Die hebben samen in de bak staan luieren.

Toch stond dit paard aan het einde van deze sessie bijna te slapen van vermoeidheid. De volgende keer dat ik met haar werkte kreeg ik echter nauwelijks lelijke blikken bij het poetsen, en ze viel ook niet meer heftig uit. Schouder opzij vragen, dat had ze ook begrepen. Toen nog niet perfect, maar ze kwam niet meer zo heftig in mijn ruimte, op af en toe een subtiel pasje na. Die nadenktijd, die had ze nodig gehad, plus het vertrouwen dat ik haar die nadenktijd zou geven.

We zijn nu een week of twee verder, en het voelt net alsof ik met een ander paard werk soms. Met wandelen houdt ze haar schouder fijn uit mijn ruimte in plaats van dat ze over me heen loopt, en ze houdt mijn tempo aan. Poetsen kan ik nu zonder platte oren, en de derde keer dat ik de singel wilde aansingelen deed ze een hap naar achteren maar bedacht ze zich halverwege de beweging, draaide terug naar voren met haar hoofd en begon ze te likken en kauwen. Sindsdien heeft ze niet meer gehapt.
Ook onder het zadel is ze al veel voorwaartser en meewerkender en gaat ze voorwaarts op lichte beendruk. Over het algemeen is ze opener geworden, communicatiever, minder in haar eigen koppie.

Ik ben heel benieuwd wat de toekomst gaat brengen met dit paard. Er zit namelijk een enorm zacht en vriendelijk paard onder dat defensieve schilletje. Ik geniet ervan om dat schilletje steeds verder los te peuteren. Hoe positiever je haar benadert en hoe meer vertrouwen je haar geeft, des te meer enthousiasme krijgt zij ook. Ik ben benieuwd of we haar over een paar maanden nog terug kennen!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 08:42

Interessant! Ik heb ook ooit zo’n paard gehad, zelf gefokt uit mijn merrie. Maar dit was totaal mijn paard niet. Dat past niet bij mij en heb ik ook geen plezier in om mee te werken. Ik denk dat ik de extrovertere paarden leuker vind. Edit: of in ieder geval de right brain paarden zo in je schema te zien.
Met die kant kan ik veel meer en toon ik ook meer geduld.
Bij het type paard wat jij beschrijft heb ik echt geen geduld, daar ben ik al snel klaar mee.

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:29

Goed geschreven! Ik had wel vaag over left brain introvert gelezen hier op bokt, maar jouw blog maakt het voor mij levend. Ik krijg bijna zin om zelf weer met een paard aan de gang te gaan. Heel benieuwd naar jouw volgende blogs.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:37

Ik herken een van mijn paarden compleet in je eerste deel. Crossen en bossen een heel fijn meewerkend dier. Dressuur wordt minder gewaardeerd en toont ze eerst bij elke vraag eerst weerstand. Inderdaad korte dingen vragen en belonen voor iedere goede pas werkt goed. Als je haar echt aan het werk krijgt gaat ze wel zoeken naar dingen om van te schrikken. Als je dat negeert stopt ze daar ook snel weer mee.
Gelukkig herken ik geen agressie bij haar. Ze heeft in principe ook niks geks meegemaakt qua training, ik ken haar sinds ze 2 is en heb haar sinds haar 3e.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:52

Zo duidelijk geschreven, dank je wel! Ik had al vaker over deze 4 types gelezen, maar herkende er nooit iets in. Nu heb je het zo duidelijk verwoord, ik ben erg benieuwd naar de andere 3 types.
Ik herken wel het een en ander van mijn paard in dit stuk, maar wil graag eerst alle beschrijvingen lezen voordat ik het zeker weet!

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:24

Wat een leuk stukje! Ik heb zelf ook een left brain introvert. Ik probeer bij haar altijd nieuwsgierigheid aan te wakkeren, en dat heeft enorm geholpen. Ze is veel opener naar mensen toe, en zoekt het contact bij anderen en ook dingen die ze eng vindt op. Hierdoor staat ze ook veel meer open voor nieuwe dingen.

Ik merk wel dat veel mensen wat moeite hebben met dit type paard. Ik krijg standaard te horen: "Ik vind jou en je paard een geweldig duo, maar ik zou er zelf nóóit zo een willen."
En dat is prima. Want ik ben helemaal gek op haar lekkere nuchtere karakter. Want met de juiste begeleiding en stimulans, is ze ene ontzettend lief en vriendelijk paard. :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 10:30

Wat een leuke reacties allemaal, dank jullie wel <3 Dat doet me echt heel veel goed.


SassyMoon schreef:
Goed geschreven! Ik had wel vaag over left brain introvert gelezen hier op bokt, maar jouw blog maakt het voor mij levend. Ik krijg bijna zin om zelf weer met een paard aan de gang te gaan. Heel benieuwd naar jouw volgende blogs.

Ik denk dat dit het grootste compliment is dat je me had kunnen geven, wat lief!!! :*

Suzanne F. schreef:
Interessant! Ik heb ook ooit zo’n paard gehad, zelf gefokt uit mijn merrie. Maar dit was totaal mijn paard niet. Dat past niet bij mij en heb ik ook geen plezier in om mee te werken. Ik denk dat ik de extrovertere paarden leuker vind. Edit: of in ieder geval de right brain paarden zo in je schema te zien.
Met die kant kan ik veel meer en toon ik ook meer geduld.
Bij het type paard wat jij beschrijft heb ik echt geen geduld, daar ben ik al snel klaar mee.

Ik heb het idee dat heel veel mensen dat zo voelen. Sowieso is de gemiddelde manier waarop veel mensen omgaan met paarden hier in Nederland denk ik een beetje no-nonsense. Zo van "kom op, lekker aan de slag, we gaan dit gewoon doen!"
De meeste paarden reageren daar erg goed op, en gaan dan daadwerkelijk hard aan de slag, maar de LBI dus echt niet, die krijgt dan alleen maar minder zin. Veel mensen raken daar heel gefrustreerd van en kunnen daar niet zo goed mee overweg. Ik weet dat ik het zelf vanuit mezelf ook zo voel, maar dat ik dan echt even een knop in mezelf moet omzetten om het anders aan te pakken. En wanneer die knop dan omstaat, kan ik tóch best wel veel voldoening halen uit het werken met deze paarden. Het vereist van me dat ik anders nadenk dan ik normaal zou doen, en dat vind ik heel leerzaam.

DreamGuide schreef:
Ik merk wel dat veel mensen wat moeite hebben met dit type paard. Ik krijg standaard te horen: "Ik vind jou en je paard een geweldig duo, maar ik zou er zelf nóóit zo een willen."
En dat is prima. Want ik ben helemaal gek op haar lekkere nuchtere karakter. Want met de juiste begeleiding en stimulans, is ze ene ontzettend lief en vriendelijk paard. :)

Wat leuk dat jij dat ook zo ervaart! Klinkt alsof jullie een hele fijne samenwerking gevonden hebben en het beste in elkaar naar boven halen!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:40

Ik heb zelfs twee hele vrrschillende paarden. Een extraverte Arabier en een introverte maar wel mega felle, dominante enthousiaste fjord. Allebei verschrikkelijk slim en snel. Dát is mijn type paard. Slim, snel en werkwillig.

Toen Joep kreupel werd ben ik op de tinker van een stalgenootje gaan rijden. Het maatje van mijn twee paarden maar wel heel erg left brain introverte. Wat hebben we allebei ‘afgezien’ en moeten wennen en werken aan de communicatie. Maar als het dan lukt - als je een enthousiast paard hebt - is dat zo waardevol. <3 Stiekem meer dan bij mijn twee aandachtzoekers. :’)

Heel leuk en herkenbaar geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:41

Leuk stukje om te lezen, vind het altijd wel interessant om over de 'horsenalities' te lezen, omdat je toch altijd net wat andere dingetjes tegenkomt.

Zelf ook een LBI (en een RBI, maar die komt later aan bod :Y) ) die ook volgens het boekje zich gedroeg, alles wat bij een LBI komt kijken kon je wel afvinken bij hem. Gelukkig is hij intussen wel wat meer naar het midden geëvolueerd, en komen er met momenten zelfs extroverte uitspattingen aan te pas (al dan niet right brain, je kan niet alles hebben denk ik dan maar, haha).

Ik vind de verandering in de pony heel fijn om te zien, al heb ik die niet door Parelli op zich bereikt, dat wilde allemaal niet zo. Maar met clickertraining en dan vooral gericht op de emoties ipv op de 'kunstjes' is het een hele andere pony geworden. Nu komt dit uiteraard vooral omdat ik verandert ben, had ik in mijn Parelli-tijd op die manier tegenover mijn pony gestaan zou hij vast ook verandert zijn, maar toen was ik zelf nog niet zover in het leerproces.

Maar het blijft toch heel vaak een knopje omzetten, en eens zuchten en diep in/uitademen en denken dat hij gewoon een beetje speciaal is en een beetje een andere aanpak nodig heeft .. Ik word er steeds beter in, maar soms zou ik toch willen dat het allemaal een beetje gewoner ging, zoals bij al die andere paarden :')

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:25

Heel tof geschreven. Heb ook een LBI, en ik herken heel veel dingen die jij hier neerschrijft. Ze kropte, zoals jij hier zegt, ook alles op en kon dat uit het niks exploderen, vaak over heel "kleine" dingetjes zoals bv, wanneer iemand haar snoep aanbood vond ze het prima, maar zodra die persoon haar op het zelfde moment aanraakte, viel ze aan. Of in de wei naar mensen toen ze gewoon hun paard kwamen halen. Dit had ook veel te maken met het feit dat ze een koliekoperatie achter de rug had en verplicht op stalrust moest.
Nu heb ik de indruk dat ik haar beter ken. Maar zoals jij beschrijft blijft het idd kijken naar die kleine signalen. En tijdens grondwerk idd heel veel tijd geven om alles te verwerken.
Heel mooie blog!

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:13

interessant om te lezen!

Ik heb mijn twee paarden gestald staan op dezelfde locatie ;) dus ik "ken" haar wel (als in, ik weet welk paard het is haha) maar wist niet dat ze zo was.
Fijn dat het zo goed gaat!

M_arjolein

Berichten: 1426
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:23

Super interessant om te lezen. Mooi geschreven en erg duidelijk uitgelegd. Krijg er nu veel meer beeld bij.

fleurtjeuh
Berichten: 10313
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:54

Super interessant om te lezen!
Heb eerder wel eens wat langs zien komen over deze horsenalities maar nooit echt naar gekeken.
Met je verhaal wordt ik sterk herinnerd aan een paard wat ik ook ooit heb getraind.
Dwars, koppig, dominant en soms leek ze wel gemeen.
Andere mensen vonden het geen fijn paard om mee om te gaan.
Maar ik werd nieuwsgierig.
Waarom deed ze zo zuur? Waarom was ze zo dwars?
Ik heb veel tijd met haar gespendeerd en langzaamaan leerde ik haar kennen. Ik heb uren met haar gestaan in de bak, gezadeld en wel. Gewoon stilstaan, ik op haar rug.
Lekker met z'n 2en niks doen.
Langzaamaan kon ik met haar aan het werk.
Inmiddels is dit meer dan 5 jaar geleden, maar dit paard mis ik nogsteeds. Ik denk echt dat ze mijn once in a lifetime was..
God wat mis ik dat dier...

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:58

Wat leuk, al die reacties en zo veel herkenning, daar hoopte ik een beetje op.

Janneke, wat leuk dat je haar herkent. Kom gerust eens hoi zeggen als je ons ziet :D

Welke horsenality zal ik voor de volgende keer eens over schrijven... :D

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:06

Sadira schreef:
Welke horsenality zal ik voor de volgende keer eens over schrijven... :D

LBE paarden vind ik zelf erg interessant en leuk om mee te werken!

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:33

Wat leuk! Deels herkenbaar, maar niet alles. Ik ben dus wel erg benieuwd naar de andere drie, misschien dat daar dan helemaal herkenning in zit.

Heb er wel even over nagedacht en vanmiddag al meteen wat van gebruikt. Wat dingen combineren en uitproberen. Dank voor het extra inzicht! :)

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:25

Doe de RBE!

mooney

Berichten: 7779
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:49

Mooi stukje! En heel duidelijk het introverte met de kleine signalen van ongemak die vaak over het hoofd worden gezien. Soms is doordacht even 'chillen in de bak' het beste wat je kan doen voor een paard, maar dat levert inderdaad soms wel gekke blikken op. Mijn RBI reageert dan wel weer anders als ze spanning opkropt, maar die heeft ook heel veel baat bij even stilstaan en stapje terug als ze de ontspanning weer heeft.

Ik heb zelf alles gehad behalve de left brain introverte. Mijn eerste Arabiertje was voornamelijk right brain extrovert, toen de kudde aangevuld met een right brain introverte Welshje. En haar dochter is een left brain extrovert (die doet het lekker even precies omgekeerd dan haar moeder :D ).
Ik heb wel een LBI waarmee ik werk via een klant, ik vind alle paarden leuk maar de ontzettende zachtheid die daaronder vandaan kwam toen we haar zekerheid en prettige communicatie boden was echt heel mooi en laat ook wel de kracht van zo'n persoonlijkheid zien.

evdpanne

Berichten: 3256
Geregistreerd: 27-10-07
Woonplaats: Voorhout

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:22

Ik dacht altijd dat mijn pony right brain introvert was maar misschien is het dan toch left brain introvert :+. Herken toch veel dingen in dit verhaal.

Shaggy is ook van de minimale uitingen. En misschien is dat ook de reden dat ik wel met hem kan lezen en schrijven buiten en andere niet... Na al mijn ervaringen met hem voel ik hem haarfijn aan waar andere het misschien niet aanvoelen als hij even niet oke is...

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:11

Ik genoot van je verhaal, er zit zo veel herkenbaarheid in! Mijn paard is right brain extravert, maar de pony is LBI, en ik herken heel erg de supersubtiele signalen die ze geeft om aan te geven dat ze er nog niet helemaal ok mee is, maar ook het wachten totdat mijn RBE er wel ok mee is! Daar zijn we in 2 maanden al verder mee gekomen dan met 3 jaar aan de teugels worstelen. Heel erg leuk, en als je op Bokt kon volgen zou ik dat zeker doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:20

Sadira schreef:
Welke horsenality zal ik voor de volgende keer eens over schrijven... :D


Misschien RBI doen? Omdat ze veel overeenkomsten hebben maar toch ook (belangrijke) verschillen .. Dan zit deze nog vers in het geheugen en is vergelijken makkelijker zeg maar.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:57

Interessante Blog en heel duidelijk geschreven! Ik herken er ook wel veel in bij mijn paard. Die overigens ook bij jou op stal staat. Had ook veel van die kenmerken en als hij iets niet wilde kon dat soms echt gevaarlijk zijn. Door mijn wekelijke lessen van Daniëlle (Amable Paard en Inzicht) is dat eigenlijk helemaal weg nu.
Leuk dat je zo met Indy aan de gang bent. Vind haar een heel leuk paard maar inderdaad met een flinke gebruiksaanwijzing. Ze verdient het om iemand te hebben die haar goed begeleidt, in haar waarde laat en aanvoelt wat de beste manier is om met haar om te gaan.
Maar denk dat ze die nu wel gevonden heeft..
Ben benieuwd hoe het gaat met jullie de komende tijd.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:00

Wat interessant, ik ben heel benieuwd of ik m'n pony's in één van je blogs ga herkennen :)
M'n schimmeltje is geen makkelijke, alles moet op haar manier zeg maar. Ik kan nooit gewoon hup het halster omdoen bijvoorbeeld. Ze laat weinig merken maar is wel heel sensitief en merkt werkelijk de allerkleinste verandering in mijn houding op. Ik vraag me af of zij lbi is. Eerst maar eens je volgende blogs afwachten :)

Larissajulia

Berichten: 1506
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Oudehaske, Friesland

Re: [BLOG] Het "Left Brain Introverte" paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:09

Leuk artikel en erg herkenbaar! Mijn merrie is zelf LBI, bijna iedereen die ik ken vind haar helemaal niks maar ze is mijn grootste maatje. Ze komt vaak wat afstandelijk over naar vreemden, het heeft mij ook heel veel tijd gekost om echt een band met haar te krijgen. Inmiddels is ze al weer 6 jaar bij mij, waar ik ga gaat zij ook. Ze heeft overal een hele duidelijke mening over, het heeft ook veel geduld gekost om te vinden wat haar nu echt motiveert. Afgelopen jaar is ze heel ziek geweest, wat ons nog dichter bij elkaar heeft gebracht. Volgens mij zijn LBI paarden vrij lastig, maar als je ze eenmaal begrijpt gaan ze echt door het vuur voor je.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:24

[***] schreef:
Sadira schreef:
Welke horsenality zal ik voor de volgende keer eens over schrijven... :D


Misschien RBI doen? Omdat ze veel overeenkomsten hebben maar toch ook (belangrijke) verschillen .. Dan zit deze nog vers in het geheugen en is vergelijken makkelijker zeg maar.


Goede! Ik herken veel van de omschreven dingen bij mijn welshje van 22(om laten gaan moet je haar hoofd voor naar je toe vragen en dan nog stapje voor stapje) maar ik zou haar absoluut niet zelfverzekerd noemen. Ze gaat weliswaar snel in de fight modus maar dat is echt overschreeuwen. Maar ik hou van haar zoals ze is. <3 Ze heeft ook al bijna een jaar niemand meer geschopt dus daar zijn we in haar bijzondere geval dan maar trots op. :') Als het een mens was zat ze op speciaal onderwijs. :+

Het monster van nog geen 1.25. (groter was het niet grappig geweest.)
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd naar een rbi blog!