Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 09:39

Equnews
Algemeen


In Hasselt (Belgisch Limburg) is een pasgeboren veulen doodgebeten. Er wordt onderzocht of er een link is met een wolf of een ander dier.

Natuur en bos bevestigt dat er een melding werd gemaakt van een gedood veulen nabij Hasselt. De medewerkers van Natuur & Bos zijn momenteel ter plaatse voor een sporenonderzoek om na te gaan of het dier werd aangevallen door een wolf. Indien nodig zal een een DNA-onderzoek gebeuren.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:53

Erg zeg.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:58

Is dat veulen van een particulier of eentje van een kudde in een natuurreservaat?

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:12

petraaken schreef:
Is dat veulen van een particulier of eentje van een kudde in een natuurreservaat?


Ben ik ook benieuwd naar. Maar gok dan het eerste als het in de krant staat. Ze gaan het ook niet elek keer in de krant zetten als een reekalf wordt gepakt.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:49

Oh God... ;(

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:10

Tspel begint...
Ben benieuwd naar de reacties van de prowolf liga...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:14

sevke schreef:
Tspel begint...
Ben benieuwd naar de reacties van de prowolf liga...

Eerst maar eens afwachten of het een wolf is geweest.
Alle doodgebeten dieren worden tegenwoordig aan de wolf geweten, das mij een beetje te gemakkelijk.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:16

Maar eet een wolf een prooi niet op als hij die doodt?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:17

Ik heb nog geen vos een veulen weten doodbijten. Zelfs met een uit de kluiten gewassen hond wordt het al moeilijk. En de wolvenfamilie in Limburg breidt goed uit.

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:20

Het veulen was wel degelijk aangevreten dus ik denk dat de kans dat het een wolf was wel reëel is.
Natuurlijk vreselijk om je veulen zo te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:26

petraaken schreef:
Is dat veulen van een particulier of eentje van een kudde in een natuurreservaat?


Als ik mij niet vergis is er hier in de buurt geen natuurreservaat met paarden.

Tieneke

Berichten: 21677
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:46

DeMolenhoek schreef:
petraaken schreef:
Is dat veulen van een particulier of eentje van een kudde in een natuurreservaat?


Als ik mij niet vergis is er hier in de buurt geen natuurreservaat met paarden.


Inderdaad. Vraag me ook af wat dat anders geweest kan zijn dan een wolf.

Ik vind het een moeilijke discussie. Van mij mogen die wolven hier rondlopen, maar anderzijds moet het niet ten koste gaan van mensen hun dieren.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:13

Ik heb dit al meteen voorspeld ook op Bokt toen men wolven hiernaartoe wilde halen.Dat zijn gewoon roofdieren en willen dus vlees gaan eten.In onze verstedelijkte maatschappij kan dat niet. Er was toen zelfs iemand pro-wolf die zelfs zei,wat maakt dat uit als die wolf af en toe een kleuter zou pakken of zo!?! Nee dit kan echt niet. Als mensen hier wolven willen gaan houden dan moeten ze dat maar in hun eigen omheinde perceel doen en ze zelf van voer voorzien.Maar niet los laten lopen zodat ze logischerwijze zelf gaan kijken wie\wat ze kunnen pakken.

Anoniem

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:14

Ik blijf het vooral apart vinden dat ze in limburg blijven. De ardennen lijkt mij een veel rustigere en veiligere plaats.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:22

Hier in Brabant zij er al een heleboel schapen doodgebeten,waarbij na onderzoek bleek dat het door wolven was gedaan.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:30

Wolven hebben hier ook al 3 Hooglanders doodgebeten, in deze omgeving loopt mijn paard 24 uur per dag in de wei, ik maak me toch wel zorgen. Zou het vreselijk vinden als hij levend wordt verscheurd, maar geen mogelijkheden om op te hokken of een heel groot hekwerk neer te zetten. En moeten we dat willen?

En wolven vallen ook echt wel mensen aan, hoe denk je anders dat sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes zijn ontstaan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:35

Tieneke schreef:
DeMolenhoek schreef:

Als ik mij niet vergis is er hier in de buurt geen natuurreservaat met paarden.


Inderdaad. Vraag me ook af wat dat anders geweest kan zijn dan een wolf.

Ik vind het een moeilijke discussie. Van mij mogen die wolven hier rondlopen, maar anderzijds moet het niet ten koste gaan van mensen hun dieren.

Is het dan niet de taak van de eigenaar om dieren te beschermen tegen roofdieren?

In Afrika moeten ze ook samenleven met grote roofdieren, dat gaat inderdaad wel mis, maar door voorlichting en educatie gaat het daar wel beter. Die optie moet hier toch ook mogelijk zijn? Als ik soms zie wat voor hekwerk (of beter, gebrek daaraan) om weides staat... Sja.

Anoniem

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:39

Ja klopt hoor. Ik woon vlak nabij Hasselt en wij denken er toch sterk over om alles op te trekken tot 2 meter. Het is geen zicht maar goed. Wat moet dat moet.

StalMelyn

Berichten: 2039
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:46

anjali schreef:
Ik heb dit al meteen voorspeld ook op Bokt toen men wolven hiernaartoe wilde halen.Dat zijn gewoon roofdieren en willen dus vlees gaan eten.In onze verstedelijkte maatschappij kan dat niet. Er was toen zelfs iemand pro-wolf die zelfs zei,wat maakt dat uit als die wolf af en toe een kleuter zou pakken of zo!?! Nee dit kan echt niet. Als mensen hier wolven willen gaan houden dan moeten ze dat maar in hun eigen omheinde perceel doen en ze zelf van voer voorzien.Maar niet los laten lopen zodat ze logischerwijze zelf gaan kijken wie\wat ze kunnen pakken.


Ik zie meteen een type mens voor mij die dat soort onzin uitkraamt (maakt niet uit als een wolf een kleuter pakt).
Ik zie ook meteen voor mij dat dezelfde type mens met geweer en al het bos in gaat als het een kleuter betreft in eigen familie of vriendenkring.

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pasgeboren veulen doodgebeten in Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:51

tuurlijk, wij zijn maar keuterboertjes, maar 10 hectare omheinen? Ten eerste onbetaalbaar en ten tweede, geen gezicht. Stel je voor dat dit bij ieder weiland waar wel eens jonge dieren lopen zou moeten. Ook leuk overigens voor reeën etc.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:54

Kinke schreef:
tuurlijk, wij zijn maar keuterboertjes, maar 10 hectare omheinen? Ten eerste onbetaalbaar en ten tweede, geen gezicht. Stel je voor dat dit bij ieder weiland waar wel eens jonge dieren lopen zou moeten. Ook leuk overigens voor reeën etc.


+ overal waar een shetlander loopt....

Word een mooi gezicht, dat buitengebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:56

Kinke schreef:
tuurlijk, wij zijn maar keuterboertjes, maar 10 hectare omheinen? Ten eerste onbetaalbaar en ten tweede, geen gezicht. Stel je voor dat dit bij ieder weiland waar wel eens jonge dieren lopen zou moeten. Ook leuk overigens voor reeën etc.

Verplaatsbaar stoomdraad speciaal tegen wolven, bijvoorbeeld.

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk en het kost mogelijk veel geld, maar die wolf komt nu eenmaal/is er nu eenmaal en dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als je niet wil dat je dieren gepakt worden.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:58

_San87_ schreef:
Kinke schreef:
tuurlijk, wij zijn maar keuterboertjes, maar 10 hectare omheinen? Ten eerste onbetaalbaar en ten tweede, geen gezicht. Stel je voor dat dit bij ieder weiland waar wel eens jonge dieren lopen zou moeten. Ook leuk overigens voor reeën etc.

Verplaatsbaar stoomdraad speciaal tegen wolven, bijvoorbeeld.

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk en het kost mogelijk veel geld, maar die wolf komt nu eenmaal/is er nu eenmaal en dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als je niet wil dat je dieren gepakt worden.


Maar als dat werkt, waarom zitten ze in dierentuinen dan achter gigantische enorme bouwwerken? Ik heb bij El Mundo met verbazing staan kijken naar de afrastering waar ze de wolven achter hadden zitten, als iedereen dat om zijn weiland moet gaan zetten ben je mooi klaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:02

Haarbal schreef:
_San87_ schreef:

Verplaatsbaar stoomdraad speciaal tegen wolven, bijvoorbeeld.

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk en het kost mogelijk veel geld, maar die wolf komt nu eenmaal/is er nu eenmaal en dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als je niet wil dat je dieren gepakt worden.


Maar als dat werkt, waarom zitten ze in dierentuinen dan achter gigantische enorme bouwwerken? Ik heb bij El Mundo met verbazing staan kijken naar de afrastering waar ze de wolven achter hadden zitten, als iedereen dat om zijn weiland moet gaan zetten ben je mooi klaar.

De dierentuin heeft te maken met mensen uit de buurt van de beesten houden.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:05

_San87_ schreef:
Kinke schreef:
tuurlijk, wij zijn maar keuterboertjes, maar 10 hectare omheinen? Ten eerste onbetaalbaar en ten tweede, geen gezicht. Stel je voor dat dit bij ieder weiland waar wel eens jonge dieren lopen zou moeten. Ook leuk overigens voor reeën etc.

Verplaatsbaar stoomdraad speciaal tegen wolven, bijvoorbeeld.

Ik snap het wel hoor, het is niet leuk en het kost mogelijk veel geld, maar die wolf komt nu eenmaal/is er nu eenmaal en dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen als je niet wil dat je dieren gepakt worden.

De wolf is hier van nature heel vroeger wel geweest maar al heel lang niet meer. En nu heeft de wolvenlobby het voorelkaar gekregen om hem terug te halen.Dat kan niet meer in ons dichtbevolkte land.Wie ze wil hebben moet ze thuis houden achter omheining. En niet zeggen dat de rest van de wereld dan maar omheiningen moet plaatsen!Het is echt belachelijk,en de dieren van anderen moeten dan maar ongevraagd als buffet gaan dienen!