Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 13:18

Equnews
Algemeen


Paardeneigenaren willen manege aansprakelijk stellen voor door brand omgekomen paarden
De eigenaren van de paarden die om het leven kwamen bij een manegebrand in Heerlen, Nederland, willen de eigenaar van die manege aansprakelijk stellen. Dat vertellen ze tegen L1 online.

Zes eigenaren hadden maandag een gesprek met burgemeester Emile Roemer van Heerlen. Die beloofde te bemiddelen. Bij de brand in de nacht van 8 op 9 februari kwamen tien paarden om het leven. Elf andere paarden konden worden gered. De oorzaak van de brand is nooit achterhaald. Toen duidelijk werd dat een aantal paarden de brand niet had overleefd, leidde dat tot veel emoties. Bij de mensen die daar hun paarden hadden gestald, maar ook bij de eigenaar van de manege die zelf ook vier paarden verloor.

Ze willen voorlopig geen nieuwe viervoeter. Niet alleen vanwege de prijs (gemiddeld 4.000 euro), maar vooral omdat ze dat emotioneel niet aankunnen. Daarvoor missen ze hun 'maatje' nog te erg. De paarden waren niet verzekerd. Door een particuliere inzamelingsactie hebben alle eigenaren toch nog 500 euro gekregen

En daarin zit ook een beetje hun frustratie omdat ze van de eigenaar van de manege nauwelijks meer iets horen. "Hij had wel iets meer medeleven kunnen tonen, want hij was verantwoordelijk voor onze paarden, die daar dag en nacht stonden. We weten niet eens of hij wel verzekerd was, we worden overal buiten gehouden," vertellen de slachtoffers.

Ook zetten de eigenaren vraagtekens bij de afhandeling van een online doneeractie, die aanvankelijk was bedoeld voor de manege, maar ook voor andere slachtoffers. Die actie leverde 13.000 euro op en dat bedrag, zo is uitgezocht, is al overgemaakt naar de eigenaar van de manege. "We hebben er nog niks van teruggezien terwijl dat wel was beloofd. Hij kan op zijn minst open en eerlijk daarover zijn," zeggen Sarah en Soraya.

Bij de manege aan de Passartweg wil niemand ingaan op het verhaal van de paardenbezitters. "De eigenaar gaat er ook aan onderdoor. Er zijn twee gesprekken geweest en daarmee is het klaar," is het enige wat de telefoniste namens de eigenaar kwijt wil.
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 06-05-20 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten aangepast

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:31

Tja, in zo'n verdrietige kwestie zijn er alleen maar verliezers.
Maar om de manege aansprakelijk te kunnen stellen moet er toch wel wat meer bewijs zijn, denk ik.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:39

Ik snap dat nooit niet. Hoe groot je verdriet ook is,je krijgt je paard er niet door terug en die mens zelf is ook 4 paarden kwijt en een deel van zijn manege dus werk. Die zal er emotioneel goed doorzitten. Je zou zulke klanten maar hebben.

Ik heb een pensionstal maar ik kreeg het niet eens voor elkaar de paarden te verzekeren,opstallen wel en als ze schade veroorzaken bij uitbraak.Diefstal zijn we ook nog voor verzekerd . Nu staan ze bij ons altijd in de wei,maar ook daar kunnen ongelukken gebeuren,maar dat was niet te verzekeren.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:09

Triest hoor, iemand aansprakelijk stellen die 4! paarden verloor door notabene een brand.

Gaat dan echt alles om geld?
Mensen kunnen zich niet meer neerleggen bij het feit dat ongelukken gebeuren. Er moet altijd een schuldige zijn.

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:18

Ben het ermee eens dat er alleen maar verliezers zijn in deze.
Maar denk dat jullie wel heel makkelijk heenstappen,
over dat er gezegd zou zijn dat de opbrengst van de doneer actie gedeeld zou worden (op welke manier dan ook) en dat de manege in de ogen van de mede gedupeerde weinig heeft laten horen..
Dat zou mij misschien ook steken, je weet niet wat zich heeft afgespeeld en wat er gebeurt is.
Denk niet (zoals ik het lees) dat ze een schuldige zoeken, maar dat het meer steekt dat ze overal buiten gehouden worden en dat er geen communicatie is/ was.
En hopelijk komt het met de bemiddeling van de burgemeester toch nog goed.
Want het is en blijft gewoon vreselijk voor alle betrokkenen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:24

Inderdaad! Hoe kan je hier nu boude uitspraken over doen terwijl je 0,0 van de situatie kent? Mensen zijn zo hard voor elkaar.

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:31

Triest inderdaad, voor alle betrokkenen..
Als buitenstaander is er niks over te zeggen. De staleigenaar kan een enorm lieve man zijn die het beste met zijn dieren voor heeft.. maar kan ook iemand zijn die het allemaal niet zo nauw nam met veiligheid en dierenwelzijn. Wie weet heeft er meer gespeeld, want ik kan me ook niet goed voorstellen dat je een goede staleigenaar die zijn dieren is verloren en waar je het goed mee kon vinden zomaar aansprakelijk wil stellen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:37

Pfft eerst is het allemaal prijzen en ode aan de stal eigenaar dat hij paarden heeft kunnen redden.. en was het allemaal like en share en doneer..

En nu klagen ze m aan. Gaat het ze niet snel genoeg. Misselijk volk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:40

Gini schreef:
Inderdaad! Hoe kan je hier nu boude uitspraken over doen terwijl je 0,0 van de situatie kent? Mensen zijn zo hard voor elkaar.

Het gaat over het aanklagen.
Als je na een brand iemand wilt aanklagen die zijn best heeft gedaan zoveel mogelijk te redden is er iets mis met je.
Ongeacht of hij een zak hooi is of niet. ;)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:43

Tijdens mijn auto-ongeluk vorig jaar deed ik ook mijn best om de vrachtwagen niet te raken, heel hard mijn best zelfs, maar ik werd toch aansprakelijk gesteld.
En dan nog vind ik een meningsverschil nog altijd geen reden om iemand triest of misselijk volk te noemen, maar he, mijn opinie. ;)

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:45

Sunnda schreef:
Gini schreef:
Inderdaad! Hoe kan je hier nu boude uitspraken over doen terwijl je 0,0 van de situatie kent? Mensen zijn zo hard voor elkaar.

Het gaat over het aanklagen.
Als je na een brand iemand wilt aanklagen die zijn best heeft gedaan zoveel mogelijk te redden is er iets mis met je.
Ongeacht of hij een zak hooi is of niet. ;)


Niet als hij bepaalde (veiligheids)maatregelen niet heeft genomen of voor een onveilige situatie op stal heeft gezorgd. Maar het is inderdaad in en in triest dat het zo loopt. Als buitenstaander die de situatie niet kent, kun je hier niets van vinden. Wellicht hebben de mensen een goede reden om het zo te doen. Ik ga ervan uit dat deze mensen worden bijgestaan door kundige juristen, en die zullen duidelijk hebben gemaakt dat er een behoorlijke bewijslast is bij aansprakelijkheid bij brand.

Booklover01
Berichten: 206
Geregistreerd: 06-04-20

Re: Paardenbazen willen manege aansprakelijk stellen na brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:50

Wat triest, in deze zaak zijn er alleen maar verliezers...

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:57

Aansprakelijk is iets anders als schuldig ( als in het is jouw schuld). Ik zou de manege eigenaar ook aansprakelijk stellen, kan ik dan best een misselijk mens door zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:13

Gini schreef:
Tijdens mijn auto-ongeluk vorig jaar deed ik ook mijn best om de vrachtwagen niet te raken, heel hard mijn best zelfs, maar ik werd toch aansprakelijk gesteld.
En dan nog vind ik een meningsverschil nog altijd geen reden om iemand triest of misselijk volk te noemen, maar he, mijn opinie. ;)

Je veroorzaakte schade bij anderen.
Deze man heeft geen schade veroorzaakt en heeft niets gedaan wat verwijtbaar is. Jij wel, anders is het heel simpel: dan had je die vrachtwagen niet geraakt. Deze man is slachtoffer net als alle anderen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:16

Sjong schreef:
Aansprakelijk is iets anders als schuldig ( als in het is jouw schuld). Ik zou de manege eigenaar ook aansprakelijk stellen, kan ik dan best een misselijk mens door zijn.

Prima, maar dat doe je voor de centen. Niet meer of minder.
En dat vind ik triest.

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:17

Sunnda schreef:
Gini schreef:
Tijdens mijn auto-ongeluk vorig jaar deed ik ook mijn best om de vrachtwagen niet te raken, heel hard mijn best zelfs, maar ik werd toch aansprakelijk gesteld.
En dan nog vind ik een meningsverschil nog altijd geen reden om iemand triest of misselijk volk te noemen, maar he, mijn opinie. ;)

Je veroorzaakte schade bij anderen.
Deze man heeft geen schade veroorzaakt en heeft niets gedaan wat verwijtbaar is. Jij wel, anders is het heel simpel: dan had je die vrachtwagen niet geraakt. Deze man is slachtoffer net als alle anderen.


Maar Sunnda, dat weet je toch helemaal niet? Als de eigenaar de brand zelf heeft veroorzaakt kan de schade zeker verhaald worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:19

'De oorzaak van de brand is nooit achterhaald' het staat er toch echt.

Lau07
Moderator

Berichten: 1566
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:20

Sunnda schreef:
'De oorzaak van de brand is nooit achterhaald' het staat er toch echt.


Je mag altijd vragen om contra expertise. Ik kan me voorstellen dat mensen die schade hebben geleden n.a.v. de brand via hun verzekering een schade expert hebben ingeschakeld. En misschien heeft die informatie die nog niet met iedereen gedeeld is.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:22

Sunnda schreef:
Deze man heeft geen schade veroorzaakt en heeft niets gedaan wat verwijtbaar is.


Ah, weet je dan meer van de situatie dat je dit zo stellig kunt zeggen?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:23

Ik begrijp dat de mensen de eigenaar aansprakelijk willen stellen, maar bij mij persoonlijk zou dit nooit on mijn hoofd op komen..

Ik kies er immers zelf voor om op X stal te staan.. Dan weet ik ook de risico's.. En als een ander de risico's te groot vindt, dan lijkt het mij logisch dat deze persoon dan een andere stal zoekt..

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:24

Ik zou het niet doen maar Juridisch aan sprakelijk stellen zou misschien wel kunnen? Alleen dan óók zonder gedoe/ruzies eromheen. Als ze dan nog hopen geld terug te krijgen.


Maar al dat gedoe eromheen zal wel weer flink aangedikt zijn door de pers?

Die eigenaar mist ook 4 paarden en deel van het bedrijf.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:24

Ik neem aan dat de (opstal/brand)verzekering uit gaat zoeken hoe de brand is ontstaan. En naar aanleiding daarvan zal er aktie worden ondernomen. Nalatigheid zal een andere consequentie hebben dan een oorzaak waar niemand schuld aan heeft. Dat zal ook de reden zijn dat de manege eigenaar voorzichtig is in zijn antwoorden. En inderdaad niemand heeft dit gewild.

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:29

Volgens mij werkt dat zo niet Sunnda. Als jij dieren van een ander in huis hebt dan ben jij ook verantwoordelijk voor hun veiligheid en gezondheid. Bij kleine spulletjes dekt een WA verzekering dat, als jij een horloge van iemand anders in huis hebt liggen, en die gaat stuk, dan kun je dat op de verzekering verhalen, ook als het door een ongeluk gebeurde. Bij dieren zul je daar waarschijnlijk een aparte verzekering voor moeten afsluiten. De staleigenaar had toch op z'n minst kunnen laten weten of hij inderdaad verzekerd is of niet.

Het is ook niet te zeggen of hem iets te verwijten valt of niet. Hopelijk is dat onderzocht.
Ik heb ooit op een stal gestaan waar de eigenaar schrikdraad in de stal monteerde tegen het stampen.. levensgevaarlijk zo vlak bij het stro en hooi. Er worden soms gekke dingen geknutseld. Het zal hier vast niet het geval zijn, maar het kán altijd.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-05-20 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:29

Ik denk dat je het niet zo emotioneel moet bekijken. Je geeft de zorg uit handen aan de pensioneigenaar. Je paard komt in zijn stal om het leven dus het lijkt mij persoonlijk niet echt vreemd om verzekeringstechnisch gezien hem aansprakelijk te stellen.
Emotie moet je hier buiten laten imo.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:31

Ik vind het vrij nalatig als mensen een bezit van 4000-10000 euro niet verzekeren.
Je auto verzeker je toch ook? Waarom je paard dan niet?

Blijft verder natuurlijk een enorm verdrietige kwestie voor iedereen die een paard verloren heeft.