[OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

[OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 19:57

Facebook
Opinie
Geschreven door Bianca Schoenmakers /Schoentje

Afbeelding
Bianca Schoenmakers. Foto: Aniek1985


Ze zeggen dat het goed is om soms even uit je comfortzone te stappen. Nou, dat heb ik begin deze maand gedaan hoor!
De Partij voor de Dieren organiseerde een lezing met als titel “The Dutch Masters: topsport of dierenleed?” door Willem Vermaat (ja, die van dat opiniestuk in de Volkskrant) en ik ben erheen gegaan.
De uitnodiging voor deze lezing kwam mij onder ogen en mijn nieuwsgierigheid won het. Ik wilde deze man weleens aanhoren. Hoe ziet hij eruit? Hoe praat hij? Wat beweegt hem om zo te denken? En hoe reageren andere PvdD-ers erop?

Omdat ik er niet zeker van was of paardensporters welkom waren heb ik me opgegeven onder een valse naam. En omdat ik toch ook wel een klein beetje schijterig was om me als paardensporter in dit hol van de leeuw te begeven, kwam me deze anonimiteit eigenlijk ook wel goed uit.

Thuis even opgelet dat ik geen lederen schoenen of iets dergelijks aan had, waardoor ik direct door de mand zou vallen en zo ik ging op een zeer regenachtige donderdagavond richting Den Bosch.
Daar kwam ik uit bij een (lijkend op een) kraakpand waar ik verwelkomd werd door twee zeer aardige mannen. Hun vriendelijkheid gaf mij meteen een soort schuldgevoel over mijn ‘infiltratie’.
Dus ik het gangetje door, trapje op, ander gangetje door en daar kwam ik uit in een ruimte met een barretje, houtkachel, wat rijen met stoelen en overal rommeltjes en snuisterijen aan de muur. Aan de bar werden er biologische drankjes gedronken en de door mij bestelde koffie moest nog gezet worden. Shit, deze ‘Englishman in New York’ begon hiermee al door de mand te vallen.
Toen ik tussen de mensen keek zag ik ineens een andere professionele paardenvrouw uit mijn regio (Karin Retera). Yes, partners in crime!

Zij kwam daar met hetzelfde doel als ik en was ook al naar eerdere PvdD bijeenkomsten geweest. Je moet toch blijven luisteren naar en communiceren met deze mensen, was haar beredenering.
De lezing werd geopend door iemand van de PvdD Noord Brabant, waarna Willem Vermaat het stokje overnam. Het bleek echt een informatieavond te zijn, om de mensen zonder mening over de paardensport andere inzichten te laten krijgen en om mensen die positief tegen de paardensport aankijken te ‘bekeren’. Dat werd duidelijk nadat Vermaat vroeg aan het publiek wie er voor en tegen de paardensport was en wie er nog geen mening had. Ook werd er gevraagd of er paardensporters aanwezig waren, waarna mijn ‘partner in crime’ direct haar hand omhoog stak en ik na een aarzeling ook volgde. We waren in ieder geval welkom daar.

Vermaat vertelde niet heel veel nieuws en over Indoor Brabant werd ook niet echt inhoudelijk gesproken. Hij probeerde tussendoor wat grapjes te maken en bracht uiteraard weer wat onwaarheden, zoals ‘paarden kunnen niet slikken met een bit in hun mond’.

Ook bracht hij waarheden zoals ‘gedomesticeerde dieren zijn afhankelijk van de mens’. En daar ligt volgens hem het probleem. In zijn ideale wereld zijn er geen gedomesticeerde dieren en leven we als mens dus zonder paarden, honden, katten, knaagdieren, etc. Onze wildernis is namelijk te klein om deze dieren in te laten leven, dus deze dieren zullen dan uitsterven.
Wat ik zo om mij heen wel proefde, deelden zeker niet alle PvdD partijleden deze mening.
“Maar mijn mening is niet het standpunt van de PvdD, moet ik van de PvdD melden” vertelde hij dan ook lachend aan het einde van zijn betoog.

Dat een discussie aangaan met deze man geen zin heeft, mag duidelijk zijn. Zijn gedachten zijn extreem en die ga je niet veranderen. Dat dieren afhankelijk zijn van mensen niet slecht is als je de dieren goed behandeld en dat de meeste dieren graag het contact met mensen opzoeken, ziet hij toch anders. En mijn ‘partner in crime’ en ik kwamen daar dan ook om te luisteren, niet om deze man op andere gedachten te brengen.

Na de lezing kwamen er meteen een aantal partijleden op ons af, die het eigenlijk wel heel dapper vonden dat we er zaten. Zij wilden wel eens ons verhaal aanhoren en stonden nog open in hun mening.
Mijn beeld van PvdD leden op deze avond is dat het hele lieve, goed gestudeerde, intelligente mensen zijn, die graag de wereld mooier willen maken. Ook is het me opgevallen dat ze niet altijd goed geïnformeerd worden door extremisten als Vermaat en dat daardoor hun mening ook ooit richting het extreme gaat. Natuurlijk waren er ook mensen bij die net als Vermaat in het extreme hoekje zitten en ook niet open staan voor een andere mening.

Ik denk nu ook dat het heel belangrijk is met deze mensen te blijven communiceren en het echte verhaal te laten horen. Want als je onwetend bent, klinkt het verhaal van Vermaat best plausibel. De tegenstanders gebruiken ook (zoals veel extremisten) ontzettend goede marketing, die veel mensen bereikt en (onterecht) van mening kan doen veranderen.

Dus het is onze taak om de mensen met een neutrale mening, zich niet tegen de paardensport te gaan laten keren door naar ze te luisteren, met ze in gesprek te blijven en de juiste informatie te tonen. De mensen die ik op deze avond gesproken heb, sloten zich daar in ieder geval niet voor af.


Disclaimer
Dit artikel is een opiniestuk. Dit betekent dat dit de mening betreft van 1 persoon, en niet de mening van Bokt.nl noch van de Nieuwsredactie weergeeft. Opiniestukken zijn te herkennen aan de tag [OP]. Is er een onderwerp waarover jij een duidelijke mening hebt? Wil je die graag kenbaar maken op Bokt.nl? Stuur je opiniestuk dan in naar het account van de Nieuwsredactie of naar nieuwsredactie@bokt.nl, en wie weet zie jij jouw stukje terug op de voorpagina. Ingezonden opiniestukken worden eerst beoordeeld, en ook hier gelden natuurlijk de Boktregels.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:59

Net gelezen op facebook, heel interessent.
En goed om te doen, open staan voor anderen en naar anderen luisteren!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:14

Boeiend om te lezen!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:21

Top Bianca en Karin !! Petje af.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:26

Er zijn misstanden in de paardensport en het kan altijd beter. Dierenwelzijn wordt een steeds belangrijker thema, of de sport dat nu leuk vindt of niet.

Juist door dat te erkennen en te werken aan verbetering geef je de sport toekomst.

Met alleen ontkennen en anderen voor extremist uitmaken, omdat ze een andere mening hebben, ga je het tegendeel bereiken.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:48

Goed initiatief! Zou niks voor mij zijn :') ik zou m’n lip tot bloedens toe kapot moeten bijten om niks te zeggen tijdens zo’n presentatie.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 20:58

Heb jij hetzelfde artikel gelezen Boras? Ik zie juist een heel genuanceerd artikel.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 21:57

Boras schreef:
Er zijn misstanden in de paardensport en het kan altijd beter. Dierenwelzijn wordt een steeds belangrijker thema, of de sport dat nu leuk vindt of niet.

Juist door dat te erkennen en te werken aan verbetering geef je de sport toekomst.

Met alleen ontkennen en anderen voor extremist uitmaken, omdat ze een andere mening hebben, ga je het tegendeel bereiken.


Volgens mij ontken ik nergens iets. Ik geef juist aan dat we met elkaar moeten blijven communiceren.

En ik noem Vermaat inderdaad een extremist. Zijn gedachten zijn nou eenmaal vrij extreem. Vind jij van niet dan?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:02

Extremist is gewoon een benaming voor iemand die heel ver gaat in zijn standpunt , zoals de veganstriker, deze Termaat en zo zijn er nog honderden te vinden . En iets wat extreem is is imo nooit goed want ze staan over het algemeen niet open voor meningen die afwijken van wat zij voor ogen hebben. Ik vind het stuk van Bianca keurig geschreven .

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:19

Vergeet niet dat jij (wij als paardensporters) in hun ogen net zo goed een extremist bent. Ik vraag me af of je als soort van zendeling een ander moet proberen te overtuigen van jouw visie. Maar goed, ik ben nogal allergisch voor alle vormen van zending, religieus of anders :)

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:30

Ik vind het mooi dat jullie gegaan zijn, en ondanks cammouflage je ook nog kwetsbaar hebt durven opstellen als paardensporters _/-\o_

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 22:38

troi schreef:
Vergeet niet dat jij (wij als paardensporters) in hun ogen net zo goed een extremist bent. Ik vraag me af of je als soort van zendeling een ander moet proberen te overtuigen van jouw visie. Maar goed, ik ben nogal allergisch voor alle vormen van zending, religieus of anders :)



Nee hoor, 'ze' vinden ons echt niet extreem. En ik probeer niemand te overtuigen. Volgens mij heb je dan niet goed gelezen.

Vermaat scheert trouwens graag dingen over één kam. Natural horsemanship is namelijk ook niet goed, paard is nog steeds ondergeschikt. Die ziet hij dus gelijk als iemand die bewust zijn paard mishandeld.
En vegetarisme en flexitarisme bestaat ook niet, je bent veganist of carnist (je gebruikt dierlijke producten uit idiologie). Daartussen zit niks volgens hem.

Er is dus nergens ruimte voor nuance bij hem en dat vind ik vrij extreem.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 23:56

Wat goed dat je naar de lezing gegaan bent! Sowieso goed om dingen eens van een totaal andere kant te bekijken l.
Begrip voor elkaar moet je niet zoeken bij de uiterste binnen het spectrum maar bij gematigde mensen. Dat zijn de mensen die jullie gesproken hebben.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 00:29

Super stoer, hard nodig dat mensen een eerlijk beeld krijgen vd paardensport.
Ieder heeft zijn eigen mening er zijn zeker dingen die fijner kunnen.

LexLester

Berichten: 315
Geregistreerd: 27-05-10

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 08:56

Wat een interessant stuk om te lezen. En super stoer dat je gegaan bent en je opengesteld hebt voor deze mensen. Maar hoe kunnen wij (de paardensporters) nu echt goed met hun blijven communiceren/actie ondernemen, om onze kennis naar buiten te laten komen.

Er is ruimte voor verbetering in de paardenwereld. Maar blijkbaar is er ook te weinig kennis van de paardenwereld bij de "buitenstaanders". Hoe kunnen wij dit veranderen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:47

Erg goed stuk Schoentje! Ik moet toegeven dat ik jouw reactie op de eerste release over de paardensport erg jammer vond. Maar in dit bericht laat je wel heel mooi zien dat je jezelf wel degelijk wil informeren en wil zien "waar je mee te maken hebt."

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:18

Wat mij eigenlijk verbaast is dat dierenwelzijn eigenlijk geen issue is. Je moet gewoon geen dieren houden, punt. Dat dieren in de natuur ook kunnen lijden is niet belangrijk.
Ook al zorg je goed voor je dier en ontbreekt het aan niets, dat is niet hun punt.
Ik schaar de mensen die deze mening hebben dan ook niet onder de mensen die dieren een warm hart toedragen, zoals je wel zou verwachten bij PvdD.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:23

Nieuwsredactie schreef:
Natuurlijk waren er ook mensen bij die net als Vermaat in het extreme hoekje zitten en ook niet open staan voor een andere mening.


Misschien advocaat van de duivel, maar hoe haal ik uit jouw stuk dat het niet andersom is? Dus wie zegt dat jij niet de extremist bent die niet open staat voor andermans mening? Je hebt wel hier geweest maar hebt inhoudelijk weinig er over te zeggen, behalve dat je Willem Vermaat een extremist vindt.

Nieuwsredactie schreef:
Ik denk nu ook dat het heel belangrijk is met deze mensen te blijven communiceren en het echte verhaal te laten horen. Want als je onwetend bent, klinkt het verhaal van Vermaat best plausibel. De tegenstanders gebruiken ook (zoals veel extremisten) ontzettend goede marketing, die veel mensen bereikt en (onterecht) van mening kan doen veranderen.
.


Hierin is namelijk heel erg duidelijk dat jij jouw mening voor de waarheid aan ziet.. Daarmee val je mijn inziens enorm door de mand wanneer je het hebt over open staan voor andermans mening, maar daarnaast spreekt van het 'echte' verhaal en 'onterecht' van mening veranderen.

En goede marketing? Ongetwijfeld, maar dat is in onze paardensector niet anders. Behalve dat er bij 'ons' in de paardenwereld heel wat meer geld voor is en marketing grootschalig ingezet wordt. Maakt dat de hele paardensector nu ook extremisten? :D

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:48

@NikkiDeKerf, Waarom ik Vermaat een extremist vind heb ik in een reactie aan troi geschreven.

Ik probeer niemand mijn mening op te leggen, juist open te staan voor kritiek en daarin open discussies en overleg te plegen met critici. Vermaat is nog nooit op één, laat staan meerdere stallen geweest, haalt zijn mening vooral uit foto's en filmpjes en uit de kennis van anderen en kent nergens nuance in.

Dat zijn volgens mij wel een aantal dingen die Vermaat en mij nogal dien verschillen.

Met 'het echte verhaal' doel ik op de onwaarheden die hij verteld. Ik kan namelijk bijvoorbeeld een paard een emmer brok en water met zijn mond met een bit erin laten verdwijnen, dus ik denk dat slikken wel lukt. En onterecht staat niet voor niets tussen haakjes.

Marketing in de paardenwereld is juist slecht. De meesten kijken, denken en luisteren niet buiten het wereldje en begrijpen dus ook niet hoe mensen buiten de paardenwereld tegen ons aankijken. Daarom spelen ze juist niet goed in op de kritiek en brengen ze niet de goede dingen op een juiste manier naarbuiten.
Goede marketing heeft niks met de hoeveelheid geld te maken, maar met het goed kennen van je doelgroep. Weten hoe mensen je dingen goed of niet goed ontvangen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:46

Ik vind je stuk duidelijk gekleurd, richting wel paardenhouden, en dat is volgens mij ook wat je vindt.

Ik vind paardrijden net zo extreem als tegen rijden/paardenhouden zijn. Maar het is een minder voorkomend iets, om dat te vinden. Gemiddeld hebben mensen een paard omdat het een functie heeft (rijden, of als huisdier).
Als je helemaal aan één kant van het spectrum staat - is die nuance er ook niet. Als je tegen het houden van paarden bent kun je moeilijk zeggen dat bv 'vriendelijker' rijden wel ok is...

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:40

Natuurlijk is mijn stukje gekleurd, ik ben paardensporter, geen journalist die een neutraal stuk over de lezing schrijft. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Het verschil tussen paardenhouden of ertegen zijn, is dat er binnen paardenhouden heel veel gradaties en mogelijkheden zijn. Je hebt mensen die geen zak om een dier geven en paarden slecht behandelen en/of verwaarlozen. De gevallen die je in het nieuws tegenkomt, dat de dierenbescherming de paarden gered heeft.
Je hebt mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk houden. Ze niet berijden of er iets anders mee doen en ze vooral in de wei laten staan om ernaar te kijken. En je hebt alles tussen deze twee uitersten in.

Paarden- en alle dierenhouderij verbieden is maar één manier, één mening. Dat daarmee de mensheid compleet zonder dieren zal gaan leven en er diersoorten uitsterven, vind ik nogal een extreme manier van denken.

Dat is inderdaad aan een (uiterste) kant van een spectrum staan. Het tegenovergestelde uiterste van het spectrum is volgens mij vinden dat iedereen paarden of dieren móét gebruiken op wat voor een manier dan ook, voor plezier of consumptie. Dat het verboden moet worden ze niet te gebruiken.

Zo was zijn beredenering van niet veganisten ook. Je bent veganist, of carnist. Dan gebruik je dierlijke producten uit idiologie.
Dus als je flexitarier, vegetariër bent of soms dierlijke producten eet, maar overwegend veganistisch, dan ben je volgens hem principieel carnist.

Nergens nuance, alleen zwart-wit dus.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:02

Extremist of niet, je hoort geen onwaarheden te verkondigen om je mening te staven.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:11

dioni schreef:
Extremist of niet, je hoort geen onwaarheden te verkondigen om je mening te staven.

Extremist en eigen waarheid gaan hand in hand. Uit dit verslag al lees ik een aantal aannames van meneer Vermaat die niet stroken met biologie of normaal dierlijk gedrag en zeker dierlijk gedrag bij toegang tot rijke voedselbron (zijnde ons afval en geconcentreerde groeperingen van rijke eetbare planten) Plus de noodzaak daarvan voor ons voedsel (bestuiving!).
Hoofdreden dat dieren dit gedrag zijn gaan vertonen is dat menselijk gedrag een dieren macdrive tot gevolg had en nog steeds heeft, niks menselijke opzet, gewoon makkelijk eten vinden.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: [OP] Undercover bij een lezing van de PvdD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:18

Daarnaast zijn zaken als een paard met een bit in kan niet slikken aantoonbaar onjuist, nog naast het gedragselement.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:30

Schoentje schreef:
Natuurlijk is mijn stukje gekleurd, ik ben paardensporter, geen journalist die een neutraal stuk over de lezing schrijft. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Het verschil tussen paardenhouden of ertegen zijn, is dat er binnen paardenhouden heel veel gradaties en mogelijkheden zijn. Je hebt mensen die geen zak om een dier geven en paarden slecht behandelen en/of verwaarlozen. De gevallen die je in het nieuws tegenkomt, dat de dierenbescherming de paarden gered heeft.
Je hebt mensen die hun paarden zo natuurlijk mogelijk houden. Ze niet berijden of er iets anders mee doen en ze vooral in de wei laten staan om ernaar te kijken. En je hebt alles tussen deze twee uitersten in.

Paarden- en alle dierenhouderij verbieden is maar één manier, één mening. Dat daarmee de mensheid compleet zonder dieren zal gaan leven en er diersoorten uitsterven, vind ik nogal een extreme manier van denken.

Dat is inderdaad aan een (uiterste) kant van een spectrum staan. Het tegenovergestelde uiterste van het spectrum is volgens mij vinden dat iedereen paarden of dieren móét gebruiken op wat voor een manier dan ook, voor plezier of consumptie. Dat het verboden moet worden ze niet te gebruiken.

Zo was zijn beredenering van niet veganisten ook. Je bent veganist, of carnist. Dan gebruik je dierlijke producten uit idiologie.
Dus als je flexitarier, vegetariër bent of soms dierlijke producten eet, maar overwegend veganistisch, dan ben je volgens hem principieel carnist.

Nergens nuance, alleen zwart-wit dus.


Ik ben het helemaal met jou eens en ik vind het goed dat je gegaan bent.

Het zwart/ witte is eng en extremistisch, de wereld is niet zwart-wit en de paardenhouderij inderdaad ook niet. Ik denk dat deze man eigenlijk paarden haat want als we zouden doen wat hij wilt dan sterven ze uit.

Niet om het goed te praten er is nog veel ruimte voor verbetering van het paardenwelzijn. Daar sluit ik m'n ogen niet voor, dit is volgens mij alleen niet de manier om het te bereiken. (wat meneer Vermaat doet)