[Blog] Troubles in paradise: Africhting!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Troubles in paradise: Africhting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:20

Goed geschreven blog weer.

Zeer herkenbaar, het "paard puzzelen", zoals ik het altijd noem: het paard als individu bekijken en vervolgens kijken en uitproberen wat er bij het paard past qua trainen. En met trainen bedoel ik dan grondwerk en rijden, zodat het paard lekker in zijn vel zit en "beter" wordt.
Het postuur en de (on)mogelijkheden van de ruiter zijn daarbij ook van groot belang. Het uitwisselen van ideeën op basis van wederzijds respect ook al kom je allebei vanuit een andere invalshoek of discipline vind ik altijd zo inspirerend, vooral als het verrassende uitkomsten oplevert.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey



Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Troubles in paradise: Africhting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:50

Mooi dat het je goede contact met een aantal westernruiters noemt.

Ik heb vandaag voor het eerst les gehad van een nieuwe instructeur. Hij is klassiek geschoold en ik ben eigenlijk ... westernruiter. Ik liep vast met mijn oude instructeur en nieuwe paard. Nieuwe instructeur heeft een andere benadering en dat is even wennen maar we doen - allemaal, paard inclusief - ons best. Ik ben benieuwd wat het ons gaat brengen.

Overigens werken wij al een poosje samen: sinds de zomer is hij mijn instructeur voor werken met de lange lijnen (dus hij wist al hoe eigenwijs ik ben :D) en ook dat is interessant. Het mooiste was dat hij mij een oefening stond uit te leggen en ik niet helemaal begreep wat hij bedoelde. Dus hij doet het voor en ik zeg: O, een turn om de achterhand". Eh, als dat zo heet, ja, dan graag.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Troubles in paradise: Africhting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:56

Vanuit de intentie "lol met je knol" je paard opleiden is het leukste wat er is. Samen "paard puzzelen" en plezier hebben.

Er zijn nog zoveel vooroordelen over en weer tussen engelse of dressuurruiters en westernruiters en dat is echt jammer want we kunnen veel van elkaar leren. En zoveel verschil is er niet want we willen allemaal hetzelfde: een gehoorzaam en licht aan de hulpen staand paard dat zichzelf draagt en niet op de voorhand hangt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annefleur200, BlueStocking, cariena1, Dirkje_Nero, DJZ, hiphorse, Lumi, Mitch_Beauty, Nientsje, Niika, pjer, Poekkie, SemrushBot en 88 bezoekers