KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:53

Als al die tekortkomingen en erfelijke aandoeningen achter de naam van een hengst worden vermeld dan kan dat een heel lijstje worden. Gelukkig is Boet een korte naam.
Ik ben niet zo bezorgd hoor. Tenslotte is de vosfactor weggefokt en ongewenst wit en wit in de hoef is ook op z'n retour. Dank zij krachtdadige selectie. (Echt héél belangrijk uit oogpunt van gezondheid en welzijn :(:) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:54

Absolem schreef:
Haarbal schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je dit als stamboek zou willen. Wat voegt hij toe? Is het een mooie vrije lijn oid? Ik zit niet in de Friezen dus geen idee.



Nee zijn lijn is allesbehalve vrij . This een jouwe

Jouwe is een pier
Pier is een beart

Beart is een Jasper

Jasper zijn bloedlijn heeft zo een enorme invloed gehad op de fokkerij dat je daar nu op dit moment het best zover mogelijk omheen moet gaan fokken wil je de genenpoel acceptabel houden .

Dus boet had van mij gewoon afgekeurd mogen worden . Zo speciaal is die niet .


En zijn moeder is van Uldrik, Uldrik is een Dries, en Dries is een zoon van Jasper..
Dus aan beide kanten komt Jasper terug.
Ik snap ook niet waarom ze Boet er persé bij wilden hebben, zo speciaal is hij inderdaad niet wat de lijnen betreft en ik kan me ook niet voorstellen dat er veel fokkers voor hem zullen gaan kiezen.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:44

Dit soort aandoeningen wil je absoluut niet in je populatie, dus waarom goedkeuren.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:25

Ik begrijp het gedoe niet, ook onder friezenfokkers hoor ik veel bezwaar...
De enige manier om een punt te maken, is door hem massaal niet te gebruiken... Dat lijkt me vrij eenvoudig.

Paard vond ik overigens wel aansprekend op het goedkeuringsfilmpje.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:27

DeMolenhoek schreef:
Dus als ik het goed begrijp is het advies negatief, maar omdat hij mooi en goed genoeg is wordt hij goedgekeurd. Typisch gevalletje uiterlijk gaat voor op gezondheid?


Waren Bretton Woods en Bordeaux niet soortgelijke gevallen bij het KWPN?

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 23:21

Janine1990 schreef:
Ik begrijp het gedoe niet, ook onder friezenfokkers hoor ik veel bezwaar...
De enige manier om een punt te maken, is door hem massaal niet te gebruiken... Dat lijkt me vrij eenvoudig.

Paard vond ik overigens wel aansprekend op het goedkeuringsfilmpje.


Het is een zeer aansprekende hengst. Hij was de verrichtingstopper. De cornage was niet zichtbaar of hoorbaar tijdens de trainingen. Het is niet bekend of het erfelijk is of ontstaan door Droes oid. Dat Jasper er 2 x in de vierde generatie inzit lijkt me niet echt relevant. Dus ja genoeg redenen om hem door te laten. Laat de Fokkers maar bepalen of ze hem willen gebruiken. Hij was voor dit jaar al volgeboekt voor 250 dekkingen, en of die nu allemaal door gaan valt te betwijfelen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 02:16

Hoeveel Friese veulens worden er eigenlijk per jaar geboren en hoeveel dekkingen zijn er per jaar jaar?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:39

Boras schreef:
Hoeveel Friese veulens worden er eigenlijk per jaar geboren en hoeveel dekkingen zijn er per jaar jaar?



Gemiddeld 3500 per jaar vaan veulens

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:08

Zoveel had ik niet gedacht.

250 dekkingen voor 1 Friese hengst klonk mij als best veel in de oren.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:13

Is ook veel, want dat is 7% van die 3500. En je maakt mij niet wijs dat er maar 14 hengsten zijn, dus een nog-niet-eens-goedgekeurde hengst pakt meteen een minstens driedubbel marktaandeel? Da's apart, op z'n zachtst gezegd.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:18

Boras schreef:
Zoveel had ik niet gedacht.

250 dekkingen voor 1 Friese hengst klonk mij als best veel in de oren.


Er zijn volgens mij ook meer dekkingen dan veulens... En dan heb ik het niet over 100...
Meen me te herinneren van het jaarverslag van vorig jaar.

Ohja, is het ook niet zo dat een hengst in het eerste jaar maar 180 merries mag bedienen?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:28

Ibbel schreef:
Is ook veel, want dat is 7% van die 3500. En je maakt mij niet wijs dat er maar 14 hengsten zijn, dus een nog-niet-eens-goedgekeurde hengst pakt meteen een minstens driedubbel marktaandeel? Da's apart, op z'n zachtst gezegd.


Toch wel he? :?

Lig nog half in coma in bed en de denkfunctie werkt nog niet optimaal.

pillow
Berichten: 7792
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:41

Janine1990 schreef:
Boras schreef:
Zoveel had ik niet gedacht.

250 dekkingen voor 1 Friese hengst klonk mij als best veel in de oren.


Er zijn volgens mij ook meer dekkingen dan veulens... En dan heb ik het niet over 100...
Meen me te herinneren van het jaarverslag van vorig jaar.

Ohja, is het ook niet zo dat een hengst in het eerste jaar maar 180 merries mag bedienen?

dat kan, maar hij had dus 250 aanvragen.
En logisch dat er meer dekkingen dan veulens zijn. Niet iedere dekking resulteert in een (levend) veulen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:03

Er zijn veel en veel meer dekkingen dan dat er veulens geboren worden . Friese merries staan er om bekend moeilijk drachtig te worden . En sommige hengsten zijn ook heel slecht of amper vruchtbaar . Denk aan wardy en siert . Wardy zat ook volgeboekt .maar er zijn uiteindelijk Maar 15 merries drachtig geworden dacht ik .

Idd mag een net ggk hengst maar 180 merries bevruchten . Overigens die 3500 veulens betreffen allemaal veulens die geregistreerd zijn in het veulen boek register . De bijboek en ongeregistreerde veulens zitten hier dus niet bij als ik mij niet vergis .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:45

pillow schreef:
Janine1990 schreef:
Ik begrijp het gedoe niet, ook onder friezenfokkers hoor ik veel bezwaar...
De enige manier om een punt te maken, is door hem massaal niet te gebruiken... Dat lijkt me vrij eenvoudig.

Paard vond ik overigens wel aansprekend op het goedkeuringsfilmpje.


Het is een zeer aansprekende hengst. Hij was de verrichtingstopper. De cornage was niet zichtbaar of hoorbaar tijdens de trainingen. Het is niet bekend of het erfelijk is of ontstaan door Droes oid. Dat Jasper er 2 x in de vierde generatie inzit lijkt me niet echt relevant. Dus ja genoeg redenen om hem door te laten. Laat de Fokkers maar bepalen of ze hem willen gebruiken. Hij was voor dit jaar al volgeboekt voor 250 dekkingen, en of die nu allemaal door gaan valt te betwijfelen.


Het maakt uit omdat deze hengst qua lijnen niet speciaal is, als hij nou echt nieuw bloed gaf dan kan ik me nog voorstellen dat dat een toevoeging kan zijn, nu is dat niet zo. Dan kan hij zelf nog zo goed zijn, als hij die cornage wel doorgeeft moet je hem niet willen gebruiken en dat risico zit er dus wel in. Gezondheid zou bij mij voorop staan en ik zou het risico dus ook niet willen nemen, genoeg andere, ook goede hengsten zonder cornage.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:32

Janine1990 schreef:
Boras schreef:
Zoveel had ik niet gedacht.

250 dekkingen voor 1 Friese hengst klonk mij als best veel in de oren.


Er zijn volgens mij ook meer dekkingen dan veulens... En dan heb ik het niet over 100...
Meen me te herinneren van het jaarverslag van vorig jaar.

Ohja, is het ook niet zo dat een hengst in het eerste jaar maar 180 merries mag bedienen?


Klopt. Ze mogen er maar max 180 dekken. Dus dan hangt er hem een mooie boete boven het hoofd :')

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 20:41

dees_daan schreef:
Het maakt uit omdat deze hengst qua lijnen niet speciaal is, als hij nou echt nieuw bloed gaf dan kan ik me nog voorstellen dat dat een toevoeging kan zijn, nu is dat niet zo. Dan kan hij zelf nog zo goed zijn, als hij die cornage wel doorgeeft moet je hem niet willen gebruiken en dat risico zit er dus wel in. Gezondheid zou bij mij voorop staan en ik zou het risico dus ook niet willen nemen, genoeg andere, ook goede hengsten zonder cornage.


Wederom, nog steeds op basis van één filmpje...
Maar ik vond hem in lichaamsgebruik echt bijzonder aanspreken, ten opzichte van andere hengsten.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:09

dees_daan schreef:
Het maakt uit omdat deze hengst qua lijnen niet speciaal is, als hij nou echt nieuw bloed gaf dan kan ik me nog voorstellen dat dat een toevoeging kan zijn, nu is dat niet zo. Dan kan hij zelf nog zo goed zijn, als hij die cornage wel doorgeeft moet je hem niet willen gebruiken en dat risico zit er dus wel in. Gezondheid zou bij mij voorop staan en ik zou het risico dus ook niet willen nemen, genoeg andere, ook goede hengsten zonder cornage.



Nergens staat dat je hem moet gebruiken. Iedere merriehouder heeft de keuze om hem te gebruiken of om hem te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:14

Dovahkiin schreef:
dees_daan schreef:
Het maakt uit omdat deze hengst qua lijnen niet speciaal is, als hij nou echt nieuw bloed gaf dan kan ik me nog voorstellen dat dat een toevoeging kan zijn, nu is dat niet zo. Dan kan hij zelf nog zo goed zijn, als hij die cornage wel doorgeeft moet je hem niet willen gebruiken en dat risico zit er dus wel in. Gezondheid zou bij mij voorop staan en ik zou het risico dus ook niet willen nemen, genoeg andere, ook goede hengsten zonder cornage.



Nergens staat dat je hem moet gebruiken. Iedere merriehouder heeft de keuze om hem te gebruiken of om hem te laten staan.


Klopt, maar van een stamboek mag je verwachten dat ze geen hengsten met erfelijke afwijkingen goedkeuren of het aanmoedigen om daar mee te gaan fokken. Dit is gewoon een risico, een onnodig risico dus mijn mening is dat ik het er mee eens ben dat hij niet goedgekeurd had moeten worden en die mening mag ik hebben. :)