KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Moderators: EvelijnS, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:55

Haarbal schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je dit als stamboek zou willen. Wat voegt hij toe? Is het een mooie vrije lijn oid? Ik zit niet in de Friezen dus geen idee.

Nee zijn lijn is allesbehalve vrij . This een jouwe

Jouwe is een pier
Pier is een beart

Beart is een Jasper

Jasper zijn bloedlijn heeft zo een enorme invloed gehad op de fokkerij dat je daar nu op dit moment het best zover mogelijk omheen moet gaan fokken wil je de genenpoel acceptabel houden .

Dus boet had van mij gewoon afgekeurd mogen worden . Zo speciaal is die niet .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 22:24

LadyKantje schreef:
Absolem schreef:

Nee zijn lijn is allesbehalve vrij . This een jouwe

Jouwe is een pier
Pier is een beart

Beart is een Jasper

Jasper zijn bloedlijn heeft zo een enorme invloed gehad op de fokkerij dat je daar nu op dit moment het best zover mogelijk omheen moet gaan fokken wil je de genenpoel acceptabel houden .

Dus boet had van mij gewoon afgekeurd mogen worden . Zo speciaal is die niet .

Ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor.
Ja er is veel Jasper-bloed (met een reden) maar een hengst niet goedkeuren omdat er Jasper achter zit..... :')

Nee dat is niet wat ik zeg . Ik zeg dat hij niet zo speciaal is dat het het waard is om ondanks de cornage toch goed te keuren . Omdat hij dus geen vrij bloed heeft .

Had hij nou heel bijzonder bloed gehad dan had ik met zo een verrichting nog wel er akkoord mee geweest . Maar boet is gewoon geen bijzondere qua bloedvoering . Dus waarom zou je zo een hengst dan gaan goedkeuren als hij EN cornage heeft EN geen vrij bloed . Das gewoon dom . Er lopen tig hengsten met veel mooier bloed en zonder cornage in de jaargangen die hierop gekeurd gaan worden rond .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 17:45

Getup schreef:
dat regelt zich vanzelf wel via de fokkers.... maar heeft 1 van jullie het paard zelf gezien ( gehoord :7 ) ?

Gaat er toch niet om of we het horen ? Het is al bewezen dat ie het heeft .

Zo een hengst hoort niet thuis tussen de goedgekeurde dekhengsten als hij geen toegevoegde waarde qua bloed spreiding.

Als sport paard prima moeten die mensen zelf weten . Maar ga geen ras verzieken omdat je toch niet merkt dattie het heeft . Op die manier komt er straks naast dwerg groei en waterhoofd nog een ziekte bij waar op getest moet worden .

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:39

Boras schreef:
Hoeveel Friese veulens worden er eigenlijk per jaar geboren en hoeveel dekkingen zijn er per jaar jaar?

Gemiddeld 3500 per jaar vaan veulens

Absolem

Re: KFPS: 'Goedkeuring Boet 516 niet in strijd met reglementen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:03

Er zijn veel en veel meer dekkingen dan dat er veulens geboren worden . Friese merries staan er om bekend moeilijk drachtig te worden . En sommige hengsten zijn ook heel slecht of amper vruchtbaar . Denk aan wardy en siert . Wardy zat ook volgeboekt .maar er zijn uiteindelijk Maar 15 merries drachtig geworden dacht ik .

Idd mag een net ggk hengst maar 180 merries bevruchten . Overigens die 3500 veulens betreffen allemaal veulens die geregistreerd zijn in het veulen boek register . De bijboek en ongeregistreerde veulens zitten hier dus niet bij als ik mij niet vergis .

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie