Geschrokken politiepaard trapt fietser in gezicht

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:16

brokjes schreef:
dat is wel waar ja. maar een motor of groep agenten voldoet naar mij mening ook wel. ik weet niet of je hier paarden voor moet willen gebruiken, ze raken toch wel eens gewond door het werk wat ze doen als politiepaard

Vanaf een motor of vanuit een auto heb je niet het overzicht over een menigte wat je wel vanaf een paard hebt. Op een paard kan een agent grote groepen mensen veel beter overzien dan vanaf de grond /motor /auto als hij even hoog of zelfs lager is dan de massa. Overzicht is essentieel voor veiligheid.

Daarnaast werken paarden imponerend zonder direct agressie op te wekken (de politie gebruikt niet voor niets vooral donkere, bruine paarden).

Op een paard kun je je in sommige gevallen sneller verplaatsen dan met een ander voertuig,

En zo zijn er nog tal van redenen waarom politiepaarden nogsteeds worden ingezet.
Als je op Facebook de bereden politie volgt, wordt het je vanzelf duidelijk :)

Dit is een heel naar ongeluk, maar had ook met een ander paard kunnen gebeuren....Het kwam, zo ver ik uit het nieuws kan opmaken, niet door het werk van het paard dat hij schrok en tegen de fietser kwam. Moet je dan alle paarden op de openbaar weg gaan verbieden omdat het heel soms mis gaat?

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:47

Goof schreef:
Zelda_Link schreef:
Dit is een heel naar ongeluk, maar had ook met een ander paard kunnen gebeuren....Het kwam, zo ver ik uit het nieuws kan opmaken, niet door het werk van het paard dat hij schrok en tegen de fietser kwam. Moet je dan alle paarden op de openbaar weg gaan verbieden omdat het heel soms mis gaat?

Tja, lastige kwestie, maar ik vind een politiepaard toch net iets anders dan 'alle paarden'. Ja, het blijft een paard met natuurlijke schrikreactie, maar anderzijds zijn deze dieren nauwkeurig geselecteerd en getraind en verwacht ik van een politiepaard eigenlijk dat hij niet zomaar uithaalt. Ook niet als hij schrikt. Ik vind dit echt een heftig verhaal.

Het is absoluut een heftig verhaal. Maar het blijven dieren. Juist dat het een politiepaard is maakt dat het bij andere paarden makkelijker kan gebeuren, die schrikken waarschijnlijk sneller. Dus moet je die dan niet meer op de openbare weg toe laten? Want dat risico is dus nog veel groter.

Politieagenten worden ook door en door getraind maar kunnen ook toch nog ergens van schrikken.

Ongelukken gebeuren, en dit is een vreselijk naar ongeluk dat heel pijnlijk is voor het slachtoffer. Maar het is mijns inziens geen argument tegen het gebruik van politiepaarden, zoals Brokjes wel vond.

En ehhh... 'Verwacht ik dat hij niet zomaar uithaalt', schrijf je. Maar we weten toch nog niet wat er gebeurde dat het paard schrok? Of heb ik dat gemist?
Ik neem aan dat het hier niet ging om een voorbij waaiende plastic zak waar het paard van schrok maar iets ergers, of dat het paard nog in opleiding was...

Het ongeluk is vreselijk. Maar er zijn een hoop redenen om wel politiepaarden te blijven gebruiken en dat is waar Brokje naar vroeg.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 09:29

BillyJ schreef:
Het had elk paard kunnen zijn, voor hetzelfde geld was het een gewone bosruiter. Echter, nu is het een politiepaard en word verwacht dat dit niet zou mogen gebeuren.

Maar sorry, IK schrik mij soms al een hoedje van die racefietsers die zonder gehoor ineens voorbij komen zoeven. Kan me dus héél goed inbeelden dat dit een schrikreactie kan opwekken bij eender welke mens of dier.
Soms hoor je ze echt niet aankomen en komen ze echt kortlangs aanscheuren. Hij zal zowieso niet voldoende afstand gehouden hebben of gehoor gegeven hebben (belletje, ..) want hoe anders kan een paard je trappen?? Lijk je mij toch binnen dat bereik te zitten met je fiets, en dan ook nog tegen snelheid (moeilijk inschatten dus moeilijke trap).
Mij lijkt het dus dat deze situatie mede door de racefietser is veroorzaakt.

Sneu dat het gebeurde, veel sterkte voor het slachtoffer en familie, maar net zo goed voor de politieruiter.

Heb je het artikel wel gelezen??? Of beschuldig je gewoon de fietser omdat je zelf een keer een nare ervaring met een fietser hebt gehad?

De fietser treft geen schuld hier. Paard schrok niet van de fietser (anders zou hij ook wel de andere kant op zijn gesprongen). Paard reed op ruiterpad, fietser op fietspad ernaast. Paard schrikt van iets en springt van schrik op het fietspad, waar helaas al een fietser reed. De fietser treft hier geen enkele schuld! Dat jij vaak van racefietsers schrikt kan dit slachtoffer niet helpen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie