Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

anjali

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:48

Hier heeft Sinterklaas al heel vaak een niet-wit (meestal bruin) paard gehad omdat het supermoeilijk is om hier in de drukke stad een paard te vinden wat braaf genoeg is voor dit werk. En dan kunnen we echt niet op zoiets bijkomstigs als kleur gaan discrimineren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:44

@witroosje: Onze buurtsinterklaas heeft hier in de stad al problemen genoeg om een paard te vinden wat braaf genoeg is. De vereniging heeft zelf ooit een schimmel gekocht met gedoneerd geld. Echter toen er een trein voorbij kwam schrok die zo dat Sinterklaas eraf viel.Het jaar daarop zat hij op een van de manege gehuurde Haflinger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:12

@Corine: Er zijn dieren die op kleur discrimineren ja. Er zijn hengsten die weigeren merries van bepaalde kleuren te dekken. Daar moet men dan een deken overheen gooien zodat ze de kleur van de merrie niet zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:02

_San87_ schreef:
Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven:

[ Afbeelding ]

Eigenlijk vind ik dit plaatje wel leuk.Ik snap niet dat hier iets mis mee zou zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:06

Sinterklaas is hier zojuist in de wijk geweest. Hij zat op een voskleurig paard, vergezeld door een shetlandertje met een roodgouden dekentje om.Er waren een heleboel Pieten bij en die waren allemaal zwart. Het was heel gezellig,geen enkele wanklank.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:59

pjotrg schreef:
Ik heb zeker 15 jaar voor Sinterklaas gespeeld voor een stichting in Den Haag. Deze stichting kon uit de opbrengsten van de huisbezoeken, bedrijfsbezoeken, schoolbezoeken, etc. ieder jaar met ongeveer 5000 euro een goed doel gericht op kinderen in de 3e wereld steunen. Dat waren altijd kleine organisaties waar we het geld direct aan ter beschikking konden stellen en waar ze met een dergelijk bedrag heel veel konden betekenen.

Ik ben bij veel verschillende families (vanuit allerlei verschillende werelddelen) thuis geweest steeds vergezeld van zwarte pieten. Soms kwamen die pieten uit dezelfde wijk, maar omdat ze goed geschminkt waren herkende niemand ze. Ze verdraaien soms ook hun stem om niet herkend te worden. Altijd dikke pret en nooit een onvertogen woord.

Ons hoofdkwartier was het Aloysius college, wat in de laatste jaren van zijn bestaan ook wel als "zwarte school" werd aangeduid. De zwarte pieten waren veelal leerlingen van deze school. We hadden dan ook wel pietjes die echt niet geschminkt hoefden te worden en geen pruik nodig hadden.

Ik ben er, nadat de hele discussie begonnen is, maar mee opgehouden. Ik heb er geen lol meer in. Ik kan begrijpen dat sommige mensen een aanstoot aan zwarte piet nemen en zich daar niet lekker bij voelen, maar ik voel me soms ook niet lekker bij andere tradities van onze medelanders.

Van iedereen wordt tolerantie verwacht en dat is prima, maar wees dan ook tolerant naar andermans tradities, maar ga ze niet stuk maken. In de weken voor 5 december was het altijd gezellig in de binnensteden met leuke etalages, sinterklaasmuziek en hier een daar een zwarte piet.

Dit is vrijwel helemaal verdwenen omdat een kleine minderheid (waarvan een enkeling niet eens Nederlands praat) daar zonodig actie tegen moest voeren onder de agressieve naam Kick Out Zwarte Piet. Een donkere mevrouw die antropologe is uit een ver warm land en toevallig iets bij de Verenigde Naties doet heeft er, zogenaamd uit naam van de Verenigde Naties, ook iets over te zeggen. Foei mevrouw, als wetenschapper behoort u onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen voordat in uw rol als antropologe hier iets van vindt ongeacht uw huidskleur.

Vind je het dan gek dat sommige nederlanders die van hun geliefde tradities houden uit hun dak gaan? Ik wil dat niet goed praten, maar ik kan het wel begrijpen. Het enige wat die actievoerders bereikt hebben is een verdere polarisatie van de Nederlandse bevolking. Bedankt actievoerders! Het is er weer een stuk ongezelliger op geworden in Nederland. We hebben "demonstratie-vakken" langs de de route van de Sinterklaas optocht. Wow! Wat een vooruitgang!

Verdraagzaamheid, leven en laten leven moet niet alleen maar van één kant komen.

P.S. ik vind de verborgen 'hints" van het sinterklaasjournaal geweldig. Ik mag er ook als volwassene graag naar kijken.

Ik vind dat jij gelijk hebt.Je hebt nota bene zelf de rol van Sinterklaas gespeeld en geld opgehaald voor arme kinderen in de Derde Wereld.Die krijgen nu dus niets meer dankzij de actievoerders,die hun energie beter voor hulpprojecten zouden kunnen inzetten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:55

sevke schreef:
Ik ben het ook met pjotrg eens. Maar ik heb hier al eens op mijn kop gekregen voor deze mening, dus ik laat het maar zo.
Iedereen kan zich altijd wel ergens gediscrimineerd over voelen. Moet ik mij dan als atheïst geschokt voelen over een religieuze heilige als Sinterklaas? En over het kindeke Jezus in zijn cribbe? Pfffff.
De Drie Koningen waren ook van donkere huidskleur. Mag dat dan nog wel? Uiteindelijk is dat ook een karikatuur he...

De drie koningen waren geel,zwart,en wit.Symbolisch dus uit 3 continenten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:57

Sizzle schreef:
Normaalgesproken is echt maar 1 koning donker :j

Valt geel dan wel of niet onder donker?Er zou een Europese,een Afrikaanse, en een Aziatische koning zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 14:00

Ik vind het trouwens heel erg leuk dat levende wezens (mensen en dieren) in verschillende soorten en kleuren voorkomen.Het zou anders een saaie eenheidsworst zijn.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie